X

Sterownik bramy na pilot oraz opis bramy i dzwi garazowych

bobuss 29 Mar 2008 01:04
  • #1 29 Mar 2008 01:04
    bobuss
    Level 16  
    Helpful post? (+1)
    Co sadzicie o sterownikach bezprzewodowych do bram które są na allegro po 140 zł?? zależało by mi na sterowaniu 3 kanałami - brama wjazdowa oraz 2 bramy garażowe. sterowanie elektryczno-mechaniczne nie gra tu roli , bo to jest banalna sprawa:) więc wracając do mego pytania... na allegro można dostać sterowniki do sterowania na pilot 2 kanałowe. Załóżmy że kupie 2 sterowniki 2 kanałowe ( będę miał wtedy 4 kanały) i zakupie pilot 3 kanałowy. czy będzie możliwość wtedy zaprogramowania tego jednego pilota by:
    1 i 2 kanał z pilota sterował by I sterownikiem
    3 i nie używany 4 kanał z pilota sterował by II sterownikiem

    Podsumowując.
    chce by I odbiornik sterował bramą wyjazdowa , oraz pierwsza brama garażowa, a II odbiornik sterował by druga bramą garażowa , a 2 kanał z tego sterownika byłby nie używany.

    Brama wykonana własnoręcznie z bardzo solidnego stelażu , na nim blacha trapezowana. całość jest napędzana silnikiem 3 fazowym na 2 przełożeniach pasowych który kończy sie zębatką , a na ta zębatkę jest nałożony łańcuch napędowy który idzie poprzez całą bramę. Sprawa elektryczna: 2 styczniki z cewkami na 24v - 1 stycznik t obroty silnika w lewo , a 2 stycznik to obroty w prawo. na bramie są zamocowane 2 krańcówki - jedna rozłącza gdy brama sie do końca otworzy , powodując zatrzymanie bramy, natomiast druga krańcówka rozłącza przy całkowitym zamknięciu bramy. sterowanie 3 przyciskami w domu - 1.Zamknij, 2.Stop, 3.Otwórz. Stop jest zwarty , i w czasie wciśnięcia go przerywa dopływ prądu do stycznika , po czym popuszcza podtrzymanie na styczniku. natomiast przycisk Zamknij załącza stycznik 1 , a przycisk Otwórz załącza stycznik 2. Obydwa styczniki są wzajemnie zabezpieczone przed wciśnięciem jednocześnie przycisku Zamknij i Otwórz co doprowadziło by do zwarcia. oraz w trakcie Zamykania bramy , przerwany jest obieg Otwierający bramę , no i przy Otwieraniu bramy przerywany jest obieg Zamykania bramy ( wszystko za pomocą styków pomocniczych na stycznikach).

    brama pracuje bez najmniejszych problemów spokojnie już 10 lat.
    umieścił bym schemat natomiast jest t zbyt czasochłonne , jednak myślę że to najprostsze wykonanie które sam zrobi każdy bez problemu - ma naprowadzenie z mojej strony :)

    Co do bram garażowych:

    Sprawy mechaniczne:

    prowadnice zastąpię płaskownikiem , na który przy spawie łańcuch napędowy ( bezpieczne oraz pewne ) przekładnie wykorzystam z silniczkiem wycieraczek również z Stara 200 ponieważ mam taki w domu :) do jego końca przykręcę zębatkę która zabezpieczę klinkiem , do przekładni wykonam stelaż który będzie na stałe przykręcony do sufitu. moja"prowadnice" przykręcę do bramy garażowej , dotoczę do prowadnicy 4 kółeczka w których będą rowki na płaskownik ( zrobię tak jak by wózeczek 4 kółkowy który będzie założony na prowadnice z bramy garażowej. następnie wykorzystam elektromagnes na 220v który przykręcę do stelażu an suficie , a ruchoma cześć elektromagnesu przymocuje do wózeczka na prowadnicy. Trochę dodatków jeszcze by uzyskać minimalna odległość by zębatka nie ocierała o prowadnice ( w ten sposób będę miał możliwość otwierania lub zamykania ręcznie bramy garażowej). Ostatnim krokiem będzie zamocowanie dwóch krańcówek.

    A teraz opis "jak to ma działać" :
    Po podłączeniu instalacji elektrycznej , podobnie jak w bramie wyjazdowej - wyżej opisanej :
    Wcisnę przycisk Otwórz , wtedy napięcie 220v przyjdzie na elektromagnes , który przyciągnie prowadnice do zębatki , silniczek jednocześnie będzie wprowadzony w ruch przez doprowadzone z transformatora napięcie 12v, i zacznie otwierać bramę garażowa. Gdy brama sie otworzy , wtedy zamocowana blaszka na prowadnicy zetknie sie z krańcówka , która rozłączy zasilanie , wyłączając silnik i jednocześnie zwalniając elektromagnes.
    Przy zamykaniu bramy garażowej będzie podobnie. a więc Wciskamy przycisk Zamknij" napięcie przychodzi na elektromagnes , który przyciąga prowadnice do zębatki ,-jednoczenie napięcie wprowadza w ruch silniczek , i brama garażowa zaczyna sie zamykać, gdy brama sie zamknie , to umieszczona po drugiej stronie prowadnicy blaszka zetknie sie z druga krańcówką i wyłączy silniczek oraz elektromagnes.

    Przekazałem myśli z mojej głowy , nie będę robić schematów , ponieważ są zbędne. może komuś sie przyda i ułatwi prace z sterowaniem bramy czy i drzwi garażowych :)

    podłączenie sterowania na pilot do tego układu jest bardzo proste więc spokojnie można sie z tym pobawić :)

    jeśli macie jakieś zastrzeżenia odnośnie moich pomysłów to proszę o uwagi.

    Aha zapomniałem wspomnieć , iż brama garażowa jest doskonale wyważona , czyli gdy np w trakcie otwierania czy zamykania bramy wyłączono by prąd , to brama garażowa samoczynnie sie zamknie nie robiąc nikomu krzywdy :)
  • #2 29 Mar 2008 22:17
    bobuss
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam !!

    umieszcza schemat sterowania Bramy Garażowej z sterowaniem przyciskami. Natomiast przy chęci podłączenia sterownika na pilot , to z włącznika który jest na schemacie zrobić od czepy i wszystko gra:) Schemat działa w 100%
  • #3 30 Mar 2008 01:13
    MakroSerwis
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Pomysł prosty i dobry, jednak proponuję pomyśleć o dobudowaniu modułu zabezpieczenia przeciążeniowego na wypadek, gdyby np. dziecko znalazło się pomiędzy bramą a podłogą podczas zamykania. Są to nieskomplikowane układy, działające na zasadzie pomiaru napięcia na zastosowanym rezystorze, lub boczniku. Większość sterowników posiada wbudowany taki układ.
  • #4 30 Mar 2008 08:46
    bobuss
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    może kolega dorzuci schemat takiego układu? :)
  • #5 30 Mar 2008 12:57
    MakroSerwis
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Jeżeli chodzi o nieskomplikowany układ, to proponuję poszukać na własną rękę, czyli "pogooglać", ponieważ nie mam pod ręką takiego schematu. Najlepsze są układy oparte na napędzie silnikiem z enkoderem, w których najpierw programujesz zakres ruchu, a układ go zapamiętuje - podczas pracy liczy ilość impulsów i wie, gdzie ma się zatrzymać. I takie się stosuje już od dawna, nie są skomplikowane. Układy wyłącznika nadprądowego są zintegrowane, powodują zatrzymanie i natychmiastowe cofnięcie silnika do pozycji spoczynkowej.
  • #6 31 Mar 2008 02:46
    bobuss
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    układ liczacy ilosc obrotow jest zbedny , poniewaz krancowki sa od tego. układ zabezpieczen by sie przydał , tylko jede aspekt , w bramie garazowej w projekcie , jak i na schemacie ktory dodałem w załączniku , jest elektromagnes który przybliza prowadnice do zebatki silnika. wiec załórzmy ze układ by był zamontowany , to by musiał byc bardzo szybki czas reakcji tego układu , który by włączył 1 przekaznik , a zaączł drugi , tak by elektromagnes nie zdarzył sie "popuscic" - bo w takim wypadku dzwi sie domkna same.
  • #7 27 Apr 2008 00:14
    bobuss
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    Mam już poskładany cały naped dzwi garazowych. musze natomiast zrobic przerobke ramienia sprzęgiełka elektromagnesu by zwiekszyc nacisk. niedługo wrzuce fotki układu bramy garazowej , oraz bramy wjazdowej Pozdrawiam
  • #8 28 Apr 2008 09:10
    Fyszo
    Spec od GSM
    Helpful post? (0)
    A pomysł z 2 odbiornikami sterowanymi jednym pilotem może nie wypalić jeśli sygnał radiowy jest kodowany, tzn. jest zabezpieczony. Odbiornik i pilot są sparowane.
  • #9 09 May 2008 14:13
    bobuss
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam !! jak obiecałem wrzucam fotki mechanicznego sterowania otwierania dzwi garazowych. dorzuce puzniej filmiki otwierania i zamykania dzwi. jak pisałem posiada elektromagnes który rozsprzęgla napęd i mozna dzwi otwierac ręcznie oraz automatycznie bez odblokowywania mechaizmu.
  • #10 09 May 2008 14:26
    bobuss
    Level 16  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dodaje filmik otwierania i zamykania dzwi garazowych ( umiesciłem go na innym serwerze by nie smiecic na elektrodzie :))

    Otwieranie dzwi :
    http://www.speedyshare.com/838988595.html

    Zamykanie dzwi:
    http://www.speedyshare.com/154622424.html




    mam natomiast pytanie odnośnie układu przeciw przeciążeniowego. Mianowicie to jak widac dzwi zostały ocieplone - dodano do nich styropian oraz płyte ( dzwi waza wiecej o ok 20 kg) i jak drzwi sie otwierają , przy koncie ok 45c to silniczek uciaga te dzwi lecz wzrasta znaczne prad roboczy. Mozę cos na to poradzicie? czy jest układ przeciążeniowy mozna ustawc wzgledem pobieranego pradu - np prad maksymalny przy pracy t 4.3 A by układ przeciązeniowy zadziałał gdy prad wzrosnie do 4.5A ??
    prosze o odpowiedz :)
  Search 4 million + Products
Browse Products