Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Silnik indukcyjny jednofazowy

twardyboro 11 Maj 2007 06:48
  • #1 11 Maj 2007 06:48
    twardyboro
    Poziom 15  

    Witam kolegów.

    Mam nastepujący problem - wszedłem w posiadanie jednofazowego silnika o mocy 1,1kW. Silnik ten ma uszkodzone uzwojenie rozruchowe(śmierdzi i widać ślady przegrzania). Ponieważ uzwojenie to jest na wierzchu istnieje możliwość wymiany samego uzwojenia rozruchowego bo uzwojenie główne wygląda w porządku. Prosże o radę czy jest sens wymiany samego uzwojenia rozruchowego a jeśli tak to jak zdiagnozować uzwojenie główne czy nie ma zwarć międzyzwojowych bądź innych uszkodzeń.

    Pozdrawiam. Z góry dzięki za pomoc.

  • #2 11 Maj 2007 08:19
    Topolski Mirosław
    Specjalista AGD

    Najprościej nawiń na wałek taśmę bawełnianą lub sznurek i w momencie włączenia energicznie pociągnij(by wszedł w obroty,uzwojenie rozruchowe tylko do tego jest potrzebne),wtedy po pracy silnika będziesz wiedział czy uzwojenie pracy jest dobre(czy silnik się nie grzeje,po zmierzeniu prądu jaki pobiera).Do sprawdzenia innymi metodami potrzebny jest Ci elektromagnes,mostek ale podejrzewam,że tego nie masz.
    Pamiętaj,że jest to maszyna elektryczna i zachowaj szczególną ostrożność,a jeśli nie masz doświadczenia-lepiej zanieś do zakładu przezwajającego silnik i tam go sprawdzą,na zdrowiu i życiu nie oszczędzaj.

  • #3 11 Maj 2007 08:24
    kasat
    Poziom 19  

    twardyboro napisał:
    Witam kolegów.

    Mam nastepujący problem - wszedłem w posiadanie jednofazowego silnika o mocy 1,1kW. Silnik ten ma uszkodzone uzwojenie rozruchowe(śmierdzi i widać ślady przegrzania). Ponieważ uzwojenie to jest na wierzchu istnieje możliwość wymiany samego uzwojenia rozruchowego bo uzwojenie główne wygląda w porządku. Prosże o radę czy jest sens wymiany samego uzwojenia rozruchowego a jeśli tak to jak zdiagnozować uzwojenie główne czy nie ma zwarć międzyzwojowych bądź innych uszkodzeń.

    Pozdrawiam. Z góry dzięki za pomoc.

    Witam.
    Nie ma sensu aby nawiijać tylko rozruchowe , jest więcej niż pewne że uzwojenie główne też dostało "po czapie" tylko tego gołym okiem nie widać , jest kwestią czasu kiedy one też padnie. Pomierzyć tego się nie da bo nie znasz wartości jaka ma być (ileś tam omów) , można by było rozkręcić silnik (mechanicznie)do obrotów nominalnych , załączyć go do sieci i kontrolować co się dzieje (można zmierzyć prąd poboru ale jak znasz wartość tego prądu np. z tabliczki).Oczywiście cała ta operacja ma sens jeżeli rozruchowe jest załączane tylko na czas startu (wyłączniki czasowe ,wył. odśrodkowe itp.) co innego jak jest podłączone poprzez kondensator cały czas (takie też są) wtedy musi być nowe uzwojenie.
    Nie kombinuj , nawijaj wszystko od nowa , zrób automatykę załączania , zab. termiczne i będzie silnik śmigał wieki (a warto bo silniki tej mocy na 230V są dość drogie).
    Pozdrawiam.

  • #4 11 Maj 2007 09:00
    twardyboro
    Poziom 15  

    Witam ponownie.

    Nie mam mostka i elektromagnesu, więc zrobię jak kolega Mirosław radzi. nie mam doświadczenia w przezwajaniu silników ale myślę że sobie poradzę - nie zaszkodzi zdobyć nowych umiejętności.

    Silnik ma uzwojenie rozruchowe odłączane przez wyłącznik odśrodkowy. Podejrzewam że uzwojenie główne jest dobre, tylko w rozruchowym jest zwarcie miedzyzwojowe. Silnik po załączeniu do sieci startuje ale w czasie pracy słychać charakterystyczne buczenie - włączylem go tylko na kilka sekund żeby go nie załatwić na cacy.

    Pozdrawiam.

  • #5 11 Maj 2007 23:54
    shulc
    Poziom 22  

    Zrób tak jak napisał Topolski Mirosław ,zasilanie podepnij tylko pod uzwojenie robocze i za pomocą taśmy wprowadź silnik na obroty, jeśli wszystko będzie ok, przewiń tylko uzwojenie rozruchowe
    pozdrawiam

  • #6 12 Maj 2007 10:27
    wola
    Poziom 26  

    twardyboro napisał:
    Witam ponownie.

    Nie mam mostka i elektromagnesu, więc zrobię jak kolega Mirosław radzi. nie mam doświadczenia w przezwajaniu silników ale myślę że sobie poradzę - nie zaszkodzi zdobyć nowych umiejętności.

    Silnik ma uzwojenie rozruchowe odłączane przez wyłącznik odśrodkowy. Podejrzewam że uzwojenie główne jest dobre, tylko w rozruchowym jest zwarcie miedzyzwojowe. Silnik po załączeniu do sieci startuje ale w czasie pracy słychać charakterystyczne buczenie - włączylem go tylko na kilka sekund żeby go nie załatwić na cacy.

    Pozdrawiam.

    Witam.Do prób rozłącz uzwojenie rozruchowe.Spalone uzwojenie często powoduje obecność fazy na obudowie.
    Silnik powinien "chodzić "cicho; buczenie może być powodowane zwartymi zwojami

  • #7 12 Maj 2007 10:46
    robokop
    Moderator Samochody

    shulc napisał:
    Zrób tak jak napisał Topolski Mirosław ,zasilanie podepnij tylko pod uzwojenie robocze i za pomocą taśmy wprowadź silnik na obroty, jeśli wszystko będzie ok, przewiń tylko uzwojenie rozruchowe
    pozdrawiam
    Zwracam uwagę kolegów że ta metoda sprawdzenia jest z zasady błędna, jeśli uzwojenie rozruchowe jest spalone / przegrzane to ma zwarcia między zwojowe, podłączenie takiego silnika do prądu, nawet z odłączonym od zacisków uzwojeniem rozruchowym będzie powodować jego nadmierne rozgrzewanie się i buczenie,analogicznie do transformatora ze zwartym zwojem. Spowodowane to jest faktem że uzw. rozruchowe znajduje się na wspólnym rdzeniu z uzw. roboczym i przepływ prądu przez te uzwojenie będzie powodował indukowanie się prądu w zwartych zwojach uzw. rozruchowego. Częściową pewność co do sprawności uzwojenia roboczego można uzyskać jedynie po całkowitym usunięciu cewek rozruchowych z silnika i uruchomieniu go " z zaciągu", nie zmienia to faktu że izolacja uzwojenia roboczego i tak jest nadwyrężona termicznie tak że wymiana sa,ego uzwojenia pomocniczego ma raczej niewielki sens jeśli chodzi o późniejszą żywotność silnika. Zabiegu przezwajania raczej nie polecam laikowi, silnik elektryczny jest maszyną wyposażoną jedynie w izolację roboczą, tak że ryzyko porażenia w przypadku błędu jest wysokie.

  • #8 12 Maj 2007 12:18
    twardyboro
    Poziom 15  

    Witam.

    Co do sposobu z rozłączaniem uzwojenia to miałem zamiar całkowicie usunąć uzwojenie rozruchowe gdyż jest taka możliwość i dopiero wtedy spróbowac uruchomić silnik przez nadanie mu początkowej prędkości za pomocą taśmy. Uzwojenie rozruchowe nie jest calkowicie spalone - przebarwienia występują głównie na jednym zezwoju więc przypuszczam że silnik nie pracował długo z uszkodzeniem i że uzwojenie główne wyszło z tego cało.

    Jak napisałem nie mam doświadczenia w przezwajaniu silników ale nie jestem do końca laikiem. Jestem z wykształcenia elektrykiem i mam trochę wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat maszyn elektrycznych. Pracuję w swoim zawodzie i znam zasady BHP przy pracach elektrycznych - a i samobójcą nie jestem wiec staram się nie podejmować działań zagrażających mojemu życiu czy zdrowiu.

    Pozdrawiam.

    Pozdrawiam

  • #9 12 Maj 2007 12:34
    robokop
    Moderator Samochody

    Przypalone uzw. rozruchowe to standard w tych silnikach, jeśli zwarcie / przegrzanie izolacji wystepuje tylko w jednej cewce, można spróbować wymienić tylko to uzwojenie , ze zwróceniem uwagi na stan wyłącznika odśrodkowego i kondensatora rozruchowego, od czegoś te uzwojenie musiało sie przypalić.

  • #10 12 Maj 2007 20:56
    Topolski Mirosław
    Specjalista AGD

    robokop napisał:
    .... od czegoś te uzwojenie musiało sie przypalić.

    Zazwyczaj rozruch pada wtedy gdy spadają obroty i odśrodkowy go załącza lub silnik jest zablokowany i nie może ruszyć. Jeśli chodzi o sprawdzenie podaną wyżej metodą zapomniałeś o pomiarze prądu jaki pobiera silnika a swoją drogą mnóstwo silników sprawdziłem tą metodą i problemów z tym nie miałem.Mógłbyś też zdecydować się,czy należy wymienić robocze czy też nie,bo najczęściej wymiana rozruchowego wystarcza.Kol.twardyboro w pierwszym poście wyrażnie napisał,że rozruchowe ma widoczne ślady przegrzania a nie jest spalone(czyt.czarne)
    Przy wymianie uzwojenia zawsze zakłada sie nową izolację żłobkową,a uzwojenie rozruchowe odizolowuje się od roboczego.Czoła należy związać a całość zaimpregnować i wysuszyć to tak gwoli ścisłości.Gdyby w tym temacie(przezwajania)były pytania służę radą w miarę możliwości.

  • #11 12 Maj 2007 21:58
    twardyboro
    Poziom 15  

    Witam.

    Koledzy nie ma się co kłucić - uzwojenie rozruchowe tak czy tak jest do wymiany.

    Kolega robokop ma rację że samo odłączenie zwartego uzwojenia od napięcia nic nie daje - zwój zwarty powoduje powstanie drugiego strumienia magnetycznego przesuniętego w fazie a co za tym idzie nawet bez rozpędzenia za pomocą sznurka powinien ruszyć z miejsca - dlatego usunięcie uszkodzonego uzwojenia jest konieczne. Jeśli uzwojenie główne nie ma zwarć silnik nie powinien sam ruszyć bez uzwojenia rozruchowego a po ręcznym rozruchu powinien pracować cicho i pobierać prąd znacznie mniejszy od znamionowego.

    Kolego Mirosławie - jeśli będą jakieś problemy z przezwojeniem napewno zwrócę się o pomoc ale myślę że dam radę bo nie mam 2 lewych rąk do roboty. Parę lat temu przezwoiłem wirnik silnika od wycieraczek od fiata CC i do dzisiaj działa.

    Pozdrawiam.

  • #12 12 Maj 2007 22:16
    shulc
    Poziom 22  

    twardyboro masz racje, zawijaj rękawy i bierz się do roboty.
    Życzę powodzenia i pozdrawiam

  • #13 12 Maj 2007 23:17
    Topolski Mirosław
    Specjalista AGD

    twardyboro napisał:
    Kolega robokop ma rację że samo odłączenie zwartego uzwojenia od napięcia nic nie daje - zwój zwarty powoduje powstanie drugiego strumienia magnetycznego przesuniętego w fazie a co za tym idzie nawet bez rozpędzenia za pomocą sznurka powinien ruszyć z miejsca - dlatego usunięcie uszkodzonego uzwojenia jest konieczne. Jeśli uzwojenie główne nie ma zwarć silnik nie powinien sam ruszyć bez uzwojenia rozruchowego a po ręcznym rozruchu powinien pracować cicho i pobierać prąd znacznie mniejszy od znamionowego.

    Czy przed wysłaniem postu zastanowiłeś się co piszesz(logika)

  • #14 12 Maj 2007 23:48
    robokop
    Moderator Samochody

    Topolski Mirosław napisał:
    twardyboro napisał:
    Kolega robokop ma rację że samo odłączenie zwartego uzwojenia od napięcia nic nie daje - zwój zwarty powoduje powstanie drugiego strumienia magnetycznego przesuniętego w fazie a co za tym idzie nawet bez rozpędzenia za pomocą sznurka powinien ruszyć z miejsca - dlatego usunięcie uszkodzonego uzwojenia jest konieczne. Jeśli uzwojenie główne nie ma zwarć silnik nie powinien sam ruszyć bez uzwojenia rozruchowego a po ręcznym rozruchu powinien pracować cicho i pobierać prąd znacznie mniejszy od znamionowego.

    Czy przed wysłaniem postu zastanowiłeś się co piszesz(logika)
    A co kolega uważa za nielogiczne?. Jednym ze sposobów wytwarzania momentu rozruchowego w silnikach asynchronicznych klatkowych jest stosowanie zwartego zwoju, obejmującego część stojana -silniczki mocy ułamkowej stosowane np w patefonach( czy jak to tam sie poprawnie nazywa).Silniki jednofazowe z reguły ruszają, pomimo zwarcia zwojowego w uzw. rozruchowym, nieosiągając jednak obrotów nominalnych.

  • #15 13 Maj 2007 01:19
    twardyboro
    Poziom 15  

    Kolego Mirosławie

    Z reguły staram się nie robić z siebie głupka i jeśli nie jeste czegoś pewny na 100% to się nie odzywam - w swoim poprzezdnim poście nie widzę nic nielogicznego.

    W poniedziałek jeśli czasu starczy zdemontuję uzwojenie rozruchowe i napiszę o efektach swojej pracy.

    Pozdrawiam.

    [_P_]

  • #16 13 Maj 2007 09:20
    Wirginiusz
    Poziom 14  

    Ponieważ jak czytam silnik pomimo przegrzanego uzwojenia rozruchowego startuje, znaczy ogólnie działa, zanim zaczniesz przewijać uzwojenie sprawdź tzw buczenie to znaczy tuż po starcie silnika rozewrzyj styk na odśrodkowym wyłączniku lub po prostu wypnij przewód rozruchowy, jeśli buczenie ustanie i silnik przyspieszy będziesz znał usterkę, która powoduje grzanie uzwojenia rozruchowego. Jeśli potwierdzi się moja diagnoza zbadaj dokładnie uzwojenie rozruchowe, być może nie doszło do uszkodzenia izolacji i jeśli dodatkowo ocenisz, że zapach spalenizny ustaje i temperatura uzwojenia nie rośnie to wystarczy uzwojenie przedmuchać, oczyścić i ponownie zalakierowac specjalną emalią izolacyjną. Życzę sukcesów, pozdrawiam.

    [_P_]

  • #17 13 Maj 2007 18:41
    Topolski Mirosław
    Specjalista AGD

    robokop napisał:
    Topolski Mirosław napisał:
    twardyboro napisał:
    Kolega robokop ma rację że samo odłączenie zwartego uzwojenia od napięcia nic nie daje - zwój zwarty powoduje powstanie drugiego strumienia magnetycznego przesuniętego w fazie a co za tym idzie nawet bez rozpędzenia za pomocą sznurka powinien ruszyć z miejsca - dlatego usunięcie uszkodzonego uzwojenia jest konieczne. Jeśli uzwojenie główne nie ma zwarć silnik nie powinien sam ruszyć bez uzwojenia rozruchowego a po ręcznym rozruchu powinien pracować cicho i pobierać prąd znacznie mniejszy od znamionowego.

    Czy przed wysłaniem postu zastanowiłeś się co piszesz(logika)
    A co kolega uważa za nielogiczne?. Jednym ze sposobów wytwarzania momentu rozruchowego w silnikach asynchronicznych klatkowych jest stosowanie zwartego zwoju, obejmującego część stojana -silniczki mocy ułamkowej stosowane np w patefonach( czy jak to tam sie poprawnie nazywa).Silniki jednofazowe z reguły ruszają, pomimo zwarcia zwojowego w uzw. rozruchowym, nieosiągając jednak obrotów nominalnych.

    Silnik 1,1 kW to nie silniczek od patefonu czy też transformator i tu kłania sie logika a przedewszystkim praktyka bo samą teorią do niczego nie dojdziesz.Metoda którą opisałem ma za zadanie by silnik uzyskał obroty nominalne i takie uzyskuje(a wtedy rozruch jest odłączony automatycznie przez wył.odśrodkowy)i tu jest ta logika ze zbędnym odłączaniem rozruchowego,no ale tu jak pisałem potrzebna jest logika i praktyka.Trzeba pisać o czymś co sie na co dzień robi a jak sie tego nie robi to lepiej nie pisać bzdur.

  • #18 13 Maj 2007 22:27
    twardyboro
    Poziom 15  

    Silnik indukcyjny od patefonu czy 1,1kW zawsze będzie silnikiem indukcyjnym - niezależnie od mocy wszystkimi rządzą takie same prawa. Żyjemy w wolnym kraju więc każdy może mieć swoje zdanie - ja będę się nadal trzymał swojego.

    Pozdrawiam.

  • #19 14 Maj 2007 08:04
    Topolski Mirosław
    Specjalista AGD

    Silnik patefonu wejdzie w obroty nominalne ze zwartym zwojem natomiast 1,1kW nie i to by było na tyle, a swoje zdanie możesz mieć.
    Prawa są takie same jednak uzyskanie poprawnej pracy maszyny to są szczególy które różnią budowę tych maszyn.
    W temacie chodziło o sprawdzenie silnika i tu dostałeś konkretną radę,a dalsza dyskusja w tym temacie to było przysłowiowe bicie piany.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty