Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czujnik spalania stukowego


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Elektryka i elektronika -> Czujnik spalania stukowego
Autor
Wiadomość
valuss
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 24 Wrz 2003
Posty: 256
Miasto: Kraków

Post#1 Post autora tematu 08 Gru 2003 17:24   

Czujnik spalania stukowego


Jak dziala takie urzadzenie? Slyszalem ze jest to czujnik specyficznych drgan silnika podczas spalania stukowego. Ale interesuja mnie konkrety.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 08 Gru 2003 17:24   





Powrót do góry
   
brelo
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 28 Cze 2003
Posty: 111
Miasto: TCZEW

Post#2 08 Gru 2003 23:52   

Re: Czujnik spalania stukowego


Masa drgająca reaguje swoją bezwładnością w rytmie drgań wzbudzonych przez ciśnienie gazu w cylindrze i przenosi te siły na pierścieniowy element ceramiczny czujnika.To działanie siłowe powoduje przemieszczenie ładunku elektrycznego wewnątrz elementu piezoceramicznego-między obiema stronami ceramik powstaje napięcie elektryczne,które jest pobierane przez płytkę stykową i przetwarzane dalej w sterowniku.Czułość wyraża się napięciem wyjściowym przypadającym na jednostkę 1g przyspieszenia [mV/g].
Podawane przez czujnik napięcie jest wyznaczane za pomocą wysokoomowego wzmacniacza napięcia zmiennego,np.w sterowniku zapłonu bądź w układzie sterowania silnika Motronic.Miejsce montażu czujnika jest w takim miejscu,aby można było rozpoznać spalanie stukowe w każdym z cylindrów.Sygnały(drgania) są przenoszone przez śrubę mocującą czujnik.Oczywiście śruba ta jest przykręcona do bloku odpowiednim momentem obrotowym.No i nie wolno stosować żadnych podkładek pod nią.
Myślę że wystarczy?
Pozdrawiam. :roll:
Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#3 09 Gru 2003 18:22   

Re: Czujnik spalania stukowego


Tak najprościej -zasada działania tego czujnika jest podobna do zasady dzałania mikrofonu elektretowego,blaszki piezo lub....gramofonowej wkładki piezoelektrycznej.
Powrót do góry
   
Patelak
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 64
Miasto: Sodahempton

Post#4 23 Lut 2010 16:55   

Re: Czujnik spalania stukowego


Kiedy komputer wie ze powstalo spalanie stukowe jezeli przez chwile czujnik poda inne napiecie czy kiedy czujnik poda wogole jakies napiecie?
Opisane jest bardzo dobrze a mozna teraz krotki opis dla amatora.
Powrót do góry
   
coin
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 60
Miasto: poznań

Post#5 21 Paź 2011 21:10   

Re: Czujnik spalania stukowego


witam,

podłączając się do tematu

ostatnio padł mi knock sensor w subaru foresterze 99 s-turbo

Czytając trochę doszedłem do wniosku ze element jest dosc prosty
Niestety dedykowany czyjnik do subaru (22060 AA070) to koszt około 300zł!
Używanego nie chce bo to dość delikatny element i łatwo go uszkodzić
Zastawanawiam się czy można go zastąpić innym nowym niekoniecznie dedykowanym do subaru?
Szukając "zamiennika" zauważyłem, że w parametrach podawana jest wartość mv/g oraz wartość "L"

mv/g-rozumiem ale co oznacza "L" nie mam pojęcia...

czy ktoś z forumowiczów może miał juz taki problem? i wie może jaki czujnik zadziała poprawnie...słyszałem ze od peugeotów z serii C lub deawoo nubiry pasują ale nie wiem ile w tym prawdy.

Będe wdzięczny za wskazówki!
pozdrawiam!
Powrót do góry
   
1078231
Gość





Post#6 21 Paź 2011 21:33   

Re: Czujnik spalania stukowego


Wszystko może oznaczać, nawet długośc kabla przyłączeniowego.
Powrót do góry
   
coin
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 60
Miasto: poznań

Post#7 21 Paź 2011 21:47   

Re: Czujnik spalania stukowego


poszperałem jeszcze trochę i własnie wychodzi mi że to najprawdopodobniej długość kabla...

czy jest jakiś sposób na sprawdzenie czułośći czujnika [mv/g] ? np. miernikiem czy oscyloskopem...?
Powrót do góry
   
robokop
Poziom 26
Poziom 26


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 16540
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#8 21 Paź 2011 21:52   

Re: Czujnik spalania stukowego


Można zdjąć charakterystykę, jak każdego czujnika - tylko co to da, skoro nie masz charakterystyki oryginalnego czujnika do porównania?
Powrót do góry
   
1078231
Gość





Post#9 21 Paź 2011 21:56   

Re: Czujnik spalania stukowego


Miernikiem nie bardzo, nawet z szybkim bargrafem..
Tylko oscyloskop.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 21 Paź 2011 21:56   





Powrót do góry
   
coin
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 60
Miasto: poznań

Post#10 21 Paź 2011 22:16   

Re: Czujnik spalania stukowego


Czyli rozumiem, że jesli np. kupiłbym używany (oryginalny) to i tak nigdy nie będę miał pewności czy działa poprawnie bo nie znam prawidłowej charakterystyki czujnika...?

Jaki rząd wielkości może spowodować złą prace układu - czy np. jeśli czujnik odbiega o np 2 mV/g w stosunku do oryginału to dużo?

Wybaczcie może głupie pytania ale nie jestem elektronikiem...
Powrót do góry
   
1078231
Gość





Post#11 21 Paź 2011 22:21   

Re: Czujnik spalania stukowego


A skąd wiesz, że liczy sie amplituda przebiegu?
Powrót do góry
   
robokop
Poziom 26
Poziom 26


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 16540
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#12 21 Paź 2011 22:25   

Re: Czujnik spalania stukowego


To że nie jesteś elektronikiem, nie upoważnia do niechlujnej pisowni.
Rzecz jest w tym - knock sensor działa jak czuły mikrofon, o dość wąskiej charakterystyce pasma które "słyszy" - generalnie chodzi o metaliczny stukot, będący objawem spalania stukowego. Sterownik silnika przyspiesza zapłon, zgodnie z mapą do wartości maksymalnej zapisanej w niej, ale tylko do momentu pojawienia się odgłosów spalania stukowego, kiedy to zostaje lekko opóźniony - do wartości kiedy mikrofon nie będzie już słyszał spalania detonacyjnego. W momencie gdy założysz czujnik o innej charakterystyce niż oryginał, może okazać się że albo sterownik cały czas słyszy spalanie stukowe i opóźnia przez to KWZ - auto wyraźnie słabsze, albo z kolei tych odgłosów nie słyszy - silnik grzechocze cały czas, co wpływa negatywnie na jego trwałość. To tak w uproszczeniu. Trudno przewidzieć jak się system zachowa.
Powrót do góry
   
coin
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 60
Miasto: poznań

Post#13 21 Paź 2011 22:40   

Re: Czujnik spalania stukowego


Cytat:
To że nie jesteś elektronikiem, nie upoważnia do niechlujnej pisowni.

Już się poprawiłem :-)

Cytat:
A skąd wiesz, że liczy sie amplituda przebiegu?

Właśnie nie wiem czy w ogóle można sprawdzić taki czujnik bez posiadania sprawnego do porównania.

ech...pewnie będzie musiało skończyć się na zakupie nowego :-(
Powrót do góry
   
Pawel wawa
Poziom 26
Poziom 26


Dołączył: 12 Lis 2005
Posty: 12409
Miasto: Warszawa

Post#14 22 Paź 2011 00:56   

Re: Czujnik spalania stukowego


Te czujniki nie są aż tak delikatne, wbrew pozorom działają długie lata bez najmniejszej awarii. Ja bym śmiało zakładał używany, tylko ważny jest sposób przykręcenia i uprzedniego wyczyszczenia powierzchni bloku jak i czujnika. Do tego nowa śruba i właściwy moment dokręcania. Niejednokrotnie klienci przyjechali po wymianie czujnika i znowu były błędy, po właściwym montażu błędów brak.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 22 Paź 2011 00:56   





Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#15 22 Paź 2011 02:50   

Re: Czujnik spalania stukowego


robokop napisał:
Rzecz jest w tym - knock sensor działa jak czuły mikrofon, o dość wąskiej charakterystyce pasma które "słyszy" - generalnie chodzi o metaliczny stukot, będący objawem spalania stukowego.
Raczej bym się nie zgodził, ten czujnik to element piezoelektryczny, z jednej strony przymocowany do silnika, z drugiej ma przymocowaną masę sejsmiczną. Na wskutek drgań piezokryształ jest ściskany i rozciągany. W gruncie to zwykły czujnik przyspieszenia, odbiera wszelkie drgania w szerokim paśmie. Sam czujnik 'nie wie' kiedy zachodzi spalanie stukowe. Dopiero w sterowniku z sygnału jest odfiltrowany interesujący zakres pasma i odpowiednio interpretowany...
Powrót do góry
   
coin
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 60
Miasto: poznań

Post#16 22 Paź 2011 11:52   

Re: Czujnik spalania stukowego


Cytat:
W gruncie to zwykły czujnik przyspieszenia, odbiera wszelkie drgania w szerokim paśmie. Sam czujnik 'nie wie' kiedy zachodzi spalanie stukowe. Dopiero w sterowniku z sygnału jest odfiltrowany interesujący zakres pasma i odpowiednio interpretowany...


to w takim razie w jakim celu podawane są ich czułośći ? Boje sie, ze jak bedzie np za bardzo czuły będzie wychwytywal inne stuki i interpretowal je jaki spalanie stukowe (np drganie osłon etc...)

Cytat:
ważny jest sposób przykręcenia i uprzedniego wyczyszczenia powierzchni bloku

No wlasnie jak przygotowac powierzchnie? Dojscie do korpusu silnika mam bardzo słabe-mogę jedynie wlożyc tam jedną rękę i lekko popierem sciernym poskrobac.
Czy przesmarowac srube smarem miedziowym?
Czy powierzchnię styku czujnika z korpusem tez czyms przesmarowac?
Po co wynieniać oryginalną śrubę?Mój czujnik przykręca się na moment 23,5Nm więc trudno tu mówić o zmęczeniu materiałowym..
Powrót do góry
   
autoas
Poziom 25
Poziom 25


Dołączył: 03 Sty 2006
Posty: 7196
Miasto: Lubuskie

Post#17 22 Paź 2011 19:14   

Re: Czujnik spalania stukowego


Ja może rozgrzebię temat, czy błąd P0300-Random/Multiple Cylinder Misfire Detected, jest "generowany" właśnie przez ten czujnik?
Powrót do góry
   
Pawel wawa
Poziom 26
Poziom 26


Dołączył: 12 Lis 2005
Posty: 12409
Miasto: Warszawa

Post#18 23 Paź 2011 00:27   

Re: Czujnik spalania stukowego


Powierzchnię oczyszczasz z brudu, w miarę dokładnie, potem papierem ściernym i przykręcasz. Jeśli masz oryginalnie przykręcony stary czujnik, to śruba może zostać. Żadnych past,smarów itd nie dawaj!
Powrót do góry
   
Michanio91
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 26 Sie 2007
Posty: 147
Miasto: Osiek

Post#19 05 Cze 2013 13:49   

Re: Czujnik spalania stukowego


Odkopię troszeczkę,ale pytanie dość istotne.

Czy po rozłączeniu czujnika stuku z silnikiem ( wykręceniu śruby ) i odizolowaniu(np powieszeniu gdzieś luźno ), będzie on wysyłał jakieś sygnały do ECU ?
Czy w ten sposób go "obejdę" ?
Albo czy silnik będzie dobrze chodził po odpięciu wtyczki ?
Potrzebuję sprawdzić czy to nie przez niego mam problemy z wysokimi obrotami, wydaje mi się że powyżej 3-4 tysięcy obrotów silnik opóźnia zapłon i ma takie chwilowe "zamółki" , rozpędza się wolniej.

Silnik c20ne na wiązce c20xe.
Wtryski ok
Krokowy ok
Pompa paliwa ok
cewka ok
Rozrząd ustawiony ok
moduł cewki mam od 14nz - niedługo podmienie na xe , ale watpie by to to
masy wszystkie ok
czujnik wału ok
przepływomierz ok
silnik jeździ na 5w30 GM - po remoncie
Powrót do góry
   
andrzej20001
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 05 Lip 2005
Posty: 2089
Miasto: za rogiem

Post#20 05 Cze 2013 14:42   

Re: Czujnik spalania stukowego


Nie odpinaj wtyczki bo będzie błąd na pewno. Jak jest 1 przewód to na czujnik podaj na gwint masę z silnika. Spróbować można.
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Elektryka i elektronika -> Czujnik spalania stukowego
Strona 1 z 1
Podobne tematy
czujnik spalania stukowego (4)
czujnik spalania stukowego (2)
Czujnik spalania stukowego (6)
Czujnik spalania stukowego (2)
czujnik spalania stukowego-honda (4)
Renault 19 - czujnik spalania stukowego (14)
B4 Audi 80 Czujnik spalania stukowego (4)
Audi 80 B4 Czujnik Spalania stukowego (16)
czujnik spalania stukowego a wyprzedzenie zapłonu (6)
Opel Astra czujnik spalania stukowego (3)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.084 seconds

elektroda.pl temat RSS 

opony