Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

10-cio kanałowy PWM do oświetlenia.

markosik20 01 Lut 2008 00:50 13077 36
  • 10-cio kanałowy PWM do oświetlenia.

    Pomysł na wykonanie zrodził się po awarii telewizora którego pilot wykorzystywał stary regulator oświetlenia. Z racji tego że dużo czasu spędziłem nad rozpracowaniem kodu starego pilota postanowiłem do problemu podejść troszke inaczej :wink:.

    OPIS UKŁADU
    Sercem układu jest Atmega88 pracująca na kwarcu 14,7456MHz co pozwoliło na uzyskanie bezbłednej transmisji z PC'tem z prędkością 115kb. Całość zasilana jest z trafa toroidalnego o mocy 200W i napięciu 12V. Elementami wykonawczymi jest 10szt. BUZ11. Z racji że na mostku prostowniczym odkłada się prawie 1,6V trafo zostało "dowinięte" do 14V co pozwoliło maksymalnie wykorzystać moc żarówek. Całość elementów mocy została umieszczona na radaiotorze z wentylatorem (regulowany PWM) którego temperaturę mierzy zwykły DS18B20 (lub DS1820).
    Sygnały docierające do Atmegi (szacunkowy prąd, temperatura, czujnik ruchu, odbiornik IR oraz miał być fototranzystor ale brakło pamięci :wink: ) pozwalają na optymalną pracę całego oświetlenia który w połączeniu z programem konfiguracyjnym zadowoli prawie każdego :wink: .
    Do dyspozycji jest 40programów tematycznych oraz pamięć na 100 różnych kodów z OBOJETNIE JAKICH PILOTÓW nadajacych w standardzie 36kHz. Program na PC analizuje przesłane kody a Atmega zapisuje je w EEPROM (24C64). Po odłączeniu PC z programem konfiguracyjnym sterowanie odbywa się zaprogramowanym pilotem lub czujnikiem ruchu. Do wyboru jest rozjasnianie, sciemnianie, wyłączane/włączanie oraz zmiana programów.Układ dodatkowo posiada konfigurowalne bezpieczenie przeciwzwarciowe.

    TESTY
    Test regulatora został wykonany przy obciażeniu 10szt żarówek o mocy 20W. Po około 15min pracy Atmega uruchamia wentylator który schładza cały radiator. Dzieki regulowanym obrotom oraz odpowiedniemu algorytmowi sterowania udało się zminimalizować hałas jaki wydaje do takiego poziomu...że trzeba nadstawiać ucho żeby go usłyszeć :wink:. Okazało się że kabel do czujnika IR musi byc ekranowany (na stole pracował bez problemu).
    Co do programu konfiguracyjnego na PC to pisany w C++ i testowany tylko na komputerach z XP+ SP2.

    PLIKI
    Załączam schemat całego urządzenia, natomiast co do płytek muszę je jeszcze poprawić bo ...pomyliłem sobie elementy ze strony TOP i BOTTOM :wink:.
    Dodatkowo umieszczam wsad do Atmegi oraz program konfiguracyjny na PC. Jeżeli ktoś będzie chciał wykonać taki regulator służę pomocą.
    Płytka (dwustronna) jest w sumie prototypem więc wykonałem ją samodzielnie.



    KOSZT
    Jak to przeważnie bywa wiekszość układów były u mnie na "stanie". Gdyby wszystko kupić w sklepie to koszt nie powinien przekroczyć 50-60zł (pod warunkiem że płytkę zrobi się samemu).

    A teraz mała galeria.

    10-cio kanałowy PWM do oświetlenia. 10-cio kanałowy PWM do oświetlenia. 10-cio kanałowy PWM do oświetlenia.

    10-cio kanałowy PWM do oświetlenia. 10-cio kanałowy PWM do oświetlenia. 10-cio kanałowy PWM do oświetlenia.
    10-cio kanałowy PWM do oświetlenia. 10-cio kanałowy PWM do oświetlenia. 10-cio kanałowy PWM do oświetlenia.
    10-cio kanałowy PWM do oświetlenia. 10-cio kanałowy PWM do oświetlenia. 10-cio kanałowy PWM do oświetlenia.

    Schemat już poprawny.


    Fajne!
  • #2 01 Lut 2008 07:24
    woszu
    Poziom 15  

    Super zabawka:)
    Nawet użyteczna, gdyby nie konieczność włączania komputera do sterowania oświetleniem, no chyba że u Ciebie komputer chodzi non stop. Myślałeś o zrobieniu jakiegoś oddzielnego sterownika na pilota? I oto na stoliku pojawia się kolejny pilot - który to już? 3 - 4-ty ???
    Projekt super.
    Gratuluję:)

  • #3 01 Lut 2008 07:41
    Uszol 1990
    Poziom 29  

    Witam
    niezły projekcik :) gratulacje :)
    czekałem na coś takiego :D od dawna :)
    chciał bym zrobić 8 kanałowy taki sterownik i żeby była możliwość podpięcia żarówek na 230v i sterowanie z komputera. Zmieniając jasność dla kanału nr 1 co twój program wysyła do uC?
    pozdrawiam

  • #4 01 Lut 2008 08:31
    mirekk36
    Poziom 42  

    Witam,

    świetny projekt i jak zwykle świetne wykonanie aż miło popatrzeć.

    a kolega woszu to chyba jakiś bardzo zaspany skoro o 7:24 pisał post to można mu chyba wybaczyć, że nie doczytał iż cały układ może być sterowany autonomicznie bez udziału PCta i to nie kolejnym dodatkowym pilotem a dowolnym, który leży na stole - więc nie będzie to żaden 3-4-ty - trzeba tylko troszkę uważniej czytać a potem komentować

    pozdrawiam

  • #5 01 Lut 2008 08:38
    Fsoliebhaber
    Poziom 17  

    Konstrukcja ciekawa i przemyślana. Gratuluje konstruktorowi.

    ciekawi mnie jednak fakt: co sie stanie gdy uszkodzeniu ulegnie jeden z tranzystorów (co wcale nie jest takie niemożliwe)? By go wymienić trzeba odlutować całą resztę?

    Pozdrawiam Konrad

  • #6 01 Lut 2008 08:46
    Kuniarz
    Poziom 36  

    No Panie ! Gratulacje, zwłaszcza "amatorsko" wykonanej płytki ;-)
    Mam pytanie odnośnie schematu - prawidłowo narysowana jest część z BUZ-em w lini W1, na pozostałych chyba brakuje wyjść na żarówki.
    Druga sprawa - jak przerobić układ, by z jednej gałęzi wysterować np. 4 żarówki 20W ? Większy mosfet ?

  • #7 01 Lut 2008 08:51
    markosik20
    Poziom 33  

    Fsoliebhaber napisał:
    co sie stanie gdy uszkodzeniu ulegnie jeden z tranzystorów (co wcale nie jest takie niemożliwe)? By go wymienić trzeba odlutować całą resztę?


    Oczywiście jest możliwe że się uszkodzi, jednak układ posiada zabezpieczenie przeciwzwarciowe oraz dodatkowe diody przeciprzepięciowe więc ryzyko jest bardzo małe. Dodatkowo wykonałem test podłączając do regulatora silnik z wkrętarki elektrycznej i wszystko "przeżyło". A co do wymiany.....no cóż nie projektowałem układu żeby wymieniać w nim MOSFETY co tydzień a i to nie jest zbyt skomplikowane i zajmuje jakieś 10-15min. To jest tak jak wymianą żarówki w niektórych samochodach (trzeba coś zdemontować żeby się do niej dostać) :wink: .

    Kuniarz napisał:
    Druga sprawa - jak przerobić układ, by z jednej gałęzi wysterować np. 4 żarówki 20W ? Większy mosfet ?


    BUZ11 pociągnie :wink:, trzebaby tylko pocynować ścieżki. Sprawdzałem dla 2x45W i działa bez problemów.
    Co do schematu to rzeczywiście jest "niedoróbka", będzie poprawiony.

  • #8 01 Lut 2008 10:20
    alnus
    Poziom 28  

    BUZ przy załączaniu pociągnie, ale nie wytrzyma w momencie spalenia żarówki. Nadzieja jest w zabezpieczeniu zwarciowym, ale już od programu zależy, czy będzie ono wystarczająco szybkie. Poza tym zauważyłem, że prąd mierzony jest dla wszystkich żarówek naraz ( przy mostku). Czy program zmienia próg zadziałania tego zabezpieczenia w zależności od liczby wysterowanych kanałów? Jeśli nie, to szanse na przeżycie BUZ'ów zwiększają się wraz z ilością zapalonych lamp.

  • #9 01 Lut 2008 10:38
    finch
    Poziom 20  

    Jestem pod wrażeniem tego projektu naprawdę "szacunek" dla twórcy za pomysł i jego realizacje.

    P.S.
    Mam do Ciebie pytanko odnośnie tego jak zrobiłeś maskę przeciw lutową na płytce.

  • #10 01 Lut 2008 11:11
    mick
    Poziom 15  

    Bardzo fajny projekt i wykonanie.
    Mam pytanie, jakiego kompilatora C++ używasz do pisania programów na PC? Czy można by dostać pliki źródłowe? Chcę napisać podobny program, a z takim przykładem było by o wiele łatwiej.

    pozdrawiam

  • #11 01 Lut 2008 11:51
    Kuniarz
    Poziom 36  

    alnus napisał:
    BUZ przy załączaniu pociągnie, ale nie wytrzyma w momencie spalenia żarówki. Nadzieja jest w zabezpieczeniu zwarciowym, ale już od programu zależy, czy będzie ono wystarczająco szybkie. Poza tym zauważyłem, że prąd mierzony jest dla wszystkich żarówek naraz ( przy mostku). Czy program zmienia próg zadziałania tego zabezpieczenia w zależności od liczby wysterowanych kanałów? Jeśli nie, to szanse na przeżycie BUZ'ów zwiększają się wraz z ilością zapalonych lamp.


    może kolega to rozwinąć ? przy przepalaniu halogenków leci większy prąd czy co ? Wydawało mi się że właśnie odwrotnie - włączasz, przepala się i tyle... prąd nie płynie.

  • #12 01 Lut 2008 12:03
    liga
    Poziom 11  

    Witam
    Zastanawiam się czy kolega użył w swojej gotowej konstrukcj elementów o wartościach takich jakie są na schemacie. Pytam się o to ponieważ na schemacie między bazą tranzystora BC848 a pinem mikrokontrolera podłączony jest rezystor o wartości 10kΩ a między bazą a emiterem rezystor o wartości 1kΩ. Jeśli ktoś dokona prostych kalkulacji to zrozumie, że przy stanie wysokim na wyprowadzeniu mikrokontrolera tranzystor nie zostanie włączony, ponieważ napięcie Ube będzie wynosiło ok 0,45V. Jeśli coś przeoczylem to proszę o uwagi. Pozatym bardzo ciekawa konstrukcja.
    Pozdrawiam

  • #13 01 Lut 2008 13:13
    alnus
    Poziom 28  

    [quote="Kuniarz"]może kolega to rozwinąć ? przy przepalaniu halogenków leci większy prąd czy co ? Wydawało mi się że właśnie odwrotnie - włączasz, przepala się i tyle... prąd nie płynie.[/quote]

    Do niedawna też tak sądziłem, ale zaobserwowałem, że MOSFET'y palą się w momencie uszkodzenia żarówek. Myślałem, że dochodzi do przepięcia, ale od tego powinny chronić diody - jak w tej konstrukcji. Jednak na forum ( tym :D ) znalazł się ktoś, kto wyprowadził mnie z błędu i wyjaśnił, że jednak jest to udar prądowy. Po prostu w momencie przepalenia żarówki zapala się łuk elektryczny, który ma znikomą oporność i zanim nie zgaśnie, mamy przez moment zwarcie w układzie. Napewno zdarzyło Ci się zaobserwować błyśnięcie żarówki w jej ostatniej chwili - to właśnie ten efekt. Żarówki okazują się trudniejszym obciążeniem niż silniki czy cewki elektromagnesów :D

  • #14 01 Lut 2008 13:34
    Kuniarz
    Poziom 36  

    a to ciekawe, ciekawe :)
    Co z tymi rezystorami ? planuję w weekend pobawić się czymś takim, chciałbym uniknąć powtarzania ewentualnego błędu ;-)

  • #15 01 Lut 2008 13:58
    wojtek999
    Poziom 16  

    W jaki sposób robiłeś amatorsko płytkę, bo wygląda raczej na profesjonalną?:)

  • #16 01 Lut 2008 15:14
    hemol
    Poziom 11  

    Bo to jest profesjonalna płytka autor napisał, że koszt urządzenia wyniósłby 50-60 zł gdyby sam wykonywał płytkę. Całkiem fajne urządzenie, czy można sobie ustawić intensywność światła padającego na różne części pomieszczenia?

  • #17 01 Lut 2008 15:33
    Kuniarz
    Poziom 36  

    Jeszcze mam jedno pytanie w temacie - chcialbym zasilic 30 żarówek 12 V / 20 W - oczywiście w kilku gałęziach, jakie trafo, prostownik i stabilizator użyć ? Czy moc tego to poprostu 30 x 20 = 600 W ? (łobosze... jakie trafo ??)

  • #18 01 Lut 2008 15:56
    Uszol 1990
    Poziom 29  

    Ponawiam pytanie :) jak ze sterowaniem prosto 230v ?

  • #19 01 Lut 2008 15:58
    Mariusz25183
    Poziom 11  

    Śledziłem projekt kolegi w trakcie gdy powstawał. Jestem pod wrażeniem ogromu włożonej pracy. Jednak koncepcja rozwiązania pozostawiają w cieniu włożoną prace.
    Właśnie takie projekty zasługują na to aby zamieszczać je w tym dziale elektrody. Umieszczanie nie swoich prac, gdzie podaje sie źródło jest mało rozwojowym kierunkiem. Często na stronie autora nie ma konkretów.
    Kolega poza zamieszczeniem doskonałego moim zdaniem projektu służy nam swoją pomocą i w każdym momencie może w czymś pomóc.

    Marku a tak ap ropo czy na zamieszczonym zdjęciu jest może moje trafo. Wydaje mi sie bardzo znajome:).
    Oczywiście ocena 10/10.

  • #20 01 Lut 2008 16:00
    Marczeli_P
    Poziom 20  

    Projekcik bardzo fajny. Ale interesuje mnie jak zrobiłeś śolder maske domowym sposobem?

  • #21 01 Lut 2008 18:23
    wojtek999
    Poziom 16  

    Cytat:
    Płytka (dwustronna) jest w sumie prototypem więc wykonałem ją samodzielnie.



    Cytat:
    Bo to jest profesjonalna płytka autor napisał, że koszt urządzenia wyniósłby 50-60 zł gdyby sam wykonywał płytkę.


    więc jak robiłeś tą płytkę?

  • #22 01 Lut 2008 19:04
    markosik20
    Poziom 33  

    Marczeli_P napisał:
    Projekcik bardzo fajny. Ale interesuje mnie jak zrobiłeś śolder maske domowym sposobem?

    Proszę poszukać na aukkcji...wiadomo jakiej :wink:.

    hemol napisał:
    Bo to jest profesjonalna płytka autor napisał, że koszt urządzenia wyniósłby 50-60 zł gdyby sam wykonywał płytkę. Całkiem fajne urządzenie, czy można sobie ustawić intensywność światła padającego na różne części pomieszczenia?


    Płytkę zrobiłem "domowym" sposobem metodą "żelazkową" :wink:
    Każdy kanał jest osobno regulowany ale przez program na PC, układ jest w stanie zapamietać 40 różnych ustawień a pilotoem IR można rojaśniać, sciemniać wszystkie kanały naraz oraz przeskakiwać po programach.

    liga napisał:
    Zastanawiam się czy kolega użył w swojej gotowej konstrukcj elementów o wartościach takich jakie są na schemacie

    Przyznaje się jest błąd, tam jest nie 10k a 4k7, poprostu rysowałem schemat a podczas lutowania weryfikowałem wartości. Do niedzieli zamieszczę wzór płytki oraz poprawiony schemat.

    Mariusz25183 napisał:
    Marku a tak ap ropo czy na zamieszczonym zdjęciu jest może moje trafo. Wydaje mi sie bardzo znajome


    Twoje trafo jest przeznaczone na zasilacz :wink:.

    Kuniarz napisał:
    Jeszcze mam jedno pytanie w temacie - chcialbym zasilic 30 żarówek 12 V / 20 W - oczywiście w kilku gałęziach, jakie trafo, prostownik i stabilizator użyć ? Czy moc tego to poprostu 30 x 20 = 600 W ? (łobosze... jakie trafo ??)


    To będzie chyba jednak za dużo, może mostek 50A i MOSfety przeżyłyby ale scieżki już raczej nie (no chyba że je gruuuuubo pocynować), a wentylator pracowałby na pełnych obrotach. Mam na myśli pracę ciągłą bo wykorzystując czujnik ruchu albo ograniczając współczynnik wypełnienia możnaby znacznie ograniczyć moc w czasie wydzielaną na mostku i mosfetach i układ miałby szanse działać. Pozostaje problem trafa :wink:. Płytka już posiada mostek 35A (50A) więc wystarczyłoby trafo oraz silnoprądowe zaciski.

