Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Zabezpieczenie silnika


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> ElektroTechnika -> Elektro Maszyny i Urządzenia -> Zabezpieczenie silnika
Autor
Wiadomość
jabol50
Poziom 4
Poziom 4


Dołączył: 07 Kwi 2008
Posty: 10

Post#1 Post autora tematu 07 Kwi 2008 15:30   

Zabezpieczenie silnika


Wujo kupił pompę do nawadnia ogrogu firmy TAMEL nepędzanej silnikiem Sg100L-4A o mocy 2,2kW 230/400 trókąt/gwiazda. I oczywiście nie został odpowiednio zabezpieczony. Tzn. był połączony w trójkąt i wszystko bujało:), ale jakiś osioł nie otworzył zaworu i musiało wzosnąć obciążenie na wale. Silnik oczywiście się spalił. Trzeba kupić nowy. Nie znam się specjalnie na elektrotechnice i nie wiem jak go zabezpieczyć. I jeszcze jedno pytanie: czy silnik przy połączeniu w gwiazdę nie będzie pracował, bo będzie za małe napięcie?
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 07 Kwi 2008 15:30   





Powrót do góry
   
Moulder
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 25 Lis 2007
Posty: 657
Miasto: LBN

Post#2 07 Kwi 2008 16:58   

Re: Zabezpieczenie silnika


"230/400 trókąt/gwiazda"
Ten silnik w naszej sieci może pracować tylko i wyłącznie przy uzwojeniach podlaczonych w gwiazdę. W trójkąt się spali (może dlatego Ci się spalił)

Do zabezpieczenia można dać wyłącznik silnikowy (lub stycznik, wyłącznik termiczny i ewentualnie kontrola kolejności i zaniku faz).

Tu masz przykładowe zabezpieczenia:
http://www.central.krakow.pl/index.php?site=search&categoryQuery=61
Powrót do góry
   
jabol50
Poziom 4
Poziom 4


Dołączył: 07 Kwi 2008
Posty: 10

Post#3 Post autora tematu 07 Kwi 2008 17:29   

Re: Zabezpieczenie silnika


Dzięki za pomoc! Na pewno dlatego się spalił.
Mam teraz jeszcze kilka innych pytań: czy ten wyłącznik silnikowy MV-6,3 4÷6,3 A / 1,1 kW (2,2 kW) będzie odpowiedni dla tego silnika i czy będzie chronił przed zanikiem faz? Możę sie znajdować w wilgotnym miejscu (na deszczu) czy też trzeba go osłonić?
Powrót do góry
   
Rafik4
Poziom 18
Poziom 18


Dołączył: 11 Kwi 2005
Posty: 507

Post#4 07 Kwi 2008 19:14   

Re: Zabezpieczenie silnika


Będzie odpowiedni, wyłącznik silnikowy dobierasz do prądu znamionowego silnika, odczytaj z tabliczki na silniku i tak go ustaw, przed zanikiem fazy też zabezpiecza, silnik na dwóch fazach będzie brał większy prąd niż znamionowy a to spowoduje zadziałanie wyłącznika ale zastosowanie czujnika zaniku fazy byłoby pewniejsze, działa natychmiast po zaniku. Co do drugiej części pytania to nie może być narażony na wilgoć, trzeba go zapakować do jakiejś skrzyneczki i dać dławiki na przewody, wtedy będzie miał sucho.
Powrót do góry
   
jabol50
Poziom 4
Poziom 4


Dołączył: 07 Kwi 2008
Posty: 10

Post#5 Post autora tematu 07 Kwi 2008 19:47   

Re: Zabezpieczenie silnika


Jeszcze raz dziękuję za pomoc! Zostałem trochę uświadomiony:D Może mi ktoś też jeszcze powiedzieć, gdzie wykorzystuje się przyłączenie w trójkąt (nie ma żadnego przełącznika, więc chyba nie da się go wykorzystać do rozruchu) i gdzie występuje napięcie miedzy fazowe 230?
Powrót do góry
   
Moulder
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 25 Lis 2007
Posty: 657
Miasto: LBN

Post#6 07 Kwi 2008 20:31   

Re: Zabezpieczenie silnika


Takie napięcie występuje podobno na statkach, można je również osiągnąć przez zastosowanie transformatora trójfazowego.

Wyłącznik gwiazda-trójkąt można stosować bezpiecznie w silnikach trojkąt/gwiazda ~380V/690V - pozwalają na 3-krotne zmniejszenie prądu rozruchowego silnika.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 07 Kwi 2008 20:31   





Powrót do góry
   
HeSz
Specjalista elektryk
Specjalista elektryk


Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 1064
Miasto: Mysłowice

Post#7 07 Kwi 2008 21:43   

Re: Zabezpieczenie silnika


W silnikach pomp jest jeszcze coś takiego co "ruscy" nazywają "zaszczita od suchowo choda". Pompa nie może pracować bez wody!Trafi ją szlag~!
Pozdrawiam!
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 07 Kwi 2008 21:43   





Powrót do góry
   
MakroSerwis
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 02 Lip 2003
Posty: 2805
Miasto: Koszalin

Post#8 08 Kwi 2008 12:43   

Re: Zabezpieczenie silnika


HeSz napisał:
W silnikach pomp jest jeszcze coś takiego co "ruscy" nazywają "zaszczita od suchowo choda". Pompa nie może pracować bez wody!Trafi ją szlag~!
Pozdrawiam!


A to dobre jest :D.
Niektóre pompy faktycznie mają korpus chłodzony przepływającą wodą, w innych na sucho szlag trafi uszczelnienia. A odnośnie zabezpieczenia silnika, to wystarczy zwykły termik, a najlepiej wyłącznik silnikowy, który ma termik zintegrowany. Silnik też można dać do przezwojenia, nie zawsze musi być kupiony nowy.
Powrót do góry
   
jabol50
Poziom 4
Poziom 4


Dołączył: 07 Kwi 2008
Posty: 10

Post#9 Post autora tematu 08 Kwi 2008 16:53   

Re: Zabezpieczenie silnika


Cytat:
Silnik też można dać do przezwojenia, nie zawsze musi być kupiony nowy.

Tak właśnie zrobiłem, tylko nie wiem jak potem z jakością takiego silnika.
Cytat:
W silnikach pomp jest jeszcze coś takiego co "ruscy" nazywają "zaszczita od suchowo choda". Pompa nie może pracować bez wody!Trafi ją szlag~!

Pompa była całe szczęście zalana. A i silnik parę minut pochodził zanim się spalił:) Gdyby nie odszedł od wyłącznika to by pewnie został odratowany:) Niestety wydawało się, że wszystko jest w porządku (nie było objawów nienormalnej pracy), ale gdy poszedł dymek okazało się, że nie.
Cytat:
Takie napięcie występuje podobno na statkach, można je również osiągnąć przez zastosowanie transformatora trójfazowego.

Ciekawe z jakich powodów? A swoją drogą to jakie jest wtedy napięcie fazowe?
Powrót do góry
   
MakroSerwis
Moderator Samochody
Moderator Samochody


Dołączył: 02 Lip 2003
Posty: 2805
Miasto: Koszalin

Post#10 08 Kwi 2008 17:41   

Re: Zabezpieczenie silnika


Przezwajany silnik ma tak samo dobre parametry i trwałość, jak nowy. Oczywiście pod warunkiem, że przezwajała go firma specjalizująca się w tym, a nie kolega złota rączka w garażu :).
Powrót do góry
   
patryk-84a
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 30 Sty 2007
Posty: 1399
Miasto: Inowrocław

Post#11 08 Kwi 2008 18:16   

Re: Zabezpieczenie silnika


jabol50 napisał:
Jeszcze raz dziękuję za pomoc! Zostałem trochę uświadomiony:D Może mi ktoś też jeszcze powiedzieć, gdzie wykorzystuje się przyłączenie w trójkąt (nie ma żadnego przełącznika, więc chyba nie da się go wykorzystać do rozruchu) i gdzie występuje napięcie miedzy fazowe 230?


Takie połączenie stosuje się również przy podłączeniu silnika do falownika zasilanego z jednej fazy.
Powrót do góry
   
Moulder
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 25 Lis 2007
Posty: 657
Miasto: LBN

Post#12 08 Kwi 2008 19:04   

Re: Zabezpieczenie silnika


No tak, ale silniki na 220/380 są produkowane od dawna wtedy kiedy jeszcze falowników nie było
Powrót do góry
   
Daj
Poziom 12
Poziom 12


Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 81
Miasto: Ustroń

Post#13 16 Kwi 2008 18:25   

Re: Zabezpieczenie silnika


W szkole podawali nam zawsze przykład ze za czasów Wielkiego Brata ze wschodu na Ukrainie można było spotkać napięcie między fazowe 220 V Ale teraz to już pewnie nawet tam jest 380 lub nawet 400 V
Powrót do góry
   
Usunięty






Post#14 17 Kwi 2008 10:32   

Re: Zabezpieczenie silnika


Daj napisał:
W szkole podawali nam zawsze przykład ze za czasów Wielkiego Brata ze wschodu na Ukrainie można było spotkać napięcie między fazowe 220 V Ale teraz to już pewnie nawet tam jest 380 lub nawet 400 V


No chyba jest bo ZKE kupuje prąd z Ukrainy;)
Powrót do góry
   
WERWOLF81
Poziom 6
Poziom 6


Dołączył: 18 Kwi 2008
Posty: 17
Miasto: Łuków

Post#15 19 Kwi 2008 14:12   

Re: Zabezpieczenie silnika


Jeśli się nie mylę to taki silnik troszkę kosztuje a zabezpieczenie go wyłącznikiem silnikowym bądż też przy pomocy stycznika i przekażnika termicznego nie jest pewne nawet po dołączeniu czujnika zaniku fazy. Rozwiązanie (koszt ok.500-600zł) EPS chociażby z F&F imamy kompletne zabezpieczenie wraz z modelem cieplnym.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 19 Kwi 2008 14:12   





Powrót do góry
   
HeSz
Specjalista elektryk
Specjalista elektryk


Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 1064
Miasto: Mysłowice

Post#16 19 Kwi 2008 23:13   

Re: Zabezpieczenie silnika


Napięcie 3×220 V było stosowane w sieciach zakładowych jeszcze na początku lat 80. Sam zajmowałem się przebudową sieci IT 3×220 na TN-C3×380 w moim mieście.Było to w 1982 roku. Nie jest wykluczone, że sieć IT 3×220 V jeszcze gdzieś w Polsce istnieje.
Powrót do góry
   
wola
Poziom 19
Poziom 19


Dołączył: 01 Kwi 2005
Posty: 722

Post#17 20 Kwi 2008 21:23   

Re: Zabezpieczenie silnika


HeSz napisał:
Napięcie 3×220 V było stosowane w sieciach zakładowych jeszcze na początku lat 80. Sam zajmowałem się przebudową sieci IT 3×220 na TN-C3×380 w moim mieście.Było to w 1982 roku. Nie jest wykluczone, że sieć IT 3×220 V jeszcze gdzieś w Polsce istnieje.


Na przykład w kopalniach .
Powrót do góry
   
HeSz
Specjalista elektryk
Specjalista elektryk


Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 1064
Miasto: Mysłowice

Post#18 20 Kwi 2008 21:42   

Re: Zabezpieczenie silnika


O kopalniach akurat - z racji zawodu - wiem. Miałem na myśli odbiory komunalne.
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> ElektroTechnika -> Elektro Maszyny i Urządzenia -> Zabezpieczenie silnika
Strona 1 z 1
Podobne tematy
zabezpieczenie do silnika 5,5 kw (5)
Zabezpieczenie silnika (13)
Zabezpieczenie silnika 3-faz (26)
zabezpieczenie silnika 3 fazowego (1)
Zabezpieczenie silnika jednofazowego (29)
zabezpieczenie silnika 7,5KW (8)
zabezpieczenie silnika 3 faz.1.1 kW (1)
Zabezpieczenie silnika 3-fazowego (19)
Zabezpieczenie termiczne silnika (3)
Rozruch i zabezpieczenie silnika. (15)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Kontakt

Page generation time: 0.112 seconds

elektroda.pl temat RSS