X
  • #1 26 Feb 2008 12:07
    dziaracz
    Level 10  
    Helpful post? (-1)
    witam.

    na dwóch oddzielnych aukcjach kupiłem sobie przewody zasilające na jednej aukcji komplet 20mm2 i na drugiej aukcji kilka metrów 20mm2 aby wzmacniacz podłączyć pod akumulator jako masę.

    obie przesyłki dotarły już do mnie i niby się wszystko zgadza poza jednym drobnym szczegółem chodzi o to że żyły wewnątrz izolacji są różnych średnic i grubość izolacji też jest różna. Natomiast średnice przewodów jako całość są takie same.

    i teraz pytanie czy zasilenie takim zestawem będzie miało jakiś wpływ na odbiór muzyki ?? wzmacniacz ma po 70 wat rms na kanał a przy mostku po 200 wat rms. ( 4 kanałowy) dwa bezpieczniki po 30 A a w zestawienie zasilającym jest bezpiecznik 60 A.

    Czy będzie to miało jakiś wpływ na akumulator, wzmacniacz i sposób zasilania??

    jeśli nie to który kabel dać jako plus a który jako uziemienie. ??
  • #2 26 Feb 2008 13:02
    mistrzu86
    Level 14  
    Helpful post? (+1)
    Hmm a powiedz czy ten kabel z wiekszym przekrojem to 20mm czy ten z cienszym to 20mm. Bo jezeli ten cienszy kabelek to 20mm to mysle ze nie ma problemu. Ale jak ten grubszy to 20mm to troche nie bardzo takie cos stosowac. Ten cienszy wowczas moze miec 16mm. A to troche zmniejsza "wydajnosc" takiego kabla. Powiem ze zarowno przez plusowy jak i minusowy kabel płynie ten sam prąd. A wiadomo do czego to moze prowadzic.
  • #3 26 Feb 2008 13:07
    rutkam
    Level 16  
    Helpful post? (+1)
    Mógłby zastosować i ten cieńszy, ale wtedy musi poprowadzić nim masę od karoserii, a tego chyba robić nie chce, więc musi zmienić ten kabelek.
  • #4 26 Feb 2008 13:17
    mistrzu86
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Powiem tak mozesz zastosowac obydwa kable. Ale wowczas musiałbyc dobrac bezpiecznik na podstawie tego cienszego kabla. Jesli np potwierdziłoby sie ze ten cienszy to 16mm to mysle ze bezpiecznik jest odpowiedni 60A.
    Mniej wiecej kabel 16mm2 ma srednice jakies 4,5mm
  • #5 26 Feb 2008 22:04
    dziaracz
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    oba były opisane jako 20 mm2 niestety na żadnym z nich nie ma nic opisanego . ani na przewodzie ani na opakowaniu od kompletu.( opis przekroju)

    z kompletu jest ten cieńszy i do niego był bezpiecznik 60 A .
    Może poprostu zrobić tak że pod ten cieńszy dać zasilanie czyli plus i wpiąć do tego bezpiecznik a ten drugi dać jako masę czyli grubszy bez bezpiecznika.


    Sądzę że w ten sposób cienki będzie zabezpieczony poprzez bezpiecznik i nic się nie powinno stać z tym przewodem.

    Co sądzicie o takim rozwiązaniu??

    dodam też że na grubszym jest oznaczenie OFC a na drugim OFHC . czy to jest jakaś inna odmiana miedzi czy jak??
  • #6 26 Feb 2008 23:07
    Invalid
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    OFHC jest "czystszy" od OFC i droższy
  • #7 27 Feb 2008 00:37
    Kłosiol
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    Moze koles podał srednice 20 mm2 ale razem z izolacja???
  • #8 27 Feb 2008 10:13
    dziaracz
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    Kłosiol wrote:
    Moze koles podał srednice 20 mm2 ale razem z izolacja???


    średnicy nie mierzy się w mm2 tylko przekrój .

    Jeśli gość prowadzi sklep ze sprzętem car audio to chyba powinien wiedzieć co sprzedaje.

    mistrzu86 napisał że 16mm2 ma średnicę około 4,5 mm i tak też jest w moim przypadku. Cieńszy przewód ma średnicę zbliżoną . Natomiast przewód grubszy jest o jakieś 2 mm grubszy. ( większa średnica)

    No ale powiedzcie drodzy forumowicze czy można zrobić tak jak pisałem wcześniej ???

    na cieńszy + i bezpiecznik a grubszy bezpośrednio masę z aku do wzmacniacza???

