X
  • #1 22 May 2007 07:59
    timmo
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Witam forumowiczów.
    Otóż dostałem od znajomego szlifierkę . Powiedział mi że chyba coś ze szczotkami, bo raz się załączała(na krótki czas ), a raz nie.
    Zajrzałem do środka , zbadałem wszystko jak należy i doszedłem do wniosku że to winna włącznika. Włącznik okazał się tylko troszkę sfatygowany. Lecz po kilku próbach uruchamiania szlifierka całkiem padła. Okazało się że takie szlifierki dużej mocy (2600W) mają w sobie jakiś regulator, niestety nie wiem jaki to regulator (być może prądu rozruchowego lub napięcia). Jest na nim oznaczenie :
    XZ XS-16/D3
    16(16)/250~
    5E4
    25(25)/125~

    I dodatkowo prosty schemacik:
    Szlifierka kątowa Bosch GWS 26-230 JB padła

    Chcąc dowiedzieć sie czegoś więcej o tej szlifierce przeszukałem trochę sieć i oto na stronie
    https://etli.bosch-pt.com/(y4ammw45qd02vcyr3gg1gg45)/index.aspx?ID_GROUP_COUNTRY=113
    co znalazłem :
    Szlifierka kątowa Bosch GWS 26-230 JB padła

    I tu się zaczął problem konkretny, otóż z tej dokumentacji wyraźnie wynika że niema tam żadnego regulatora tylko jakiś rezystor drutowy o nieznanej wartości o raz obudowa .
    Także proszę o jakąś poradę . Czy dałoby się jakoś ominąć ten niby regulator i zastąpić go czymś innym np. rezystorem?
  • #2 22 May 2007 08:38
    zigurd
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    Miałem podobny problem.Okazało się że przewód sie przepalił nie naruszając izolacji,skróciłem przewód o jakieś 15 cm i wszystko było ok
  • #3 22 May 2007 08:40
    Topolski Mirosław
    Specjalista AGD
    Helpful post? (0)
    Rezystor ten ogranicza prąd rozruchu kosztuje w granicach 30zł,a dostaniesz go w każdym serwisie elektronarzędzi BOSCH-czy warto kombinować?Najpierw sprawdż to co napisał poprzednik.
  • #4 22 May 2007 09:18
    timmo
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    zigurd wrote:
    Miałem podobny problem.Okazało się że przewód sie przepalił nie naruszając izolacji,skróciłem przewód o jakieś 15 cm i wszystko było ok

    Na nieszczęście moje to nie jest przepalony lub przerwany przewód.
    Jak już wyżej wspominałem ogólny przegląd maszyny zrobiłem.
    Także boli mnie tylko i niestety ten regulator a w orginalnej dokumentacji ten opornik.
    Pozdrawiam.

    Dodano po 28 [minuty]:

    Topolski Mirosław wrote:
    Rezystor ten ogranicza prąd rozruchu kosztuje w granicach 30zł,a dostaniesz go w każdym serwisie elektronarzędzi BOSCH-czy warto kombinować?Najpierw sprawdż to co napisał poprzednik.

    Własnie o to mi chodzi.
    Chciałbym zamienić ten regulator który tam był napewno padnięty (bo po demontażu co nastręczyło mi wielu kłopotów ponieważ płytka była zalana jakimś klejem i widać było tylko powywalane kondensatory )
    na drutowy rezystor rozruchowy . Ale jake wartości ten opornik powinien mieć ? Jak go włączyć do obwodu stojana i szczotek?
    A co do serwisu Boscha to sądzę że w okolicy nie znajdę żadnego.

    Przeczytałem na innych forach że być może to urządzenie które mi padło to jest regulator rozruchowy i naprawa go nie jest możliwa ( jest zalany jakąś żywicą ). Zatem, jak wykombinować rozruch na oporniku ? Proszę o jakieś porady .
  • #5 22 May 2007 17:18
    Los_sandalos
    Level 27  
    Helpful post? (+1)
    O ile mnie pamięć nie myli rezystor ma 4,7 Ω. Na wyłączniku i "regulatorze" powinny być numery katalogowe - po tym wszystkiego się dowiesz.
  • #6 22 May 2007 17:45
    manta
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Układ to soft start służy do obniżenia prądu rozruchu który dochodzi do kilkukrotności prądu nominalnego wynikającego z mocy.Najlepiej wymienić na ten sam element , bosch niestety nie zawsze uwzględnia zmiany tech. w dokumentacji.
  • #7 22 May 2007 18:22
    Topolski Mirosław
    Specjalista AGD
    Helpful post? (0)
    manta wrote:
    Układ to soft start służy do obniżenia prądu rozruchu który dochodzi do kilkukrotności prądu nominalnego wynikającego z mocy.Najlepiej wymienić na ten sam element , bosch niestety nie zawsze uwzględnia zmiany tech. w dokumentacji.

    I tu kolego nie masz racji,albowiem do modelu trzeba jeszcze wprowadzić 9-cio cyfrowy nr kat maszyny i masz pełne dane tej maszyny,sam model jest niewystarczający.
  • #8 23 May 2007 13:19
    timmo
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    Topolski Mirosław wrote:
    manta wrote:
    Układ to soft start służy do obniżenia prądu rozruchu który dochodzi do kilkukrotności prądu nominalnego wynikającego z mocy.Najlepiej wymienić na ten sam element , bosch niestety nie zawsze uwzględnia zmiany tech. w dokumentacji.

    I tu kolego nie masz racji,albowiem do modelu trzeba jeszcze wprowadzić 9-cio cyfrowy nr kat maszyny i masz pełne dane tej maszyny,sam model jest niewystarczający.

    Witam .
    Wszystko się zgadza Panie Mirku, ale wprowadzając 9-cio cyfrowy nr kat. maszyny której posiadam okazuje się że nic się niezgadza z tym co widzę w katalogu tz. regulator taki nie występuje (w katalogu jest inny włącznik posiadający 4 wyprowadzenia i zamiast regulatora jest rezystor rozruchowy ). Doszedłem do wniosku, że nie jest to usterka naprawialna. Trzeba by było zakupić całą rękojeść wraz z włącznikiem i opornikiem rozruchowym (koszt około 150 pln), co w moich warunkach nie jest możliwe. Chyba żeby ktoś podrzucił by tutaj na forum schemat takiego układu tj. regulatora obniżającego prąd rozruchowy do maszyny o mocy 2600W i nap. zasil. 230V ~ oraz prządzie 16A.

    Ten regulator, który ewidentnie padł ma oznaczenie XS-16/D3. Jest to nieserwisowalne ustrojstwo, które zostało zalane jakąś twardą żywicą.
    Zbudowane jest na nieznanym mi bliżej tyrystorze lub triaku FT16 , wzm. op. AS358P oraz 4 tranzystorach i kilkunastu elementach biernych.







    [[/b]
  • #9 23 May 2007 15:26
    Topolski Mirosław
    Specjalista AGD
    Helpful post? (0)
    Prawdopodobnie trafiłeś na podróbę,poniewaz na regulatorach też są numery serwisowe np:1607 233 065(ten akurat jest od GWS 10-125CE)jeśli możesz podaj nr.kat. maszyny w Twoim przypadku powinien to być:
    0 601 856 903:0 601 856 908 lub0 601 856 965(pod tymi numerami ten model był robiony).
  • #10 23 May 2007 16:18
    timmo
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    Topolski Mirosław wrote:
    Prawdopodobnie trafiłeś na podróbę,poniewaz na regulatorach też są numery serwisowe np:1607 233 065(ten akurat jest od GWS 10-125CE)jeśli możesz podaj nr.kat. maszyny w Twoim przypadku powinien to być:
    0 601 856 903:0 601 856 908 lub0 601 856 965(pod tymi numerami ten model był robiony).

    Tutaj podaje nr. kat. tego Boscha (podróbki?) 0 601 856 908
    Co do podróbki to bardzo możliwe że własnie tak jest .
    Bo jeśli chodzi o nr. kat. to by się wszystko zgadzało, ale wewnątrz jest co innego niż powinno być. I właśnie z tym mam problem.
    A co by się stało jak bym to podłączył na krótko?
    Zrobiłem już nawet taka próbę i niby wszystko jest ok. Ale wydaje mi się że długo tak maszyna nie pochodzi ( będą leciały zabezpieczenia sieci lub całkiem padnie ten Bosch).
  • #11 23 May 2007 17:14
    manta
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Może i racji nie mam ale użytkując na co dzień w zakładzie 17 różnego rodzaju szlifierek boscha sam je serwisuje i zakup jakiejkolwiek części wg. numeru kodowego (serwisowego) jest niewykonalny. Szlifierki to orginały zakupione w autoryzowanym punkcie na fakture vat .To co napisałem wywnioskowałem na podstawie swojej praktyki i raczej jest zgodne z przypadkiem autora postu o czym sam pisze.
  • Helpful post
    #12 23 May 2007 17:37
    KACZOREK
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    ja ten układ łagodnego startu też w szlifierce kątowej boscha po prosu wywaliłem a silnik podłączyłem bezpośrednio pod wyłącznik. szlifierka chodzi już ponad osiem miesięcy bez żadnych problemów choć wiem że silnik przy każdym włączeniu dostaje znaczy prąd rozruchowy i bezpieczniki poniżej 16A nie zawsze wytrzymują . z kolei w szlifierce hilti był uszkodzony rezystor drutowy połączony szeregowo z silnikiem i też został usunięty a szlifierka chodzi już drugi rok
  • #13 23 May 2007 18:14
    timmo
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    No i o taką odpowiedź mi ogólnie chodziło . Dzięki KACZOREK .
    Tak przeczuwałem że można coś takiego zrobić, czyli połączyć na krótko.
    Tylko nie byłem pewny czy to zda egzamin, ale skoro ktoś już przedemną tak zrobił to mam troszke więcej pewności że będzie działało.
    Tematu nie zamykam ponieważ może ktoś sie pokusi i wrzuci tutaj może kiedyś schemat takiego regulatora pradu rozruchowego.
    Pozdrawiam i dziękuje Wszystkim za porady i wypowiedzi.
    Cześć.
  • #14 23 May 2007 18:19
    manta
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Wracając do tematu faktycznie usunięcie tego elementu powoduje jedynie zwiększenie poboru (chwilowego) prądu z sieci i ewentualne wywalenie zbezpieczeń czyli można to usunąć całkowicie pod waunkiem że będziesz eksplatował w sieci która to wytrzyma. Sorry za poprzedni post gdyż nie wnosił nic do tematu ale niestety źle reaguje na kolegów serwisantów .
  • #15 23 May 2007 21:26
    Topolski Mirosław
    Specjalista AGD
    Helpful post? (0)
    manta wrote:
    Wracając do tematu faktycznie usunięcie tego elementu powoduje jedynie zwiększenie poboru (chwilowego) prądu z sieci i ewentualne wywalenie zbezpieczeń czyli można to usunąć całkowicie pod waunkiem że będziesz eksplatował w sieci która to wytrzyma. Sorry za poprzedni post gdyż nie wnosił nic do tematu ale niestety źle reaguje na kolegów serwisantów .

    Akurat tak się składa,że od bardzo dawna robię dużo elektronarzędzi BOSCH i do tej pory nigdy nie miałem problemów z częściami do orginalnych maszyn problemy tak jak pisałem są ale z podróbami.Zdaje sobie z tego sprawę,że nie wszyscy potrafią odróżnić podróbę od orginału najczęściej to wychodzi przy porównaniu maszyny z rysunkiem złożeniowym.Tak jak napisałem części mają też swój nr ale nie wszyscy o tym wiedzą i przyjmują to do wiadomości.Zazwyczaj uczulenie idzie w parze z mierną wiedzą.Chciałbym zobaczyć te maszyny BOSCH-a do ktorych nie ma części.
  • #16 19 Dec 2011 09:16
    epano
    Level 1  
    Helpful post? (+2)
    Podłączenie XZ XS-16/D3

    przewód niebieski -zasilanie przed wyłącznikiem (osobny przewód)

    przewód czerwony - zasilanie za wyłącznikiem (drugi tor włącznika)

    przewód czarny - zasilanie silnika M
  Search 4 million + Products
Browse Products