Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search | Register | Log in



Zabezpieczenie silnika


  Main Page -> Forum Index -> Electrical engineering -> Electro Machinery and Equipment ->Zabezpieczenie silnika Post new topic  Reply to topic 
Author
Hide the left column
Show left column Message
jabol50
Level 8
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 10
jabol50
Level 8
Post#1 07 Apr 2008 15:30  Topic author   

Zabezpieczenie silnika


Wujo kupił pompę do nawadnia ogrogu firmy TAMEL nepędzanej silnikiem Sg100L-4A o mocy 2,2kW 230/400 trókąt/gwiazda. I oczywiście nie został odpowiednio zabezpieczony. Tzn. był połączony w trójkąt i wszystko bujało:), ale jakiś osioł nie otworzył zaworu i musiało wzosnąć obciążenie na wale. Silnik oczywiście się spalił. Trzeba kupić nowy. Nie znam się specjalnie na elektrotechnice i nie wiem jak go zabezpieczyć. I jeszcze jedno pytanie: czy silnik przy połączeniu w gwiazdę nie będzie pracował, bo będzie za małe napięcie?

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
Moulder
Level 23
Location: LBN
Joined: 25 Nov 2007
Posts: 651
Helped: 22
Post rating: 18
Moulder
Level 23
Post#2 07 Apr 2008 16:58    

Re: Zabezpieczenie silnika


"230/400 trókąt/gwiazda"
Ten silnik w naszej sieci może pracować tylko i wyłącznie przy uzwojeniach podlaczonych w gwiazdę. W trójkąt się spali (może dlatego Ci się spalił)

Do zabezpieczenia można dać wyłącznik silnikowy (lub stycznik, wyłącznik termiczny i ewentualnie kontrola kolejności i zaniku faz).

Tu masz przykładowe zabezpieczenia:
http://www.central.krakow.pl/index.php?site=search&categoryQuery=61

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
jabol50
Level 8
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 10
jabol50
Level 8
Post#3 07 Apr 2008 17:29  Topic author   

Re: Zabezpieczenie silnika


Dzięki za pomoc! Na pewno dlatego się spalił.
Mam teraz jeszcze kilka innych pytań: czy ten wyłącznik silnikowy MV-6,3 4÷6,3 A / 1,1 kW (2,2 kW) będzie odpowiedni dla tego silnika i czy będzie chronił przed zanikiem faz? Możę sie znajdować w wilgotnym miejscu (na deszczu) czy też trzeba go osłonić?

Helpful post? + 0
Back to top
Rafik4
Level 25
Joined: 11 Apr 2005
Posts: 563
Helped: 89
Post rating: 22
Rafik4
Level 25
Post#4 07 Apr 2008 19:14    

Re: Zabezpieczenie silnika


Będzie odpowiedni, wyłącznik silnikowy dobierasz do prądu znamionowego silnika, odczytaj z tabliczki na silniku i tak go ustaw, przed zanikiem fazy też zabezpiecza, silnik na dwóch fazach będzie brał większy prąd niż znamionowy a to spowoduje zadziałanie wyłącznika ale zastosowanie czujnika zaniku fazy byłoby pewniejsze, działa natychmiast po zaniku. Co do drugiej części pytania to nie może być narażony na wilgoć, trzeba go zapakować do jakiejś skrzyneczki i dać dławiki na przewody, wtedy będzie miał sucho.

Helpful post? + 0
Back to top
jabol50
Level 8
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 10
jabol50
Level 8
Post#5 07 Apr 2008 19:47  Topic author   

Re: Zabezpieczenie silnika


Jeszcze raz dziękuję za pomoc! Zostałem trochę uświadomiony:D Może mi ktoś też jeszcze powiedzieć, gdzie wykorzystuje się przyłączenie w trójkąt (nie ma żadnego przełącznika, więc chyba nie da się go wykorzystać do rozruchu) i gdzie występuje napięcie miedzy fazowe 230?

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
Moulder
Level 23
Location: LBN
Joined: 25 Nov 2007
Posts: 651
Helped: 22
Post rating: 18
Moulder
Level 23
Post#6 07 Apr 2008 20:31    

Re: Zabezpieczenie silnika


Takie napięcie występuje podobno na statkach, można je również osiągnąć przez zastosowanie transformatora trójfazowego.

Wyłącznik gwiazda-trójkąt można stosować bezpiecznie w silnikach trojkąt/gwiazda ~380V/690V - pozwalają na 3-krotne zmniejszenie prądu rozruchowego silnika.

Helpful post? + 0
Back to top
HeSz
Specjalista elektryk
Location: Mysłowice
Joined: 25 Apr 2006
Posts: 1158
Helped: 94
Post rating: 13
HeSz
Specjalista elektryk
Post#7 07 Apr 2008 21:43    

Re: Zabezpieczenie silnika


W silnikach pomp jest jeszcze coś takiego co "ruscy" nazywają "zaszczita od suchowo choda". Pompa nie może pracować bez wody!Trafi ją szlag~!
Pozdrawiam!

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
MakroSerwis
VIP Zasłużony dla elektroda
Location: Koszalin
Joined: 02 Jul 2003
Posts: 2892
Helped: 240
Post rating: 26
MakroSerwis
VIP Zasłużony dla elektroda
Post#8 08 Apr 2008 12:43    

Re: Zabezpieczenie silnika


HeSz wrote:
W silnikach pomp jest jeszcze coś takiego co "ruscy" nazywają "zaszczita od suchowo choda". Pompa nie może pracować bez wody!Trafi ją szlag~!
Pozdrawiam!


A to dobre jest :D.
Niektóre pompy faktycznie mają korpus chłodzony przepływającą wodą, w innych na sucho szlag trafi uszczelnienia. A odnośnie zabezpieczenia silnika, to wystarczy zwykły termik, a najlepiej wyłącznik silnikowy, który ma termik zintegrowany. Silnik też można dać do przezwojenia, nie zawsze musi być kupiony nowy.

Helpful post? + 0
Back to top
jabol50
Level 8
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 10
jabol50
Level 8
Post#9 08 Apr 2008 16:53  Topic author   

Re: Zabezpieczenie silnika


Quote:
Silnik też można dać do przezwojenia, nie zawsze musi być kupiony nowy.

Tak właśnie zrobiłem, tylko nie wiem jak potem z jakością takiego silnika.
Quote:
W silnikach pomp jest jeszcze coś takiego co "ruscy" nazywają "zaszczita od suchowo choda". Pompa nie może pracować bez wody!Trafi ją szlag~!

Pompa była całe szczęście zalana. A i silnik parę minut pochodził zanim się spalił:) Gdyby nie odszedł od wyłącznika to by pewnie został odratowany:) Niestety wydawało się, że wszystko jest w porządku (nie było objawów nienormalnej pracy), ale gdy poszedł dymek okazało się, że nie.
Quote:
Takie napięcie występuje podobno na statkach, można je również osiągnąć przez zastosowanie transformatora trójfazowego.

Ciekawe z jakich powodów? A swoją drogą to jakie jest wtedy napięcie fazowe?

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
MakroSerwis
VIP Zasłużony dla elektroda
Location: Koszalin
Joined: 02 Jul 2003
Posts: 2892
Helped: 240
Post rating: 26
MakroSerwis
VIP Zasłużony dla elektroda
Post#10 08 Apr 2008 17:41    

Re: Zabezpieczenie silnika


Przezwajany silnik ma tak samo dobre parametry i trwałość, jak nowy. Oczywiście pod warunkiem, że przezwajała go firma specjalizująca się w tym, a nie kolega złota rączka w garażu :).

Helpful post? + 0
Back to top
patryk-84a
Level 28
Location: Inowrocław
Joined: 30 Jan 2007
Posts: 1440
Helped: 40
Post rating: 13
patryk-84a
Level 28
Post#11 08 Apr 2008 18:16    

Re: Zabezpieczenie silnika


jabol50 wrote:
Jeszcze raz dziękuję za pomoc! Zostałem trochę uświadomiony:D Może mi ktoś też jeszcze powiedzieć, gdzie wykorzystuje się przyłączenie w trójkąt (nie ma żadnego przełącznika, więc chyba nie da się go wykorzystać do rozruchu) i gdzie występuje napięcie miedzy fazowe 230?


Takie połączenie stosuje się również przy podłączeniu silnika do falownika zasilanego z jednej fazy.

Helpful post? + 0
Back to top
Moulder
Level 23
Location: LBN
Joined: 25 Nov 2007
Posts: 651
Helped: 22
Post rating: 18
Moulder
Level 23
Post#12 08 Apr 2008 19:04    

Re: Zabezpieczenie silnika


No tak, ale silniki na 220/380 są produkowane od dawna wtedy kiedy jeszcze falowników nie było

Helpful post? + 0
Back to top
Daj
Level 13
Location: Ustroń
Joined: 16 Apr 2008
Posts: 81
Helped: 3
Post rating: 5
Daj
Level 13
Post#13 16 Apr 2008 18:25    

Re: Zabezpieczenie silnika


W szkole podawali nam zawsze przykład ze za czasów Wielkiego Brata ze wschodu na Ukrainie można było spotkać napięcie między fazowe 220 V Ale teraz to już pewnie nawet tam jest 380 lub nawet 400 V

Helpful post? + 0
Back to top
Removed
Removed
Post#14 17 Apr 2008 10:32    

Re: Zabezpieczenie silnika


Daj wrote:
W szkole podawali nam zawsze przykład ze za czasów Wielkiego Brata ze wschodu na Ukrainie można było spotkać napięcie między fazowe 220 V Ale teraz to już pewnie nawet tam jest 380 lub nawet 400 V


No chyba jest bo ZKE kupuje prąd z Ukrainy;)

Helpful post? + 0
Back to top
WERWOLF81
Level 10
Location: Łuków
Joined: 18 Apr 2008
Posts: 17
WERWOLF81
Level 10
Post#15 19 Apr 2008 14:12    

Re: Zabezpieczenie silnika


Jeśli się nie mylę to taki silnik troszkę kosztuje a zabezpieczenie go wyłącznikiem silnikowym bądż też przy pomocy stycznika i przekażnika termicznego nie jest pewne nawet po dołączeniu czujnika zaniku fazy. Rozwiązanie (koszt ok.500-600zł) EPS chociażby z F&F imamy kompletne zabezpieczenie wraz z modelem cieplnym.

Helpful post? + 0
Back to top
HeSz
Specjalista elektryk
Location: Mysłowice
Joined: 25 Apr 2006
Posts: 1158
Helped: 94
Post rating: 13
HeSz
Specjalista elektryk
Post#16 19 Apr 2008 23:13    

Re: Zabezpieczenie silnika


Napięcie 3×220 V było stosowane w sieciach zakładowych jeszcze na początku lat 80. Sam zajmowałem się przebudową sieci IT 3×220 na TN-C3×380 w moim mieście.Było to w 1982 roku. Nie jest wykluczone, że sieć IT 3×220 V jeszcze gdzieś w Polsce istnieje.

Helpful post? + 0
Back to top
wola
Level 26
Joined: 01 Apr 2005
Posts: 748
Helped: 63
Post rating: 21
wola
Level 26
Post#17 20 Apr 2008 21:23    

Re: Zabezpieczenie silnika


HeSz wrote:
Napięcie 3×220 V było stosowane w sieciach zakładowych jeszcze na początku lat 80. Sam zajmowałem się przebudową sieci IT 3×220 na TN-C3×380 w moim mieście.Było to w 1982 roku. Nie jest wykluczone, że sieć IT 3×220 V jeszcze gdzieś w Polsce istnieje.


Na przykład w kopalniach .

Helpful post? + 0
Back to top
HeSz
Specjalista elektryk
Location: Mysłowice
Joined: 25 Apr 2006
Posts: 1158
Helped: 94
Post rating: 13
HeSz
Specjalista elektryk
Post#18 20 Apr 2008 21:42    

Re: Zabezpieczenie silnika


O kopalniach akurat - z racji zawodu - wiem. Miałem na myśli odbiory komunalne.

Helpful post? + 0
Back to top
Post new topic  Reply to topic     Main Page -> Forum Index -> Electrical engineering -> Electro Machinery and Equipment -> Zabezpieczenie silnika
Page 1 of 1

Similar topics to zabezpieczenie silnika

zabezpieczenie do silnika 5,5 kw (5)
Zabezpieczenie silnika (13)
Zabezpieczenie silnika 3-faz (26)
zabezpieczenie silnika 3 fazowego (1)
Zabezpieczenie silnika jednofazowego (32)
zabezpieczenie silnika 7,5KW (8)
zabezpieczenie silnika 3 faz.1.1 kW (1)
Zabezpieczenie silnika 3-fazowego (19)
Zabezpieczenie termiczne silnika (3)
Rozruch i zabezpieczenie silnika. (15)


Switch to mobile version Switch to version for desktops

Administrator || Moderators || Forum Rules || General Rules || Cookies information || Editors || Contact for companies || Contact

Page generation time: 0.123 seconds