Forum elektroda.pl

Regulamin | Punkty | Dodaj... | Ostatnie | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Zabezpieczenie silnika 3-faz


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> ElektroTechnika -> Elektro Maszyny i Urządzenia -> Zabezpieczenie silnika 3-faz
Autor
Wiadomość
oldking
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 08 Lut 2003
Posty: 944
Miasto: Bytom

Post#1 Post autora tematu 06 Sty 2004 19:14   

Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam

Mam taki problem, jest silnik 3-faz 220/380 V o mocy 1 KW.
Sterowany będzie stycznikiem, ale - chyba powinien mieć zabezpieczenie na wypadek zatarcia lub zatrzymania z jakiegoś powodu.
I tutaj moje pytanie czy sa styczniki z takim zabezpieczeniem, lub jakie i jak się nazywa takie zabezpieczenie (chyba termiczne).
Może ktoś zna nazwę lub symbol takiego urządzenia najlepiej dokładnie dla takiego silnika?.
Powrót do góry
   
roks
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 12 Paź 2003
Posty: 526

Post#2 06 Sty 2004 20:27   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


witam
Urządzenie o którym mówisz (stycznik i termik w jednym) widziałem kiedyś wymontowane ze starego urządzenia teraz w handlu ich nie ma.
Najprostszym rozwiązaniem będzie stycznik na 1kW w pracy AC3 na prąd przy założeniu typowej pracy silnika ok. 2,2 A i przekaźnik termiczny nastawiany w/g różnych szkół na 10% wyższy prąd niż nominalny silnika.
przykładowa konfiguracja na firmie MOELLER:
stycznik DILEM-10 cewka 230V50Hz
termik ZE-4 (2,4-4A) nastawiony na prąd ok.2,5A.

Wartości prądu musisz dobrać na podstawie tabliczki znamionowej silnika.
Powodzenia :idea:
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 06 Sty 2004 20:27   





Powrót do góry
   
czka
Poziom 9
Poziom 9


Dołączył: 23 Gru 2003
Posty: 32
Miasto: Żory

Post#3 06 Sty 2004 23:42   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam
aby w pełni zabezpieczyć silnik 3-fazowy to powinno się zastosować zabezpieczenia:
wyłącznik różnicowo-prądowy-dla ochrony przed porażeniem obsługi
zabezpieczenie zwarciowe-bezpieczniki które oblicza się ze wzoru
Ib < 1,1*kr*In
Ib-prąd bezp. kr krotność prądu rozruchowego przjmuje sie 6-krotny
In-prąd znamionowy silnika podany na tabliczce.
zabezpieczenie przeciążeniowe inaczej termiczne o czym mowa wyżej
oblicz ze wzoru
It=(1,0 ....1,1)*In
It -prąd termika In- jak wyżej
czujnik zaniku fazy-przy braku jednej fazy nie możliwe
załaczenie posiada styk który wpina sie o obwód sterowania stycznika,podczas pracy silnika gdy nastąpi brak jednej fazy tez nastąpi wyłączenie trzeba pamiętać że uruchomiony silnik będzie pracował na dwóch fazach ale to grozi spaleniem
Jako zabez. termiczne należy zastosować tzw. Wyłączniki silnikowe (nazwa handlowa) i są to: M 250 o różnych zakresach dla tego silnika byłby własciwy 1.6 do 2.5 i wspomniane wyżej MOEELER o symbolu-
Z-MS-2,5/3
gdy był kłopot z odczytem tabliczki to podaje In z katalogu dla silników w tym przedziale
0,8 KW-2,2
1,1KW-2,8
1,5KW-3,5
2,2KW-5,1
a co do styczników to nie znam z termikiem kiedyś stosowało się termiki podpinane pod zaciski stycznika
Powrót do góry
   
roks
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 12 Paź 2003
Posty: 526

Post#4 07 Sty 2004 13:33   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


witam
poprzednik ma najpełniejszą rację.
Nie zgodze sie tylko z jednym, że termiki dopinane do stycznika stosowało sie kiedyś -> stosuje sie je i w chwili obecnej bardzo powszechnie.
Różnica miedzy rozwiązaniem na wyłączniku silnikowym a przekaźnikiem termicznym poza nnymi jest taka że termik można nastawić na tzw automatyczny reset . Termik po zadziałaniu rozłączy styki jednak przy nastawieniu na auto reset po ostygnięciu znowu załączy .
pozdrowienia
Powrót do góry
   
poter@@
Poziom 5
Poziom 5


Dołączył: 02 Sty 2004
Posty: 12

Post#5 07 Sty 2004 16:45   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Wtam
I mam pytanie uzupełnijące.

Czy informacje Podane przez Pana czka odnosza sie do połaczenia w gwazdę czy trójkąt?

Pozdrowienia
Powrót do góry
   
falowniki.com
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 04 Lip 2003
Posty: 714
Miasto: Radom

Post#6 07 Sty 2004 18:28   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam

"delikatną" różnicą między termicznymi przekaźnikami przeciążeniowymi a wyłacznikiem silnikowym jest taka że wyłacznik silnikowy (instalowany PRZED stycznikiem (a więc odwrotnie w stosunku do "termika" ) zabezpiecza również nasz układ przed zwarciem. Dlatego też nie musimy dobezpieczać układu bezpiecznikami.
Powrót do góry
   
sieger
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 07 Kwi 2003
Posty: 871
Miasto: Wrocław

Post#7 07 Sty 2004 18:47   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


poter@@ napisał:
Wtam
I mam pytanie uzupełnijące.

Czy informacje Podane przez Pana czka odnosza sie do połaczenia w gwazdę czy trójkąt?

Pozdrowienia


Jeśli silnik można połączyć na dwa sposoby, to są podane prądy dla oibu typów połączeń i wtedy zestraja się do neigo odpowiednio zabezpieczenie.
Powyższe wyliczenia dotyczą prądów fazowych(bo na takich opierają swoje działanie zabezpieczenia), więc powinny pasować do obu przypadków.
Powrót do góry
   
thalex
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 16 Lis 2003
Posty: 223

Post#8 07 Sty 2004 19:14   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Gotowy wyłącznik, który zabezpiecza przed przeciążeniem jak również przed zwarciem to M-250 naszej produkcji, kupisz go w sklepie lub hurtowni elektroinstalacyjnej, muszisz tylko znać zakres prądu pobieranego przez silnik.
Powrót do góry
   
czka
Poziom 9
Poziom 9


Dołączył: 23 Gru 2003
Posty: 32
Miasto: Żory

Post#9 08 Sty 2004 01:55   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


roks
Cytat:
Nie zgodze sie tylko z jednym, że termiki dopinane do stycznika stosowało sie kiedyś -> stosuje sie je i w chwili obecnej bardzo powszechnie
. przepraszam za pomyłke stosuje sie.Jeżeli autor tematu chce zabezpieczyć silnik to stosując nowy osprzęt do zabudowy na szynie jest to łatwiejsze a co do bezpieczników to
falowniki.com napisał
Cytat:
delikatną" różnicą między termicznymi przekaźnikami przeciążeniowymi a wyłacznikiem silnikowym jest taka że wyłacznik silnikowy (instalowany PRZED stycznikiem (a więc odwrotnie w stosunku do "termika" ) zabezpiecza również nasz układ przed zwarciem. Dlatego też nie musimy dobezpieczać układu bezpiecznikami.
zgadzam się z tym ale tylko do prądów znamionowych silnika do 4A zadziałanie wyzwalacza magnetycznego 40-53 A powyżej należy układ dobezpieczyć .Wyłącznik silnikowy MOEELER o symbolu- Z-MS jest kompletem termik- magnetyk. Do autora tematu jeżeli nie ma tabliczki to typowe silniki 3-fazowe z moich kataloów w tym przedziale mają moc 0,8KW 1,1KW 1,5KW 2,2KW co do prądów to są zależne od od obrotó typowe obroty 2870,1410,945,705 do zabezpieczenia od zwarć trzeba jeszcze wziąć pod uwage jakie są rozruchy silnika,
P.S. widze że zrobił się ciekawy temat.
pozdrawiam
Powrót do góry
   
oldking
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 08 Lut 2003
Posty: 944
Miasto: Bytom

