Forum elektroda.pl

Regulamin | Punkty | Dodaj... | Ostatnie | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czujnik spalania stukowego


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Elektryka i elektronika -> Czujnik spalania stukowego
Autor
Wiadomość
valuss
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 24 Wrz 2003
Posty: 256
Miasto: Kraków

Post#1 Post autora tematu 08 Gru 2003 17:24   

Czujnik spalania stukowego


Jak dziala takie urzadzenie? Slyszalem ze jest to czujnik specyficznych drgan silnika podczas spalania stukowego. Ale interesuja mnie konkrety.
Powrót do góry
   
brelo
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 28 Cze 2003
Posty: 111
Miasto: TCZEW

Post#2 08 Gru 2003 23:52   

Re: Czujnik spalania stukowego


Masa drgająca reaguje swoją bezwładnością w rytmie drgań wzbudzonych przez ciśnienie gazu w cylindrze i przenosi te siły na pierścieniowy element ceramiczny czujnika.To działanie siłowe powoduje przemieszczenie ładunku elektrycznego wewnątrz elementu piezoceramicznego-między obiema stronami ceramik powstaje napięcie elektryczne,które jest pobierane przez płytkę stykową i przetwarzane dalej w sterowniku.Czułość wyraża się napięciem wyjściowym przypadającym na jednostkę 1g przyspieszenia [mV/g].
Podawane przez czujnik napięcie jest wyznaczane za pomocą wysokoomowego wzmacniacza napięcia zmiennego,np.w sterowniku zapłonu bądź w układzie sterowania silnika Motronic.Miejsce montażu czujnika jest w takim miejscu,aby można było rozpoznać spalanie stukowe w każdym z cylindrów.Sygnały(drgania) są przenoszone przez śrubę mocującą czujnik.Oczywiście śruba ta jest przykręcona do bloku odpowiednim momentem obrotowym.No i nie wolno stosować żadnych podkładek pod nią.
Myślę że wystarczy?
Pozdrawiam. :roll:
Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#3 09 Gru 2003 18:22   

Re: Czujnik spalania stukowego


Tak najprościej -zasada działania tego czujnika jest podobna do zasady dzałania mikrofonu elektretowego,blaszki piezo lub....gramofonowej wkładki piezoelektrycznej.
Powrót do góry
   
Patelak
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 64
Miasto: Sodahempton

Post#4 23 Lut 2010 16:55   

Re: Czujnik spalania stukowego


Kiedy komputer wie ze powstalo spalanie stukowe jezeli przez chwile czujnik poda inne napiecie czy kiedy czujnik poda wogole jakies napiecie?
Opisane jest bardzo dobrze a mozna teraz krotki opis dla amatora.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 23 Lut 2010 16:55   





Powrót do góry
   
coin
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 60
Miasto: poznań

Post#5 21 Paź 2011 21:10   

Re: Czujnik spalania stukowego


witam,

podłączając się do tematu

ostatnio padł mi knock sensor w subaru foresterze 99 s-turbo

Czytając trochę doszedłem do wniosku ze element jest dosc prosty
Niestety dedykowany czyjnik do subaru (22060 AA070) to koszt około 300zł!
Używanego nie chce bo to dość delikatny element i łatwo go uszkodzić
Zastawanawiam się czy można go zastąpić innym nowym niekoniecznie dedykowanym do subaru?
Szukając "zamiennika" zauważyłem, że w parametrach podawana jest wartość mv/g oraz wartość "L"

mv/g-rozumiem ale co oznacza "L" nie mam pojęcia...

czy ktoś z forumowiczów może miał juz taki problem? i wie może jaki czujnik zadziała poprawnie...słyszałem ze od peugeotów z serii C lub deawoo nubiry pasują ale nie wiem ile w tym prawdy.

Będe wdzięczny za wskazówki!
pozdrawiam!
Powrót do góry
   
1078231
Gość





Post#6 21 Paź 2011 21:33   

Re: Czujnik spalania stukowego


Wszystko może oznaczać, nawet długośc kabla przyłączeniowego.
Powrót do góry
   
coin
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 60
Miasto: poznań

Post#7 21 Paź 2011 21:47   

Re: Czujnik spalania stukowego


poszperałem jeszcze trochę i własnie wychodzi mi że to najprawdopodobniej długość kabla...

czy jest jakiś sposób na sprawdzenie czułośći czujnika [mv/g] ? np. miernikiem czy oscyloskopem...?
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 21 Paź 2011 21:47   





Powrót do góry
   
robokop
Poziom 26
Poziom 26


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 16368
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#8 21 Paź 2011 21:52   

Re: Czujnik spalania stukowego


Można zdjąć charakterystykę, jak każdego czujnika - tylko co to da, skoro nie masz charakterystyki oryginalnego czujnika do porównania?
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 21 Paź 2011 21:52   





Powrót do góry
   
1078231
Gość





Post#9 21 Paź 2011 21:56   

Re: Czujnik spalania stukowego


Miernikiem nie bardzo, nawet z szybkim bargrafem..
Tylko oscyloskop.
Powrót do góry
   
coin
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 60
Miasto: poznań

Post#10 21 Paź 2011 22:16   

Re: Czujnik spalania stukowego


Czyli rozumiem, że jesli np. kupiłbym używany (oryginalny) to i tak nigdy nie będę miał pewności czy działa poprawnie bo nie znam prawidłowej charakterystyki czujnika...?

Jaki rząd wielkości może spowodować złą prace układu - czy np. jeśli czujnik odbiega o np 2 mV/g w stosunku do oryginału to dużo?

Wybaczcie może głupie pytania ale nie jestem elektronikiem...
Powrót do góry
   
1078231
Gość





Post#11 21 Paź 2011 22:21   

Re: Czujnik spalania stukowego


A skąd wiesz, że liczy sie amplituda przebiegu?
Powrót do góry
   
robokop
Poziom 26
Poziom 26


Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 16368
Miasto: Płońsk/Warszawa

Post#12 21 Paź 2011 22:25   

Re: Czujnik spalania stukowego


To że nie jesteś elektronikiem, nie upoważnia do niechlujnej pisowni.
Rzecz jest w tym - knock sensor działa jak czuły mikrofon, o dość wąskiej charakterystyce pasma które "słyszy" - generalnie chodzi o metaliczny stukot, będący objawem spalania stukowego. Sterownik silnika przyspiesza zapłon, zgodnie z mapą do wartości maksymalnej zapisanej w niej, ale tylko do momentu pojawienia się odgłosów spalania stukowego, kiedy to zostaje lekko opóźniony - do wartości kiedy mikrofon nie będzie już słyszał spalania detonacyjnego. W momencie gdy założysz czujnik o innej charakterystyce niż oryginał, może okazać się że albo sterownik cały czas słyszy spalanie stukowe i opóźnia przez to KWZ - auto wyraźnie słabsze, albo z kolei tych odgłosów nie słyszy - silnik grzechocze cały czas, co wpływa negatywnie na jego trwałość. To tak w uproszczeniu. Trudno przewidzieć jak się system zachowa.
Powrót do góry
   
coin
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 60
Miasto: poznań

Post#13 21 Paź 2011 22:40   

Re: Czujnik spalania stukowego


Cytat:
To że nie jesteś elektronikiem, nie upoważnia do niechlujnej pisowni.

Już się poprawiłem :-)

Cytat:
A skąd wiesz, że liczy sie amplituda przebiegu?

Właśnie nie wiem czy w ogóle można sprawdzić taki czujnik bez posiadania sprawnego do porównania.

ech...pewnie będzie musiało skończyć się na zakupie nowego :-(
Powrót do góry
   
Pawel wawa
Poziom 26
Poziom 26


Dołączył: 12 Lis 2005
Posty: 12044
Miasto: Warszawa

Post#14 22 Paź 2011 00:56   

Re: Czujnik spalania stukowego


Te czujniki nie są aż tak delikatne, wbrew pozorom działają długie lata bez najmniejszej awarii. Ja bym śmiało zakładał używany, tylko ważny jest sposób przykręcenia i uprzedniego wyczyszczenia powierzchni bloku jak i czujnika. Do tego nowa śruba i właściwy moment dokręcania. Niejednokrotnie klienci przyjechali po wymianie czujnika i znowu były błędy, po właściwym montażu błędów brak.
Powrót do góry
   
Gość
Poziom 26
Poziom 26





Post#15 22 Paź 2011 02:50   

Re: Czujnik spalania stukowego


robokop napisał:
Rzecz jest w tym - knock sensor działa jak czuły mikrofon, o dość wąskiej charakterystyce pasma które "słyszy" - generalnie chodzi o metaliczny stukot, będący objawem spalania stukowego.
Raczej bym się nie zgodził, ten czujnik to element piezoelektryczny, z jednej strony przymocowany do silnika, z drugiej ma przymocowaną masę sejsmiczną. Na wskutek drgań piezokryształ jest ściskany i rozciągany. W gruncie to zwykły czujnik przyspieszenia, odbiera wszelkie drgania w szerokim paśmie. Sam czujnik 'nie wie' kiedy zachodzi spalanie stukowe. Dopiero w sterowniku z sygnału jest odfiltrowany interesujący zakres pasma i odpowiednio interpretowany...
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 22 Paź 2011 02:50   





Powrót do góry
   
coin
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 60
Miasto: poznań

Post#16 22 Paź 2011 11:52   

Re: Czujnik spalania stukowego


Cytat:
W gruncie to zwykły czujnik przyspieszenia, odbiera wszelkie drgania w szerokim paśmie. Sam czujnik 'nie wie' kiedy zachodzi spalanie stukowe. Dopiero w sterowniku z sygnału jest odfiltrowany interesujący zakres pasma i odpowiednio interpretowany...


to w takim razie w jakim celu podawane są ich czułośći ? Boje sie, ze jak bedzie np za bardzo czuły będzie wychwytywal inne stuki i interpretowal je jaki spalanie stukowe (np drganie osłon etc...)

Cytat:
ważny jest sposób przykręcenia i uprzedniego wyczyszczenia powierzchni bloku

No wlasnie jak przygotowac powierzchnie? Dojscie do korpusu silnika mam bardzo słabe-mogę jedynie wlożyc tam jedną rękę i lekko popierem sciernym poskrobac.
Czy przesmarowac srube smarem miedziowym?
Czy powierzchnię styku czujnika z korpusem tez czyms przesmarowac?
Po co wynieniać oryginalną śrubę?Mój czujnik przykręca się na moment 23,5Nm więc trudno tu mówić o zmęczeniu materiałowym..
Powrót do góry
   
autoas
Poziom 25
Poziom 25


Dołączył: 03 Sty 2006
Posty: 7172
Miasto: Lubuskie

Post#17 22 Paź 2011 19:14   

Re: Czujnik spalania stukowego


Ja może rozgrzebię temat, czy błąd P0300-Random/Multiple Cylinder Misfire Detected, jest "generowany" właśnie przez ten czujnik?
Powrót do góry
   
Pawel wawa
Poziom 26
Poziom 26


Dołączył: 12 Lis 2005
Posty: 12044
Miasto: Warszawa

Post#18 23 Paź 2011 00:27   

Re: Czujnik spalania stukowego


Powierzchnię oczyszczasz z brudu, w miarę dokładnie, potem papierem ściernym i przykręcasz. Jeśli masz oryginalnie przykręcony stary czujnik, to śruba może zostać. Żadnych past,smarów itd nie dawaj!
Powrót do góry
   
Michanio91
Poziom 13
Poziom 13


Dołączył: 26 Sie 2007
Posty: 147
Miasto: Osiek

Post#19 05 Cze 2013 13:49   

Re: Czujnik spalania stukowego


Odkopię troszeczkę,ale pytanie dość istotne.

Czy po rozłączeniu czujnika stuku z silnikiem ( wykręceniu śruby ) i odizolowaniu(np powieszeniu gdzieś luźno ), będzie on wysyłał jakieś sygnały do ECU ?
Czy w ten sposób go "obejdę" ?
Albo czy silnik będzie dobrze chodził po odpięciu wtyczki ?
Potrzebuję sprawdzić czy to nie przez niego mam problemy z wysokimi obrotami, wydaje mi się że powyżej 3-4 tysięcy obrotów silnik opóźnia zapłon i ma takie chwilowe "zamółki" , rozpędza się wolniej.

Silnik c20ne na wiązce c20xe.
Wtryski ok
Krokowy ok
Pompa paliwa ok
cewka ok
Rozrząd ustawiony ok
moduł cewki mam od 14nz - niedługo podmienie na xe , ale watpie by to to
masy wszystkie ok
czujnik wału ok
przepływomierz ok
silnik jeździ na 5w30 GM - po remoncie
Powrót do góry
   
andrzej20001
Poziom 22
Poziom 22


Dołączył: 05 Lip 2005
Posty: 2055
Miasto: za rogiem

Post#20 05 Cze 2013 14:42   

Re: Czujnik spalania stukowego


Nie odpinaj wtyczki bo będzie błąd na pewno. Jak jest 1 przewód to na czujnik podaj na gwint masę z silnika. Spróbować można.
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Samochody Serwis -> Samochody Elektryka i elektronika -> Czujnik spalania stukowego
Strona 1 z 1
Podobne tematy
czujnik spalania stukowego a wyprzedzenie zapłonu (6)
Audi 80 B4 Czujnik Spalania stukowego (16)
B4 Audi 80 Czujnik spalania stukowego (4)
Renault 19 - czujnik spalania stukowego (14)
czujnik spalania stukowego-honda (4)
Czujnik spalania stukowego (2)
Czujnik spalania stukowego (6)
czujnik spalania stukowego (2)
czujnik spalania stukowego (4)
Opel Astra czujnik spalania stukowego (3)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.16 seconds

elektroda.pl temat RSS 

opony