X
  • #1 02 Sep 2002 21:23
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Chciał bym zapoczątkować wątek dotyczący akumulatorów. Jakie macie refleksje po stosowaniu różnych modeli?

    Ja mogę powiedzieć, że BOSCH u mnie zawiudł po 2 latach
    (w maluchu ), FIVESTAR był raz na gwarancji zmieniany, potem padł po 1,5 roku (w uaz'ie ). Aktualnie używam aku polskiej produkcji prawie dwa lata i jest o.k. Zimą przy 20 stopniowym mrozie rozruszałem 2 litry mojego starego opla na gazie!
    Silnik zalany olejem gęstym jak asfalt, ledwo kręcił ale O.K. Przełożyłem go teraz do mojego nowego opla (zastąpiłem BOSCHA) i zniknĄł problem o którym piszę tutaj: http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=7335

    Pozdrawiam.
  • #2 02 Sep 2002 22:18
    amator
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Wydaje mi się że jest to swego rodzaju "loteria". Akumulator polski w moim pierwszym maluszku "kręcił" bez większych problemów przez siedem lat. Drugi również polski po trzech latach sprawny pojechał do nowego właściciela. Bosch'em w Ładzie cieszyłem się 4 lata. Polska Centra + pracuje poprawnie u nowego właściciela mimo upływu 6 lat. W tej chwili w swoim aucie mam również akumlator Centry. Myślę, że są zupełnie przyzwoite, cenowo również.
  • #3 02 Sep 2002 22:32
    Autorol
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Ja stawiam na Polską Centre, miałem trzy pojazdy i w kazdym Centra obyło się bez problemów
  • #4 03 Sep 2002 00:52
    j.vit
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Witam kolegów.jestem też za Polskimi wyrobami ale zauważyłem iż aku bezobsługowe mają krótszą żywotność a to zapewne z powodu dodawania subsancji anty gazuącej POZDRAWIAM-Witek
  • #5 03 Sep 2002 12:29
    LUCOM
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Mam Centrę Plus i 3 lata bez problemów...
  • #6 03 Sep 2002 17:15
    bs
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Mam też CENTRĘ PLUS (bezobsługową) i jest wszystko O.K.
    W zimie też.
  • #7 03 Sep 2002 18:03
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Topic author Helpful post? (0)
    Zapomniałem dodać że pisząc "POLSKI" miałem właśnie na myśli Centrę.
  • #8 03 Sep 2002 21:12
    amator
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Jak widzę większość z piszących na tym forum ma podobne zdanie o akumulatorach Centry do mojego. Popierajmy więc nasze wyroby skoro są dobre. Myślę,że równie ciekawe byłyby opinie na temat innych wyrobów związanych motoryzacją,elektroniką ........
    produkowanych w naszym kraju.Po co chwalić i kupować "cudze" skoro NASZE jest równie dobre (czasem być może lepsze) ?
  • #9 04 Sep 2002 08:11
    ARTI
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    MIAŁEM CENTRE 2 LATA I PADŁA OBECNA VARTA DZIAŁA 2,5 ROKU I TA ZIMA BEDZIE OSTATNIA ............... A CO SĄDZICIE O AKU BANER
  • #10 04 Sep 2002 14:53
    MMarek
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Miałem akumulator SZNAJDERA z seri GOLD i padł po 8 miesiącach po zimie , teraz z reklamacji mam również SZNAJDERA ze zwykłej serii i jeszcze działa ....
  • #11 08 Sep 2002 22:23
    Maciej B
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Jak na razie to mam akumulator Barena (Szwajcarski). Mam go 2 lata i działa bez zastrzeżeń. Ma większą pojemność i prąd rozruchowy przy tych samych rozmiarach co Centra Plus, a do tego był tańszy o jakieś grosze
  • #12 08 Sep 2002 22:35
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Topic author Helpful post? (0)
    Ad prądu rozruchowego - spotkałem się z opinią że ten parametr przy zakupie aku powinien być jak najmniejszy ( nie mniejszy niż zalecany dla samochodu ). Gość - właściciel stacji regeneracji i sprzedży akumulatorów argomentował to tym, że akumulatory o większym prądzie a małych rozmiarach mają drobniejszą struktórę płyt przez co są bardziej podatne na zasiarczenie. Ponadto przy przeciążeniach prądowych ( zwarcia ) ich płyty mogą ulegać nadtapianiu znacznie zmiejszając pojemność. Przyznam, że brzmiało to bardzo wiarygodnie. Co o tym sądzicie ???
  • #13 09 Sep 2002 00:11
    j.vit
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Zgadzam sie z tą wypowiedzią szpulowanie osiągów aku jest zawsze kosztem czegoś a przecież znacie powiedzenie że nic w przyrodzie nie ginie .dawno temu jezdziły STARY z akumlatorami 35-40Ah wytrzymywały okres 9-10 lat były ładowane z alternatorów 30W .a dzisiaj aku 55Ah -porównywalny z tamtą 30ką moc alternatora 70-100W po rozruchu ładuje
    ile sie da a daje dużo .a więc żywotność :cry: mniejsza
    Witek
  • #14 09 Sep 2002 18:58
    Marek81
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Witek - chyba Ci się jedno zero zgubiło, alternatory już od kwadraciaka (PF125p) miały moce 500-700W, a chwilowo wytrzymywały 1kW obciążenia.
    A z akumulatorami jest jak z kobietami: zależy jak trafisz!
    Pozdrawiam.
  • #15 10 Sep 2002 00:56
    j.vit
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Potwierdzam, a kobiety wybierasz sam więc nic dziwnego?
  • #16 16 Sep 2002 00:08
    pioter
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Jeżdżę dziesięcioletnim passatem (1,9TD) od roku, a akumulator ( 96 Ah ) kupiłem razem z autem, tak jak poprzedni właściciele. Bo jest to ten sam, który wsadzili do auta w fabryce. 10 lat to szalenie długo dla akumulatora w dieslu. Ale jak dobrze pójdzie to może wytrzyma jezcze jedną zimę.
  • #17 16 Oct 2002 18:46
    Alan
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Hej ,
    wiem ze firmy specjalizujace sie w akumulatorach ,
    maja katalogi dotyczace np. 2.3 diesiel - zalecany akumulator takiej pojemnosci , pradu rozruchu min - max.
    Macie cos takiego w postaci elektronicznej ?
  • #18 15 Dec 2002 12:11
    tmarsz2
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Moje pytanie nie dotyczy akurat tego jakie najlepsze ale jak je ładować?
    Odrazu przyznam że nie znam się na tym i dlatego może takie banalne pytanie.
    Akumlator padł ! Podłączyłem prostownik który sam się reguluje (nastawia) ,ustawił sie na 8 ładował się przez 3godz i spadło do 3 . Czy mam ładować do końca aż spadnie do zera? Czy tak długie ładowanie nie uszkodzi akumlatora?? Proszę o odpowiedz.
  • #19 15 Dec 2002 12:27
    Alan
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    tmarsz2 wrote:
    Moje pytanie nie dotyczy akurat tego jakie najlepsze ale jak je ładować?
    Odrazu przyznam że nie znam się na tym i dlatego może takie banalne pytanie.
    Akumlator padł ! Podłączyłem prostownik który sam się reguluje (nastawia) ,ustawił sie na 8 ładował się przez 3godz i spadło do 3 . Czy mam ładować do końca aż spadnie do zera? Czy tak długie ładowanie nie uszkodzi akumlatora?? Proszę o odpowiedz.


    Witaj.

    Skoro akumulator padl to ladowanie nie pomoze.

    Pozdr.
  • #20 15 Dec 2002 12:32
    tmarsz2
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Akumulator nie padł tylko się rozładował :) mała pomyłka
  • #21 15 Dec 2002 12:37
    Alan
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    tmarsz2 wrote:
    Akumlator nie padł tylko się rozładował :) mała pomyłka


    Slyszalem , ze np;

    akumulator o pojemnosci 64 Ah - ladujemy pradem 4 A / 16 h , analogicznie 8 A/ 8 h. itd ... .
    Ale mniejszy prad ladowania jest lepszy.
  • #22 15 Dec 2002 12:43
    tmarsz2
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    WIELKIE DZIĘKI za odpowiedz.

    Pozdrawiam.
  • #23 15 Dec 2002 12:46
    Alan
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    tmarsz2 wrote:
    WIELKIE DZIĘKI za odpowiedz.

    Pozdrawiam.


    Nie ma za co , jeszcze jedno slyszalem ,ze przy duzych mrozach akumulatory taraca nawet 50 % .

    Dobrego "zaplonu".
  • #24 15 Dec 2002 12:54
    LUCOM
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Generalnie jeśli spadł Ci prąd ładowania z 8A do 3 to możesz jeszcze go ładować, na akumulatorach obsługowych prąd ładowania powinien spaść prawie do zera, natomiast przy bezobsługowych spada do ok 2A.

    Akumulator można ładować do momentu gazowania, widać wówczas pęcherzyki powietrza wydostające się z kwasu.

    w moim przypadku nigdy nie ładowałem dłużej niż:
    - 14h (osługowy)
    - 10h (bezobsługowy)

    w moich dwóch francuzach dobry akumulator bezobsługowy po podłączeniu prostownika pokazuje prąd ładowania ok. 4A.
  • #25 15 Dec 2002 13:59
    Marek81
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Co do sposobów ładowania akumulatorów samochodowych (kwasowych), to są zasadniczo dwie metody: stałym prądem lub stałym napięciem. W samochodzie mamy ładowanie stałym napięciem i w Twoim przypadku, skoro prąd obniżył się z 8 do 3 A, to prostownik daje stałe napięcie. Oczywiście to napięcie zmienia się w trakcie ładowania, ale nieznacznie.
    Druga metoda, to prostowniki ze stałym prądem. Takie urządzenia są prostsze do obsługi, bo gdy nastawisz prąd np. 5A i ładujesz przez 10h, to władujesz 50Ah. Tutaj obowiązuje jednak zasada, aby prąd nie przekraczał 1/10 pojemności aku i czas ładowania nie był dłuższy niż 10 - 12 h.
    W przypadku ładowania stałym napięciem dosyć trudno jest ocenić kiedy należy przerwać ładowanie. Po pierwsze trzeba obliczyć ilość władowanej energii (można przyjąć średni prąd i pomnożyć go przez czas). Inną metodą może być pomiar napięcia na aku, ale po jakiejś godzinie od zakończenia ładowania: min. 12,71V. Objawami całkowitego naładowania akumulatora są: stałe napięcie na zaciskach, stały ciężar właściwy elektrolitu (dla 100% = 1,28 g/cm3), intensywne gazowanie (dlatego należy bezwzględnie odktręcić korki). Napięcie można też mierzyć woltomierzem widełkowym tzn. z obciążeniem, np. dla 80A, U = 2,0 - 1,85V na ogniwo.
    Pozdrawiam i życzę żeby zawsze palił!
  • #26 15 Dec 2002 14:20
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Topic author Helpful post? (0)
    Potwierdzam to co zostało npisne - dodm tyle że ładowanie stałym prądem akumulatora rozładowanego do 0 powinno trwać 12 godzin prądem o wrtości = 1/10 pojemności. Ta lekka nadwyżka idzie na straty związane z wydzielaniem temperatury. Temperatura nie powinna przekroczyć 40 stopnii. Ta metoda jest o tyle niedoskonała że akumulator powinien być rozładowany "do końca" ( napięcie <9,8 V ) i powinno się brać pod uwagę rzeczywistą pojemność akumulatora. Wyczytałem to w książce z lat 80. Więc nie krzyczcie na mnie.
  • #27 15 Dec 2002 20:06
    teodor76
    Spec od samochodów
    Helpful post? (0)
    witam wszystkich ja mam centre w malaczu jest nowa niestety straciłem gwarancje a aku ma 2 miesiące i po jednej nocy siada do 0!
    ani lampka się nie żarzy.
    wsadziłem boscha 2 letniego i jest oki
    wszyscy pchaja a ja jade
    oile pamiętam to jest ważne żeby akumulator był ładowany między 13,8 a max 14.6 powyżej tej wartości akumulator traci swoją żywotność szybciej niż 1.5 roku
    pozd michał
  • #28 18 Dec 2002 11:38
    eugene
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Teoria akumulatorow zna pojecie ladowania tzw. odsiarczajacego poprawiajacego zywotnosc akumulatora totalnie niedoladowanego w zimie przy jezdzie na swiatlach i czestych rozruchach.
    Najprostszy sposob to wlaczenie zarowki 5W/12V rownolegle z ladowanym akumulatorem.Czestotliwosc-raz na dwa zimowe miesiace(ew. czesciej jak sytuacja tego wymaga ) Sprobujcie,dla akumulatora to jak balsam...
    na zbolale plyty.
  • #29 18 Dec 2002 21:10
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Topic author Helpful post? (0)
    Popieram to co pisze eugene.
    Dorzucę co nieco w streszczeniu - bo pewnie znajdzie się ktoś kto powie że to bez sensu, ale:

    Ładowanie odsiarczające - to ładowanie w którym prąd jest dostarczany i pobierany naprzemiennie, przy czym dostarczanie powinno odbywać się z wartością 10 krotnie większą. Dołączając żarówki-mamy pobieranie, a ładowanie impulsowe załatwia nam zwykły prostownik ( trafo + mostek Gretza ) - przecież na wyjściu mamy |sin| - czyli wszystko załatwione. Z punktu widzenia chemicznego powoduje to rozdrobnienie kryształów siarczku ołowiu który wytrąca się na płytach zmniejszająs ich powierzchnie roboczą.
    Uwaga - działa to tylko ze "zwykłymi" prostownikami. Żadne cuda-wyławianki impulsowe czy stabilizatory liniowe się nie nadają.
  • #30 19 Dec 2002 08:56
    Removed
    Helpful post? (0)
    z praktyki mojej ale długiej zazwyczaj akumulator po 5 latach pada i w sumie bez znaczenia jaki!!!!! chyba ze ktos mu pomógł zle uzytkował -akumulator nie pracował tz nie ładowany i nie rozładowany przez odbiorniki prądu!!!!!!!!!!
  Search 4 million + Products
Browse Products