Post#10 Post autora tematu 13 Sty 2004 20:00   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi, już mam zabezpieczenie M 250.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 13 Sty 2004 20:00   





Powrót do góry
   
jacek20
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 12 Gru 2002
Posty: 75
Miasto: Poznań

Post#11 01 Lut 2004 02:25   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


witam

Zabezpieczenie przed zanikiem 1fazy niemozliwe?Dwa styczniki ,jeden z cewka 380 V drugi z cewką 220 V, styki w szereg, cewka 380 między dwie fazy,cewka 220 między pozostałą 3fazę a N.
Powrót do góry
   
H3nry
Poziom 20
Poziom 20


Dołączył: 26 Kwi 2003
Posty: 953
Miasto: SoQlkA

Post#12 10 Lip 2004 14:42   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


kiedys produkowane było zabezpieczenie pod nazwa CNF-DUO to sterownik z 7 sec zwłoka w przypadku zaniku fazy.
Niestety mam takowy ale uwalony , czy ktos z szanownych grupowiczow posiada schemat ideowy takowego urzadzenia ewentualnie mogłby mnie naprowadzic .

||ponizszy text dopisałem po usunieciu usterki:||

Rezystor 220ohm 5W w jednej z galezi zasilajacych był uszkodzony.

Starszy model tego urzadzenia posiadał w tym miejscu zwore .
Pozdrawiam serdecznie
Powrót do góry
   
zibili
Poziom 6
Poziom 6


Dołączył: 05 Lis 2003
Posty: 15
Miasto: Łęczna

Post#13 10 Lip 2004 15:37   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Posiadam bardzo proste urządzenie mieszczace się w obudowie od przekaźnika R15, ale zgubiłem schemat, jak go narysuję to załączę do nastepnego postu. Urz wykorzystuje zasadę sztucznego punktu zerowego, po zaniku fazy napięcie które się pojawi na punkcie jest wzmacniane przez tranzystor i załącza przekażnik (chyba 12V), a styki z tego przekaźnika możesz już wykorzystać w sterowaniu. To tyle, reszta jak rozrysuję schemat płytki
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 10 Lip 2004 15:37   





Powrót do góry
   
Molejnic
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 17 Kwi 2004
Posty: 316
Miasto: Leszno

Post#14 10 Lip 2004 16:48   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


W każdej hurtowni elektrotechnicznej kupić można CZUJNIKZANIKU FAZY Z KONTROLĄ STYCZNIKA o symbolu CZF2 - BR. Koszt około 60zł. Sprawdza obećność 3 faz przed i za stcznikiem i w razie W wyłącza stycznik.
Powrót do góry
   
zibili
Poziom 6
Poziom 6


Dołączył: 05 Lis 2003
Posty: 15
Miasto: Łęczna

Post#15 11 Lip 2004 10:05   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Jak pisałem wcześniej, udało mi się rozrysować płytkę urzadzenia, które montowałem z kolegą parę lat temu. Chroni ono przed zanikiem fazy (trzeba wykorzystać w sterowaniu styki przekażnika znajdującego się w tym urz), jest tanie i w 100% sprawne.

Jeżeli kogoś stać (ok. 1000zł) to chyba najlepszym zabezpieczem silników jest ZEV fimy Moeller. Zabezpiecza przed: przeciążem, zanikiem fazy, asymetrią obciążenia, przegrzaniem (opcja), zwarciami doziemnymi (opcja), ma ustawiany czas reakcji

pozdrawiam

Załączniki:
Powrót do góry
   
ln
Poziom 7
Poziom 7


Dołączył: 10 Cze 2003
Posty: 23

Post#16 27 Lip 2004 23:11   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


POmóżcie przy instalacji termika produkcji DDR IR 1/1. To jest takie ustrojstwo co to pasowało do styczników IDX. Jest w nim taka blaszka plastikowa przesuwna, oddzielająca grzejniki od mechanizmu rozłączajacego zbudowanego z kilku powyginanych blaszek. Ta blaszka jest wyjmowalna. Na zdrowy rozum aż się prosi o wyjęcie jej - czy to jest jakieś zabezpieczenie przy transporcie ? Czy ten kawałek plastiku się wyjmuje po instalacji?
A biorąc pod uwagę istotę rozchodzenia się ciepła - czy ważna jest pozycja instalacji tego termika (pion) ?

Dzięki za informacje do tego archaizmu ;-)

pzdr
LN
Powrót do góry
   
ekaand
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 28 Lis 2003
Posty: 528
Miasto: lubelskie

Post#17 27 Lip 2004 23:50   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Zeby w pełni zabezpieczyć silnik wystarczy odpowiedni M oraz czujnik zaniku fazy.Jednak w praktyce,przeważnie wystarcza sam dobrze dobrany M. Ilość "pakowanych" zabezpieczeń to kwestia tego jak drogi jest silnik.
Elementy,które wymieniał CZKA(różnicówka i bezpiecznik),nie należą do zabezpieczeń urządzenia,a do ochrony przeciwporażeniowej.Poza tym bezpieczników nie używa się do zabezpieczania urządzeń.
Powrót do góry
   
arturo29
Poziom 9
Poziom 9


Dołączył: 26 Lut 2004
Posty: 41
Miasto: powiat łeczyński

Post#18 14 Kwi 2005 22:06   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


witam ...a może tak RAP!!! +stycznik ,to ma wszystko !!jest drogie ale bardzo dobre !!! zworkami sie prąd ustawia i ok!! pozdrawiam artur
Powrót do góry
   
Michał R.
Poziom 2
Poziom 2


Dołączył: 13 Kwi 2005
Posty: 4
Miasto: Warszawa

Post#19 15 Kwi 2005 19:15   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


A czy ten silnik nie ma swojego zabezpieczenia termicznego?
W silnikach stosuje się czujniki bimetaliczne N.C. Po przekroczeniu dopuszczalnej temp. styk się rozłącza.
Innym zabezpieczeniem jest PTC. Trzy termistory połączone szeregowo.
Przy bimetalu nie ma problemu, trochę gorzej z PTC. Trzeba mierzyć rezystancję i ustalić histerezę. Właśnie kończę projekt takiego czujnika bo Siemensa są trochę drogie :(
Powrót do góry
   
Żytni
Poziom 17
Poziom 17


Dołączył: 21 Maj 2005
Posty: 404
Miasto: Warszawa

Post#20 24 Maj 2005 17:27   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam. W kwestii zabezpieczenia przed zanikiem fazy, zjawiska sztucznej fazy - robiłem pomiary z którymi chciałbym zaponać Zainteresowanych. Czujniki asymetrii napięciowej zawodzą niestety, i tak być musi. Szczególnej uwadze chcę polecić wykres napięć i kątów fazowych przy zaniku fazy - na pierwszej stronie pod adresem http://www.piorowicz.ariadna.pl - ten sam co w moim profilu.
Powrót do góry
   
life27
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 11 Gru 2005
Posty: 215
Miasto: Warszawa

Post#21 01 Sie 2007 21:26   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam, odświeżam wątek, bo mam pytanie.
Mam silnik 1,7 kW, wysokoobrotowy 3-fazowy
gdzie w necie mogę wyczytać/obliczyć jakie dać mu zabezpieczenie prądowe, facet, który mi go przewijał powiedział że silnik ten pracuje przy 3,6A (gdzieś tam wyczytał z tabelek) zabezpieczenie powinienem więc dać 1,1x3,6A ? czyli 3,96? ~ 4A?
Powrót do góry
   
jdjan1
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 04 Maj 2005
Posty: 461
Miasto: Banków, kościołów i marketów

Post#22 01 Sie 2007 21:43   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam!
Cytat:
więc dać 1,1x3,6A ? czyli 3,96? ~ 4A?

