X
  • #1 02 Nov 2007 13:48
    leonspv
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam.Mam problem z połączeniem silnika 4kW o mocy znamionowej 400V Δ. Silnik jest podłączony po włączeniu go na Y silnik chodzi cicho, lecz po włączeniu go na Δ silnik zaczyna buczeć.Co może być powodem.??z silnika zostały wymontowane mostki.Prosze o schemat podłączenia lub pomocny opis.Pozdrawiam i z góry dziękuje
  • #3 02 Nov 2007 14:22
    MMarcin76
    Level 12  
    Helpful post? (+2)
    Witam,

    a ile masz tych przewodów do podpięcia silnika,
    i czy sam zsdemontowałeś te mostki?
  • #4 02 Nov 2007 14:35
    leonspv
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    wielkie dzięki...szukałem po różnych tematach...i podłączenie zdaje sie być prawidłowe....lecz nie wiem nadal dlaczego silnik wydaje taki dźwiek..
  • #5 02 Nov 2007 15:41
    Madrik
    Moderator Robotyka
    Helpful post? (+3)
    Jeżeli zdemontowano mostki, sprawdź ile wychodzi przewodów z uzwojenia:
    6 przewodów - zakładasz mostki "pionowo", czyli łączysz zaciski dolne z górnymi. Wcześniej nalezy sprawdzić, czy końce uzwojeń są przesunięte ukośnie. W ten sposób łączycz na stałe w trójkąt. Możesz to zrobić na próbę, by upewnić się, że silnik jest sprawny. Ale skoro pracuje w gwiazdę, to jest.

    Do przelącznika Y/D nie zakładasz mostków, lecz jeden rząd podłączasz pod zasilenie, a końce drugiego rzędu podlączas pod styki przelącznika.
    Wazna jest kolejność połączeń końców. Jeśli coś pomylisz, to któraś cewka bedzie miec przeciwny zwrot i efekt będzie podobny do pracy na dwóch fazach (buczenie). Możliwe też, że sam przelącznik ma jakąś przerwę. Np. zawieszony styk stycznika trójkata.

    tylko 3 - Przykro mi. Osoba przezwajająca silnik poszła na łatwizne i zwarła uzwojenie na stałe w gwiazdę. Nici z zastosowania przełącznika.
    Tu masz schemat połączeń siłowych z tego forum:

    Jak podłączyć silnik 4kW na przełącznik trójkąt-gwiazda

    A tu schemat sterowania tego układu:

    Jak podłączyć silnik 4kW na przełącznik trójkąt-gwiazda
  • #6 02 Nov 2007 16:45
    anna14
    Level 12  
    Helpful post? (+2)
    Przełączniki gwiazda- trójkąt stosujemy powyżej 4KW. Spora jednak ilość silników o nawet znacznie większej mocy szczególnie na zakładach pracy uruchamianych jest na raz i pracuje w gwieździe lub trójkącie. Wszystko zależy od tego jak został nawinięty silnik. Jeśli nawinięto go do połączenia w gwiazdę nie może być stosowany z przełącznikiem gwiazda- trójkąt. Zobacz na oznaczenie na tabliczce znamionowej.
  • #7 02 Nov 2007 17:49
    and61
    Level 26  
    Helpful post? (+3)
    Madrik wrote:
    nalezy sprawdzić, czy końce uzwojeń są przesunięte ukośnie. W ten sposób łączycz na stałe w trójkąt. Możesz to zrobić na próbę, by upewnić się, że silnik jest sprawny. Ale skoro pracuje w gwiazdę, to jest.

    tu jest rysunek jak to powinno wyglądać
  • #8 02 Nov 2007 18:25
    leonspv
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    Sprawdzę to co napisaliście wszyscy.I bardzo dziękuje za odpowiedz.Chciałem jeszcze spytać bo jeden z was napisał iż przełącznik trójkąt gwiazda stosuje się powyżej 4KW.To jest link do mojego silnika

    http://ms.cantonimotor.com.pl/?show=400031

    Tam pisze ze mozna stosować taki przełącznik wiec to chyba nie jest źle skoro na stronie producenta tak pisze..??prosze o analizę i odpowiedz.Pozdrawiam
  • #9 02 Nov 2007 19:29
    Madrik
    Moderator Robotyka
    Helpful post? (0)
    Można stosować przełącznik nawet do silnika 0.1W, Jeśli jest do tego przystosowany. Do pewnej mocy, zwykle się go nie stosuje z powodów czysto racjonalnych. Koszt instalacji sterowniczej jest często zbyt duży w stosunku do oszczędności jakie powoduje. Jak silnik bierze nominalnie około 6A, jak twój, to nawet ciężki rozruch nie jest dosłownie "ciężki".
    Ale jak masz silnik, który nominalnie bierze na gwieździe 20A, to przełącznik taki będzie jak najbardziej na miejscu.
    Musisz zastosować minimum 3 styczniki i przekaźnik czasowy. A to jest parę ładnych złotych. Jak jeszcze doda się zmianę obrotów, hamowanie sygnalizację i zabezpieczenia, to koszt instalacji może przekroczyć koszt silnika.
    Dlatego poniżej pewnego pułapu stosuje się raczej docelowe połaczęnie silnika na klamrecie, bez sterowania.
    Widziałem silniki w przymyśle ciężkim, 11kW, które startowały w trójkącie, bez przelącznika. Ale to była Huta, gdzie silniki takie zaliczano do małych i były ich dziesiątki. Dorób do każdego przełącznik i nagle produkcja przestaje się opłacać... :D
    W twoim wypadku zależy od ciebie. Z przełącznikiem silnik będzie mniej narażony na udary, a instalacja na przeciążenia, ale wzrosną koszty.
  • #10 02 Nov 2007 21:23
    wola
    Level 26  
    Helpful post? (+1)
    and61 wrote:
    Madrik wrote:
    nalezy sprawdzić, czy końce uzwojeń są przesunięte ukośnie. W ten sposób łączycz na stałe w trójkąt. Możesz to zrobić na próbę, by upewnić się, że silnik jest sprawny. Ale skoro pracuje w gwiazdę, to jest.

    tu jest rysunek jak to powinno wyglądać


    Witam.Na rysunku (schemat ideowy) przedstawiającym połaczenie w trójkat nie powinno być mostka na U> Y>Z, tylko U>Z

    Na silniku powinna być tabliczka ,a na niej napisane np coś takiego;
    Δ 400V.Z informacji z podanej strony wynika że tak powinno być.
    Gdybyś miał mechaniczny przełacznik ,to możesz mieć opisany np. tak;
    1)R S T (L1 L2 L3) zasilanie
    2)U1 V1 W1 (U V W na rysunku od kolegi and61
    3)U2 V2 W2 (odpowiednio X Y Z na rysunku od kolegi and61
  • #11 02 Nov 2007 22:02
    sq9jjh
    Specjalista elektryk
    Helpful post? (0)
    Witam. Oczywiście post powinien wyglądać tak : Jeżeli na tabliczce jest napisane 380/660 Δ/Y to można zastosować przełącznik gwiazda-trójkąt, a jak jest napisane 220/380 Δ/Y to nie można zastosować przełącznika. (sam jestem prosty jak cep) Przepraszam za błąd. Pozdrawiam.
  • #12 03 Nov 2007 21:18
    wola
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    sq9jjh wrote:
    Witam. Sprawa jest prosta jak konstrukcja cepa, anna14 ma całkowitą rację, krótko i na temat: Jeżeli na tabliczce jest napisane 220/380 Y/Δ to można zastosować przełącznik gwiazda-trójkąt, a jak jest napisane 220/380 Δ/Y to nie można zastosować przełącznika. Pozdrawiam.


    A spotkałeś kiedyś to pierwsze oznaczenie.Przyznam ,że chętnie zobaczyłbym ,taką tabliczkę.Z tego co mi wiadomo to , na tabliczce jest podane napięcie sieci do jakiej można przyłączyc dany silnik. Na silnikach które widziałem było ;380/660 Δ/γ. I te można przyłączać do przełącznika γ/Δ.
    Silniki 220/380 (230/400) nie można w sieci publicznej przyłączyć do takowego przełącznika, ale w sieciach 127/220 (niektóre sieci zakładowe) można. Inna sprawa czy jest sens.
  • #13 19 Jan 2008 17:22
    Kamilo16
    Level 16  
    Helpful post? (+1)
    potrzebuję schematu podłączenia gwiazda-trójkąt lub wytłumaczenia jak mam to zrobić na przełączniku ręcznym
  • #14 19 Jan 2008 17:35
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka
  • #15 21 Jan 2008 09:39
    wola
    Level 26  
    Helpful post? (+1)
    Kamilo16 wrote:
    potrzebuję schematu podłączenia gwiazda-trójkąt lub wytłumaczenia jak mam to zrobić na przełączniku ręcznym


    Witam .Postaraj się przeczytać jeszcze raz cały post.
    Może pomoc znajdziesz tu;
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4353709#4353709
  • #16 21 Jan 2008 09:46
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Prawdopodobnie masz silnik pracujący tylko na 220V. dlatego po przełączeniu w trójkąt (380V) Ci buczy - napięcie staje się dla niego zbyt wysokie. Gdybyś przy przełączaniu pomylił końce któregoś uzwojenia, to przy tej mocy silnika następowało by natychmiastowe wyzwolenia zabezpieczenia w trakcie rozruchu. Pytanie - jak fabrycznie były założone mostki i do czego ci Y/Δ przy tak małej mocy ?.
  • #17 08 May 2008 11:34
    Marcus'79
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Dołączę do dyskusji z taki oto pytaniem:
    Potrzebuję podłączyć silnik o mocy 4kW do kompresora, na tabliczce jest tylko jedno napięcie 380V Δ, 50Hz i 2910obr.

    Rozumiem, że można go podłączyć w trójkąt to sieci 230/400V ?
    Czy można do niego stosować rozruch w gwiazdę i układ przełącznika γ/Δ ?
  • #18 08 May 2008 17:39
    Daj
    Level 13  
    Helpful post? (+1)
    Marcus'79 wrote:
    Witam
    Dołączę do dyskusji z taki oto pytaniem:
    Potrzebuję podłączyć silnik o mocy 4kW do kompresora, na tabliczce jest tylko jedno napięcie 380V Δ, 50Hz i 2910obr.

    Rozumiem, że można go podłączyć w trójkąt to sieci 230/400V ?
    Czy można do niego stosować rozruch w gwiazdę i układ przełącznika γ/Δ ?


    odpowiedz na pierwsze i drugie pytanie : MOŻNA :D
  • #19 08 May 2008 21:11
    Los_sandalos
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    A ja napiszę, że na 100% nie można dać Y/Δ - prawdopodobnie silnik ma wyprowadzone tylko 3 zaciski.
  • #20 08 May 2008 21:34
    Daj
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    To jest logiczne ze jak masz tylko 3 przewody na tabliczce to nie podłączysz 6 do przełącznika zresztą rzadko sie spotyka silniki z układem połączeń w Δ w środku a na zewnątrz wyprowadzone tylko 3 przewody (ja nie widziałem chyba że już przezwajany)
  • #21 09 May 2008 16:30
    Los_sandalos
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Jeśli silnik da się połączyć w Y i Δ to na tabliczce znamionowej musi być opis jak podłączyć dla jakiego napięcia. Jeśli jest tylko jedno napięcie to musi być tylko jeden sposób połączenia.
  • #22 09 May 2008 18:12
    Kroovka
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    wola wrote:
    A spotkałeś kiedyś to pierwsze oznaczenie.Przyznam ,że chętnie zobaczyłbym ,taką tabliczkę.


    Proponuję poszperać w ofercie silników klatkowych Siemensa serii 1LA7. Gwarantuję ci, że znajdziesz modele 230/400 delta/Y. Doskonale sprawują się w naszych warunkach pod falownikami które mają wyjście 3x230.
  • #23 10 May 2008 11:21
    Daj
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Co do opisu na tablice informacja ze 380V Δ lub 400V Δ mówi o tym ze pasmo fazowe zaprojektowane do zasilania takim napięciem inaczej mówiąc ze jak na każde z uzwojeń podepniesz 380V to go nie spalisz.

    A to ze nie pisze na tablicze 380 V /660 V Δ/Y może wynikać z tego ze konstruktor nie przewidział ze izolacja wytrzyma napięcie 660V

    Więc nie ma problemy żeby zastosować rozruch Y/Δ jedynym ograniczeniem w tym przydatku jest faktycznie ile jest zacisków na tabliczce 3 czy 6
  Search 4 million + Products
Browse Products