Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search | Register | Log in



Zabezpieczenie silnika 3-faz


  Main Page -> Forum Index -> Electrical engineering -> Electro Machinery and Equipment ->Zabezpieczenie silnika 3-faz Post new topic  Reply to topic 
Author
Hide the left column
Show left column Message
oldking
Level 28
Location: Bytom
Joined: 08 Feb 2003
Posts: 1072
Helped: 65
Post rating: 49
oldking
Level 28
Post#1 06 Jan 2004 18:14  Topic author   

Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam

Mam taki problem, jest silnik 3-faz 220/380 V o mocy 1 KW.
Sterowany będzie stycznikiem, ale - chyba powinien mieć zabezpieczenie na wypadek zatarcia lub zatrzymania z jakiegoś powodu.
I tutaj moje pytanie czy sa styczniki z takim zabezpieczeniem, lub jakie i jak się nazywa takie zabezpieczenie (chyba termiczne).
Może ktoś zna nazwę lub symbol takiego urządzenia najlepiej dokładnie dla takiego silnika?.

Helpful post? + +1
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
roks
Spec od PLC
Joined: 12 Oct 2003
Posts: 527
Helped: 75
Post rating: 9
roks
Spec od PLC
Post#2 06 Jan 2004 19:27    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


witam
Urządzenie o którym mówisz (stycznik i termik w jednym) widziałem kiedyś wymontowane ze starego urządzenia teraz w handlu ich nie ma.
Najprostszym rozwiązaniem będzie stycznik na 1kW w pracy AC3 na prąd przy założeniu typowej pracy silnika ok. 2,2 A i przekaźnik termiczny nastawiany w/g różnych szkół na 10% wyższy prąd niż nominalny silnika.
przykładowa konfiguracja na firmie MOELLER:
stycznik DILEM-10 cewka 230V50Hz
termik ZE-4 (2,4-4A) nastawiony na prąd ok.2,5A.

Wartości prądu musisz dobrać na podstawie tabliczki znamionowej silnika.
Powodzenia :idea:

Helpful post? + 0
Back to top
czka
Level 11
Location: Żory
Joined: 23 Dec 2003
Posts: 32
Helped: 1
Post rating: 3
czka
Level 11
Post#3 06 Jan 2004 22:42    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam
aby w pełni zabezpieczyć silnik 3-fazowy to powinno się zastosować zabezpieczenia:
wyłącznik różnicowo-prądowy-dla ochrony przed porażeniem obsługi
zabezpieczenie zwarciowe-bezpieczniki które oblicza się ze wzoru
Ib < 1,1*kr*In
Ib-prąd bezp. kr krotność prądu rozruchowego przjmuje sie 6-krotny
In-prąd znamionowy silnika podany na tabliczce.
zabezpieczenie przeciążeniowe inaczej termiczne o czym mowa wyżej
oblicz ze wzoru
It=(1,0 ....1,1)*In
It -prąd termika In- jak wyżej
czujnik zaniku fazy-przy braku jednej fazy nie możliwe
załaczenie posiada styk który wpina sie o obwód sterowania stycznika,podczas pracy silnika gdy nastąpi brak jednej fazy tez nastąpi wyłączenie trzeba pamiętać że uruchomiony silnik będzie pracował na dwóch fazach ale to grozi spaleniem
Jako zabez. termiczne należy zastosować tzw. Wyłączniki silnikowe (nazwa handlowa) i są to: M 250 o różnych zakresach dla tego silnika byłby własciwy 1.6 do 2.5 i wspomniane wyżej MOEELER o symbolu-
Z-MS-2,5/3
gdy był kłopot z odczytem tabliczki to podaje In z katalogu dla silników w tym przedziale
0,8 KW-2,2
1,1KW-2,8
1,5KW-3,5
2,2KW-5,1
a co do styczników to nie znam z termikiem kiedyś stosowało się termiki podpinane pod zaciski stycznika

Helpful post? + +2
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
roks
Spec od PLC
Joined: 12 Oct 2003
Posts: 527
Helped: 75
Post rating: 9
roks
Spec od PLC
Post#4 07 Jan 2004 12:33    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


witam
poprzednik ma najpełniejszą rację.
Nie zgodze sie tylko z jednym, że termiki dopinane do stycznika stosowało sie kiedyś -> stosuje sie je i w chwili obecnej bardzo powszechnie.
Różnica miedzy rozwiązaniem na wyłączniku silnikowym a przekaźnikiem termicznym poza nnymi jest taka że termik można nastawić na tzw automatyczny reset . Termik po zadziałaniu rozłączy styki jednak przy nastawieniu na auto reset po ostygnięciu znowu załączy .
pozdrowienia

Helpful post? + 0
Back to top
poter@@
Level 10
Joined: 02 Jan 2004
Posts: 12
poter@@
Level 10
Post#5 07 Jan 2004 15:45    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Wtam
I mam pytanie uzupełnijące.

Czy informacje Podane przez Pana czka odnosza sie do połaczenia w gwazdę czy trójkąt?

Pozdrowienia

Helpful post? + -1
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
falowniki.com
Spec od Falowników
Location: Radom
Joined: 04 Jul 2003
Posts: 783
Helped: 80
Post rating: 32
falowniki.com
Spec od Falowników
Post#6 07 Jan 2004 17:28    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam

"delikatną" różnicą między termicznymi przekaźnikami przeciążeniowymi a wyłacznikiem silnikowym jest taka że wyłacznik silnikowy (instalowany PRZED stycznikiem (a więc odwrotnie w stosunku do "termika" ) zabezpiecza również nasz układ przed zwarciem. Dlatego też nie musimy dobezpieczać układu bezpiecznikami.

Helpful post? + 0
Back to top
sieger
Level 24
Location: Wrocław
Joined: 07 Apr 2003
Posts: 877
Helped: 27
Post rating: 4
sieger
Level 24
Post#7 07 Jan 2004 17:47    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


poter@@ wrote:
Wtam
I mam pytanie uzupełnijące.

Czy informacje Podane przez Pana czka odnosza sie do połaczenia w gwazdę czy trójkąt?

Pozdrowienia


Jeśli silnik można połączyć na dwa sposoby, to są podane prądy dla oibu typów połączeń i wtedy zestraja się do neigo odpowiednio zabezpieczenie.
Powyższe wyliczenia dotyczą prądów fazowych(bo na takich opierają swoje działanie zabezpieczenia), więc powinny pasować do obu przypadków.

Helpful post? + 0
Back to top
thalex
Level 16
Joined: 16 Nov 2003
Posts: 223
Helped: 7
Post rating: 9
thalex
Level 16
Post#8 07 Jan 2004 18:14    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Gotowy wyłącznik, który zabezpiecza przed przeciążeniem jak również przed zwarciem to M-250 naszej produkcji, kupisz go w sklepie lub hurtowni elektroinstalacyjnej, muszisz tylko znać zakres prądu pobieranego przez silnik.

Helpful post? + 0
Back to top
czka
Level 11
Location: Żory
Joined: 23 Dec 2003
Posts: 32
Helped: 1
Post rating: 3
czka
Level 11
Post#9 08 Jan 2004 00:55    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


roks
Quote:
Nie zgodze sie tylko z jednym, że termiki dopinane do stycznika stosowało sie kiedyś -> stosuje sie je i w chwili obecnej bardzo powszechnie
. przepraszam za pomyłke stosuje sie.Jeżeli autor tematu chce zabezpieczyć silnik to stosując nowy osprzęt do zabudowy na szynie jest to łatwiejsze a co do bezpieczników to
falowniki.com napisał
Quote:
delikatną" różnicą między termicznymi przekaźnikami przeciążeniowymi a wyłacznikiem silnikowym jest taka że wyłacznik silnikowy (instalowany PRZED stycznikiem (a więc odwrotnie w stosunku do "termika" ) zabezpiecza również nasz układ przed zwarciem. Dlatego też nie musimy dobezpieczać układu bezpiecznikami.
zgadzam się z tym ale tylko do prądów znamionowych silnika do 4A zadziałanie wyzwalacza magnetycznego 40-53 A powyżej należy układ dobezpieczyć .Wyłącznik silnikowy MOEELER o symbolu- Z-MS jest kompletem termik- magnetyk. Do autora tematu jeżeli nie ma tabliczki to typowe silniki 3-fazowe z moich kataloów w tym przedziale mają moc 0,8KW 1,1KW 1,5KW 2,2KW co do prądów to są zależne od od obrotó typowe obroty 2870,1410,945,705 do zabezpieczenia od zwarć trzeba jeszcze wziąć pod uwage jakie są rozruchy silnika,
P.S. widze że zrobił się ciekawy temat.
pozdrawiam

Helpful post? + 0
Back to top
oldking
Level 28
Location: Bytom
Joined: 08 Feb 2003
Posts: 1072
Helped: 65
Post rating: 49
oldking
Level 28
Post#10 13 Jan 2004 19:00  Topic author   

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi, już mam zabezpieczenie M 250.

Helpful post? + 0
Back to top
jacek20
Level 13
Location: Poznań
Joined: 12 Dec 2002
Posts: 77
Helped: 4
jacek20
Level 13
Post#11 01 Feb 2004 01:25    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


witam

Zabezpieczenie przed zanikiem 1fazy niemozliwe?Dwa styczniki ,jeden z cewka 380 V drugi z cewką 220 V, styki w szereg, cewka 380 między dwie fazy,cewka 220 między pozostałą 3fazę a N.

Helpful post? + 0
Back to top
H3nry
Level 26
Location: Sokółka
Joined: 26 Apr 2003
Posts: 930
Helped: 41
Post rating: 20
H3nry
Level 26
Post#12 10 Jul 2004 14:42    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


kiedys produkowane było zabezpieczenie pod nazwa CNF-DUO to sterownik z 7 sec zwłoka w przypadku zaniku fazy.
Niestety mam takowy ale uwalony , czy ktos z szanownych grupowiczow posiada schemat ideowy takowego urzadzenia ewentualnie mogłby mnie naprowadzic .

||ponizszy text dopisałem po usunieciu usterki:||

Rezystor 220ohm 5W w jednej z galezi zasilajacych był uszkodzony.

Starszy model tego urzadzenia posiadał w tym miejscu zwore .
Pozdrawiam serdecznie

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
zibili
Level 11
Location: Łęczna
Joined: 05 Nov 2003
Posts: 15
Helped: 1
Post rating: 1
zibili
Level 11
Post#13 10 Jul 2004 15:37    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Posiadam bardzo proste urządzenie mieszczace się w obudowie od przekaźnika R15, ale zgubiłem schemat, jak go narysuję to załączę do nastepnego postu. Urz wykorzystuje zasadę sztucznego punktu zerowego, po zaniku fazy napięcie które się pojawi na punkcie jest wzmacniane przez tranzystor i załącza przekażnik (chyba 12V), a styki z tego przekaźnika możesz już wykorzystać w sterowaniu. To tyle, reszta jak rozrysuję schemat płytki

Helpful post? + 0
Back to top
Molejnic
Company Account
Level 20
Location: Leszno
Joined: 17 Apr 2004
Posts: 326
Helped: 34
Post rating: 16
Molejnic
Company Account
Level 20
Post#14 10 Jul 2004 16:48    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


W każdej hurtowni elektrotechnicznej kupić można CZUJNIKZANIKU FAZY Z KONTROLĄ STYCZNIKA o symbolu CZF2 - BR. Koszt około 60zł. Sprawdza obećność 3 faz przed i za stcznikiem i w razie W wyłącza stycznik.

Helpful post? + 0
Back to top
zibili
Level 11
Location: Łęczna
Joined: 05 Nov 2003
Posts: 15
Helped: 1
Post rating: 1
zibili
Level 11
Post#15 11 Jul 2004 10:05    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Jak pisałem wcześniej, udało mi się rozrysować płytkę urzadzenia, które montowałem z kolegą parę lat temu. Chroni ono przed zanikiem fazy (trzeba wykorzystać w sterowaniu styki przekażnika znajdującego się w tym urz), jest tanie i w 100% sprawne.

Jeżeli kogoś stać (ok. 1000zł) to chyba najlepszym zabezpieczem silników jest ZEV fimy Moeller. Zabezpiecza przed: przeciążem, zanikiem fazy, asymetrią obciążenia, przegrzaniem (opcja), zwarciami doziemnymi (opcja), ma ustawiany czas reakcji

pozdrawiam

Attachments:

Helpful post? + +1
Back to top
ln
Level 10
Joined: 10 Jun 2003
Posts: 25
ln
Level 10
Post#16 27 Jul 2004 23:11    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


POmóżcie przy instalacji termika produkcji DDR IR 1/1. To jest takie ustrojstwo co to pasowało do styczników IDX. Jest w nim taka blaszka plastikowa przesuwna, oddzielająca grzejniki od mechanizmu rozłączajacego zbudowanego z kilku powyginanych blaszek. Ta blaszka jest wyjmowalna. Na zdrowy rozum aż się prosi o wyjęcie jej - czy to jest jakieś zabezpieczenie przy transporcie ? Czy ten kawałek plastiku się wyjmuje po instalacji?
A biorąc pod uwagę istotę rozchodzenia się ciepła - czy ważna jest pozycja instalacji tego termika (pion) ?

Dzięki za informacje do tego archaizmu ;-)

pzdr
LN

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
ekaand
Level 21
Location: lubelskie
Joined: 28 Nov 2003
Posts: 528
Helped: 37
Post rating: 33
ekaand
Level 21
Post#17 27 Jul 2004 23:50    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Zeby w pełni zabezpieczyć silnik wystarczy odpowiedni M oraz czujnik zaniku fazy.Jednak w praktyce,przeważnie wystarcza sam dobrze dobrany M. Ilość "pakowanych" zabezpieczeń to kwestia tego jak drogi jest silnik.
Elementy,które wymieniał CZKA(różnicówka i bezpiecznik),nie należą do zabezpieczeń urządzenia,a do ochrony przeciwporażeniowej.Poza tym bezpieczników nie używa się do zabezpieczania urządzeń.

Helpful post? + 0
Back to top
arturo29
Level 10
Location: powiat łeczyński
Joined: 26 Feb 2004
Posts: 40
arturo29
Level 10
Post#18 14 Apr 2005 22:06    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


witam ...a może tak RAP!!! +stycznik ,to ma wszystko !!jest drogie ale bardzo dobre !!! zworkami sie prąd ustawia i ok!! pozdrawiam artur

Helpful post? + 0
Back to top
Michał R.
Level 2
Location: Warszawa
Joined: 13 Apr 2005
Posts: 4
Michał R.
Level 2
Post#19 15 Apr 2005 19:15    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


A czy ten silnik nie ma swojego zabezpieczenia termicznego?
W silnikach stosuje się czujniki bimetaliczne N.C. Po przekroczeniu dopuszczalnej temp. styk się rozłącza.
Innym zabezpieczeniem jest PTC. Trzy termistory połączone szeregowo.
Przy bimetalu nie ma problemu, trochę gorzej z PTC. Trzeba mierzyć rezystancję i ustalić histerezę. Właśnie kończę projekt takiego czujnika bo Siemensa są trochę drogie :(

Helpful post? + 0
Back to top
Żytni
Level 21
Location: Warszawa
Joined: 21 May 2005
Posts: 403
Helped: 34
Post rating: 3
Żytni
Level 21
Post#20 24 May 2005 17:27    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam. W kwestii zabezpieczenia przed zanikiem fazy, zjawiska sztucznej fazy - robiłem pomiary z którymi chciałbym zaponać Zainteresowanych. Czujniki asymetrii napięciowej zawodzą niestety, i tak być musi. Szczególnej uwadze chcę polecić wykres napięć i kątów fazowych przy zaniku fazy - na pierwszej stronie pod adresem http://www.piorowicz.ariadna.pl - ten sam co w moim profilu.

Helpful post? + 0
Back to top
life27
Level 15
Location: Warszawa
Joined: 11 Dec 2005
Posts: 216
Post rating: 13
life27
Level 15
Post#21 01 Aug 2007 21:26    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam, odświeżam wątek, bo mam pytanie.
Mam silnik 1,7 kW, wysokoobrotowy 3-fazowy
gdzie w necie mogę wyczytać/obliczyć jakie dać mu zabezpieczenie prądowe, facet, który mi go przewijał powiedział że silnik ten pracuje przy 3,6A (gdzieś tam wyczytał z tabelek) zabezpieczenie powinienem więc dać 1,1x3,6A ? czyli 3,96? ~ 4A?

Helpful post? + 0
Back to top
jdjan1
Level 25
Location: Banków, kościołów i marketów
Joined: 04 May 2005
Posts: 460
Helped: 117
Post rating: 46
jdjan1
Level 25
Post#22 01 Aug 2007 21:43    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam!
Quote:
więc dać 1,1x3,6A ? czyli 3,96? ~ 4A?

Zgadza się widzę, że Kolega "odrobił lekcje" :D

Pozdrawiam

Jan

Helpful post? + 0
Back to top
life27
Level 15
Location: Warszawa
Joined: 11 Dec 2005
Posts: 216
Post rating: 13
life27
Level 15
Post#23 01 Aug 2007 21:47    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


to jeszcze zapytam, lepiej kupić w tym przypadku wyłącznik od 2,4A do 4A czy od 4A do 6,3A?

Helpful post? + 0
Back to top
jdjan1
Level 25
Location: Banków, kościołów i marketów
Joined: 04 May 2005
Posts: 460
Helped: 117
Post rating: 46
jdjan1
Level 25
Post#24 01 Aug 2007 22:06    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam!

Jeżeli temperatura otoczenia "termika" pokojowa - nie ma to znaczenia.
Lepiej będzie jednak wybrać 4÷6,3A, gdyby temperatura otoczenia znacznie przewyższała pokojową, co może powodować nieuzasadnione zadziałania przy prądzie znamionowym - będzie można jeszcze trochę dodać (tylko bez przesady!).

Jan

Helpful post? + 0
Back to top
life27
Level 15
Location: Warszawa
Joined: 11 Dec 2005
Posts: 216
Post rating: 13
life27
Level 15
Post#25 01 Aug 2007 22:19    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


też mi się wydaje że 4÷6,3A będzie lepszym wyborem, wolałem się upewnić. Zapas się przyda, miedzy innymi żeby mieć możliwość regulacji w górę, mam nadzieje że nie będzie trzeba, aczkolwiek silnik będzie pracował przy kompresorze czyli lekkie obciążenie będzie miał.

Pierwotnie zabezpieczenie prądowe (z '69 roku) w tym silniku było na 17÷23A nie wiem czemu, więc teraz się nie dziwie że jak zabrałem się za jego remont to był czarny w środku :P

dzięki za rady... jutro zadzwonię do hurtowni elektrycznej po ile stoją takie wyłączniki, bo ceny na allegro kuszą, choć może to być normalna cena sklepowa

Helpful post? + 0
Back to top
Janusz7135
Level 9
Location: Godziszów
Joined: 18 Mar 2007
Posts: 10
Janusz7135
Level 9
Post#26 01 Aug 2007 23:13    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Witam
Kompresory dają silnikom raczej duże obciążenia szczególnie gdy muszą pompować do kilku atmosfer. Kolega rozsądnie doradził dobór zabezpieczeń pod warunkiem że silnik ma wystarczającą moc do napędu tego kompresora. Warto jednak sprawdzić faktyczny pobór prądu amperomierzem.Z powodu zaniku faz można to sprawdzić wyłączając jedną fazę termik po ok 15-20 sek. powinien wyłączyć silnik .

Helpful post? + 0
Back to top
Żytni
Level 21
Location: Warszawa
Joined: 21 May 2005
Posts: 403
Helped: 34
Post rating: 3
Żytni
Level 21
Post#27 02 Aug 2007 10:14    

Re: Zabezpieczenie silnika 3-faz


Z tym zanikiem faz nie jest tak prosto. Poza tym występuje asymetria fazowa w nieuszkodzonej sieci, na moje wyczucie to zjawisko ma na sumieniu więcej spalonych maszyn niż proste uszkodzenie jednej z linii. Powyżej podałem link do mojej strony, ale z błędem. Końcówka adresu jest ".CD" a nie ".PL" . Na stronie sa wyniki badania i sztucznej fazy, i rejestracja asymetrii fazowej sieci NN.
Prawidłowy adres strony:
www.piorowicz.ariadna.cd
Miłej lektury życzę
Mirek

Helpful post? + 0
Back to top
Post new topic  Reply to topic     Main Page -> Forum Index -> Electrical engineering -> Electro Machinery and Equipment -> Zabezpieczenie silnika 3-faz
Page 1 of 1

Similar topics to zabezpieczenie silnika 3-faz

zabezpieczenie silnika 3 faz.1.1 kW (1)
Zabezpieczenie silnika 3 faz od pompy, hydroforu (8)
zamiana silnika 1-faz. w 3-faz (14)
Zabezpieczenie automatycznego przełącznika faz (2)
Podłączenie silnika do 3 faz (6)
załączanie silnika 3-faz bezstykowo (4)
zamiana silnika 3- faz. na jednofazowy (1)
RCD 4 POLOWY DO SILNIKA 3 FAZ (13)
Zasilanie Silnika 3-faz. z jednej fazy (46)
Kolejność faz a kierunek obrotu silnika (4)


Switch to mobile version Switch to version for desktops

Administrator || Moderators || Forum Rules || General Rules || Cookies information || Editors || Contact for companies || Contact

Page generation time: 0.071 seconds