Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz lampowy HiFi stereo, klasa A, 2x5W

MKramer 24 Sie 2007 13:08 21266 41
  • Przedstawiam Wam wzmacniacz lampowy, z lampą EL34 w stopniu mocy w układzie SE pseudo-quad, z dwustopniowym przedwzmacniaczem zrealizowanym na triodach ECC83 i ECC82.
    Ponadto wzmacniacz wyposażony jest w:
    - wskaźnik wysterowania na lampach EM84
    - prostownik napięcia anodowego na lampie EZ81
    - zdalne sterowanie poziomem głośności i zdalne włączanie i wyłączanie wzmacniacza. Zdalne sterowanie zostało zrealizowane w oparciu o kit AVT-594.

    Parametry wzmacniacza:
    - Moc 2 x 5W. mogłoby być więcej, gdyby nie marnej jakości transformatory sieciowe toroidalne kupione na Allegro. Niby powinny mieć na wtórnym 250V dla 0,3A, a wrzeczywistości napięcie spada do 230V już przy 0,1A. Już nie będę wspominał co się dzieje, gdy obciąży się trafo jeszcze bardziej. Przez ten drobny problem z zasilaniem nie jest możliwe optymalne ustalenie punktu pracy lampy EL34 - czyli Ua=250V, Ia=100mA - przez co moc jest mniejsza.
    - Pasmo 20Hz-25kHz (-1dB) przy 90% mocy wzmacniacza. Takie pasmo zawdzięczam świetnym transformatorom głośnikowym nawiniętym przez Kolegę z forum triody.

    Konstrukcyjnie wzmacniacz składa się z dwóch niezależnych układów (tzw. monobloków), z oddzielnymi zasilaczami i odzielnymi obwodami masy, które łączą się dopiero na końcu swojej "drogi" przez wzmacniacz - czyli przy gniazdach wejściowych. Taka konfiguracja praktycznie wyeliminowała całkowicie jakikolwiek przydźwięk, który jest ledwo słyszalny nawet po włożeniu ucha w głośnik niskotonowy (dosłownie!).
    Połączenie mas przy gniazdach wejściowych eliminuje także pętlę masy, która tworzyłaby się po podłączeniu źródła dźwięku (poprzez ekrany kabli chinch).

    Obudowa jest całkowicie drewniana bez żadnego ekranowania w środku!. Jedynie kable wejściowe i potencjometr są ekranowane. Przy budowie obudowy korzystałem z warsztatu i materiałów zaprzyjaźnionego stolarza. Większość prac wykonałem sam - z wytoczeniem gałki regulacji głośności włącznie :-).

    Wrażenia odsłuchowe? Nie jestem audiofilem i nie mam wysokiej klasy zestawów głośnikowych. Na moich 3-drożnych Technicsach brzmi czysto, głośno i przyjemnie. Miałem jednak okazję gościć z moim wzmacniaczem u mojego kolegi - pozytywnie zakręconego audiofila - gdzie mogłem odsłuchać wzmacniacz w odpowiednio urządzonym pomieszczeniu i na cholernie drogich zestawach głośnikowych. Dla mnie brzmiało to po prostu dobrze, ale mój kolega planuje sprzedać swoją Jolidę i kupić wzmacniacz ode mnie :-). Ponoć usłyszał to "coś", czego wcześniej nie słyszał.

    Koszty:
    1. obudowa - stolarzowi za materiał, udostępnienie stolarni i drobną pomoc zapłaciłem 50zł
    2. lakier + bejca - 100zł (ale to co zostało wystarczy jeszcze na 20 takich konstrukcji :-))
    3. elementy indukcyjne - ok. 500zł
    4. lampy - około 300zł
    5. ceramiczne podstawki pod lampy - 100zł
    6. kit avt-594 i potencjometr z silniczkiem - 100zł
    7. włączniki, gniazda, wtyczki, itp. - pewnie z 50zł
    8. Reszta elementów - nie więcej jak 100zł
    9. czas pracy - około 40-50 godzin
    10. pomoc kolegów z forum triody - bezcenna
    11. nóżki urządzenia - 20zł. Przy okazji ogłaszam konkurs - co wykorzystałem na nóżki?

    Pozdrawiam
    Mariusz Kram

    Wzmacniacz lampowy HiFi stereo, klasa A, 2x5W Wzmacniacz lampowy HiFi stereo, klasa A, 2x5W Wzmacniacz lampowy HiFi stereo, klasa A, 2x5W Wzmacniacz lampowy HiFi stereo, klasa A, 2x5W Wzmacniacz lampowy HiFi stereo, klasa A, 2x5W Wzmacniacz lampowy HiFi stereo, klasa A, 2x5W Wzmacniacz lampowy HiFi stereo, klasa A, 2x5W


    Fajne!
  • #2 24 Sie 2007 13:15
    maxrider
    Poziom 20  

    No bardzo ładnie Ci to wyszło!! gratulacje szkoda faktycznie tylko ze nie osiąga zamierzonej mocy ale poza tym bardzo udana konstrukcja !!
    Pozdrawiam

  • #5 24 Sie 2007 15:50
    wilku_sc
    Poziom 21  

    super wykonanie :)
    te nóżki to pomalowane na złoto korki do wanny/umywalki :D??

  • #8 25 Sie 2007 00:02
    MKramer
    Poziom 14  

    wow napisał:
    moc 2x 5W?? Tak mało?


    Widzę, że Kolega "nie czuje" lampowej mocy :-).
    Przy sprawności zestawów głośnikowych rzędu 89dB, w pokoju o powierzchni 20m2 nie da się rozmawiać - tak głośno gra wzmacniacz.
    To nie jest sprzęt na dyskotekę, ani na koncert. To jest sprzęt do delektowania się muzyką w swoim niewielkim pokoju.

    Z sieci energetycznej wzmacniacz pobiera coś koło 100W.

  • #9 25 Sie 2007 19:53
    ZBIGNIEW GOGULSKI
    Poziom 21  

    Bardzo mi się podoba to wykonanie super estetyka kapitalny pomysł ze zrobieniem nóżek do wzmacniacza , napisz tylko jaką farbą je malowałeś ? Jedynie zastanowił bym się może nad zaekranowaniem transformatorów może by się to przyczyniło do zlikwidowania tego lekkiego buczenia o którym piszesz. Napisz z czego puszczasz sygnał czy nie myślałeś o zrobieniu układu barwy tonu (wiem że w audiofilskich konstrukcjach się nie stosuje - ja jednak uważam barwę za pomocną). Jakim pilotem sterujesz siłą głosu czy to jest też robiony od podstaw czy zaadaptowany jakiś inny? Co do mocy jest wystarczająca do słuchania muzyki to chyba ,że ktoś kurz w pokoju potrzebuje przedmuchiwać z kąta w kąt (dzisiaj wyznawany jest kult mocy zapomnieli co niektórzy jak dawniej grało się na sprzętach typu amator stereo 2*4 wat i cieszył się człowiek ,że ma super sprzęt).
    Pozdrawiam i gratuluję wykonania i dobrego pomysłu Zbyszek

  • #10 25 Sie 2007 22:42
    damiani22
    Poziom 16  

    wykonane po mistrzowsku, tylko ten zielony włącznik :/ jak na konstrukcje za 1200zł to trochę tandetne rozwiązanie

    a nóżki to głowice z magnetowidu?

  • #11 25 Sie 2007 23:29
    MKramer
    Poziom 14  

    Dziękuję za dobre słowo :-). Co do przełącznika sieciowego - taka jego forma mi się podoba. Pewnie, że mógłby być zrobiony np. z metalu, ale nie widziałem takiego w sprzedaży. Przyznam jednak, że nawet taki jaki jest nie razi.

    Pilot zdalnego sterowania może być dowolny pod warunkiem, że nadaje kodem RC-5. Z tyłu urządzenia jest czerwony włącznik, który pozwala wejść w tryb "uczenia" - przyporządkowania przycisków pilota do obsługi wzmacniacza.

    Mylicie się wszyscy co do nóżek. Podpowiem więc - jest to element gotowy, nie trzeba go malować. Jest do kupienia w marketach budowlanych za psie pieniądze. Jego przeznaczenie jest całkowicie odmienne.

    pozdrawiam

    Mariusz Kram

  • #12 26 Sie 2007 13:09
    Iro1986
    Poziom 16  

    Wyglada to fajnie ale moc nie zachwyca.2 sprawa jak na tyle watów to drogi ten gips ale kwestia gustu.

  • #13 26 Sie 2007 13:42
    czaroslaww
    Poziom 26  

    ludzie 5wat w czystej klasie a to nie jest malo! w zupelnosci wystarczy do napedzenia monitorow....

    wzmak yamahy 140w/8 ohm x 2 ma moliwosc pracy w klasie a... osiaga po 7,5 w na kanal!

  • #14 26 Sie 2007 15:02
    megabit
    Poziom 18  

    Iro1986 napisał:
    Wyglada to fajnie ale moc nie zachwyca.2 sprawa jak na tyle watów to drogi ten gips ale kwestia gustu.


    Widze że jest grupa ludzi na tym forum dla których liczy się tylko MOC, MOC, i jeszcze raz MOC. Głównym celem dla nich jest zrobić w domu alebo na działce taką rozp*** żeby ludzie w promieniu kilometra mieli problemy ze słuchem.

    Lampowe wzmacniacze służą do SŁUCHANIA MUZYKI (we właściwym tego słowa znaczeniu)

  • #15 26 Sie 2007 16:01
    Iro1986
    Poziom 16  

    Dlatego czytajcie uważnie kwestia gustu!!!Jeden zadowoli sie tym inny tamtym a to temat rzeka pod kazdym względem i nie ma co krytykować ludzi bo karzdy w sumie jest indywidualistą i taki też ma gust.I wiem do czego służa lampowce ja jednak audiofilem nie jestem i słucham tego co mam.A moc to nie priorytet liczy się producent i wnętrze.

  • #16 26 Sie 2007 22:49
    Pegelmesser
    Poziom 23  

    Iro1986 napisał:
    A moc to nie priorytet liczy się producent i wnętrze.


    Taa. Najlepiej Altusy podpięte pod Technicsa...

  • #17 27 Sie 2007 11:52
    dodo_1989
    Poziom 13  

    Mi te nóżki wyglądają na kawałki rury mosiężnej (może i miedzianej) poodcinanej. Konstrukcja fajna. Mi na scene (jestem gitarzystą) wystarcza 8śmio watowy head + kolumna 4x12". A 5W do domu to nawet i za dużo moim zdaniem. Ja nawet tranzystorowym wzmakiem audio, który mam w domu nie słuchałem więcej niż na 1,5W. Już przy takiej mocy rodzina krzywo się patrzy. A to zwykły tranzystor, a nie lampiak. Pozdrawiam!

  • #18 27 Sie 2007 15:10
    #1337
    Poziom 11  

    Drewniana galka i dioda :crazyeyes: Hmm... Ciekawe polaczenie: oldskul i modern :spoko:

  • #19 27 Sie 2007 16:43
    ZBIGNIEW GOGULSKI
    Poziom 21  

    Witam ponownie nie dają mi spokoju te nóżki może to jest jakaś rura pcv do układów wentylacji od razu w złotym kolorze. Może już zdradzisz swoją tajemnicę?
    Pozdrawiam Zbyszek

  • #20 27 Sie 2007 16:46
    fikus89
    Poziom 14  

    Nozki mi wygladaja na rolki tasiemki klejacej biurowej hehe ale to raczej nie to :P Co do mocy lampek to 5W na lampce to calkowicie inna moc niz 5W na tranzystorze.. Wiem jak chodzil moj Regent15 ;)

    Edit: a moze to takie male swieczki przeciw komarom np ? ;D

  • #21 27 Sie 2007 19:24
    daro9925
    Poziom 13  

    Witam
    Bardzo ładny wzmacniacz. Te lampy super się prezentują na dle drewna.
    A dźwięk - pewnie klasyka. Szkoda że tylko 5 watt. Więcej takich konstrukcji.
    pozdro

  • #22 27 Sie 2007 20:35
    MKramer
    Poziom 14  

    Otóż na nóżki wykorzystałem ozdobne lementy maskujące klamkę i zamki w drzwiach wewnętrznych. W OBI znalazłem pięknie wytoczone chyba z mosiądzu za.... 9.90zł za 2 sztuki. Dodałem tylko kawałek wykładziny od spodu, aby nie rysowały powierzchni i tyle.

  • #23 15 Wrz 2007 16:48
    synbmx
    Poziom 20  

    Nie widzę na schemacie napięcia ujemnego polaryzującego siatkę 1 lampy końcowej EL34 zwanego BIAS, może dlatego że właśnie nie ma tego napięcia które dla jednej EL34 e SE powinno wynosić -13,5V wzmacniacz nie osiąga pełnej mocy. Być może to jest wina trafa zasilającego bo mogło okazać sie ono tandetą ale jak na moje oko to pakuje wielki prąd przez siatkę 2 i stąd ten spadek napięcia na zasilaczu bo nie ma ujemnego napięcia na siatce 1. Poza tym powiedz jeszcze czy połączyłeś w podstawce EL34ze sobą piny 1 i 8 bo na schemacie tez tego nie ma a jest to wymagane ponieważ siatka 3 powinna być spolaryzowana tak samo jak katoda czyli musisz je razem połączyć.
    Niech ktoś inny znający sie na temacie się wypowie jeszcze.
    Ładne wykonanie, pozdrawiam

  • #24 15 Wrz 2007 22:03
    thereminator
    Warunkowo odblokowany

    Pewnie dlatego nie widzisz biasu, bo to układ z polaryzacją katodową ...

  • #25 15 Wrz 2007 23:49
    synbmx
    Poziom 20  

    No faktycznie, przyznaje się do błędu, ale może ten układ taki ma właśnie być i dopiero po podłączeniu wyższego anodowego uda sie z niego więcej wycisnąć, ale jeśli grałby nawet 2W na kanał to jak do domu to wystarczająco, szczególnie że znajomy autora audiofil znalazł w nim coś czego nie ma Jolida ;) .

  • #26 17 Wrz 2007 03:35
    Amazon
    Poziom 13  

    Bardzo fajna konstrukcja. Wyglądu nie komentuje, sprawa gustu choć moje zamiłowanie do retro odnajduję tu jak najbardziej :-). Gratuluję koledze.
    Mam pytanie, czy na każdy kanał masz osobne trafa zasilające? Jak to możliwe, że pomimo gwarantowanego prądu 300mA spada on aż tak mocno? Przyznam, że mając możliwość uzyskania nawet do 12W na kanał wywaliłbym te trafa bez zastanowienia. Ciekawy jestem jakie to są trafa. Nie chciałbym naciąć się na nie. Planuję właśnie zakup na allegro i podawane parametry są mi dziwnie znajome. Nie widzę na fotkach traf głośnikowych. Jaki był koszt wykonania tych traf?

  • #27 17 Wrz 2007 14:54
    MKramer
    Poziom 14  

    Z tymi 12W byłbym ostrożny. Sprawność wzmacniacza klasy A jest znacznie mniejsza od 50%, a sugerowane 12W to właśnie 50% max. mocy oddawanej przez EL34.
    Jednak powinienem uzyskać 7-8W.
    Sprzedawca z Allegro wymienił mi te transformatory - jednak dalej występuje znaczny spadek - około 20V (230V) przy obciążeniu 0,3A i nieobciążonym uzwojeniem żarzenia. Cóż, jest to niskobudżetowa propozycja. Dobre transformatory o takich parametrach to wydatek 2x większy, niż u sprzedawcy z Allegro.
    Trafa głośnikowe kostowały po 100zł sztuka.

  • #28 18 Wrz 2007 17:32
    Amazon
    Poziom 13  

    Faktycznie z tymi 12W to fantazja mnie ponosła. Ale przynajmniej dzięki twojemu doświadczeniu zwrócę większą uwagę na trafa zasilające., Nie sądziłem, że może być z tym taki problem. Ciekawy jestem tych traf głośnikowych trochę bardziej (możesz je opisać?). Zaintrygowały mie, bo parametry masz naprawdę godne pozazdroszczenia (a i cena bardzo atrakcyjna). Jak wygląda to brzemieniowo. ECC82 raczej nie jest polecane do audio. Ciekawe jak sprawowałyby się trafa kupne np. z Zatra?

  • #29 18 Wrz 2007 17:59
    ex-r
    Poziom 2  

    fikus89 napisał:
    Nozki mi wygladaja na rolki tasiemki klejacej biurowej hehe ale to raczej nie to :P Co do mocy lampek to 5W na lampce to calkowicie inna moc niz 5W na tranzystorze.. Wiem jak chodzil moj Regent15 ;)

    Ja mam Regenta 60, bardzo fajny sprzęt.

  • #30 18 Wrz 2007 20:13
    thereminator
    Warunkowo odblokowany

    Amazon napisał:
    (...)ECC82 raczej nie jest polecane do audio(...)

    Ciekawe przez kogo... Całe multum wzmacniaczy zawiera te lampy, zwłaszcza, że sa to typowe triody sygnałowe m.cz. choć o mniejszym wzmocnieniu niż ECC83, co w niektórych przypadkach też ma znaczenie.
    Zauważ, że b. często we wzmacniaczach stosuje się ECC88, która jest lampą w.cz. (do głowic TV w układzie kaskody), więc czemu miałoby się nie stosować w audio lampy, która do tego została stworzona?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME