Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 09 Lip 2007 16:43
    bodzio18
    Poziom 15  

    potrzebuje w miarę prosty schemat do zrobienia regulatora obrotów silnika prądu stałego(silnik od wycieraczek samochodowych)

  • #2 09 Lip 2007 16:48
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Najoszczędniejsza regulacja jest impulsowa, proponuję układ LM555 i tranzystor wykonawczy np. KD502.
    Tu masz schemat:
    regulator obrotów silnika prądu stałego na 12v

  • #3 09 Lip 2007 17:03
    bodzio18
    Poziom 15  

    a czy wytrzyma on obciążenie tego silniczka, bo jest to silniczek od poloneza, a ten układ jak jest zasilany chyba prądem stałym ??

  • #4 09 Lip 2007 17:11
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Układ 555 daje maksymalny prąd 200mA, ale tranzystor KD502 może przepuścić nawet 20A. Silnik z wycieraczki pobiera ok 3A, nie powinno być problemu.
    Zasilanie całości ze źródła prądu stałego 12V o odpowiedniej wydajności (5A).

  • #5 09 Lip 2007 17:19
    bodzio18
    Poziom 15  

    dzięki ale mam jeszcze 3 pytanka
    1.w którym miejscu podłączam zasilanie(bo gdzie silniczek to widzę)??
    2. i jak podłączyć ten układ bo z tego co się orientuje(przepraszam za takie pytania ale w tej dziedzinie jestem laikiem) to każdy układ jest jakoś zaznaczony a chodzi mi dokładniej o to wycięcie na górnej części układu(albo biały pasek)
    3. jakie są wartości p1, c1 ??

  • #6 09 Lip 2007 17:33
    hefid
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przeniosłem z: Schematu/instrukcji…

  • #7 09 Lip 2007 17:43
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Silnik podłacza sie do 2 zacisków oznaczonych "Wyjście", z prawej strony rysunku.
    Zasilanie podłącza się do 2 skrajnych linni: jedna (u góry) oznaczona +Vs to +12V, a druga (na dole) - wspólna dla wejścia i wyjścia, tam jest minus akumulatora (lub zasilacza).
    Potencjometr może być jakikolwiek z przedziału 10kΩ - 1MΩ, a C1 powinien mieć taką wartość, żeby iloczyn P1 * C1 był między 100 (kΩ x nF) a 10 000 (kΩ x nF), więc np. dla potencjometru 100kΩ dajesz 47nF i jest świetnie. Jeżeli masz "pod ręką" potencjometr 22kΩ, to możesz dać np. 0,22uF (=220nF) i jest to samo.

  • #8 09 Lip 2007 17:49
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Tyle, że maksymalne napięcie wychodzące na silnik w tym układzie, przy zasilaniu z 12V nie przekroczy 10 V (napięcie wyjściowe w stanie wysokim 555 jest ok 1.5V mniejsze niż na jego zasilaniu a jeszcze dojdzie spadek napięcia na złączu BE tranzystora wyjściowego) !!!

    Silnik może nie pociągnąć w cięższych warunkach (np. zaśnieżenie) a w ogóle wycieraczki będą się snuły po szybie (szczególnie na wolnych obrotach silnika).

    Poza tym na tranzystorze będzie się wydzielało sporo mocy wynikających z tych ponad 2V spadku napięcia i prądu silnika

    Silnik powinien być w kolektorze tranzystora (trzeba dodać rezystor bazowy) albo zastostosować MOSFETA np. BUZ11

  • #9 09 Lip 2007 17:55
    bodzio18
    Poziom 15  

    to w tym wypadku można podnieść napięcie zasilające bo ten silniczek będzie zasilany z transformatora ??

  • #10 09 Lip 2007 18:11
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Można podnieść napięcie, maksymalne dopuszczalne dla 555 to 18V.
    Tu sie wyjaśnia jeszcze jedna rzecz: wycieraczka nie będzie odgarniała śniegu z szyby ...
    Moc wydzielana w tranzystorze nie jest zbyt duża (średnio ok. 3 - 4W), ale kawałek radiatora może się przydać.

  • #11 09 Lip 2007 18:15
    bodzio18
    Poziom 15  

    oczywiście ze założę radiator a czy można założyć mostek prostowniczy i tranzystor na jednym radiatorze czy lepiej na osobnych ??no i jeszcze to pytanie w jaki sposób podłączyć ten układ??(tak jak już się pytałem z tego co wiem każdy układ jest jakoś zaznaczony wcięciem od góry albo białą kreska)i dla potencjometra 10 k Ω jaki będzie kondensator ??

  • #12 09 Lip 2007 22:22
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Przy poborze pradu 3A sumaryczna moc wydzielona w mostku i tranzystorze wykonawczym to ok. 10W, więc radiator dla tej mocy to np. blacha Alu o grubości 2mm i powierzchni 100cm2.
    Tu masz rysunek tego scalaka z numeracją nóg (widok z góry!):
    http://www.national.com/pf/LM/LM555.html
    Jezeli potencjometr jest 10k, to kondensator też może być 220nF.

  • #13 09 Lip 2007 23:28
    bodzio18
    Poziom 15  

    a jest może jakiś zamiennik tego scalaka ?? a diodę można zastosować inną ?? posiadam wiele innych np. 1n4002,1n4003, 1n4006, 1n4007 i wiele innych

  • #14 09 Lip 2007 23:44
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Scalak ma u różnych producentów symbol "555", koszt jest groszowy , no może 1 zł, ale to wynika raczej z pazerności sprzedawcy (zobacz tu: http://sklep.avt.pl/go/_search/full_search.php?search_query_words=lm555&search_by=name - 1zł), albo tu: http://www.tme.pl/katalog/index.phtml?f_szukaj=lm555&idp=1 - grosze.

    Dioda 1N4002 i nastepne jak najbardziej, mają tylko wyższe napięcie niż 1N4001.

  • #15 10 Lip 2007 00:07
    bodzio18
    Poziom 15  

    u mnie w mieście nie ma takiego sklepu z częściami elektronicznymi więc kombinuje jak tylko potrafię bo do najbliższego sklepu mam trochę kawałek a zamawiając jeden element to koszt przesyłki kilkakrotnie przekracza koszt elementu. No ale co zrobić jak trzeba to się zapłaci

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty