X
  • #1 07 Jan 2008 02:49
    23BARABASZ
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Jak w temacie -obecnie mamy w sieci 230V mam zalozony licznik PAFAL typ A 52 na 220V gdzies uslyszalem ze moze to powodowac nieprawidlowy, zwiekszony pomiar energii. (Faktycznie kreci sie zdecydowanie za szybko jak na urzadzenia ktore sa wlaczone.. ) Czy ktos moze sie wypowiedziec w tym temacie?
  • #2 07 Jan 2008 08:10
    joozwa
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    Najprościej byłoby chyba sprawdzić to w praktyce, włączając np. kuchenkę, grzejnik o mocy 1000W na 1 godzinę (inne duże odbiorniki np. lodówka odłączone) i obserwując, czy jego wskazanie w ciągu tej godziny rzeczywiście wzrosło o 1kWh, czy o dużo więcej :) Pzdr.
  • #3 07 Jan 2008 11:45
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    Helpful post? (0)
    Proponuję koledze inną metodę.
    Trzeba sprawdzić ile obrotów powinien wykonać licznik na 1KW mocy.
    Ta informacja jest zapisana obok tarczy licznika.
    Następnie trzeba obciążyć instalację urządzeniem o znanej mocy, powiedzmy 1KW.
    Musi to być odbiornik o czynnym i liniowym charakterze poboru mocy.
    Najlepiej użyć do tego celu jakiś grzejnik, kuchenkę, bojler elektryczny itp.
    To urządzenie załączamy na okres 1 minuty.
    Zakładając, że na liczniku jest napis 375 obr/KwH obliczamy stałą licznika dla czasu 1min., a więc 375/60 = 6,25.
    To oznacza, że Twój licznik, przy obciążeniu 1KW powinien wykonać w ciągu 1 minuty 6,25 okrążeń lub że 1 obrót powinien trwać 9,6 sekundy (60/6,25)
  • #4 07 Jan 2008 17:14
    23BARABASZ
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dziekuje za porady. Przez pół nocy czytalem posty na ten temat i włos jeży sie na głowie... Wygląda na to ze zglaszając to do ZE otwieramy dla siebie puszke pandory, jak wynika z opisywanych histori ZE ma jedno "rozwiązanie" - oskażyć nas o kradziez prądu poprzez traktowanie licznika magnesem,(co stwierdza w "badaniach" sam ..ZE lub powiazani z nimi ludzie -to dzialania o charakterze mafijnym!) i wydaniem wyroku w postaci kosmicznej kary pienieznej, choć to przeciez powinien stwierdzic sąd.. co wam to przypomina? Moze ZE w naszym kraju powinny miec nazwe "ZE im. Stalina" ? skoro istnieje taki proceder ZE powinny zabezpieczyc liczniki chocby przez przyklejanie paska reagujacego na pole magnetyczne, co by ostaecznie wykluczalo stosowanie magnesu i winy odbiorcy, ale nie robia tego chyba wlasnie z tej prostej przyczyny zeby potem oskarżac niewinnych ludzi! Przeciez to jakas patologia z paranoją. to tak jakby lekarz zamiast leczyc podawal środki, za ktore musi placic pacjent,wskutek których jeszcze bardziej by sie rozchorował..
  • #5 07 Jan 2008 17:44
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD
    Helpful post? (0)
    Witaj.
    Napięcie zasilające cewkę napięciową nie ma dużego znaczenia na wielkośc zużycia energii elektrycznej. Różnica zużycia energii między napięciem 200V a 240V, to poniżej 1%.
    Druga kwestia poruszona przez Autora pytania. Jeżeli masz licznik w domu, to masz problem. a jak na korytarzu, to przecież każdy (teoretycznie) ma dostęp i w razie czego, energetyka nie ma podstaw by Cię obciązac jakąkolwiek karą.
  • #6 07 Jan 2008 20:23
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    Helpful post? (0)
    Zmiana napięcia sieci nie ma znaczenia dla wyniku wskazań licznika energii, ponieważ licznik mierzy i rejestruje wyniki otrzymane z dwóch cewek: napięciowej i prądowej.
    Natomiast wielkie znaczenie ma magnes stały, który jest odpowiedzialny za hamowanie tarczy licznika.
    Proponuję zajrzeć tutaj: http://forumprawne.org/viewtopic.php?t=54272&postdays=0&postorder=asc&start=0