    Dodano po 36 [minuty]:

    a może zrobić w ten sposób żeby na masę i zasilanie dać po jednym bezpieczniku od aku. i wtedy nie powinno być problemów , przynajmniej tak mi się wydaje. oprawka około 10 zł i bezpiecznik za 2 zeta 60 A.

    Co sądzicie o tym?? pomóżcie ludziska bo niedługo zacznę oplatać auto kablami a nie chciałbym się kilka razy zabierać do tego tylko raz i porządnie.

    i nawet jeśli zrobię w ten sposób to czy może to wywoływać jakieś spadki napięć , mocy , szumy i inne ustroństwa - czyli podłączenie dwóch kabli o różnych przekrojach.


    z góry dziękuję za odpowiedzi.
  • #9 27 Feb 2008 10:17
    Kłosiol
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    dziaracz wrote:
    Kłosiol wrote:
    Moze koles podał srednice 20 mm2 ale razem z izolacja???


    średnicy nie mierzy się w mm2 tylko przekrój .



    Sorki, pomyliły mi sie słowa :D
    ale czasem tak jest, ze pisza przekroj 20mm2 ale z izolacja a przekroj samej miedzi jest np 10mm2
  • #10 27 Feb 2008 10:31
    dziaracz
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    Kłosiol wrote:

    Sorki, pomyliły mi sie słowa :D


    daruję pomyłkę :-P

    ale tak na poważnie drugi bezpiecznik na drugim kablu da radę zabezpieczyć tą instalację??

    i czy będą jakieś problemy związane z zasialniem?? spadki napięcia , mocy????
  • #11 27 Feb 2008 10:34
    mistrzu86
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    To jest ok. Nawet jesli ten cienszy ma 16mm to jest dobrze. Bezpiecznik nie jest za duzy. Mozesz tak zrobic jak napisałes. Max bezpiecznik jaki mozesz załozyc na 16mm to 80A. Dla przykładu powiem tobie ze mam kabel 10mm i tez bezpiechol 60A i jest wporządku.
    Tylko wiadomo im grubszy kabel tym mniejsza impedancja. Tak sie zastanawiam czy by nie dac tego na odwrot czyli cienki do masy a gruby od plusa. Oczywiscie zakładając ze minusa nie bedziesz ciągnął od aku tylko wezmiesz z bagaznika. Wtedy cienszy kabelek bedzie krotki co obnizy jego impedancje i bedzie mogł przeniesc wieksze obciazenie. Chyba takie rozwiazanie tez bedzie dobre bo bezpiecznik i tak bedzie siedziec tylko ze na grubszym kablu.
  • #12 27 Feb 2008 10:46
    dziaracz
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    mistrzu86 wrote:

    . Tak sie zastanawiam czy by nie dac tego na odwrot czyli cienki do masy a gruby od plusa. Oczywiscie zakładając ze minusa nie bedziesz ciągnął od aku tylko wezmiesz z bagaznika. Wtedy cienszy kabelek bedzie krotki co obnizy jego impedancje i bedzie mogł przeniesc wieksze obciazenie. Chyba takie rozwiazanie tez bedzie dobre bo bezpiecznik i tak bedzie siedziec tylko ze na grubszym kablu.


    no tak ale ja chcę podłączyć oba pod wzmak i oba pod akumulator.

    nie chcę ciągnąć masy z karoserii.

    dlatego kupiłem dodatkowo kilka metrów kabla których w każdym zestawie brakuje bo z tego co widzę każdy zestaw okablowania ma + około 5 metrów i metrowy bądź krótszy - czyli masę .
  • #13 27 Feb 2008 10:53
    mistrzu86
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Aha no to cienszy z aku do wzmaka a grubszy ze wzmaka do aku. Chociaz to jest raczej bez roznicy bo i tak na początku bedzie bezpiecznik to czy tak czy tak to on sie przepali a nie instalacja.
    Tak jak wczesniej pisałem ja mam 10mm i tez bezpiecznik 60A i jest dobrze.
    A spadki napiecia bedą przeciez to normalne ale chyba nie odczujesz tego.
  • #14 27 Feb 2008 11:05
    dziaracz
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    [quote="mistrzu86"]Aha no to cienszy z aku do wzmaka a grubszy ze wzmaka do aku.
    Quote:


    heh no ok. a który z nich to plus a który minus??

    też mi się wydaje że nie powinno być źle. przynajmniej mam taką nadzieję .

    Zobaczymy jak to wyjdzie w praniu jak się już zabiorę za robotę.
  • #15 27 Feb 2008 11:38
    mistrzu86
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    mysle ze bez roznicy ktory dasz plus a ktory minus.
  Search 4 million + Products
Browse Products