    Co do palenia się mosfetów to podobny układ pracował u mnie ponad 1,5 roku i wszystkie mosfety przeżyły. Natomiast jest jeden plus tego urządzenia - łagodne zapalanie żarówek powoduje że.....ich żywotność wydłuża się baaaardzo znacząco. Po wypięciu starego regulatora i podłączeniu żarówek bezpośrednio do trafa na dzień dobry poleciało 4szt. :wink:.
    BUZ11 jest w stanie przeżyć udar 120A , natomiast rezystancja ścieżek oraz przyłączy spowoduje ograniczenie prądu zwarcia. Co do zabezpieczenia przeciwzwarciowego to na początku algorytm pracował tak że wyłączał wszystko ja ADC stwierdził przekroczenie. Jednak się to nie sprawdziło podczas szybkiego zapalenia wszystkich żarówek. Teraz zabezpieczenie jest wystarczające żeby ograniczyć prąd do tego stopnia aby nic się na na płytce nie popaliło. Sygnalizowane to jest oczywiście dosyć głośnym dzwiękiem.
    Co do programu na PC to pisany był w Builderzee i musze przyznać że były to moje pierwsze kroki i jakby ktoś zobaczył moje kody żródłowe to ....hmm parsnął by śmiechem.

    Co do sterowania 230V to w miejsce czujnika ruchu trzebaby wpiąć detektor zera a w miejsce mosfetów optotraki. Oczywiście traki wykonawcze musiałyby być już dobrze odseparowane od układu sterującego żeby zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa. Pozostaje jeszcze zasilić sterowanie oraz zmodyfikowac program sterujący w Atmedze. Nawet zastanawiałem się żeby wykonać wersję na 230 wraz z pluginem do WINAMPA do sterowania regulatorem przez program na PC.
    Ale to musi zaczekać...teraz pora na zasilacz :wink:.

  • #23 01 Lut 2008 20:15
    Uszol 1990
    Poziom 29  

    I jeszcze jedno pytanie :)
    czy programem z komputera można na bieżąco sterować jasność?

  • #24 01 Lut 2008 20:36
    markosik20
    Poziom 33  

    Uszol 1990 napisał:
    I jeszcze jedno pytanie :)
    czy programem z komputera można na bieżąco sterować jasność?


    Tak , odbywa się to w czasie rzeczywistym.

  • #25 01 Lut 2008 21:17
    Uszol 1990
    Poziom 29  

    To super sprawa :) chciał bym tego użyć do sterowania 8 parów :D i programu Lightning, myślimy użyć 64 stopnie jasności. A kolega ile ma tutaj?

  • #26 01 Lut 2008 21:26
    markosik20
    Poziom 33  

    Uszol 1990 napisał:
    To super sprawa :) chciał bym tego użyć do sterowania 8 parów :D i programu Lightning, myślimy użyć 64 stopnie jasności. A kolega ile ma tutaj?


    25 a i tak to za dużo :wink:.

  • #27 01 Lut 2008 21:30
    Uszol 1990
    Poziom 29  

    ooo :) i sterując z komputera wysyłasz dane od 00 do 25 ?

  • #28 01 Lut 2008 21:45
    markosik20
    Poziom 33  

    Uszol 1990 napisał:
    ooo :) i sterując z komputera wysyłasz dane od 00 do 25 ?


    To jedna z możliwości, druga szybsza to wysłanie rozkazu który ustawia wszystkie kanały naraz.

    Code:
    *PWMSET1111111111/n/r

    ustawi po kolei każdy kanał na wartość "1" ;

  • #29 01 Lut 2008 21:49
    Uszol 1990
    Poziom 29  

    Ciekawe to wszystko :) spodobało mi się :)
    Teraz pytanie :D czy pomógł byś zrobić schemat i wsad do uC który sterował by triakami ? dla 8 kanałów, prosił bym tylko o sam schemat Płytkę zaprojektuje :). Albo ja narysuję i Ty mógłbyś sprawdzić ?

  • #30 03 Lut 2008 13:54
    Bogus105
    Poziom 16  

    witam, w jaki sposób zrealizowałeś 10 x PWM? Atmega chyba nie ma tylu sprzętowych kanałów?
    do czego Ci służy czujnik ruchu?

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme