X
  • #1 28 Mar 2008 08:56
    rootik
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam zakupiłem na allegro włącznik gwiazda trójkąt model Łuk -25 niestety był bez opisu i nie wiem jak go podłączyć może ktoś mi pomoże.
  • #2 28 Mar 2008 09:01
    mati505824
    Level 18  
  • #3 28 Mar 2008 09:10
    rootik
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Juz to widziałem ale oznaczenie nie pokrywają sie na włączniku a ma ich sporo i nie wiem jak to połączyć :( załączam fotki tego przełącznika
  • #4 28 Mar 2008 11:06
    wola
    Level 26  
    Helpful post? (+4)
    Witam. W przełączniku masz 3 pozycje;
    1)wyłączony
    2)gwiazda
    3)trójkąt
    Jak kolega wyżej napisał RST to zasilanie. W tablicy silnika z rysunku wyżej jest U1, V1, W1 co odpowiada UVW na przełączniku, a W2,U2,V2 silnika odpowiada Z,X,Y przełącznika.
    W pozycji 1 (wyłączony) styki są rozłączone .
    W pozycji 2 powinno być połączenie pomiędzy ;
    R-->U
    S-->V
    T-->W
    Jeśli przykładowo R połączone będzie z V to też dobrze. Nie może być połączonych razem więcej niż dwa zaciski tu oznaczone. (np. T-->W-->V)
    Zaciski Z,X,Y powinny być zwarte między sobą i nie mieć połączenia z wymieninymi wyżej
    W pozycji 3 mają być następujące połączenia ;
    R-->U-->Z
    S-->V-->X
    T-->W-->Y
    Jeśli masz tak połączone styki ,to doprowadzasz 3~ do RST ,a U przełącznika łączysz z U1 silnika , Z przełącznika z W2 silnika.
    Jak przełącznik był rozbierany to mogą być zamienione niektóre oznaczenia i połączenia lub nie być ich w ogóle
  • #5 28 Aug 2010 21:08
    re123
    Level 9  
    Helpful post? (+3)
    cześć,

    Mam kłopot z przełącznikiem gwiazda - Trójkąt ŁUK-40.
    Wymieniałem przełącznik z 25A na 40A dla silnika 7,5kW. Przełożyłem chyba przewody poprawnie - a silnik na gwieździe nie chce działąć tylko drga.
    Zmierzyłem przejscia - wszędzie są odpowiednio z tabliczki na wyłącznik (zarówno dla gwizdy jak i trójkąta) Pomierzyłem napięcia na gwieżdzie: faza - zero - 220V,
    L1-L2 - 400V, L1-L3- 400V, L2-L3 - 190V - domyślam się , że dlatego silnik drga. Siedziałem cały dzień i zastanawiałem się co jest nie tak , że "ucieka część między-fazy".
    Mostków oczywiście w przełączniku nie ruszałem.

    Silnik stary od śrutownika. Wcześniej na starym przełączniku działał.
    Po nieudanej próbie wróciłem do starego przełącznika - i niestety efekt ten sam i te same napięcia

    Prośba o pomoc
  • #6 29 Aug 2010 00:09
    wola
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    1) Czy bezpieczniki sprawdzałeś; być może któryś zadziałał? Czy "coś" robiłeś z instalacją (pomijając wymianę wyłącznika)?
    2)
    Quote:
    Przełożyłem chyba przewody poprawnie

    Przewody nie mogą być "chyba" poprawnie;mają być przyłączone poprawnie.Jak zadziałał bezpiecznik , to być może pomyliłeś początek z końcem jednej fazy.
    3)Pomierz w którym miejscu instalacji masz 3 fazy(L1>L2) itd.
    4)Czy zdejmowałeś i ustawiałeś (przykręcałeś) silnik?
    5)
    Quote:
    Pomierzyłem napięcia na gwieżdzie: faza - zero - 220V,
    L1-L2 - 400V, L1-L3- 400V, L2-L3 - 190V

    Gdzie to mierzyłeś (podaj punkty pomiaru napięć i pozycję wyłącznika)? Pomiar wykonywałeś jak silnik "drgał" ?:cry:
    Jeśli tak robiłeś to możesz go spalić.Sprawdź, czy faktycznie wyłącznik ŁUK-40 działa w sekwencji 0>gw>trójk.
    6)I dodatkowo; czy silnik nie ma przerwy?
  • #7 29 Aug 2010 00:54
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    Helpful post? (0)
    re123 wrote:

    Wymieniałem przełącznik z 25A na 40A dla silnika 7,5kW. Przełożyłem chyba przewody poprawnie - a silnik na gwieździe nie chce działąć tylko drga.


    Widzę, że faktycznie potrzebujesz pomocy, chociaż w zasadzie twój post nadaje się do kosza. Po pierwsze piszesz byle jak, a tu obowiązują zasady poprawnej polskiej pisowni. Proszę tego przestrzegać. Po drugie, temat był wielokrotnie omawiany.
    Ale zostawmy to. Odpowiedz na to pytanie:
    Czy Ty jesteś elektrykiem? Jeśli tak, to jaki masz stopień zaawansowania?
    Pytam nie dlatego by Cię obrazić, tylko aby moje wyjaśnienia dostosować do twojego poziomu elektrycznej wiedzy.
  • #8 29 Aug 2010 11:13
    re123
    Level 9  
    Helpful post? (-1)
    retrofood wrote:

    Czy Ty jesteś elektrykiem? Jeśli tak, to jaki masz stopień zaawansowania?
    Pytam nie dlatego by Cię obrazić, tylko aby moje wyjaśnienia dostosować do twojego poziomu elektrycznej wiedzy.



    Przepraszam , jeśli byłem chaotyczny i zapewne nikgo nie chciałem urazić ani moim brakiem wykształcenia w zakresie języka polskiego ani w zakresie elektryki. Jeżeli , ktokolwiek na forum poczuł sie urażony - przepraszam.

    Nie jestem elektrykiem z wykształcenia ale teleinformatykiem , natomiast nad silnikiem walczyłem z ojcem (elektryk ale bardziej w instalacjach ), więc sądzę, że możesz używać języka elektryków.

    Dodano po 14 [minuty]:

    wola wrote:
    Witam.
    1) Czy bezpieczniki sprawdzałeś; być może któryś zadziałał? Czy "coś" robiłeś z instalacją (pomijając wymianę wyłącznika)?
    2)
    Quote:
    Przełożyłem chyba przewody poprawnie

    Przewody nie mogą być "chyba" poprawnie;mają być przyłączone poprawnie.Jak zadziałał bezpiecznik , to być może pomyliłeś początek z końcem jednej fazy.
    3)Pomierz w którym miejscu instalacji masz 3 fazy(L1>L2) itd.
    4)Czy zdejmowałeś i ustawiałeś (przykręcałeś) silnik?
    5)
    Quote:
    Pomierzyłem napięcia na gwieżdzie: faza - zero - 220V,
    L1-L2 - 400V, L1-L3- 400V, L2-L3 - 190V

    Gdzie to mierzyłeś (podaj punkty pomiaru napięć i pozycję wyłącznika)? Pomiar wykonywałeś jak silnik "drgał" ?:cry:
    Jeśli tak robiłeś to możesz go spalić.Sprawdź, czy faktycznie wyłącznik ŁUK-40 działa w sekwencji 0>gw>trójk.
    6)I dodatkowo; czy silnik nie ma przerwy?



    Dziękuję bardzo za zainteresowanie. Już odpowiadam:

    1. Nic nie było ruszane w instalacji. Od 5 lat działa i zabezpieczona jest bezpiecznikiem C20
    2. Bezpiecznik nie wyskoczył (nie wiem co oznacza zadziałał). Czy przy pomyleniu uzwojeń (początek z końcem) byłby taki efekt, jak opisałem w problemie (czy raczej by wyskoczył bezpiecznik)
    3. Na pewno 3 pełne fazy dochodzą do wyłącznika (zaciski L1,L2,L3)
    4. Nie , samego silnika nie ruszałem
    5. Pomiaru dokonywałem na tablicy zaciskowej silnika. Wyłącznik był przełączony w gwiazdę. Napięcie było podawane tylko na moment potrzebny do pojedynczego pomiaru .
    6. Co oznacza , czy silnik nie ma przerwy? Do moich prac było ok .

    Wyłącznik musiałem wymienić , bo nie było styku na przełączeniu w trójkąt.


    Pozdrawiam
  • #9 29 Aug 2010 16:21
    wola
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Quote:
    Bezpiecznik nie wyskoczył (nie wiem co oznacza zadziałał)

    "Nie zadziałał" czyli "Nie wyskoczył" :D
    Quote:
    3. Na pewno 3 pełne fazy dochodzą do wyłącznika (zaciski L1,L2,L3)
    Czyli pomiędzy wszystkimi fazami jest 400V

    Quote:
    Pomiaru dokonywałem na tablicy zaciskowej silnika. Wyłącznik był przełączony w gwiazdę
    To się nie zgadza z tym co napisałeś w pierwszym poście;
    Quote:
    Zmierzyłem przejscia - wszędzie są odpowiednio z tabliczki na wyłącznik (zarówno dla gwizdy jak i trójkąta)


    Pod słowem "przejścia " rozumiem połączenia odpowiednich styków w przełączniku dla pozycji gw. i trójk..
    Gdyby "przejścia" były, to i fazy być powinny. Zacznijcie od początku;
    1) Gdzie są wszystkie fazy ( podałeś ,ale ...na wszelki wypadek)
    2) Jeśli fazy są na przełączniku; sprawdź czy przełącznik jest sprawny; czy ma odpowiednie "przejścia". Są one podane np. w piątym poście wyżej .Czy przewód zasilający nie jest przerwany.
    3)Sprawdź, czy silnik ma zachowaną ciągłość uzwojeń (w drugim poście wyżej macie pokazane wyprowadzenia uzwojeń):początek uzwojeń to U1, a koniec tego uzwojenia to U2 itd. Rezystancja pomiędzy tymi zaciskami to niecałe 2 omy(w przybliżeniu). Może się zdażyc ,że wyprowadzenia uzwojeń nie będą ,jak w przytoczonym 2 poście; "skośnie w prawo w dół" lecz "w lewo w dół"
    "Przejścia" mierz omomierzem, a nie fazerem, czy wskaźnikiem napięcia.

    Quote:
    natomiast nad silnikiem walczyłem z ojcem (elektryk

    To dobrze; zawsze jest potrzebny ktoś ,kto zna skutki działania prądu.
  • #10 29 Aug 2010 17:18
    re123
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    wola wrote:

    "To się nie zgadza z tym co napisałeś w pierwszym poście;"


    Badając neonówką każdą z faz na zaciskach przełącznika , faza była w stanie zero i trójkąt. Natomiast w gwieździe , ginęła L2 (to rzecz o której zapomniałem wspomnieć). Mierząc natomiast woltomierzem na tablicy zaciskowej silnika, napięcia międzyfazowe - otrzymywałem w dwóch przypadkach 400V a w jednym 190 V. Do pomiaru wszystkie górne przewody uzwojeń były "zdjęte ze śrub zaciskowych".
    Przejścia oczywiście sprawdzam omomierzem - opór uzwojenia mam 3 ohmy.

    Wyprowadzenia uzwojeń są rzeczywiście na "lewo" tzn lewy górny z prawym dolnym, środek górny z lewym dolnym , prawy górny ze środek dół.

    Kabel chyba nie jest przerwany , bo w pozycji 0 na wyłączniku neonówka świeciła się w L1, L2, L3.


    Ciągłość uzwojeń sprawdzę zgodnie z tym co podałeś.

    Dzięki za dotychczasową pomoc
  • #11 29 Aug 2010 17:21
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    Helpful post? (0)
    Neonówka nie jest miernikiem, a wskaźnikiem. Jej świecenie trzeba umieć interpretować.
    Nie masz jednej fazy.
  • #12 31 Aug 2010 21:44
    re123
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Dziękuję obu kolegom (woli i retrofood) za pomoc. Zarówno wskazanie prawidłowego podłączenia wyłacznika z uzwojeniami silnika , jak też sprawdzenie instalacji pomogły.
    Nałożyły się bowiem dwa problemy:

    1. pozamieniane kable w tabliczce zaciskowej silnika - prześledziliśmy całe obwody np: L1-X::V1-L3 itd, sprawdziliśmy opory oraz napięcia między fazami (opory dawały 3 ohmy-bo uzwojenia), natomiast napięcia 400V i dwa razy 190V
    Mając pewność , że silnik jest dobrze podłączony , sprawdziliśmy napięcia międzyfazowe na L1,L2,L3 (na wtyczce) i tu wartości napięć się powtórzyły.

    2. Wtedy byliśmy w domu , kierunek tablica bezpiecznikowa. Okazało się , że bezpieczniki były watowane i jeden z nich wydatnie się nadpalił. (Ta tablica -z lat 70tych - podobno miała być nieczynna a właściciel nie dał zamienić jej na nowoczesną).Chwilowo nie mając 16A bezpieczników założyliśmy 10A (jutro kupię 16ki) Załączyliśmy silnik: gwiazda, trójkąt - super działa.

    Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki
  • #13 31 Aug 2010 22:55
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci
    Helpful post? (+1)
    Temat zamykam.
  Search 4 million + Products
Browse Products