X

Zabezpieczenie silnika 3-faz

06 Jan 2004 18:14 OLoldking
  • #1 06 Jan 2004 18:14
    oldking
    Level 28  
    Helpful post? (+1)
    Witam

    Mam taki problem, jest silnik 3-faz 220/380 V o mocy 1 KW.
    Sterowany będzie stycznikiem, ale - chyba powinien mieć zabezpieczenie na wypadek zatarcia lub zatrzymania z jakiegoś powodu.
    I tutaj moje pytanie czy sa styczniki z takim zabezpieczeniem, lub jakie i jak się nazywa takie zabezpieczenie (chyba termiczne).
    Może ktoś zna nazwę lub symbol takiego urządzenia najlepiej dokładnie dla takiego silnika?.
  • #2 06 Jan 2004 19:27
    roks
    Spec od PLC
    Helpful post? (0)
    witam
    Urządzenie o którym mówisz (stycznik i termik w jednym) widziałem kiedyś wymontowane ze starego urządzenia teraz w handlu ich nie ma.
    Najprostszym rozwiązaniem będzie stycznik na 1kW w pracy AC3 na prąd przy założeniu typowej pracy silnika ok. 2,2 A i przekaźnik termiczny nastawiany w/g różnych szkół na 10% wyższy prąd niż nominalny silnika.
    przykładowa konfiguracja na firmie MOELLER:
    stycznik DILEM-10 cewka 230V50Hz
    termik ZE-4 (2,4-4A) nastawiony na prąd ok.2,5A.

    Wartości prądu musisz dobrać na podstawie tabliczki znamionowej silnika.
    Powodzenia :idea:
  • #3 06 Jan 2004 22:42
    czka
    Level 11  
    Helpful post? (+2)
    Witam
    aby w pełni zabezpieczyć silnik 3-fazowy to powinno się zastosować zabezpieczenia:
    wyłącznik różnicowo-prądowy-dla ochrony przed porażeniem obsługi
    zabezpieczenie zwarciowe-bezpieczniki które oblicza się ze wzoru
    Ib < 1,1*kr*In
    Ib-prąd bezp. kr krotność prądu rozruchowego przjmuje sie 6-krotny
    In-prąd znamionowy silnika podany na tabliczce.
    zabezpieczenie przeciążeniowe inaczej termiczne o czym mowa wyżej
    oblicz ze wzoru
    It=(1,0 ....1,1)*In
    It -prąd termika In- jak wyżej
    czujnik zaniku fazy-przy braku jednej fazy nie możliwe
    załaczenie posiada styk który wpina sie o obwód sterowania stycznika,podczas pracy silnika gdy nastąpi brak jednej fazy tez nastąpi wyłączenie trzeba pamiętać że uruchomiony silnik będzie pracował na dwóch fazach ale to grozi spaleniem
    Jako zabez. termiczne należy zastosować tzw. Wyłączniki silnikowe (nazwa handlowa) i są to: M 250 o różnych zakresach dla tego silnika byłby własciwy 1.6 do 2.5 i wspomniane wyżej MOEELER o symbolu-
    Z-MS-2,5/3
    gdy był kłopot z odczytem tabliczki to podaje In z katalogu dla silników w tym przedziale
    0,8 KW-2,2
    1,1KW-2,8
    1,5KW-3,5
    2,2KW-5,1
    a co do styczników to nie znam z termikiem kiedyś stosowało się termiki podpinane pod zaciski stycznika
  • #4 07 Jan 2004 12:33
    roks
    Spec od PLC
    Helpful post? (0)
    witam
    poprzednik ma najpełniejszą rację.
    Nie zgodze sie tylko z jednym, że termiki dopinane do stycznika stosowało sie kiedyś -> stosuje sie je i w chwili obecnej bardzo powszechnie.
    Różnica miedzy rozwiązaniem na wyłączniku silnikowym a przekaźnikiem termicznym poza nnymi jest taka że termik można nastawić na tzw automatyczny reset . Termik po zadziałaniu rozłączy styki jednak przy nastawieniu na auto reset po ostygnięciu znowu załączy .
    pozdrowienia
  • #5 07 Jan 2004 15:45
    poter@@
    Level 10  
    Helpful post? (-1)
    Wtam
    I mam pytanie uzupełnijące.

    Czy informacje Podane przez Pana czka odnosza sie do połaczenia w gwazdę czy trójkąt?

    Pozdrowienia
  • #6 07 Jan 2004 17:28
    falowniki.com
    Spec od Falowników
    Helpful post? (0)
    Witam

    "delikatną" różnicą między termicznymi przekaźnikami przeciążeniowymi a wyłacznikiem silnikowym jest taka że wyłacznik silnikowy (instalowany PRZED stycznikiem (a więc odwrotnie w stosunku do "termika" ) zabezpiecza również nasz układ przed zwarciem. Dlatego też nie musimy dobezpieczać układu bezpiecznikami.
  • #7 07 Jan 2004 17:47
    sieger
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    poter@@ wrote:
    Wtam
    I mam pytanie uzupełnijące.

    Czy informacje Podane przez Pana czka odnosza sie do połaczenia w gwazdę czy trójkąt?

    Pozdrowienia


    Jeśli silnik można połączyć na dwa sposoby, to są podane prądy dla oibu typów połączeń i wtedy zestraja się do neigo odpowiednio zabezpieczenie.
    Powyższe wyliczenia dotyczą prądów fazowych(bo na takich opierają swoje działanie zabezpieczenia), więc powinny pasować do obu przypadków.
  • #8 07 Jan 2004 18:14
    thalex
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Gotowy wyłącznik, który zabezpiecza przed przeciążeniem jak również przed zwarciem to M-250 naszej produkcji, kupisz go w sklepie lub hurtowni elektroinstalacyjnej, muszisz tylko znać zakres prądu pobieranego przez silnik.
  • #9 08 Jan 2004 00:55
    czka
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    roks
    Quote:
    Nie zgodze sie tylko z jednym, że termiki dopinane do stycznika stosowało sie kiedyś -> stosuje sie je i w chwili obecnej bardzo powszechnie
    . przepraszam za pomyłke stosuje sie.Jeżeli autor tematu chce zabezpieczyć silnik to stosując nowy osprzęt do zabudowy na szynie jest to łatwiejsze a co do bezpieczników to
    falowniki.com napisał
    Quote:
    delikatną" różnicą między termicznymi przekaźnikami przeciążeniowymi a wyłacznikiem silnikowym jest taka że wyłacznik silnikowy (instalowany PRZED stycznikiem (a więc odwrotnie w stosunku do "termika" ) zabezpiecza również nasz układ przed zwarciem. Dlatego też nie musimy dobezpieczać układu bezpiecznikami.
    zgadzam się z tym ale tylko do prądów znamionowych silnika do 4A zadziałanie wyzwalacza magnetycznego 40-53 A powyżej należy układ dobezpieczyć .Wyłącznik silnikowy MOEELER o symbolu- Z-MS jest kompletem termik- magnetyk. Do autora tematu jeżeli nie ma tabliczki to typowe silniki 3-fazowe z moich kataloów w tym przedziale mają moc 0,8KW 1,1KW 1,5KW 2,2KW co do prądów to są zależne od od obrotó typowe obroty 2870,1410,945,705 do zabezpieczenia od zwarć trzeba jeszcze wziąć pod uwage jakie są rozruchy silnika,
    P.S. widze że zrobił się ciekawy temat.
    pozdrawiam
  • #10 13 Jan 2004 19:00
    oldking
    Level 28  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi, już mam zabezpieczenie M 250.
  • #11 01 Feb 2004 01:25
    jacek20
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    witam

    Zabezpieczenie przed zanikiem 1fazy niemozliwe?Dwa styczniki ,jeden z cewka 380 V drugi z cewką 220 V, styki w szereg, cewka 380 między dwie fazy,cewka 220 między pozostałą 3fazę a N.
  • #12 10 Jul 2004 14:42
    H3nry
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    kiedys produkowane było zabezpieczenie pod nazwa CNF-DUO to sterownik z 7 sec zwłoka w przypadku zaniku fazy.
    Niestety mam takowy ale uwalony , czy ktos z szanownych grupowiczow posiada schemat ideowy takowego urzadzenia ewentualnie mogłby mnie naprowadzic .

    ||ponizszy text dopisałem po usunieciu usterki:||

    Rezystor 220ohm 5W w jednej z galezi zasilajacych był uszkodzony.

    Starszy model tego urzadzenia posiadał w tym miejscu zwore .
    Pozdrawiam serdecznie
  • #13 10 Jul 2004 15:37
    zibili
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Posiadam bardzo proste urządzenie mieszczace się w obudowie od przekaźnika R15, ale zgubiłem schemat, jak go narysuję to załączę do nastepnego postu. Urz wykorzystuje zasadę sztucznego punktu zerowego, po zaniku fazy napięcie które się pojawi na punkcie jest wzmacniane przez tranzystor i załącza przekażnik (chyba 12V), a styki z tego przekaźnika możesz już wykorzystać w sterowaniu. To tyle, reszta jak rozrysuję schemat płytki
  • #14 10 Jul 2004 16:48
    Molejnic

    Level 20  
    Helpful post? (0)
    W każdej hurtowni elektrotechnicznej kupić można CZUJNIKZANIKU FAZY Z KONTROLĄ STYCZNIKA o symbolu CZF2 - BR. Koszt około 60zł. Sprawdza obećność 3 faz przed i za stcznikiem i w razie W wyłącza stycznik.
  • #15 11 Jul 2004 10:05
    zibili
    Level 11  
    Helpful post? (+1)
    Jak pisałem wcześniej, udało mi się rozrysować płytkę urzadzenia, które montowałem z kolegą parę lat temu. Chroni ono przed zanikiem fazy (trzeba wykorzystać w sterowaniu styki przekażnika znajdującego się w tym urz), jest tanie i w 100% sprawne.

    Jeżeli kogoś stać (ok. 1000zł) to chyba najlepszym zabezpieczem silników jest ZEV fimy Moeller. Zabezpiecza przed: przeciążem, zanikiem fazy, asymetrią obciążenia, przegrzaniem (opcja), zwarciami doziemnymi (opcja), ma ustawiany czas reakcji

    pozdrawiam
  • #16 27 Jul 2004 23:11
    ln
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    POmóżcie przy instalacji termika produkcji DDR IR 1/1. To jest takie ustrojstwo co to pasowało do styczników IDX. Jest w nim taka blaszka plastikowa przesuwna, oddzielająca grzejniki od mechanizmu rozłączajacego zbudowanego z kilku powyginanych blaszek. Ta blaszka jest wyjmowalna. Na zdrowy rozum aż się prosi o wyjęcie jej - czy to jest jakieś zabezpieczenie przy transporcie ? Czy ten kawałek plastiku się wyjmuje po instalacji?
    A biorąc pod uwagę istotę rozchodzenia się ciepła - czy ważna jest pozycja instalacji tego termika (pion) ?

    Dzięki za informacje do tego archaizmu ;-)

    pzdr
    LN
  • #17 27 Jul 2004 23:50
    ekaand
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Zeby w pełni zabezpieczyć silnik wystarczy odpowiedni M oraz czujnik zaniku fazy.Jednak w praktyce,przeważnie wystarcza sam dobrze dobrany M. Ilość "pakowanych" zabezpieczeń to kwestia tego jak drogi jest silnik.
    Elementy,które wymieniał CZKA(różnicówka i bezpiecznik),nie należą do zabezpieczeń urządzenia,a do ochrony przeciwporażeniowej.Poza tym bezpieczników nie używa się do zabezpieczania urządzeń.
  • #18 14 Apr 2005 22:06
    arturo29
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    witam ...a może tak RAP!!! +stycznik ,to ma wszystko !!jest drogie ale bardzo dobre !!! zworkami sie prąd ustawia i ok!! pozdrawiam artur
  • #19 15 Apr 2005 19:15
    Michał R.
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    A czy ten silnik nie ma swojego zabezpieczenia termicznego?
    W silnikach stosuje się czujniki bimetaliczne N.C. Po przekroczeniu dopuszczalnej temp. styk się rozłącza.
    Innym zabezpieczeniem jest PTC. Trzy termistory połączone szeregowo.
    Przy bimetalu nie ma problemu, trochę gorzej z PTC. Trzeba mierzyć rezystancję i ustalić histerezę. Właśnie kończę projekt takiego czujnika bo Siemensa są trochę drogie :(
  • #20 24 May 2005 17:27
    Żytni
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Witam. W kwestii zabezpieczenia przed zanikiem fazy, zjawiska sztucznej fazy - robiłem pomiary z którymi chciałbym zaponać Zainteresowanych. Czujniki asymetrii napięciowej zawodzą niestety, i tak być musi. Szczególnej uwadze chcę polecić wykres napięć i kątów fazowych przy zaniku fazy - na pierwszej stronie pod adresem http://www.piorowicz.ariadna.pl - ten sam co w moim profilu.
  • #21 01 Aug 2007 21:26
    life27
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam, odświeżam wątek, bo mam pytanie.
    Mam silnik 1,7 kW, wysokoobrotowy 3-fazowy
    gdzie w necie mogę wyczytać/obliczyć jakie dać mu zabezpieczenie prądowe, facet, który mi go przewijał powiedział że silnik ten pracuje przy 3,6A (gdzieś tam wyczytał z tabelek) zabezpieczenie powinienem więc dać 1,1x3,6A ? czyli 3,96? ~ 4A?
  • #22 01 Aug 2007 21:43
    jdjan1
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Witam!
    Quote:
    więc dać 1,1x3,6A ? czyli 3,96? ~ 4A?

    Zgadza się widzę, że Kolega "odrobił lekcje" :D

    Pozdrawiam

    Jan
  • #23 01 Aug 2007 21:47
    life27
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    to jeszcze zapytam, lepiej kupić w tym przypadku wyłącznik od 2,4A do 4A czy od 4A do 6,3A?
  • #24 01 Aug 2007 22:06
    jdjan1
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Witam!

    Jeżeli temperatura otoczenia "termika" pokojowa - nie ma to znaczenia.
    Lepiej będzie jednak wybrać 4÷6,3A, gdyby temperatura otoczenia znacznie przewyższała pokojową, co może powodować nieuzasadnione zadziałania przy prądzie znamionowym - będzie można jeszcze trochę dodać (tylko bez przesady!).

    Jan
  • #25 01 Aug 2007 22:19
    life27
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    też mi się wydaje że 4÷6,3A będzie lepszym wyborem, wolałem się upewnić. Zapas się przyda, miedzy innymi żeby mieć możliwość regulacji w górę, mam nadzieje że nie będzie trzeba, aczkolwiek silnik będzie pracował przy kompresorze czyli lekkie obciążenie będzie miał.

    Pierwotnie zabezpieczenie prądowe (z '69 roku) w tym silniku było na 17÷23A nie wiem czemu, więc teraz się nie dziwie że jak zabrałem się za jego remont to był czarny w środku :P

    dzięki za rady... jutro zadzwonię do hurtowni elektrycznej po ile stoją takie wyłączniki, bo ceny na allegro kuszą, choć może to być normalna cena sklepowa
  • #26 01 Aug 2007 23:13
    Janusz7135
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Kompresory dają silnikom raczej duże obciążenia szczególnie gdy muszą pompować do kilku atmosfer. Kolega rozsądnie doradził dobór zabezpieczeń pod warunkiem że silnik ma wystarczającą moc do napędu tego kompresora. Warto jednak sprawdzić faktyczny pobór prądu amperomierzem.Z powodu zaniku faz można to sprawdzić wyłączając jedną fazę termik po ok 15-20 sek. powinien wyłączyć silnik .
  • #27 02 Aug 2007 10:14
    Żytni
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Z tym zanikiem faz nie jest tak prosto. Poza tym występuje asymetria fazowa w nieuszkodzonej sieci, na moje wyczucie to zjawisko ma na sumieniu więcej spalonych maszyn niż proste uszkodzenie jednej z linii. Powyżej podałem link do mojej strony, ale z błędem. Końcówka adresu jest ".CD" a nie ".PL" . Na stronie sa wyniki badania i sztucznej fazy, i rejestracja asymetrii fazowej sieci NN.
    Prawidłowy adres strony:
    www.piorowicz.ariadna.cd
    Miłej lektury życzę
    Mirek
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products