Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Czujnik spalania stukowego

valuss 08 Gru 2003 16:24
  • #1 08 Gru 2003 16:24
    valuss
    Poziom 16  

    Jak dziala takie urzadzenie? Slyszalem ze jest to czujnik specyficznych drgan silnika podczas spalania stukowego. Ale interesuja mnie konkrety.

  • #2 08 Gru 2003 22:52
    brelo
    Poziom 13  

    Masa drgająca reaguje swoją bezwładnością w rytmie drgań wzbudzonych przez ciśnienie gazu w cylindrze i przenosi te siły na pierścieniowy element ceramiczny czujnika.To działanie siłowe powoduje przemieszczenie ładunku elektrycznego wewnątrz elementu piezoceramicznego-między obiema stronami ceramik powstaje napięcie elektryczne,które jest pobierane przez płytkę stykową i przetwarzane dalej w sterowniku.Czułość wyraża się napięciem wyjściowym przypadającym na jednostkę 1g przyspieszenia [mV/g].
    Podawane przez czujnik napięcie jest wyznaczane za pomocą wysokoomowego wzmacniacza napięcia zmiennego,np.w sterowniku zapłonu bądź w układzie sterowania silnika Motronic.Miejsce montażu czujnika jest w takim miejscu,aby można było rozpoznać spalanie stukowe w każdym z cylindrów.Sygnały(drgania) są przenoszone przez śrubę mocującą czujnik.Oczywiście śruba ta jest przykręcona do bloku odpowiednim momentem obrotowym.No i nie wolno stosować żadnych podkładek pod nią.
    Myślę że wystarczy?
    Pozdrawiam. :roll:

  • #3 09 Gru 2003 17:22
    Usunięty
  • #4 23 Lut 2010 15:55
    Patelak
    Poziom 12  

    Kiedy komputer wie ze powstalo spalanie stukowe jezeli przez chwile czujnik poda inne napiecie czy kiedy czujnik poda wogole jakies napiecie?
    Opisane jest bardzo dobrze a mozna teraz krotki opis dla amatora.

  • #5 21 Paź 2011 21:10
    coin
    Poziom 11  

    witam,

    podłączając się do tematu

    ostatnio padł mi knock sensor w subaru foresterze 99 s-turbo

    Czytając trochę doszedłem do wniosku ze element jest dosc prosty
    Niestety dedykowany czyjnik do subaru (22060 AA070) to koszt około 300zł!
    Używanego nie chce bo to dość delikatny element i łatwo go uszkodzić
    Zastawanawiam się czy można go zastąpić innym nowym niekoniecznie dedykowanym do subaru?
    Szukając "zamiennika" zauważyłem, że w parametrach podawana jest wartość mv/g oraz wartość "L"

    mv/g-rozumiem ale co oznacza "L" nie mam pojęcia...

    czy ktoś z forumowiczów może miał juz taki problem? i wie może jaki czujnik zadziała poprawnie...słyszałem ze od peugeotów z serii C lub deawoo nubiry pasują ale nie wiem ile w tym prawdy.

    Będe wdzięczny za wskazówki!
    pozdrawiam!

  • #6 21 Paź 2011 21:33
    1078231
    Usunięty  
  • #7 21 Paź 2011 21:47
    coin
    Poziom 11  

    poszperałem jeszcze trochę i własnie wychodzi mi że to najprawdopodobniej długość kabla...

    czy jest jakiś sposób na sprawdzenie czułośći czujnika [mv/g] ? np. miernikiem czy oscyloskopem...?

  • #9 21 Paź 2011 21:56
    1078231
    Usunięty  
  • #10 21 Paź 2011 22:16
    coin
    Poziom 11  

    Czyli rozumiem, że jesli np. kupiłbym używany (oryginalny) to i tak nigdy nie będę miał pewności czy działa poprawnie bo nie znam prawidłowej charakterystyki czujnika...?

    Jaki rząd wielkości może spowodować złą prace układu - czy np. jeśli czujnik odbiega o np 2 mV/g w stosunku do oryginału to dużo?

    Wybaczcie może głupie pytania ale nie jestem elektronikiem...

  • #11 21 Paź 2011 22:21
    1078231
    Usunięty  
  • #12 21 Paź 2011 22:25
    robokop
    Moderator Samochody

    To że nie jesteś elektronikiem, nie upoważnia do niechlujnej pisowni.
    Rzecz jest w tym - knock sensor działa jak czuły mikrofon, o dość wąskiej charakterystyce pasma które "słyszy" - generalnie chodzi o metaliczny stukot, będący objawem spalania stukowego. Sterownik silnika przyspiesza zapłon, zgodnie z mapą do wartości maksymalnej zapisanej w niej, ale tylko do momentu pojawienia się odgłosów spalania stukowego, kiedy to zostaje lekko opóźniony - do wartości kiedy mikrofon nie będzie już słyszał spalania detonacyjnego. W momencie gdy założysz czujnik o innej charakterystyce niż oryginał, może okazać się że albo sterownik cały czas słyszy spalanie stukowe i opóźnia przez to KWZ - auto wyraźnie słabsze, albo z kolei tych odgłosów nie słyszy - silnik grzechocze cały czas, co wpływa negatywnie na jego trwałość. To tak w uproszczeniu. Trudno przewidzieć jak się system zachowa.

  • #13 21 Paź 2011 22:40
    coin
    Poziom 11  

    Cytat:
    To że nie jesteś elektronikiem, nie upoważnia do niechlujnej pisowni.

    Już się poprawiłem :-)

    Cytat:
    A skąd wiesz, że liczy sie amplituda przebiegu?

    Właśnie nie wiem czy w ogóle można sprawdzić taki czujnik bez posiadania sprawnego do porównania.

    ech...pewnie będzie musiało skończyć się na zakupie nowego :-(

  • #14 22 Paź 2011 00:56
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Te czujniki nie są aż tak delikatne, wbrew pozorom działają długie lata bez najmniejszej awarii. Ja bym śmiało zakładał używany, tylko ważny jest sposób przykręcenia i uprzedniego wyczyszczenia powierzchni bloku jak i czujnika. Do tego nowa śruba i właściwy moment dokręcania. Niejednokrotnie klienci przyjechali po wymianie czujnika i znowu były błędy, po właściwym montażu błędów brak.

  • #15 22 Paź 2011 02:50
    Usunięty
  • #16 22 Paź 2011 11:52
    coin
    Poziom 11  

    Cytat:
    W gruncie to zwykły czujnik przyspieszenia, odbiera wszelkie drgania w szerokim paśmie. Sam czujnik 'nie wie' kiedy zachodzi spalanie stukowe. Dopiero w sterowniku z sygnału jest odfiltrowany interesujący zakres pasma i odpowiednio interpretowany...


    to w takim razie w jakim celu podawane są ich czułośći ? Boje sie, ze jak bedzie np za bardzo czuły będzie wychwytywal inne stuki i interpretowal je jaki spalanie stukowe (np drganie osłon etc...)

    Cytat:
    ważny jest sposób przykręcenia i uprzedniego wyczyszczenia powierzchni bloku

    No wlasnie jak przygotowac powierzchnie? Dojscie do korpusu silnika mam bardzo słabe-mogę jedynie wlożyc tam jedną rękę i lekko popierem sciernym poskrobac.
    Czy przesmarowac srube smarem miedziowym?
    Czy powierzchnię styku czujnika z korpusem tez czyms przesmarowac?
    Po co wynieniać oryginalną śrubę?Mój czujnik przykręca się na moment 23,5Nm więc trudno tu mówić o zmęczeniu materiałowym..

  • #17 22 Paź 2011 19:14
    autoas
    Poziom 41  

    Ja może rozgrzebię temat, czy błąd P0300-Random/Multiple Cylinder Misfire Detected, jest "generowany" właśnie przez ten czujnik?

  • #18 23 Paź 2011 00:27
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Powierzchnię oczyszczasz z brudu, w miarę dokładnie, potem papierem ściernym i przykręcasz. Jeśli masz oryginalnie przykręcony stary czujnik, to śruba może zostać. Żadnych past,smarów itd nie dawaj!

  • #19 05 Cze 2013 13:49
    Michanio91
    Poziom 14  

    Odkopię troszeczkę,ale pytanie dość istotne.

    Czy po rozłączeniu czujnika stuku z silnikiem ( wykręceniu śruby ) i odizolowaniu(np powieszeniu gdzieś luźno ), będzie on wysyłał jakieś sygnały do ECU ?
    Czy w ten sposób go "obejdę" ?
    Albo czy silnik będzie dobrze chodził po odpięciu wtyczki ?
    Potrzebuję sprawdzić czy to nie przez niego mam problemy z wysokimi obrotami, wydaje mi się że powyżej 3-4 tysięcy obrotów silnik opóźnia zapłon i ma takie chwilowe "zamółki" , rozpędza się wolniej.

    Silnik c20ne na wiązce c20xe.
    Wtryski ok
    Krokowy ok
    Pompa paliwa ok
    cewka ok
    Rozrząd ustawiony ok
    moduł cewki mam od 14nz - niedługo podmienie na xe , ale watpie by to to
    masy wszystkie ok
    czujnik wału ok
    przepływomierz ok
    silnik jeździ na 5w30 GM - po remoncie

  • #20 05 Cze 2013 14:42
    andrzej20001
    Poziom 40  

    Nie odpinaj wtyczki bo będzie błąd na pewno. Jak jest 1 przewód to na czujnik podaj na gwint masę z silnika. Spróbować można.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty