X

jak się nauczyć spawać spawarką transformatorową

12 Sep 2007 21:38 WAwaldek415
  • #1 12 Sep 2007 21:38
    waldek415
    Level 9  
    Helpful post? (+3)
    mam spawarką ale nie umiem spawać dajcie jakiś porad dotyczące spawania
    albo link stron dotyczące spawania
  • #2 12 Sep 2007 21:54
    vcc
    Level 29  
    Helpful post? (+1)
    A może poradnik spawacza, idź do biblioteki (kto dziś z niej korzysta), w poradniku jesz wszystko opisane, techniki spawania, dobór prądu, przygotowanie materiału do spawania. Bardzo pomocna książka, przy jej pomocy pisałem pracę dyplomową.
  • #3 12 Sep 2007 21:58
    Narek 1
    Level 17  
    Helpful post? (+2)
    Sprawdź, czy elektroda nadaje się do prądu zmiennego jeśli taka jest spawarka. To bardzo ważna. Elektrody nie dotykaj do metalu prostopadle, zawsze pod pewnym kątem a w skrajnych przypadkach (na początek) to prawie na leżąco (tzn równolegle) ze 30°. To jak idzie spawanie zależy od firmy, która wykonała elektrodę. Jak pamietam z dawnych czasów to z Baildon były denne. Ja najlepiej wspominan szwedzkie Elga. Próbuj.
  • #4 15 Sep 2007 00:07
    kleki
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Nie jestem zawodowym spawaczem, ale półeczki do piwnicy zrobiłem. Na łeb jeszcze się nie zwaliły, więc uważam że dobrze. ;-)
    Uczyłem się tak - maska, masa, załączam spawarę i szybkim ruchem ręki pocierałem elektrodą (2,5mm rutylowa) po jakimś starym kątowniku (przez szybę nic nie widziałem zanim się zajarzył łuk, po kątowniku samo się prowadziło). Wyszły posmarkane kuleczki. Obijam elektrodę o posadzkę (żeby drut był na wierzchu) i to samo - nieco wolniej. Teraz łuk był przerywany, efekt to nadal kulki - nieco gęściej rozmieszczone. Oswoiłem się z działaniem sprzętu i teraz próby napawania tego samego kątownika - efekt taki, że zrobiłem kawałek spoiny, mogłem pooglądać jeziorko metalu, poeksperymentować z prądem. Większy prąd - spajasz głębiej, szybciej, cieńsze elementy się przepalają. Mniejszy prąd - łatasz dziurki które przed chwilą wypaliłeś, mi wychodzi ładniejsza spoina. Odnośnie natężenia prądu nie podpowiem, bo korzystałem ze sprzętu z trzema biegami - spawarka jedynie słusznej produkcji, po promocyjnej cenie. ;-)

    Osobiście jednak bardziej lubię spawać gazami, ale ta metoda nie nada się do grubszych konstrukcji. Za to do np. karoserii, blach, cienkich rur - miodzio... :-)
  • #5 15 Sep 2007 08:21
    submariner
    Level 32  
    Helpful post? (+5)
    zacznij od dosc grubych blach ok 3-4mm ciensze sie przepalaja jak zgasisz luk to najpierw usun - obij stopione elektrody i potem spawaj dalej bo narobisz szczelin/dzior w spawie.
  • #6 28 Mar 2008 13:15
    anwalt
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    polecam strone dhost.info/inzynieria tam pocyztaj o spawaniu.

    musisz poczuć temat
  • #7 07 Jan 2009 15:25
    duck
    Level 10  
    Helpful post? (-1)
    Właśnie szukałem pomocy i hehm znalazłem dzięki google.pl ;) a mianowicie strona castorama jest tam prosto jasno i szybko opisane jak należy spawać a dla mało kumatych obrazki -dla mnie bomba

    oto link polecam:

    http://www.castorama.pl/porady/narzedzia/spawanie-elektryczne-spawarka-transformatorowa-i-inwertorowa.html
  • #8 14 May 2009 23:00
    Access12
    Level 7  
    Helpful post? (0)
    duck wrote:
    Właśnie szukałem pomocy i hehm znalazłem dzięki google.pl ;) a mianowicie strona castorama jest tam prosto jasno i szybko opisane jak należy spawać a dla mało kumatych obrazki -dla mnie bomba

    oto link polecam:

    http://www.castorama.pl/porady/narzedzia/spawanie-elektryczne-spawarka-transformatorowa-i-inwertorowa.html


    Niestety nic nie ma o spawaniu na tej stronie. Może coś zmienili?
  • #9 14 May 2009 23:39
    DJ Max
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Na pewno coś zmienili.
  • #10 25 Jun 2009 11:24
    Stig001
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    na stronie castoramy jest wszystko wytłunaczone
    oto link http://www.castorama.pl/blog/metody-spawania42/
  • #11 29 Jun 2009 23:50
    tomxx92
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    http://www.leroymerlin.pl/porady/spawanie-lukowe,1102436749.html

    tutaj jest fajna strona o spawaniu.

    a co myślicie o spawarkach z allegro które kosztują 350-400zl i maja prąd spawania 300A
    czy sa one czegoś warte? no i czy do profili o ściance 3 mm dobry będzie prąd prąd 90 A i elektroda 2,5mm??
  • #12 01 Jul 2009 01:43
    mirekst
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    "a co myślicie o spawarkach z allegro które kosztują 350-400zl i maja prąd spawania 300A czy sa one czegoś warte? no i czy do profili o ściance 3 mm dobry będzie prąd prąd 90 A i elektroda 2,5mm??"

    Znawcy mówią, że to kit. Ja kupiłem Asgatec 190cu i jestem zadowolony, choć rzeczywiście rdzenie są spawane a nie skręcane (nie do pomyślenia w dobrych spawarkach), a to "cu" to chyba barwione aluminium. Jeśli masz dostęp do siły, to szczerze radzę kupić wersję 230/400V.
    Nie wiem, co na to fachowcy, ale właśnie spawam wiatę nad tarasem z profili 3mm elektrodami 2,5 i idzie mi lepiej, niż 3,2, choć wolniej.
    Pozdrawiam - Mirek
  • #13 06 Jul 2009 15:47
    tomxx92
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    a sąsiad mi powiedział że spawarkami transformatorowymi i inwertorowymi spawa się w taki sposób ze gdy się spawa to należy zakreślać elektrodą koła aby elektroda ładnie rozlała się po łączonych elementach. Czy to prawda?? bo na tej stronie http://www.leroymerlin.pl/porady/spawanie-lukowe,1102436749.html jest napisane by poprostu normalne przeciągać ją a właśnie sasiad mi mówił by zakreślać nią koła i aby następne koła nakładały się na poprzednie sięgając do połowy czyli średnicy poprzedniego koła.
  • #14 18 Jul 2009 21:17
    lukasz1406
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    Twój sąsiad mądrze Ci powiedział. Gdy robisz koła wtedy spoina lepiej sie ułoży. Pozdrawiam ;d
  • #15 09 Apr 2010 23:09
    le.mar
    Level 10  
    Helpful post? (+2)
    ..A mój Dziadek . DOBRY ! fachowiec - (spawał w Zastal'u w ZG wagony kolejowe )
    mówił:
    spawaj tak jakbyś szył - ścieg wybierz sam !- , a jaki najlepszy - takiego się trzymaj .
    To chyba uzasadnia i pokazuje metodę spawania łukowego - chodź samemu trudno mi ogarnąć wiedzę dziadka ( niestety nie mogę już z nim porozmawiać),
    jednak ilość patentów i zapłaconych (znaczy , ze przyjętych) wniosków racjonalizatorskich ....... mówi sama za siebie ....
    Pozdrawiam (mając nadzieję , ze chodź w 20 % dziadka doścignę)
  • #16 09 Apr 2010 23:19
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    A ja spawam tak-obrzeża materiału smaruję olejem. Normalnie olej paluchem rozprowadzam wzdłuż.
    Elektrodę prowadzę tak, że staram się "gonić"odparowujący olej ( widać przez szkło). Ta znikająca warstwa to taki wskaźnik, do jakiego miejsca mam dojechać.
    Ten tok spawania powoduje to, że spoina jest kładzona równomiernie, szew jest idealny.
    Warstwa odparowanego oleju chroni przed utlenianiem spoiny, jest mało szlaki.
    Jak się jakiś palant pyta po co smaruje olejem, to odpowiadam, że po to, aby elektroda się lepiej slizgała.
  • #17 13 Apr 2010 22:12
    le.mar
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Motronic wrote:
    A ja spawam tak-obrzeża materiału smaruję olejem. Normalnie olej paluchem rozprowadzam wzdłuż.
    Elektrodę prowadzę tak, że staram się "gonić"odparowujący olej ( widać przez szkło). Ta znikająca warstwa to taki wskaźnik, do jakiego miejsca mam dojechać.
    Ten tok spawania powoduje to, że spoina jest kładzona równomiernie, szew jest idealny.
    Warstwa odparowanego oleju chroni przed utlenianiem spoiny, jest mało szlaki.
    Jak się jakiś palant pyta po co smaruje olejem, to odpowiadam, że po to, aby elektroda się lepiej slizgała.

    Kurde tak samo bym odpowiedział !!!
    -fakt rady z dziada-pradziada często są bezcenne mam nadzieje , że przy spawaniu spawarka invertorową nie ma zbyt wielu różnic ?
  • #18 28 Apr 2010 22:13
    LONGER1991
    Level 18  
    Helpful post? (-1)
    Co do tematu to zamierzam spawać profile 3x4cm czytałem te poradniki z tego tematu ale mimo to mam pytania. Pewnie to śmieszne dla niektórych ale to bedzię moja pierwsza przygoda ze spawaniem.
    1 Elektrodą dotykać do spawanych elementów czy nie?
    2 Smarować olejem tak jak ktoś wyżej napisał czy nie?
    3 Logiczne, że może poparzyć i chyba też może "kopnąć prąd" prawda?
  • #19 29 Apr 2010 00:36
    pipałosia
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    Elektrodą zajarzyć łuk i równo prowadzić elektrodę nie dotykać materiału,jak chcesz możesz smarować nie musisz twój wybór ,jak dotkniesz łapą czy czymś tam to pewnie że możesz poparzyć i jak masz wszystko jak należy to raczej nic cie nie kopnie .Potrzeba trochę treningu na początku tej zabawy ponieważ elektroda wiadomo robi się krótsza podczas spawania .Przy spawaniu elektrodą spawa się z włosem czyli masz ją ciągnąć .
  • #20 29 Apr 2010 00:41
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    pipałosia wrote:
    Przy spawaniu elektrodą spawa się z włosem czyli masz ją ciągnąć .

    No popatrz, a jak spawasz pionowo, z dołu w górę?
  • #21 30 Apr 2010 19:17
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (+1)
    Motronic wrote:

    No popatrz, a jak spawasz pionowo, z dołu w górę?
    A to się nie spawa od góry do dołu, trzymając elektrodę pod kątem ostrym w stosunku do kierunku ruchu (na dół)?
  • #22 30 Apr 2010 20:13
    Michelson
    Level 17  
    Helpful post? (+1)
    Quote:
    A to się nie spawa od góry do dołu, trzymając elektrodę pod kątem ostrym w stosunku do kierunku ruchu (na dół)?


    Nie każdymi elektrodami można spawać z góry na dół.Poza tym chcąc uzyskać odpowiedni przetop spoiny powinno się spawać z dołu do góry.A wtedy elektrodę prowadzi się "po włos",pochylając ją w kierunku przeciwnym do kierunku spawania.
  • #23 30 Apr 2010 20:18
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Michelson wrote:
    .Poza tym chcąc uzyskać odpowiedni przetop spoiny powinno się spawać z dołu do góry.A wtedy elektrodę prowadzi się "po włos",pochylając ją w kierunku przeciwnym do kierunku spawania.
    Ale wtedy wszystko ścieka i tworzą się sople?
  • #24 30 Apr 2010 20:26
    niutat
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    robokop wrote:
    Ale wtedy wszystko ścieka i tworzą się sople?

    Nie ścieka jeśli elektrodą podtrzymuje się jeziorko metalu i spawa impulsowo.
  • #25 30 Apr 2010 20:38
    Michelson
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Trzeba jechać mniejszym prądem.Reszta to kwestia wprawy.Jestem spawaczem-amatorem i też nie zawsze mi to wychodzi :).
  • #26 30 Apr 2010 22:04
    LONGER1991
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Dzięki za odpowiedź. Narazie pospawa mi to ktoś inny, a ja potrenuje na krótkich kawałkach ;] Pozdro!
  • #27 30 Apr 2010 22:06
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Średnio polecam elektrody Ben-Met. Więcej szlaki jak spawu, co mnie dziwi, bo nie są grubootulone, i ciężko zajarzają łuk. Ale są tanie...
  • #28 30 Apr 2010 22:40
    janbernat
    Level 38  
    Helpful post? (-1)
    Motronic- to taki off.
    Sprawdź spawanie TIG- a nie takie elektrodą.
    Sam albo u kogoś.
    Stać Cię na to.
    Poezja.
  • #29 30 Apr 2010 22:42
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Mam to, spawam tym aluminium :lol:
  • #30 30 Apr 2010 23:04
    janbernat
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    A zwykłą stal?
    Toż to też poezja- a jak cicho i jak równo.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products