X

Ładowanie akumulatora 12V w motocyklu

TomaszRag 01 Aug 2007 17:52
  • #1 01 Aug 2007 17:52
    TomaszRag
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Zepsuło mi sie ładowanie, zrobiłem układ na LM317 + gotowy mostek prostowniczy. Problem w tym, że minus akumulatora musze podłączyć do masy pojazdu by działały odbiorniki, a alternator tez jest zmasowany.
    Robi sie wtedy zwarcie. Jak temu zapobiec?
    Nie chce odizolowywać alternatora od masy...
  • #2 01 Aug 2007 19:13
    dowodca_armii
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Jak to ? Alternator ma minus podlaczony do "masy" (na prawde to nie masa a minus) ? To jakim sposobem masz zarwcie ? (Oczywiscie minus ladowania podlaczasz pod te "mase")
  • #3 01 Aug 2007 19:39
    TomaszRag
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    Alternator to generator prądu zmiennego i tam nie ma czegos takiego jak minus. Można przybliżyć tak, że raz jest +, a raz - bo zmienia sie faza.
  • #4 01 Aug 2007 19:50
    dowodca_armii
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    To wyjmij aku z motocyklu i wtedy laduj.
  • #5 01 Aug 2007 20:09
    TomaszRag
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    Nie praktyczne i zawodne, chce zrobić ładowanie w motocyklu, a nie bawić sie z wyciąganiem i wkładaniem...
  • #6 01 Aug 2007 20:12
    dowodca_armii
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Wystarczy ze odlaczysz 1 klemre od aku i mozesz ladowac aku w motocyklu.
  • #7 01 Aug 2007 20:28
    TomaszRag
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    No dobrze, ale ja bym wolał rozwiązać to od strony technicznej.

    Tutaj mam schemat mojego pojazdu, z którego nie moge wywnioskować jak akumulator jest podłączony do masy...

    Ładowanie akumulatora 12V w motocyklu
  • #8 01 Aug 2007 20:41
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Już nie raz miałem DT z brakiem ładowania, rozwiązanie proste jak drut-mostek i po robocie wszystkie chodzą do dziś
  • #9 01 Aug 2007 20:44
    techrys
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Może masz uszkodzony alternator i dlatego robi zwarcie i może dlatego poleciało ładowanie? Bo ogólnie rzecz biorąc fizyczne połączenie obudowy alternatora z obudową pojazdu jest najprostszym rozwiązaniem konstrukcyjnym.
  • #10 01 Aug 2007 20:47
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    i jeszcze taki szczegół - tam nie ma alternatora
  • #11 01 Aug 2007 21:45
    techrys
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Kolega pisał o altku, więc i ja :) Jak nie ma altka, wypadałoby żeby było magneto - dalej budowa prosta jak przysłowiowa budowa cepa.
  • #12 01 Aug 2007 22:31
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    techrys wrote:
    Jak nie ma altka, wypadałoby żeby było magneto - dalej budowa prosta jak przysłowiowa budowa cepa.

    I tak właśnie jest
  • #13 02 Aug 2007 09:24
    TomaszRag
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    @goldwinger - Nie rozumiem jak drut-mostek?
    Samego alternatora niema, ale powiedziałem alternator zeby było wiadomo, ze prąd wychodzi zmienny i zmierzyłem go miernikiem.
  • #14 02 Aug 2007 09:55
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Trochę się nie zrozumieliśmy
    "proste jak drut" mówią jeszcze "jasne jak słońce" (teraz już chyba wiadomo o co mi chodziło)
    wystarczy zastosować zwykły mostek graetza
  • #15 02 Aug 2007 12:50
    TomaszRag
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    No dobrze ja mam taki mostek graetza.
    Zobacz na ten schemat:
    Ładowanie akumulatora 12V w motocyklu

    Tutaj jest układ w czasie pracy:
    Ładowanie akumulatora 12V w motocyklu

    A tu podczas zwarcia:
    Ładowanie akumulatora 12V w motocyklu

    Mam wrażenie ze sie nie rozumiemy...
  • #16 02 Aug 2007 12:55
    dowodca_armii
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Ale koledze chodzilo chyba aby alternator podlaczyc przez mostek.
  • #17 02 Aug 2007 13:10
    TomaszRag
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    Alternator to prawie to samo co magneto w tych pierdzikach... Z tym, że magneto ma kilka odzielnych liń, bo ma wiele cewek.

    W każdym razie obydwa dają prąd zmienny...

    @goldwinger - te ładowanie co pokazałes moze działać, ale niepotrzebnie w 50% pracy prądu robi sie zwarcie, mozna zniszczyc i akumulator i cewke, a przy okazji mostek...

    Na rysunku jeszcze zapomniałem zaznaczyć tego zwarcia:
    Ładowanie akumulatora 12V w motocyklu
  • #18 02 Aug 2007 16:20
    dowodca_armii
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Chyba raczej chodzi o takie podlaczenie... :P :P
    Ładowanie akumulatora 12V w motocyklu ale bez podlaczania cewki do ramy
  • #19 02 Aug 2007 23:04
    TomaszRag
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    No tak, ale zeby odłączyć cewke to sporo sie musiałbym namęczyć ;).
    Boje sie, ze zapłon przestawie jak ściągne magneto, a ze mnie mechanik żaden...
  • #20 02 Aug 2007 23:07
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Nie przestawisz zapłonu (jest nieregulowany)
    Swoją drogą to ciekawy przypadek że robi się zwarcie, nigdy nie miałem takiego problemu w tym motorze a jak mówiłem zakładałem tam mostek nie raz
    Do zdjęcia magneta potrzebny ściągacz wkręcany w koło magnesowe taki sam gwint (skok średnica) jak w simsonie tyle że lewy
  • #21 02 Aug 2007 23:14
    techrys
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Może magneto papa? To by wiele tłumaczyło...
  • #22 02 Aug 2007 23:20
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Hmmm...
    A z jakiej racji cewka ma połączenie z masą? Nie powinna
  • #23 03 Aug 2007 09:18
    TomaszRag
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    Wydaje mi sie ze magneto jest w porządku, w poprzednim motorku cewki też były zmasowane, ale nie było ładowania oryginalnie, a pamietam zeby zrobić ładowanie to trzeba było cewke odizlować.


    Już chyba wiem co zle zrobiłem:
    Ładowanie akumulatora 12V w motocyklu

    Widzicie te kable co zaznaczyłem? Może je trzeba dać do mostka, bo chyba specjalnie jest puszczony kabel od połowy cewki... tylko niewiem gdzie ida przedłużenia tych kabli, bo albo ten schemat dziwny, albo ja nie umiem ich czytać.

    Wczesniej do ładowania zawsze brałem niebieski + i mase pojazdu - co było zasadniczym błędem.

    EDIT:
    Hehe już wiem, wywnioskowałem to metodą wykluczenia...
    Kable jakie potrzebuje podłączyć to W i Y/R i takie są też podłączone do oryginalnego prostownika ;). Tylko niewiedziec czemu, prostownik ma az 4 wyjscia. Y/R i W od ładowania, czerwony wychodzi na aku, i jeszcze czarny masa. Pogubiłem sie, ale wiem do tego, że ten układ również jest regulatorem napięcia.
  • Helpful post
    #24 03 Aug 2007 09:31
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    ale stary układ odłącz
  • #25 03 Aug 2007 18:40
    TomaszRag
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    Własnie z tym odłączeniem to mogą być cyrki, bo niby nie ładuje, ale za to stabilizuje napięcie w całej instalacji.
    Wydaje mi sie, ze niepowinno sie nic dziać, ale to sie okaze...

    Dodano po 5 [godziny] 58 [minuty]:

    Następny problem ;).
    Napięcie między tymi dwoma kablami jest w 5-8V, co nie umozliwi mi ładowania aku.
    Tak sie zastanawiam po co robić jakies duperele ze stabilizatorami jak akumulator nowy za 30-40zł. Walne jedną diode z głównej cewki i będzie prostownik jednopołókowy i cos tam moze podładuje.
  • #26 04 Aug 2007 21:34
    TomaszRag
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    W takim razie mam pytanie, czy stabilizator powszechnie stosowany w motorkach potrafi zwiększyć napięcie, gdy te z magneta/alternatora jest za małe, czy tylko potrafi obniżać tak jak mój LM317 ?
  • #27 04 Aug 2007 21:59
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    jeżeli już jest jakiś regulator to reguluje w dół, czyli nie pozwala na nadmierny wzrost napięcia (można po prostu powiedzieć że je obniża)
  • #28 04 Aug 2007 22:35
    TomaszRag
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    W serwisówce znalazłem schemat instalacji, podobnej do tej co miałem, ale ze wszystkimi szczegółami i okazało sie ze - akumulatora jest zmasowany, co nie było widać na poprzednim schemacie.

    Pozatym znalazłem tutaj schemat całego regulatora napięcia i układu ładowania akumulatora.

    Ładowanie akumulatora 12V w motocyklu

    Czy przypadkiem akumulator nie jest ładowany jednopołówkowo czy mnie oczy mylą?
    Dodam, ze ROT to kabel ktory idzie na akumulator, a WEISS to biały z cewki do ładowania akumulatora.
  • #29 04 Aug 2007 22:59
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Oczy cię nie mylą ładowanie jednopołówkowe (mniej strat)
    nawet jakiś regulator na tyrystorze i zenerce jest
  • #30 04 Aug 2007 23:12
    TomaszRag
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    Cały ten układ jest zamknięty w aluminowej obudowie, ładowanie nie działa, ale stabilizacja napięcia chyba działa, bo raz odłączyłem to światła popaliło (może zbieg okoliczności)

    Wychodzi na to, że od białego kabla puszcze Diode Schottkiego do akumulatora i chyba to wszystko ;)...

    Zdam relacje z tego czy działa czy nie ;). Choć tak w sumie co tu może nie działać?

    ---
    Jeszcze tylko mam pytanie czy prostowanie jednopołówkowe nie obniża napięcia?
    Zmierzyłem napięcie po wyjściu z diody i było kilka V niższe od tego zmiennego, ale nie jestem pewien czy to nie wina miernika, wkońcu ten prąd wyprostowany nie jest stały tylko taki przerywany i miernik może uśredniac wynik.
  Search 4 million + Products
Browse Products