Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Moc silnika elektrycznego

kangureczek 09 Lut 2008 01:03
  • #1 09 Lut 2008 01:03
    kangureczek
    Poziom 9  

    Cześć. Dużo jest wszędzie informacji na temat silników i silniczków elektrycznych, prądnic itp, ale nigdzie nie mogę znaleźć pewnych wzorów i zasad jeśli chodzi o moc. Jestem laikiem w tych kwestiach, więc bardzo bym prosił o wyjaśnienie na chłopski rozum:D
    Otóż: Interesuje mnie moc silnoka elektrycznego. Na przykład gdy weźmiemy w rękę modelarski silniczek elektryczny to po uruchomieniu go, możemy zatrzymać go palcami, a więc moc jest znikoma oczywiście:) ale posiadam duży silniczek na napięcie 220V od małej szlifierki i również mogę go bez problemu zatrzymać dwoma palcami, a więc i ten silnik ma malutką moc, chociaż jest raczej duży. A więc mam pytanie: od czego zależy moc silnika? Od ilości zwojów? od grubości drutu w zwojach? czy też od magnesów?
    Bardzo bym prosił o jakiś nieskomplikowany wzór fizyczny albo jakiś programik komputerowy który oblicza i wyjaśnia ile zwojów, jakim drutem na jaką moc. Przykładowo, jeśli posiadam spory silnik elektryczny ale o małej mocy i chciałbym zrobić z niego silnik taki, który miałby sporą moc i mógłby być wykorzystany jako napęd do łódki, to czy wystarczy taki silnik tylko odpowiednio przewinąć? odpowiednim drutem? czy też moc zależy od zupełnie czegoś innego?
    Bardzo prosze o informacje, wzory itd.
    Z góry wielkie dzięki
    Pozdrawiam

    p.s.
    Podobnie sprawa wygląda w prądnicach. Jeśli chcę zrobić prądnicę o mocy np. 20W, to ile zwojów i jaka grubość drutu? O jakiś wzór na to proszę.

  • #2 09 Lut 2008 01:42
    Marczeli_P
    Poziom 20  

    A z fizyki nie paminętasz takiego P=U*I, to jest właśnie moc wyrazona w watach jest to najprostrza zależność do odbiorników jednofazowych, podająca w przybliżeniu. Reszte weź sobie książke od elektrotechniki najlepiej z zawodówki i doczytaj. Dla silników nalezy jeszcze uwzglądnić w obliczeniach cos<.

  • #3 09 Lut 2008 08:20
    harlejowiec
    Poziom 24  

    Moc silnika jest mocą na jego wale. Aby to zmierzyć należy obciążyć go np. prądnicą i dokonać pomiaru mocy oddanej przez prądnicę, uwzględniając jej sprawność otrzymasz moc podawaną na jej wał. Można też dokonać pomiaru momentu obciążenia i po odpowiednim przeliczeniu otrzymamy moc.

  • #4 09 Lut 2008 08:54
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Moc silnika zależy od wytworzonej w nim siły elektrodynamicznej. A ta zależy od długości uzwojenia - L, siły indukcji magnetycznej - B i wysokości prądu płynącego przez uzwojenie - I. F=BIL łatwo zapamiętać. :)
    Oczywiście, L - zależy od konstrukcji uzwojenia i wymiarów silnika oraz dobranego drutu. I - od napięcia i rezystancji uzwojeń a B - od tego wszystkiego.
    Odliczamy straty i poślizg i mamy moc wytwarzaną przez silnik.
    Ale co do przewajania, to mozna temu poświęcić życie i nie wiedzieć wszystkiego - temat morze, jezioro i rzeka w jednym.
    I niestety nie ma czegoś takiego: "nawiń dwa zwoje na każdy wat, podziel przez odwrotność prędkości i pomnóż przez trzy".
    Jak chcesz się tym zająć to masz nauki na parę lat... :D

  • #5 09 Lut 2008 11:30
    WojcikW
    Poziom 36  

    harlejowiec napisał:
    Moc silnika jest mocą na jego wale. Aby to zmierzyć należy obciążyć go np. prądnicą i dokonać pomiaru mocy oddanej przez prądnicę, uwzględniając jej sprawność otrzymasz moc podawaną na jej wał. Można też dokonać pomiaru momentu obciążenia i po odpowiednim przeliczeniu otrzymamy moc.
    Całkowicie się zgadzam z harlejowcem. Mogę dodać, że hamowanie wału silnika palcem nie jest dobrą metodą na pomiar mocy. Jeżeli weźmiemy dwa silniki o tej samej mocy i różnych obrotach to trudniej będzie zahamować silnik o niższych obrotach bo on dysponuje większym momentem obrotowym na wale.

  • #6 09 Lut 2008 14:10
    kangureczek
    Poziom 9  

    Dziękuje za komentarze. No oczywiście, ze znam ten wzór P=U*I pamiętam ten wzór jeszcze z podstawówki. Ale to jest ogólny wzór na moc. Przykładowo, jeśli silnik zasilany jest napięciem 12V o natężeniu 2A to znaczy, że P=12*2 = 24W, czyli silnik taki będzie miał moc 24W. Ale mi chodziło raczej o to, o czym napisał Madrik. Jakis wzór na długość uzwojenia + siła indukcji itd. Przykładowo, taki mały silniczek elektryczny ma 3 żeberka na którym jest nawinięty drucik. Ten drucik jest dosyć cienki więc pomyślałem sobie, co by było, gdybym nawinął na każdym żeberku tylko po 10 zwojów ale za to bardzo grubym drutem miedzianym, na przykład o srednicy 1 mm. Gdzieś obiło mi się o uszy, ze im grubszy drut, tym większe natężenie ale mniejsze napiecie (dawane z prądnicy) ale nie wiem czy to fakt czy tylko plotka.
    Rozumiem, że gdy przewinę silnik modelarski odpowiednim drutem to też nie uzyskam mocy 100W:) ale na tym przykładzie chciałbym właśnie się dowiedzieć od czego ta moc zależy.

  • #7 09 Lut 2008 18:01
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Mam programiki niestety w matlabie do obliczania maszyn elektrycznych , bo równania liniowe nie wystarczą.
    Niestety 1 pochodna dla maszyn prądu stałego i 2 pochodna dla indukcyjnych.
    Wzory do obliczania są w każdym podręczniku akademickim maszyn elektrycznych, dostępne w bibliotekach.
    A tak nawiasem mówiąc moc silnika zależy od jego wielkości.
    Albo długi niski wirnik albo krótki wysoki.
    Najłatwiej łopatologicznie, napięcie zmniejszasz 2 x liczbe zwojów też.

  • #8 21 Cze 2009 10:34
    Alojzy Bąbka
    Poziom 9  

    a takie mam pytanko robie silniczek elektryczny prądu stałego i czy ważniejszy jest mocny magnes czy moc pola elektrycznego do napedzania z góry dziekuję?

  • #9 21 Cze 2009 10:38
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Oddziaływanie jest obustronne i najlepiej jak są równe w przybliżeniu.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty