Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj



Zabezpieczenie silnika


  Strona Główna -> Forum elektroda.pl-> ElektroTechnika -> Elektro Maszyny i Urządzenia ->Zabezpieczenie silnika Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu 
AutorSchowaj lewą kolumnę Wiadomość
jabol50
Poziom 4
Poziom 4


Dołączył: 07 Kwi 2008
Posty: 10

jabol50
Poziom 4
Post#1 Post autora tematu 07 Kwi 2008 15:30   

Zabezpieczenie silnika


Wujo kupił pompę do nawadnia ogrogu firmy TAMEL nepędzanej silnikiem Sg100L-4A o mocy 2,2kW 230/400 trókąt/gwiazda. I oczywiście nie został odpowiednio zabezpieczony. Tzn. był połączony w trójkąt i wszystko bujałoSmile, ale jakiś osioł nie otworzył zaworu i musiało wzosnąć obciążenie na wale. Silnik oczywiście się spalił. Trzeba kupić nowy. Nie znam się specjalnie na elektrotechnice i nie wiem jak go zabezpieczyć. I jeszcze jedno pytanie: czy silnik przy połączeniu w gwiazdę nie będzie pracował, bo będzie za małe napięcie?

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
Google


Google Adsense


Google


Powrót do góry
Moulder
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 25 Lis 2007
Posty: 651
Miasto: LBN

Moulder
Poziom 19
Post#2 07 Kwi 2008 16:58   

Re: Zabezpieczenie silnika


"230/400 trókąt/gwiazda"
Ten silnik w naszej sieci może pracować tylko i wyłącznie przy uzwojeniach podlaczonych w gwiazdę. W trójkąt się spali (może dlatego Ci się spalił)

Do zabezpieczenia można dać wyłącznik silnikowy (lub stycznik, wyłącznik termiczny i ewentualnie kontrola kolejności i zaniku faz).

Tu masz przykładowe zabezpieczenia:
http://www.central.krakow.pl/index.php?site=search&categoryQuery=61

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
jabol50
Poziom 4
Poziom 4


Dołączył: 07 Kwi 2008
Posty: 10

jabol50
Poziom 4
Post#3 Post autora tematu 07 Kwi 2008 17:29   

Re: Zabezpieczenie silnika


Dzięki za pomoc! Na pewno dlatego się spalił.
Mam teraz jeszcze kilka innych pytań: czy ten wyłącznik silnikowy MV-6,3 4÷6,3 A / 1,1 kW (2,2 kW) będzie odpowiedni dla tego silnika i czy będzie chronił przed zanikiem faz? Możę sie znajdować w wilgotnym miejscu (na deszczu) czy też trzeba go osłonić?

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
Google


Google Adsense


Google


Powrót do góry
Rafik4
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 11 Kwi 2005
Posty: 522

Rafik4
Poziom 18
Post#4 07 Kwi 2008 19:14   

Re: Zabezpieczenie silnika


Będzie odpowiedni, wyłącznik silnikowy dobierasz do prądu znamionowego silnika, odczytaj z tabliczki na silniku i tak go ustaw, przed zanikiem fazy też zabezpiecza, silnik na dwóch fazach będzie brał większy prąd niż znamionowy a to spowoduje zadziałanie wyłącznika ale zastosowanie czujnika zaniku fazy byłoby pewniejsze, działa natychmiast po zaniku. Co do drugiej części pytania to nie może być narażony na wilgoć, trzeba go zapakować do jakiejś skrzyneczki i dać dławiki na przewody, wtedy będzie miał sucho.

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
Google


Google Adsense


Google


Powrót do góry
jabol50
Poziom 4
Poziom 4


Dołączył: 07 Kwi 2008
Posty: 10

jabol50
Poziom 4
Post#5 Post autora tematu 07 Kwi 2008 19:47   

Re: Zabezpieczenie silnika


Jeszcze raz dziękuję za pomoc! Zostałem trochę uświadomiony:D Może mi ktoś też jeszcze powiedzieć, gdzie wykorzystuje się przyłączenie w trójkąt (nie ma żadnego przełącznika, więc chyba nie da się go wykorzystać do rozruchu) i gdzie występuje napięcie miedzy fazowe 230?

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
Google


Google Adsense


Google


Powrót do góry
Moulder
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 25 Lis 2007
Posty: 651
Miasto: LBN

Moulder
Poziom 19
Post#6 07 Kwi 2008 20:31   

Re: Zabezpieczenie silnika


Takie napięcie występuje podobno na statkach, można je również osiągnąć przez zastosowanie transformatora trójfazowego.

Wyłącznik gwiazda-trójkąt można stosować bezpiecznie w silnikach trojkąt/gwiazda ~380V/690V - pozwalają na 3-krotne zmniejszenie prądu rozruchowego silnika.

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
Google


Google Adsense


Google


Powrót do góry
HeSz
Specjalista elektryk
Specjalista elektryk


Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 1089
Miasto: Mysłowice

HeSz
Specjalista elektryk
Post#7 07 Kwi 2008 21:43   

Re: Zabezpieczenie silnika


W silnikach pomp jest jeszcze coś takiego co "ruscy" nazywają "zaszczita od suchowo choda". Pompa nie może pracować bez wody!Trafi ją szlag~!
Pozdrawiam!

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
MakroSerwis
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 02 Lip 2003
Posty: 2814
Miasto: Koszalin

MakroSerwis
Moderator Samochody
Post#8 08 Kwi 2008 12:43   

Re: Zabezpieczenie silnika


HeSz napisał:
W silnikach pomp jest jeszcze coś takiego co "ruscy" nazywają "zaszczita od suchowo choda". Pompa nie może pracować bez wody!Trafi ją szlag~!
Pozdrawiam!


A to dobre jest Very Happy.
Niektóre pompy faktycznie mają korpus chłodzony przepływającą wodą, w innych na sucho szlag trafi uszczelnienia. A odnośnie zabezpieczenia silnika, to wystarczy zwykły termik, a najlepiej wyłącznik silnikowy, który ma termik zintegrowany. Silnik też można dać do przezwojenia, nie zawsze musi być kupiony nowy.

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
jabol50
Poziom 4
Poziom 4


Dołączył: 07 Kwi 2008
Posty: 10

jabol50
Poziom 4
Post#9 Post autora tematu 08 Kwi 2008 16:53   

Re: Zabezpieczenie silnika


Cytat:
Silnik też można dać do przezwojenia, nie zawsze musi być kupiony nowy.

Tak właśnie zrobiłem, tylko nie wiem jak potem z jakością takiego silnika.
Cytat:
W silnikach pomp jest jeszcze coś takiego co "ruscy" nazywają "zaszczita od suchowo choda". Pompa nie może pracować bez wody!Trafi ją szlag~!

Pompa była całe szczęście zalana. A i silnik parę minut pochodził zanim się spaliłSmile Gdyby nie odszedł od wyłącznika to by pewnie został odratowany:) Niestety wydawało się, że wszystko jest w porządku (nie było objawów nienormalnej pracy), ale gdy poszedł dymek okazało się, że nie.
Cytat:
Takie napięcie występuje podobno na statkach, można je również osiągnąć przez zastosowanie transformatora trójfazowego.

Ciekawe z jakich powodów? A swoją drogą to jakie jest wtedy napięcie fazowe?

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
MakroSerwis
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 02 Lip 2003
Posty: 2814
Miasto: Koszalin

MakroSerwis
Moderator Samochody
Post#10 08 Kwi 2008 17:41   

Re: Zabezpieczenie silnika


Przezwajany silnik ma tak samo dobre parametry i trwałość, jak nowy. Oczywiście pod warunkiem, że przezwajała go firma specjalizująca się w tym, a nie kolega złota rączka w garażu Smile.

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
patryk-84a
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 30 Sty 2007
Posty: 1414
Miasto: Inowrocław

patryk-84a
Poziom 21
Post#11 08 Kwi 2008 18:16   

Re: Zabezpieczenie silnika


jabol50 napisał:
Jeszcze raz dziękuję za pomoc! Zostałem trochę uświadomiony:D Może mi ktoś też jeszcze powiedzieć, gdzie wykorzystuje się przyłączenie w trójkąt (nie ma żadnego przełącznika, więc chyba nie da się go wykorzystać do rozruchu) i gdzie występuje napięcie miedzy fazowe 230?


Takie połączenie stosuje się również przy podłączeniu silnika do falownika zasilanego z jednej fazy.

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
Moulder
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 25 Lis 2007
Posty: 651
Miasto: LBN

Moulder
Poziom 19
Post#12 08 Kwi 2008 19:04   

Re: Zabezpieczenie silnika


No tak, ale silniki na 220/380 są produkowane od dawna wtedy kiedy jeszcze falowników nie było

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
Daj
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 81
Miasto: Ustroń

Daj
Poziom 12
Post#13 16 Kwi 2008 18:25   

Re: Zabezpieczenie silnika


W szkole podawali nam zawsze przykład ze za czasów Wielkiego Brata ze wschodu na Ukrainie można było spotkać napięcie między fazowe 220 V Ale teraz to już pewnie nawet tam jest 380 lub nawet 400 V

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
Usunięty






Usunięty
Post#14 17 Kwi 2008 10:32   

Re: Zabezpieczenie silnika


Daj napisał:
W szkole podawali nam zawsze przykład ze za czasów Wielkiego Brata ze wschodu na Ukrainie można było spotkać napięcie między fazowe 220 V Ale teraz to już pewnie nawet tam jest 380 lub nawet 400 V


No chyba jest bo ZKE kupuje prąd z Ukrainy;)

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
WERWOLF81
Poziom 6
Poziom 6


Dołączył: 18 Kwi 2008
Posty: 17
Miasto: Łuków

WERWOLF81
Poziom 6
Post#15 19 Kwi 2008 14:12   

Re: Zabezpieczenie silnika


Jeśli się nie mylę to taki silnik troszkę kosztuje a zabezpieczenie go wyłącznikiem silnikowym bądż też przy pomocy stycznika i przekażnika termicznego nie jest pewne nawet po dołączeniu czujnika zaniku fazy. Rozwiązanie (koszt ok.500-600zł) EPS chociażby z F&F imamy kompletne zabezpieczenie wraz z modelem cieplnym.

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
HeSz
Specjalista elektryk
Specjalista elektryk


Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 1089
Miasto: Mysłowice

HeSz
Specjalista elektryk
Post#16 19 Kwi 2008 23:13   

Re: Zabezpieczenie silnika


Napięcie 3×220 V było stosowane w sieciach zakładowych jeszcze na początku lat 80. Sam zajmowałem się przebudową sieci IT 3×220 na TN-C3×380 w moim mieście.Było to w 1982 roku. Nie jest wykluczone, że sieć IT 3×220 V jeszcze gdzieś w Polsce istnieje.

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
wola
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 01 Kwi 2005
Posty: 741

wola
Poziom 19
Post#17 20 Kwi 2008 21:23   

Re: Zabezpieczenie silnika


HeSz napisał:
Napięcie 3×220 V było stosowane w sieciach zakładowych jeszcze na początku lat 80. Sam zajmowałem się przebudową sieci IT 3×220 na TN-C3×380 w moim mieście.Było to w 1982 roku. Nie jest wykluczone, że sieć IT 3×220 V jeszcze gdzieś w Polsce istnieje.


Na przykład w kopalniach .

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
HeSz
Specjalista elektryk
Specjalista elektryk


Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 1089
Miasto: Mysłowice

HeSz
Specjalista elektryk
Post#18 20 Kwi 2008 21:42   

Re: Zabezpieczenie silnika


O kopalniach akurat - z racji zawodu - wiem. Miałem na myśli odbiory komunalne.

Czy wiadomość jest pomocna? + 0 -
Powrót do góry
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu     Strona Główna -> Forum elektroda.pl-> ElektroTechnika -> Elektro Maszyny i Urządzenia -> Zabezpieczenie silnika
Strona 1 z 1
Podobne tematy
zabezpieczenie do silnika 5,5 kw (5)
Zabezpieczenie silnika (13)
Zabezpieczenie silnika 3-faz (26)
zabezpieczenie silnika 3 fazowego (1)
Zabezpieczenie silnika jednofazowego (32)
zabezpieczenie silnika 7,5KW (8)
zabezpieczenie silnika 3 faz.1.1 kW (1)
Zabezpieczenie silnika 3-fazowego (19)
Zabezpieczenie termiczne silnika (3)
Rozruch i zabezpieczenie silnika. (15)



Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Kontakt

Page generation time: 0.057 seconds

elektroda.pl temat RSS