X

Czujnik spalania stukowego

valuss 08 Dec 2003 16:24
  • #1 08 Dec 2003 16:24
    valuss
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Jak dziala takie urzadzenie? Slyszalem ze jest to czujnik specyficznych drgan silnika podczas spalania stukowego. Ale interesuja mnie konkrety.
  • #2 08 Dec 2003 22:52
    brelo
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Masa drgająca reaguje swoją bezwładnością w rytmie drgań wzbudzonych przez ciśnienie gazu w cylindrze i przenosi te siły na pierścieniowy element ceramiczny czujnika.To działanie siłowe powoduje przemieszczenie ładunku elektrycznego wewnątrz elementu piezoceramicznego-między obiema stronami ceramik powstaje napięcie elektryczne,które jest pobierane przez płytkę stykową i przetwarzane dalej w sterowniku.Czułość wyraża się napięciem wyjściowym przypadającym na jednostkę 1g przyspieszenia [mV/g].
    Podawane przez czujnik napięcie jest wyznaczane za pomocą wysokoomowego wzmacniacza napięcia zmiennego,np.w sterowniku zapłonu bądź w układzie sterowania silnika Motronic.Miejsce montażu czujnika jest w takim miejscu,aby można było rozpoznać spalanie stukowe w każdym z cylindrów.Sygnały(drgania) są przenoszone przez śrubę mocującą czujnik.Oczywiście śruba ta jest przykręcona do bloku odpowiednim momentem obrotowym.No i nie wolno stosować żadnych podkładek pod nią.
    Myślę że wystarczy?
    Pozdrawiam. :roll:
  • #3 09 Dec 2003 17:22
    Removed
    Helpful post? (0)
    Tak najprościej -zasada działania tego czujnika jest podobna do zasady dzałania mikrofonu elektretowego,blaszki piezo lub....gramofonowej wkładki piezoelektrycznej.
  • #4 23 Feb 2010 15:55
    Patelak
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Kiedy komputer wie ze powstalo spalanie stukowe jezeli przez chwile czujnik poda inne napiecie czy kiedy czujnik poda wogole jakies napiecie?
    Opisane jest bardzo dobrze a mozna teraz krotki opis dla amatora.
  • #5 21 Oct 2011 21:10
    coin
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    witam,

    podłączając się do tematu

    ostatnio padł mi knock sensor w subaru foresterze 99 s-turbo

    Czytając trochę doszedłem do wniosku ze element jest dosc prosty
    Niestety dedykowany czyjnik do subaru (22060 AA070) to koszt około 300zł!
    Używanego nie chce bo to dość delikatny element i łatwo go uszkodzić
    Zastawanawiam się czy można go zastąpić innym nowym niekoniecznie dedykowanym do subaru?
    Szukając "zamiennika" zauważyłem, że w parametrach podawana jest wartość mv/g oraz wartość "L"

    mv/g-rozumiem ale co oznacza "L" nie mam pojęcia...

    czy ktoś z forumowiczów może miał juz taki problem? i wie może jaki czujnik zadziała poprawnie...słyszałem ze od peugeotów z serii C lub deawoo nubiry pasują ale nie wiem ile w tym prawdy.

    Będe wdzięczny za wskazówki!
    pozdrawiam!
  • #6 21 Oct 2011 21:33
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Wszystko może oznaczać, nawet długośc kabla przyłączeniowego.
  • #7 21 Oct 2011 21:47
    coin
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    poszperałem jeszcze trochę i własnie wychodzi mi że to najprawdopodobniej długość kabla...

    czy jest jakiś sposób na sprawdzenie czułośći czujnika [mv/g] ? np. miernikiem czy oscyloskopem...?
  • #8 21 Oct 2011 21:52
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Można zdjąć charakterystykę, jak każdego czujnika - tylko co to da, skoro nie masz charakterystyki oryginalnego czujnika do porównania?
  • #9 21 Oct 2011 21:56
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Miernikiem nie bardzo, nawet z szybkim bargrafem..
    Tylko oscyloskop.
  • #10 21 Oct 2011 22:16
    coin
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Czyli rozumiem, że jesli np. kupiłbym używany (oryginalny) to i tak nigdy nie będę miał pewności czy działa poprawnie bo nie znam prawidłowej charakterystyki czujnika...?

    Jaki rząd wielkości może spowodować złą prace układu - czy np. jeśli czujnik odbiega o np 2 mV/g w stosunku do oryginału to dużo?

    Wybaczcie może głupie pytania ale nie jestem elektronikiem...
  • #11 21 Oct 2011 22:21
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    A skąd wiesz, że liczy sie amplituda przebiegu?
  • #12 21 Oct 2011 22:25
    robokop
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    To że nie jesteś elektronikiem, nie upoważnia do niechlujnej pisowni.
    Rzecz jest w tym - knock sensor działa jak czuły mikrofon, o dość wąskiej charakterystyce pasma które "słyszy" - generalnie chodzi o metaliczny stukot, będący objawem spalania stukowego. Sterownik silnika przyspiesza zapłon, zgodnie z mapą do wartości maksymalnej zapisanej w niej, ale tylko do momentu pojawienia się odgłosów spalania stukowego, kiedy to zostaje lekko opóźniony - do wartości kiedy mikrofon nie będzie już słyszał spalania detonacyjnego. W momencie gdy założysz czujnik o innej charakterystyce niż oryginał, może okazać się że albo sterownik cały czas słyszy spalanie stukowe i opóźnia przez to KWZ - auto wyraźnie słabsze, albo z kolei tych odgłosów nie słyszy - silnik grzechocze cały czas, co wpływa negatywnie na jego trwałość. To tak w uproszczeniu. Trudno przewidzieć jak się system zachowa.
  • #13 21 Oct 2011 22:40
    coin
    Level 11  
    Helpful post? (+1)
    Quote:
    To że nie jesteś elektronikiem, nie upoważnia do niechlujnej pisowni.

    Już się poprawiłem :-)

    Quote:
    A skąd wiesz, że liczy sie amplituda przebiegu?

    Właśnie nie wiem czy w ogóle można sprawdzić taki czujnik bez posiadania sprawnego do porównania.

    ech...pewnie będzie musiało skończyć się na zakupie nowego :-(
  • #14 22 Oct 2011 00:56
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody
    Helpful post? (0)
    Te czujniki nie są aż tak delikatne, wbrew pozorom działają długie lata bez najmniejszej awarii. Ja bym śmiało zakładał używany, tylko ważny jest sposób przykręcenia i uprzedniego wyczyszczenia powierzchni bloku jak i czujnika. Do tego nowa śruba i właściwy moment dokręcania. Niejednokrotnie klienci przyjechali po wymianie czujnika i znowu były błędy, po właściwym montażu błędów brak.
  • #15 22 Oct 2011 02:50
    Removed
    Helpful post? (0)
    robokop wrote:
    Rzecz jest w tym - knock sensor działa jak czuły mikrofon, o dość wąskiej charakterystyce pasma które "słyszy" - generalnie chodzi o metaliczny stukot, będący objawem spalania stukowego.
    Raczej bym się nie zgodził, ten czujnik to element piezoelektryczny, z jednej strony przymocowany do silnika, z drugiej ma przymocowaną masę sejsmiczną. Na wskutek drgań piezokryształ jest ściskany i rozciągany. W gruncie to zwykły czujnik przyspieszenia, odbiera wszelkie drgania w szerokim paśmie. Sam czujnik 'nie wie' kiedy zachodzi spalanie stukowe. Dopiero w sterowniku z sygnału jest odfiltrowany interesujący zakres pasma i odpowiednio interpretowany...
  • #16 22 Oct 2011 11:52
    coin
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Quote:
    W gruncie to zwykły czujnik przyspieszenia, odbiera wszelkie drgania w szerokim paśmie. Sam czujnik 'nie wie' kiedy zachodzi spalanie stukowe. Dopiero w sterowniku z sygnału jest odfiltrowany interesujący zakres pasma i odpowiednio interpretowany...


    to w takim razie w jakim celu podawane są ich czułośći ? Boje sie, ze jak bedzie np za bardzo czuły będzie wychwytywal inne stuki i interpretowal je jaki spalanie stukowe (np drganie osłon etc...)

    Quote:
    ważny jest sposób przykręcenia i uprzedniego wyczyszczenia powierzchni bloku

    No wlasnie jak przygotowac powierzchnie? Dojscie do korpusu silnika mam bardzo słabe-mogę jedynie wlożyc tam jedną rękę i lekko popierem sciernym poskrobac.
    Czy przesmarowac srube smarem miedziowym?
    Czy powierzchnię styku czujnika z korpusem tez czyms przesmarowac?
    Po co wynieniać oryginalną śrubę?Mój czujnik przykręca się na moment 23,5Nm więc trudno tu mówić o zmęczeniu materiałowym..
  • #17 22 Oct 2011 19:14
    autoas
    Level 41  
    Helpful post? (0)
    Ja może rozgrzebię temat, czy błąd P0300-Random/Multiple Cylinder Misfire Detected, jest "generowany" właśnie przez ten czujnik?
  • #18 23 Oct 2011 00:27
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody
    Helpful post? (0)
    Powierzchnię oczyszczasz z brudu, w miarę dokładnie, potem papierem ściernym i przykręcasz. Jeśli masz oryginalnie przykręcony stary czujnik, to śruba może zostać. Żadnych past,smarów itd nie dawaj!
  • #19 05 Jun 2013 13:49
    Michanio91
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Odkopię troszeczkę,ale pytanie dość istotne.

    Czy po rozłączeniu czujnika stuku z silnikiem ( wykręceniu śruby ) i odizolowaniu(np powieszeniu gdzieś luźno ), będzie on wysyłał jakieś sygnały do ECU ?
    Czy w ten sposób go "obejdę" ?
    Albo czy silnik będzie dobrze chodził po odpięciu wtyczki ?
    Potrzebuję sprawdzić czy to nie przez niego mam problemy z wysokimi obrotami, wydaje mi się że powyżej 3-4 tysięcy obrotów silnik opóźnia zapłon i ma takie chwilowe "zamółki" , rozpędza się wolniej.

    Silnik c20ne na wiązce c20xe.
    Wtryski ok
    Krokowy ok
    Pompa paliwa ok
    cewka ok
    Rozrząd ustawiony ok
    moduł cewki mam od 14nz - niedługo podmienie na xe , ale watpie by to to
    masy wszystkie ok
    czujnik wału ok
    przepływomierz ok
    silnik jeździ na 5w30 GM - po remoncie
  • #20 05 Jun 2013 14:42
    andrzej20001
    Level 40  
    Helpful post? (0)
    Nie odpinaj wtyczki bo będzie błąd na pewno. Jak jest 1 przewód to na czujnik podaj na gwint masę z silnika. Spróbować można.
  Search 4 million + Products
Browse Products