X

Elektroliza wody ...+wytwarzanie wodoru

09 Sep 2007 19:19 JAjasek87
  • #1 09 Sep 2007 19:19
    jasek87
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Mam taki mały problem mianowicie chciałbym zbudować elektrolizer lecz nie wiem jakich materiałów użyć na elektrody ( które można w miare łatwo zdobyć)by ta reakcja zachodziła szybko.
    Jaki dać prąd napięcie, czy może być 12V?
    Próbowałem na 12V 4A ale idzie to dość wolno.
    Elektrody były z aluminium i inne z kwaśnego.
    Próbowalem to samo nawet pod akumulator od auta ale nic to nie dało.
    Myśle też o tym, może jak by wlać do akumulatora samochodowego wody zamiast elektrolitu i podłączyć prąd to może ołowiane płytki będą lepiej działać?
    Co byście mi poradzili?
    Z góry dzięki za odp.
  • #2 09 Sep 2007 19:44
    zdzislaw111
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Kłaniają się podstawowe wiadomości jeśli dobrze pamiętam to ze szkoły podstawowej. Szybkość przepływu prądu zależy od składu cieczy, odległości elektrod, oraz napięcia.
    Zleży co chcesz osiągnąć. Jeśli zależy Ci na otrzymaniu gazu (wodoru) , to na elektrody polecam blachę kwasoodporną.

    Pozdrawiam Zdzisław.
  • #3 09 Sep 2007 20:04
    pawem1
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Samej czystej wody się nie elektrolizuje, musisz dodać nośniki prądu, jony. Czysta destylowana słabo przewodzi (stała dielektryczna 82 Zazwyczaj elektrolizuje się coś w wodzie np. na chemii w szkole była elektroliza jakiegoś roztworu i na grafitowej elektrodzie osadzała się miedź. proponuje google elektroliza wody np. http://www.eioba.pl/a72979/elektroliza_wody
  • Helpful post
    #4 09 Sep 2007 20:25
    hobbyelektronik
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Dodaj 15gram KOH na 1litr wody przy zasilaniu 12V prąd 25A,zobacz na tej stronie:
    http://www.dangerouslaboratories.org/hydrogen1.html

    Powodzenia............
  • #5 11 Sep 2007 12:51
    jasek87
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    chodzi mi konkretnie o uzyskiwanie duzej ilości wodoru, zasilaniechciał bym dawać aakumulatora samochodowego a tak jak do tego uzył ktossode http://video.google.pl/videoplay?docid=3346578370147395553&q=hho+test&total=195&start=50&num=10&so=0&type=search&plindex=6 to będzie szybko zachodzić reakcja?
    i taki filmik http://video.google.pl/videoplay?docid=6313361740435081119&q=hho+auto&total=19&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=2 to oni dodaja zawsze cos do wody zeby tak szybko reagowała tzn wydzielał sie wodor?

    Dodano po 1 [godziny] 25 [minuty]:

    już działa dodałem dosłownie odrobine sody oczyszczonej i momentalnie zaczęło działać dzięki zawszystkie porady
  • #6 14 Sep 2007 18:06
    jasek87
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (+1)
    jeszcze chciał bym się spytac daczego po kilku minutach elektrolizy jak sie wyłączy pra i np na zajutrz podlaczy zpowrotem to jest jusz słaba reakcj (płyn jest wymieszany )
  • #7 14 Sep 2007 20:28
    tronics
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Elektrody mogą być oblepione solami (mniej lub bardziej rozpuszczalnymi) które zmniejszają przewodność. Należy używać odpowiedniego elektrolitu. Z tego co się orientuję dobrze jest mieć 2 plytki Cu jako elektrody a jako elektrolit CuSO4 z wodą.
  • Helpful post
    #8 14 Sep 2007 20:58
    viayner
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Witam,
    Panowie klania sie elektrochemia.
    Kolega jask87 chce miec wodor a co na drugiej elektrodzie ?
    Idealnym rozwiazaniem bedzie elektroliza kwasu siarkowego, w duzym uproszczeniu tego z akumulatora ale uwaga ze stezeniem!. Im wieksze tym szybciej pojdzie reakcja bo bedzie wieksze przewodnictwo roztworu ale nie przesadzajmy. Napiecie i prad ustala sie na podstawie rozmiaru elektrod i przyjmuje sie pewna gestosc pradu.
    W przypadku kwasu siarkowego na jednej z elektrod (ujemnej) bedzie sie wydzielal wodor 2H(+) + 2e -> H2 a na drugiej (dodatniej) tlen. elektrody powinny byc z materialu nie wchodzacego w reakcje z tym co sie wydziela na elektrodzie ani elektrolitem, w przeciwmym przypadku nie bedzie gazu tylko produkty reakcji elektrochemicznej ktore dosc szczelnie oblepiaja elektrode (weglany w tym przypadku) uniemozliwiajac wedrowke jonow.
    W przypadku roztworow soli metali jak CuSO4 nie bedzie wodoru! tylko wolny metal sie bedzie wydzielal. Maga byc wodorotlenki sodu lub potasu ale w roztworach wodnych i rozcienczonych.
    Jeszcze jedna uwaga wydziela sie tlen i wodor jednoczesnie to jest miesznka silnie wybuchowa i bez zapachowa UWAZAJ.
    Mozesz uzyc HCl wtedy bedzie wydzielal sie wodor i chlor - TRUJACY.
    Pozdrawiam
  • #9 26 Sep 2007 18:36
    jasek87
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam jeszcze raz. Próbowałem wytworzyć dużo wodoru,ale niestety nie udało mi się. Próby były robione w termosie ze stali nierdzewnej i do środka wlałem słoną wodę, bo na czystej trochę wolno szło. Włożyłem pasek blachy nierdzewnej, nawet wytworzył się płomień, który palił się cały czas, ale nie duży. Chodzi mi o taką ilość, żeby auto odpalić. Zastanawiam się może jak by pociąć termos na blachy kwadratowe, umieścić je blisko siebie i na przemian dać + i - , to może by szybciej to szło przy większej powierzchni. Co byście mi jeszcze doradzili, żeby wytworzyć dużą ilość wodoru do auta? Z góry dziękuję.
  • #10 26 Sep 2007 20:20
    maciek_slon
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    Przepraszam... Ale chyba się naoglądałeś pogromców mitów. A jeśli nie to powiem tak - bez przesady z wodorem. Jak będzie go zadużo to zrobi "PIERDUT" i będzie nienajlepiej... Zeppelin w końcu się zjarał w kilka sekund (a wypełniony był wodorem)...
  • #11 26 Sep 2007 20:32
    adams987
    Level 35  
    Helpful post? (-1)
    A po co ci ten wodór do auta? Jeśli chcesz na nim jeździć to w czym go zmagazynujesz?
  • #12 26 Sep 2007 20:49
    maciek_slon
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    No pewnie sprytny gryplan jest taki żeby wodór produkować na bieżąco :D Ale do tego to zwykła elektroliza w termosie to trochę za mało :D

    W sumie jedyny raz kiedy widziałem silnik działający na czystym wodorze to właśnie na Discovery, ale tam wodór bezpośrednio do gaźnika trafiał z butli pod sporym ciśnieniem.
  • #13 26 Sep 2007 22:00
    Faces
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Jest sposób na wytworzenie dużej ilości wodoru, a mianowicie: Do bardzo stężonego roztworu NaOH daję się po prostu nic innego jak aluminium np. z czekolady lub folia aluminiowa do pakowania żywności. Teraz tylko kwestia zbierania tak wytworzonego wodoru.
    Taką metodą robiłem balony. W butelce po szampanie umieszczony był stężony roztwór NaOH. Butelka była zaopatrzona w waż gumowy. Z drugiej strony węża umieszczony był zwykły worek na śmieci.
  • #14 26 Sep 2007 23:24
    tzok
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Elektrochemiczna produkcja wodoru jest nieefektywna energetycznie. Więcej energii (elektrycznej) włożysz w wyprodukowanie wodoru niż uzyskasz energii (mechanicznej) w procesie jego spalania w silniku tłokowym.
  • #15 27 Sep 2007 00:20
    revolt
    Level 34  
    Helpful post? (+2)
    Inaczej mielibyśmy perpetum mobile :D To chyba logiczne.
  • #16 27 Sep 2007 00:50
    jaszczur1111
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Niestety muszę przyznać stanowczą rację dwóm ostatnim postom.

    ZajmowaŁem się teoretycznym opracowaniem na ten temat.Najbardziej wydajny elektrolizer(w ogóle nie osiągalny dla nas) w poŁączeniu ze 100% odzyskiem energii z wodoru da 0.90≈~0.95% wodoru.
    Przypomina to rower z silnikiem napędzanym z dynama...
    W aucie taki elektrolizer to tylko hamulec.Zapomnij o ty pomyśle.
    Jeśli już to widzę to trochę inaczej.Elektroliza w domu,sprężanie do butli 15Mpa, i... cóż straty gazowego wodoru przez ścianki naczynia stalowego to ok od 0.2 do 1% caŁości na dobę!!! no i trzeba kraść prąd...albo stawiać wiatrak...
    24 L gazowego wodoru o ciśnieniu 0.1 Mpa to 1 s pracy silnika o mocy 75 kM na peŁnej mocy.Butla np od tlenu napompowana do 15Mpa wodorem(brrr...)
    to może 10 km oszczędnej jazdy silnikiem 1.6 litra.

    Po prostu totalna kicha.

    NajŁatwiej i najtaniej i nasolidniej (niemożliwe?) zbudujesz elektrolizer z pŁyt od akumulatora zasadowego.Jako elektrolit użyj 20% KOH.PŁyty po kilku dniach intensywnej pracy nie noszą śladu zużycia a elektrolit jest klarowny.Problem z rozdzieleniem gazów? Też to mam.Im dalej umieścisz pŁyty od siebie tym Łatwiej rozdzielić gazy ale wzrasta oporność elektrolizera czyli spada sprawność.
    Ostanio wpadŁy mi w ręce dziwne urządzenia do odkażania wody prądem.
    Myślę że to gotowe elektrolizery z rozdziaŁem gazów.

    Może już lepiej magazynować wodór pod stosunkowo niskim ciśnieniem do celów zasilania kuchni gazowej a za zaoszczędzony(?) w ten sposób propan-butan kupić paliwo...:D
  • #17 29 Sep 2007 01:39
    elmłot
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Ale jaka to oszczędność, jeśli za prąd poświęcony produkcji wodoru zapłacisz nie mniej niż za propan-butan zużyty w kuchence zamiast wodoru.
    Prąd jest droższy od gazu ziemnego i porównywalny z propan-butan, a 100 procent sprawności w produkcji wodoru nie uzyskasz.
    Również nie ma podstaw ekonomicznych (pomijając już problem z magazynowaniem wodoru) do produkcji wodoru w celu wykorzystania go jako paliwa w samochodzie. Taniej i to znacznie wyjdzie magazynowanie gazu ziemnego i wykorzystanie go zamiast wodoru. Ale i w tym wypadku jest też problem by w łatwy sposób zmieścić odpowiednią ilość gazu by przejechać chociaż 20 km, ale to już jest bardziej realne i ekonomiczne niż kombinowanie z wodorem.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nie mówię tu o oryginalnych instalacjach na gaz ziemny.
  • #18 29 Sep 2007 02:54
    jaszczur1111
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    MyślaŁem o zasilaniu elektrolizera z wolnej energii(np ogniwo fotowoltaiczne lub wiatrak) a jak wiadomo są to raczej kapryśne i maŁo wydajne urządzenia
    szczególnie w amatorskim wykonaniu.Jednak powiedzmy 10 godzin pracy ogniwa mogŁoby pozwolić np. na ugotowanie na wodorze np obiadu.Natomiast nie widzę możliwości wykorzystania energii z ogniwa bezpośrednio bo musiaŁoby mieć gigantyczną moc i cenę a w dodatku może potrzebuję gotować w nocy?

    Akurat nie mam dostępu do gazu ziemnego.A tak przy okazji do jakich ciśnień można go bezpiecznie sprężać?
  • #19 29 Sep 2007 08:03
    tronics
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Wiatrak? No cóż, mam nadzieję, że przed założeniem sprawdziłbyś warunki wietrzne w przeciągu całego roku, bo takie strzelanie w ciemno raczej odpada. Ogniwa fotowoltaiczne zamieniają w elektryczność zaledwie kilkanaście % energii słonecznej, ale rzeczywiście w bezchmurne letnie dni można troszkę tego zyskać...Tę energię zazwyczaj się zamienia w 'chemiczną' w akumulatorach...a stamtąd przez specjalne falowniki można to ewentualnie wpuścić do sieci. Na alledrogo pojawiają się czasem pełne zestawy - fakt cena wysoka i zwracać się będzie długo.
  • #20 29 Sep 2007 11:18
    elmłot
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Ale widzę, że tu dyskusja zmierza na inne tory. Temat był elektroliza wody w celu pozyskania wodoru, później okazało się, że wodór ma zasilać samochód, tzn silnik spalinowy w samochodzie. Pomijając problemy techniczne już poruszone z pozyskiwaniem i magazynowaniem wodoru , mamy problem natury prawnej. W samochodzie nie możesz tak sobie zamontować urządzeń, które nie spełniają określonych przepisami norm. Tak na marginesie , gdzieś czytałem, że zastąpienie żarówek diodami LED jest nie zgodne z jakimś tam rozporządzeniem Ministra Transportu, a co dopiero taka zmiana w układzie zasilania paliwem. No chyba, że ktoś mieszka na wsi (BEZ URAZY nie w tym sensie) gdzie radiowóz można spotkać tak często jak świętego Mikołaja tj raz w roku.
  • #21 29 Sep 2007 11:53
    jaszczur1111
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    M.innymi do tego zmierzam.Zastosowanie innego paliwa w aucie to dzisiaj istny koszmar prawny. Praktycznie nie do zrealizowania.
    Na temat elektrolizy wody i w ogóle produkcji wodoru napisano sporo w publikacjach które można zdobyć w bibliotekach uniwersyteckich.
  • Helpful post
    #22 29 Sep 2007 20:57
    hobbyelektronik
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Nie przejmuj się pesymistami typu: elmłot , jaszczur1111 i revolt ze swoim ludwikiem tylko rób swoje..........
    Jeśli mogę pomóc to zerknij na stronke:
    http://keelynet.com/energy/waterfuel.htm
    Własnie dostałem zlecenie na wykonanie elektroniki z tej strony.

    Powodzenia.........
  • #23 29 Sep 2007 22:18
    jaszczur1111
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Wprawdzie nie czuję się obrażony ale chcę wyjaśnić że podobnie jak elmŁot uważam że produkcja wodoru szczególnie w samochodzie do bieżącego zużycia jest energetycznie nieopŁacalna.Wprawdzie taki samochód jak na linku można zbudować to jest on zupeŁnie bezużyteczny a autor publikacji nie dba o stronę oszczędności a raczej o rozgŁos.I nie pomoże tu zasilanie impulsowe bowiem jak dotąd niepodważalne prawa pana Faradaya dotyczące elektrolizy nie przewidują tu żadnej oszczędności.Temat elektrolizerów przemysŁowych jak już wspominaŁem przerabiaŁem wzdŁuż i w poprzek i nijak nie przekroczono 100% sprawności.A w warunkach warsztatowych śmiem twierdzić że nie przekroczymy nawet 70%

    I nie jestem tu bynajmniej sceptykiem.Jestem napalony na ten temat nie mniej niż jasek 87 tylko że jestem bardziej obciążony wiedzą teoretyczną.

    A w ogóle to ten ukŁad z linku przewiduje spalanie mieszaniny wybuchowej w silniku (ciekawe jakim?) bo na pewno nie tŁokowym!!!

    A ja zbudowaŁem elektrolizer z dwóch plastikowych butelek po szamponie
    przeciętych w pionie i zespawanych lutownicą. Jako elektrody użyŁem węgle z baterii i dziaŁaŁ super.Wodór spalaŁ się na bieżąco na końcu igŁy od strzrykawki.Wszystko do czasu jak zachciaŁo mi się podmuchać tlenem na pŁomień.NastąpiŁo wciągnięcie pŁomienia przez wężyk do elektrolizera i jego eksplozję.SpowodowaŁo to oblanie roztworem kwasu siarkowego
    wszystkiego w promieniu 2 m i mnie oczywiście.Skutek to dziury w piżamie zniszczone meble (na szczęście nie miaŁem dywanu) i zniszczony ocynk parapetu w bloku na zewnątrz.

    Dlaczego tak się staŁo?

    Otóż tlen wydzielający się na elektrodzie węglowej utlenia ją do tlenku węgla który jest palny. Taka mieszanina pali się wybuchowo.Tlen z mojego elektrolizera zawieraŁ sporo CO.

    Wszystko to robiŁem w 6 klasie podstawówki.

    Wodór jest jeszcze bardziej niebezpieczny co nie znaczy że trzeba go unikać.Znaczy tyle że trzeba wszystko zaplanować ze szczegóŁami.

    Benzyna i propan też są wyjątkowo niebezpieczne a jednak są stosowane w autach zamiast np. sprężonego powietrza.Takie auto widziaŁem w internecie.Prędkość max 110 km/h zasięg 200-300 km.Czas tankowania na stacji ze sprężonym powietrzem ok 3-5 minut; w domu ok 10h przy zastosowaniu wŁasnego silnika tŁokowego jako sprężarki.(auto z wtyczką do kontaktu)
    Jeśli chcecie spróbuję znaleźć link
  • #24 30 Sep 2007 10:29
    jasek87
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    i to znów ja .Mam eszcze jedno pytanie czy elektroliza bedzie w miare szybka jeśli o akumulatora samochodowego wleje wody i dam prą z drugiego? a drugie pytanie to czy ma ktos jakis schemat jakiegos urzadzenia które by przetwarzało prad z akumulatora 12V żeby było 50hz bo podobn zachodzi wtedy szybsza elekroliza.z góry dziekuje
  • #25 30 Sep 2007 10:51
    qrdel
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Chciałbym tylko ostrzec wszystkich eksperymentatorów że mieszanki gazów: wodoru i tlenu lub wodoru i chloru bardzo łatwo eksplodują, a do zainicjowania wybuchu wystarczy im światło.
  • #26 30 Sep 2007 11:15
    jaszczur1111
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    ŚwiatŁo wystarczy ale tylko w przypadku mieszaniny chloru i wodoru i musi to być np.bŁysk flesza.

    Akumulator kwasowy potrzebuje ponad 2.4V na ogniwo żeby rozkŁadaŁ wodę

    Nie można poŁączyć 2 jednakowych akumulatorów bo nic się nie zadzieje.

    Zastosuj UPS ale 50 Hz nic nie da.Musi być prąd staŁy.
  • #27 30 Sep 2007 11:49
    jasek87
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (+1)
    a i chodzi mi o to jak np uzyskac taki efekt http://video.google.pl/videoplay?docid=1313523768786562020&q=hho&total=333&start=0&num=10&so=1&type=search&plindex=0
    zeby tak wydzielał sie godór tak szybko a i jak on odpalił ten samochód tzn jak zrobil zeby tak szybko szedl wodór?
    http://video.google.pl/videoplay?docid=-7530347415782514939&q=dingel&total=41&start=20&num=10&so=0&type=search&plindex=4
  • #28 30 Sep 2007 12:05
    jaszczur1111
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    To co widziaŁem na filmie w aucie to niekoniecznie byŁ elektrolizer...
  • #29 30 Sep 2007 14:19
    hobbyelektronik
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Zakładam że kolega "jasek" wie w co się bawi i zdaje sobie sprawę jak bardzo to jest niebezpieczne, tym nie mniej jeśli ktoś poczuł sie przeze mnie urażony to przepraszam .
    Odnośnie tematu ,znalazłem ciekawą strone z amerykańskimi patentami:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Meyer#Construction
    Osobiście bardziej mi się podoba ten temat:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Ogniwo_paliwowe

    Udanych eksperymentów.........
  • #30 30 Sep 2007 20:56
    hobbyelektronik
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Masz tutaj kolejne materiały, przejrzyj je dokładnie a bez problemu na ich podstawie możesz wykonać niezły hydrogen-boosters .
    wystarczy zastosować nierdzewkę kwasoodporną i co jest istotne 3%KOH+97%H2O.
    http://waterpoweredcar.com/hydrobooster.html
    http://stores.homestead.com/hydrogengarage/StoreFront.bok
    http://waterpoweredcar.com/images/hydrobooster.pdf
    Jak Cię stać to możesz kupić w USA gotowy zestaw:
    http://hydrogengarage.com/hydrogenboost.html

    Pamiętaj o BHP............
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products