Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podstawy SPS, CNC, PLC

different 28 Sty 2008 06:35 8329 6
  • #1 28 Sty 2008 06:35
    different
    Poziom 15  

Witam Wszystkich serdecznie:) Od pewnego czasu pracuję w branży automatyki przemysłowej ( utrzymanie ruchu w pewnej firmie). Stykam się z różnymi maszynami ,ale chciałbym posegregować swoją wiedzę na ich temat ( czytam schematy elektryczne, potrafię zdiagnozować część usterek..jednak aby w pełni zrozumieć ich działanie wolałbym zgłębić temat). Jak wiadomo maszyna ( mam tu na myśli np. frezarkę CNC z 4 osiami..chociaż to tylko przykład) składa się ze sterownika ( posiadającego własny program) - elementów wykonawczych (styczniki, zabezpieczenia, przekaźniki,a w dalszej drodze silniki, elektrozawory, siłowniki, regulatory osi etc...etc...), układu SPS (jak rozumiem dobrze to element 'nadzorujący' pracę całej maszyny) , który to również posiada własny program.. oraz (opcjonalnie - tak jest w moim przypadku) komputera PC , który pomaga w przesyłaniu programów do obróbek, programów CNC ( w G-kodzie chociażby) oraz posiada wizualizację ( czyli graficzny interfejs użytkownika). Teraz moje pytania:
    - który z programów jest nadrzędny ? Sterownik PLC posiada swoje własne algorytmy (np. jeśli czujnik indukcyjny dostanie sygnał..lub jeśli siłownik się zamknie...jeśli czujnik optyczny wykryje przedmiot - to wykonaj program...lub zamknij zawór...lub uruchom silnik) ,ale są też przecież programy CNC ( związane już z samą obróbką ) - jaka jest zależność między nimi i gdzie przechowywane są takowe programy (PLC zapewne w wewnętrznej pamięci,a CNC ?)