Zgadza się widzę, że Kolega "odrobił lekcje" :D

Pozdrawiam

Jan
Powrót do góry
   
life27
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 11 Gru 2005
Posty: 215
Miasto: Warszawa

Post#23 01 Sie 2007 21:47   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


to jeszcze zapytam, lepiej kupić w tym przypadku wyłącznik od 2,4A do 4A czy od 4A do 6,3A?
Powrót do góry
   
jdjan1
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 04 Maj 2005
Posty: 461
Miasto: Banków, kościołów i marketów

Post#24 01 Sie 2007 22:06   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam!

Jeżeli temperatura otoczenia "termika" pokojowa - nie ma to znaczenia.
Lepiej będzie jednak wybrać 4÷6,3A, gdyby temperatura otoczenia znacznie przewyższała pokojową, co może powodować nieuzasadnione zadziałania przy prądzie znamionowym - będzie można jeszcze trochę dodać (tylko bez przesady!).

Jan
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 01 Sie 2007 22:06   





Powrót do góry
   
life27
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 11 Gru 2005
Posty: 215
Miasto: Warszawa

Post#25 01 Sie 2007 22:19   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


też mi się wydaje że 4÷6,3A będzie lepszym wyborem, wolałem się upewnić. Zapas się przyda, miedzy innymi żeby mieć możliwość regulacji w górę, mam nadzieje że nie będzie trzeba, aczkolwiek silnik będzie pracował przy kompresorze czyli lekkie obciążenie będzie miał.

Pierwotnie zabezpieczenie prądowe (z '69 roku) w tym silniku było na 17÷23A nie wiem czemu, więc teraz się nie dziwie że jak zabrałem się za jego remont to był czarny w środku :P

dzięki za rady... jutro zadzwonię do hurtowni elektrycznej po ile stoją takie wyłączniki, bo ceny na allegro kuszą, choć może to być normalna cena sklepowa
Powrót do góry
   
Janusz7135
Poziom 4
Poziom 4


Dołączył: 18 Mar 2007
Posty: 10
Miasto: Godziszów

Post#26 01 Sie 2007 23:13   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam
Kompresory dają silnikom raczej duże obciążenia szczególnie gdy muszą pompować do kilku atmosfer. Kolega rozsądnie doradził dobór zabezpieczeń pod warunkiem że silnik ma wystarczającą moc do napędu tego kompresora. Warto jednak sprawdzić faktyczny pobór prądu amperomierzem.Z powodu zaniku faz można to sprawdzić wyłączając jedną fazę termik po ok 15-20 sek. powinien wyłączyć silnik .
Powrót do góry
   
Żytni
Poziom 17
Poziom 17


Dołączył: 21 Maj 2005
Posty: 404
Miasto: Warszawa

Post#27 02 Sie 2007 10:14   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Z tym zanikiem faz nie jest tak prosto. Poza tym występuje asymetria fazowa w nieuszkodzonej sieci, na moje wyczucie to zjawisko ma na sumieniu więcej spalonych maszyn niż proste uszkodzenie jednej z linii. Powyżej podałem link do mojej strony, ale z błędem. Końcówka adresu jest ".CD" a nie ".PL" . Na stronie sa wyniki badania i sztucznej fazy, i rejestracja asymetrii fazowej sieci NN.
Prawidłowy adres strony:
www.piorowicz.ariadna.cd
Miłej lektury życzę
Mirek
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> ElektroTechnika -> Elektro Maszyny i Urządzenia -> Zabezpieczenie silnika 3-faz
Strona 1 z 1
Podobne tematy
zamiana silnika 3- faz. na jednofazowy (1)
Sterownik silnika krokowego 4 faz (10)
Podłączenie silnika do 3 faz (6)
załączanie silnika 3-faz bezstykowo (4)
zamiana silnika 1-faz. w 3-faz (14)
Zabezpieczenie automatycznego przełącznika faz (2)
Zabezpieczenie silnika 3 faz od pompy, hydroforu (8)
zabezpieczenie silnika 3 faz.1.1 kW (1)
RCD 4 POLOWY DO SILNIKA 3 FAZ (13)
Zasilanie Silnika 3-faz. z jednej fazy (46)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.085 seconds

elektroda.pl temat RSS