    P.S. W nowych licznika montowane są diody sygnalizacyjne lub paski magnetyczne.
    Wtedy wszystko staje się jasne i nie ma szans na jakiekolwiek odwołanie.
  • #7 08 Jan 2008 14:55
    Enpro
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Wyższe napięcie nie ma wpływu na prawidłowe wskazanie licznika ale na płacenie za prąd niestety ma . Czym wyższe napięcie tym klijent wiecej płaci ,nie dotyczy to urządzeń grzewczych ale na przykład żarówek Itp.
  • #8 08 Jan 2008 20:25
    23BARABASZ
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Czyli jest mozliwosc ze licznik mierzac zuzycie 1 kvh moze wykonac wiecej obrotów niz jest to wskazane na tablicze znamionowej ? (oczywiscie bez przesady.. ) bo skoro pomiar mimo zwiekszonego napiecia jest prawidlowy,a jednak jak piszesz zwiekszaja sie koszty, wiec po prostu licznik musi sie krecic szybciej... Zrobilem pomiary i przy obciazeniu 1kvh w ciagu 1 min powinien zrobic 6,25 obrotu, a robi ponad 7, takze jest jakis uchyb dodatni,musze policzyc ile to % wychodzi..
  • #9 08 Jan 2008 23:50
    filip.s
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    Taki wynik nie bedzie miarodajny, zrób conajmiej pomiar przez 60 minut obciązony 1 KWh i wtedy bedzie wiadomo :)

    Pozdrawiam!
    Filip
  • #10 09 Jan 2008 21:17
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    Helpful post? (0)
    Właściwie wykonany pomiar 1 minutowy będzie tak samo miarodajny jak ten 1 godzinowy, czy 1 tygodniowy.
    Kolego 23BARABASZ, obejrzyj sobie sam (str.4) krzywe błędów licznika w zależności od zmian napięcia, częstotliwości i obciążenia
    http://www.apator.com.pl/Folder.2006-01-26.5237/Folder.2006-11-29.5437/Folder.2006-08-04.4132/F
  • #11 10 Jan 2008 20:16
    23BARABASZ
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    /Przepraszamy
    Wybrana strona nie istnieje na serwerze lub nie jest dostępna.

    Jeśli jesteś pewny że podany adres jest poprawny, ale wciąż napotykasz sie na błąd, wyślij prosze mail do administratora serwisu.

    apator(malpa)apator.com.pl. Błąd 404 - nie znaleziono strony /
    no nie obejze tych krzywych... narazie stwierdzilem ze jakies 10-15% pobiera wiecej....
  • #12 10 Jan 2008 20:46
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    Helpful post? (0)
    Spróbuj inaczej.
    wejdź tu: http://www.apator.com.pl/pl/Folder.2006-01-26.5237/Folder.2006-05-24.0210
    wybierz aparatura do pomiaru energii elek. i gazu, następnie liczniki trójfazowe indukcyjne a na koniec Liczniki indukcyjne energii elektrycznej prądu trójfazowego C8
    Reszta jest na str.5
  • #13 11 Jan 2008 09:48
    kortyleski
    Level 39  
    Helpful post? (0)
    Oczywiście jak zwykle wielu z was pisze nie mając pojęcia o czym się wypowiadacie!
    1) Po to w liczniku jest cewka napięciowa i prądowa żeby jego wskazanie było uzależnione od jednego i drugiego(iloczyn tych wartości)
    2) Prawo ohma mówi że zwiększenie napięcia na rezystancji zawsze powoduje zwiększenie prądu - nie ma tu znaczenia czy to rezystancja czy reaktancja - ta zależy od częstotliwości. Więc grzejnik na 220 V mający 1000 W przy 230 będzie pobierał 1050W a to ma wpływ na wskazanie licznika.
  • #14 12 Jan 2008 18:21
    jarecki 86
    Specjalista elektryk
    Helpful post? (0)
    Zauważ kolego kortyleski, że kolega 23BARABASZ napisał:

    Quote:
    obecnie mamy w sieci 230V mam zalozony licznik PAFAL typ A 52 na 220V gdzies uslyszalem ze moze to powodowac nieprawidlowy, zwiekszony pomiar energii

    To, że - jak napisałeś - jakieś urządzenie, z uwagi na wyższe napięcie zasilania zwiększa również swą moc, (z 1000W do 1050W) oznacza również, że w krótszym czasie wykona swoją pracę.
    Czy w tej sytuacji licznik oszukuje odbiorcę energii elektrycznej?
    Patrząc na krzywe błędów w zależności od napięcia, akurat śmiem w to wątpić.
    Zgodnie z informacjami zawartymi w karcie katalogowej licznika, licznik ten jest w takiej sytuacji obarczony błędem ujemnym.
  • #15 13 Jan 2008 21:23
    Enpro
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    To że na liczniku pisze 220V to nic nie zmienia mogą ci wymienić licznik na taki sam gdzie obecnie pisze 230 V a pobór będzie taki sam i licznik jest dalej ten sam tylko nalepke przykleją w legalizacji nową .To nie licznik oszukuje to jest napięcie pracy dopuszczenia licznika do pomiaru i nie ma to nic wspólnego poborem mocy przez odbiorce. Co się dzieje jak napięcie jest mniejsze wtedy zakład jest poszkodowany bo odbiorca pobiera wiecej energi a płaci mniej a obecna polska norma mówi 230 +/- 10% a nawet wcześniej jak było 220 to i tak mogło być max 242V a na liczniku było podane 220V i nikt nic nie kwestionował . Takie jest życie i nic na to nie poradzimy nie ma możliwości utrzymania wszędzie jednakowego napięcia w sieci a wszczegółności w terenach wiejskich gdzie obwody są długie i żeby na końcu było 220V to na początku obwodu musi być 240V . A to że zakłady podnoszą do granic możliwości to inna bajka bo to jest darmowa większa kasa dla ZE.
  • #16 14 Jan 2008 09:20
    kortyleski
    Level 39  
    Helpful post? (0)
    Kolego Jarecki 86 - dziękuję za uzupełnienie mojej wypowiedzi, reasumując - obciążenie rezystancyjne (nasz grzejnik) przy wyższym napięciu a więc i z większą mocą szybciej wykona pracę a więc pobrana energia będzie taka sama.
    W przypadku silnika indukcyjnego już nie - taka lodówka na przykład - prąd popłynie większy ale obroty silnika się nie zwiększą więc i wydajność sprężarki pozostanie taka sama, silnik będzie tylko cieplejszy. Jak widać, to nie licznik a urządzenia z nieprawidłowym napięciem znamionowym mogą spowodować inne wskazania licznika. Ale to wszystko to cały czas tylko czysta teoria, w praktyce nie przypuszczam żeby poza wielkim zakładem produkcyjnym zmiana napięcia miała aż tak duży - zauważalny- wpływ na wskazanie. U mnie na przykład - 350 m od trafo 225V to max a 230 to tylko na papierze widziałem. 195 już częściej...
  • #17 14 Jan 2008 16:10
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD
    Helpful post? (0)
    Koledzy, w mieszkamiach mamy 2 typy odbiorników elektrycznych - rezystancyjne (grzejniki, żarówki, itp) oraz indukcyjne (tv, video, radio, silniki w urządzeniach, świetłówki (także kompaktowe), komputerer...). Urządzenia indukcyjne pobierają moc zgodnie z P+I*U*cos fi. z regóły cos fi maleje ze wzrostem mocu urządzenia i napięciem. Wiekszość odbiorników indukcyjnych lepiej pracuje i ma większą sprawność przy nieco wyższym napięciu niz mniejszym od nominalnego.
    Co do samego licznika to przy większym napięciu dużego błędu nie będzie.
  • #18 23 Jan 2008 17:12
    cobra_bajka
    Level 18  
    Helpful post? (+2)
    A jak to jest licznik tego typu, to jak te obroty tarczy policzyć?
    Ten licznik, jako takiej tarczy nie ma.

    licznik energii elektrycznej 220V czy zle wskazuje?
  • #19 23 Jan 2008 18:41
    stomat
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Liczysz mignięcia diody. Jest opisane jeśli dobrze widzę 6400 imp/kWh.
  Search 4 million + Products
Browse Products