Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Wskaźnik ładowania akumulatora 6v

Batonpl93 20 Kwi 2008 16:22
  • #1 20 Kwi 2008 16:22
    Batonpl93
    Poziom 8  

    Witam!
    Szukam schematu ładowania akumulatora 6v...
    Będę wdzięczny...

  • #2 20 Kwi 2008 17:30
    ZGG
    Poziom 27  

    Jakiego akumulatora. ?Ojakiej pojemności.?I jakim prostownikiem chcesz go ładować?. ćzy z innego żródła prądu. Najprościejjest ładowac 12- to woltowym prostownikiem poprzez dobraną żarówkę i mierzyć napiecia na zaciskach akumulatora . Aż osiągnie ok;7wolt.

  • #3 20 Kwi 2008 17:34
    Andrzej2n
    Poziom 14  

    Witam.
    Napisz co to ma być?
    Schemat ładowarki z sygnalizacją stanu pracy i akumulatora?
    Czy też wskażnik napięcia na zaciskach akumulatora?

  • #4 20 Kwi 2008 20:15
    Batonpl93
    Poziom 8  

    wskaźnik napięcia na zaciskach akumulatora...

  • #6 21 Kwi 2008 16:23
    Batonpl93
    Poziom 8  

    Właśnie o to mi chodzi tylko coś takiego...
    Na przykład...
    5v pali sie jedna dioda
    5,3v palą sie dwie diody
    5.6v Palą sie trzy diody
    5.8v palą się cztery diody
    6v pali się pięć diod

    Oczywiście diod może być inna ilość tylko żebym wiedział która zapala się przy jakim napięciu...
    Jestem początkujący więc proszę o schemat ze spisem elementów :)
    Dam Pomógł :)

  • #7 21 Kwi 2008 19:10
    HeloMelo
    Użytkownik obserwowany

    Moim zdaniem bezsowne sa te diody... Co Ci z tego ze bedzie Ci jedna pokazywa te 5V jak to nas nie interesuje... Jedna dioda ktora by sie zapala przy 6V spelniala by dobrze swoja role :)

  • #8 22 Kwi 2008 08:50
    Batonpl93
    Poziom 8  

    No może być a masz schemat?

  • #9 22 Kwi 2008 11:50
    HeloMelo
    Użytkownik obserwowany

    Poczekaj to nie tak odrazu ;) Powiedz mi co wiesz o ładowaniu akumulatorow (bo ja nic prawie) jakim napieciem trzeba go ladowac ?

    Dodano po 44 [sekundy]:

    I jak sa jakies inne niezbedne informacje dotyczace "bezpieczenstwa" akumulatora to takze podaj :) A jakis schemat sie wymysli :)

  • #10 22 Kwi 2008 22:40
    ojs
    Poziom 13  

    ładowany powinien być napięciem ok 7,5V (tak mi się wydaje)

    Jest to instalacja w motorowerze i akuś jest ładowany z cewek po przepuszczeniu przez mostek prostowniczy. Żarówki założone ma z przodu 21W z tył 5W. Cewki dają 30W przy 6V (przy max obrotach) więc jest w sam raz i nie musisz sie martwić że się akuś przeładuje, to jest nierealne :)

    Stan naładowania akusia mierzy się poprzez sprawdzanie napięcia na stykach, w trakcie jazdy jest to niemożliwe, napięcie wacha się bardzo (światła, prąd zmienny, inne czynniki) więc możliwe jest tylko sprawdzanie stanu akusia na postoju i z wyłączonymi światłami. Batonpl93, nie martw się o akusia, ja tak jeżdżę już ponad rok i nie narzekam
    Pozdro! :)

  • #12 23 Kwi 2008 07:49
    ojs
    Poziom 13  

    Będą ale po rozładowaniu akumulatora :) Aby światła świeciły "pełną parą" konieczne jest okresowe doładowanie akumulatora prostownikiem. Na jałowych obrotak cewki dają ok 20W. czyli 6W niedoboru przy 6V to 1A, akumulator jest 6Ah więc jazda na full światłach będzie możliwa przez ok 6h czy się mylę? Po 6h światła będą słabiej świecić, czyli tak jak w oryginalnej instalacji tego motoroweru. Pozdro :)

  • #13 23 Kwi 2008 11:20
    HeloMelo
    Użytkownik obserwowany

    W takim razie nie rozumiem po co autor chce tam wsadzac aku skoro najlepsze rozwiazanie to jest tak jak teraz na cewkch...

    P.S. obmyslam fajny patent do ladowania aku z ktorym bys nie musial sie martwic o poziom ladowania aku bo sam by sie poprostu odlaczal :)

  • #14 23 Kwi 2008 13:23
    ojs
    Poziom 13  

    Myślę że dla szpanu i do jakiegoś bezpieczeństwa :)
    Zdradź na podstawie czego miałby się przestawać ładować :) Nie ukrywam że mi by się takie coś przydało bo planuje instalacje na diody LED przerabiać i przeładowanie będzie całkiem możliwe :D

    Pozdrawiam, ojs

  • #15 23 Kwi 2008 13:55
    HeloMelo
    Użytkownik obserwowany

    Pomysl z pewnoscia bedzie bezpieczniejszy od diody led na ktora trzeba sie patrzec i wylaczac ladowanie co podczas jazdy moze sie zle skonczyc... Mam jednak pytanie. Czy aku moze sie uszkodzic jesli jego napiecie spadnie np do 5,9V i zostanie on zaraz zalaczony do ladowania ?

  • #16 23 Kwi 2008 14:33
    ojs
    Poziom 13  

    Nie powinno się nic stać, z odpowiednim obciążeniem to aku 6V spada do nawet 5V :) a jakoś go trzeba naładować. myślę że skoro te akusie wytrzymują takie skoki napięcia to są bardzo odporne :) druga sprawa to małe natężenia przy ładowaniu :)

  • #17 23 Kwi 2008 15:27
    Batonpl93
    Poziom 8  

    OJS, ty nie kombinuj że nie wiesz po co wsadzałem tam akumulator, bo sam to robiłeś i też masz :P
    To ma ktoś jakiś pomysł żeby dioda się zaświecała przy 6v?

  • #18 23 Kwi 2008 15:32
    HeloMelo
    Użytkownik obserwowany

    No to namalowalem takie cos:

    Wskaźnik ładowania akumulatora 6v



    Są tam: tranzystor mocy i dwa rezystory.

    Dzialanie ukladu:

    Jesli akumulator bedzie rozladowany, tranzystor mocy zostanie "odkrecony" przez co na wyjsciu D "DRAIN" pojawi sie napiecie ktore bedzie rowne napieciowi, podanemu na wejscie S "SOURCE" czyli tutaj okolo 6V. Teraz jesli akumulator bedzie juz naladowany, tranzystor mocy bedzie "przykrecany" az do otrzymania 0V na wyjsciu D "DRAIN". Jesli aku ponownie sie troche rozladuje to tranzystor zostanie ponownie "rozkrecony" i aku bedzie sie ladowal.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Trzeba wziasc pod uwage ze tutaj minimalne rozladowania aku beda powodowaly ponowne rozkrecanie sie tranzystora.

  • #19 23 Kwi 2008 15:42
    -RoMan-
    Poziom 42  

    OMG! To nie ma prawa działać!

    1. Zazwyczaj "-" akumulatora jest podłączony do masy. W związku z tym zastosowanie mostka na wejściu powoduje zwieranie cewek do masy przy ujemnych połówkach napięcia na cewce.

    2. Dioda pasożytnicza zawarta w strukturze MOSFETa (sam ją namalowałeś!) powoduje, że tranzystor jest stale otwarty. Nie mam pojęcia, skąd Ci się wziął pomysł, że na akumulatorze napięcie spadnie do zera.

    3. Dzielnik napięcia pomiędzy "-" a źródłem spowoduje podanie na bramkę tylko połowy napięcia a to za mało na porządne otwarcie MOSFETa przy 6V. MOSFET będzie się grzał, ładowanie będzie słabe.

    Poprawnym rozwiązaniem problemu jest dobranie się do cewek, odłączenie ich od masy i wyprowadzenie wszystkich 4 wyprowadzeń na _dwa_ mostki prostownicze. Za nimi układ crowbar na tyrystorze i dioda odcinająca. Lepszym rozwiązaniem byłoby użycie przetwornicy ale to wyższa szkoła jazdy.

  • #20 23 Kwi 2008 16:37
    HeloMelo
    Użytkownik obserwowany

    Jesli podlaczymy sie rownolegle do cewek z ukladem przez mostek to nie powinno byc problemu...

    Napiecie na aku oczywiscie nigdy nie spadnie do 0V a napisalem tak tylko po to aby latwiej wytlumaczyc dzialanie ukladu.

    Jesli zastosuje sie tranzystor dosyc mocny to nawet sie nie nagrzeje a jesli sie bedzie grzac to maly radiatorek wystarczy. I w takim razie trzeba bedzie zmienic wartosc rezystorow na mniejsze. tylko zeby zwarcia miedzy plusem a minusem nie powstalo.

  • #21 23 Kwi 2008 17:01
    ojs
    Poziom 13  

    Mi się także wydaje że nie powinny być "-" na masie przy cewkach, w takim układzie do akumulatora trafia tylko połowa mocy, mogę się mylić.
    A autorowi tematu polecam sprawdzić natężenie za mostkiem (z odłączonym akumulatorem) oraz natężenie za akumulatorem które idzie na cała instalacje, jeśli pierwsza wartość będzie minimalnie większa od drugiej to ok! W przeciwnym razie akuś będzie się stopniowo rozładowywał. Do tego dochodzą skoki napięcia zależne od obrotów ;]
    Reasumując, "mosz to dobre" :P nie musisz się bać o przeładowanie :) nie w tym motorku i nie w tym magnecie!
    Pozdro ;)

  • #22 23 Kwi 2008 17:10
    HeloMelo
    Użytkownik obserwowany

    Tam nigdzie nie ma minusa ani plusa bo jest prad zmienny i dlatego tez trzeba sie podpiac rownolegle pod cewki dac mostek prostowniczy i potem uklady. Oczywiscie w takim wypadku nie mozna zwierac minusa po mostku do masy motora.

  • #23 23 Kwi 2008 19:40
    ojs
    Poziom 13  

    mój błąd, ale przyjeło się że "-" jest na masie ;) i z tąd mój błąd. Wybacz nie zauważyłem że - akumulatora nie jest na masie :)
    Co się w takim układzie jeśli dojdzie do krótkotrwałego spięcia?

  • #25 23 Kwi 2008 22:00
    ojs
    Poziom 13  

    i nie będzie wogóle ładowania ;] I jak się kapnie że nie ma ładowania? Jak zauwazy że mu światła gasną.. nie dało by się zrobić czegoś takiego że jak przestanie się akus ładować to dioda się zaświeca? :) Fajny bajerek, było by wiadomo kiedy się tranzystorek przepalił :P

  • #26 23 Kwi 2008 22:29
    HeloMelo
    Użytkownik obserwowany

    Napisales "w przypadku krotkiego spiecia" a gdy zrobimy spiecie to raczej wiemy o tym... A uklad nalezy montowac tak aby do spiecia nie doszlo. Oczywiscie mozna dorobic jakies ledy ale mi przede wszystkim chodzilo o proscizne ukladu...

  • #29 23 Kwi 2008 23:08
    ojs
    Poziom 13  

    Diodę można włożyć za drugim rezystorem i wtedy będzie świecić kiedy ładowanie się "odłączy"?

  • #30 24 Kwi 2008 13:25
    HeloMelo
    Użytkownik obserwowany

    Problem ukladu tkwi w tym nie wiadomo do ilu V aku musialo by zejsc aby tranzystor mocy otworzyl sie calkowicie. Jesli otworzy sie on tylko do polowy to napiecie wychodzace bedzie okolo 6V a tym napieciem nie naladujemy aku 12V. Patrzylem sie w nocie katalogowej ukladu IRF9530 na wykresy lecz nie znam zbytnio ang i nie wiem za bardzo ktory wykres do czego... Tutaj by musial sie wypowiedziec ktos kto zna sie dobrze na MOSFETach. Bo jesli napiecie aku by musialo spasc przykladowo az o 4V aby otworzyc calkowicie MOSFETa to zbyt duzo poniewaz chodzi nam tu o spad mniej wiecej 1-1,5V...

    Dodano po 9 [minuty]:

    Mozliwe tez ze sa mosfety ktore otwieraly by sie calkowicie gdy napiecie aku by spadlo mniej wiecej o 1V...

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty