Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Matiz - wskaźnik poziomu paliwa

mrrudzin 25 Kwi 2008 11:09 15636 28
  • #1 25 Kwi 2008 11:09
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Czy ktoś z Was miał do czynienia z wskaźnikiem poziomu paliwa w Matizie?
    Jak on jest zbudowany (dlaczego po wyjęciu kluczyka ze stacyjki - a więc odłączeniu zasilania) nie opada tak jak wskaźnik temperatury?

    1 28
  • #2 25 Kwi 2008 21:06
    zdzicho44
    Poziom 22  

    Jest tam takie rozwiązanie ,że tarcie zatrzymuje wskazówkę na ostatniej pozycji.Podniesienie pływaka poziomu paliwa powoduje powolne przesuwanie wskaźnika ( w innych rodzajach wskaźników jest gwałtowne). Tarcie działa jak hamulec.

    0
  • #3 25 Kwi 2008 21:14
    zdzicho44
    Poziom 22  

    Potencjometr? Wg mojej wiedzy to wskaźnik elektromagnetyczny różnicowy z hamulcem (zastrzegam że nie rozbierałem całkowicie tylko wyjmowałem bo się zablokował).

    2
  • #4 25 Kwi 2008 22:27
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Tarcie? A jaką mniej więcej rezystancje ma potencjometr w skrajnych położeniach?
    Czyli jeśli jest napięcie, to miernik zwalnia jakiś wewnętrzny hamulec i ustawia się tak jak trzeba?

    0
  • Pomocny post
    #5 26 Kwi 2008 11:03
    zdzicho44
    Poziom 22  

    Napędza to pole magnetyczne wywołane prądem płynącym przez skrzyżowane 2 cewki.Różnica prądów ustawia wskaźnik w określonym położeniu. Po wyłączeniu napięcia(stacyjki)tarcie nie pozwala zmienić położenia wskazówki np. pod wpływem grawitacji.Rezystancja potencjometru czujnika poziomu paliwa wynosi ok 500Ω.

    0
  • #6 26 Kwi 2008 11:46
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Może źle zadałem pytanie - poziom minimalny to 0 czy 500 ohm?

    0
  • #7 26 Kwi 2008 12:01
    zdzicho44
    Poziom 22  

    Poziom minimalny paliwa to ok 500Ω- max zdaje się że ok zera.Wyjmij pompkę paliwa i zmierz na zaciskach potencjometru podnosząc dźwignię.To nie jest dużo roboty.Trzeba podnieść tylną kanapę odkręcić dużą plastikową nakrętkę i pompa wychodzi. Łatwiej niż wyjąc wskaźnik z tablicy. Jak wskazówka stoi w miejscu bez względu na poziom paliwa to zaciął Ci się wskaźnik i musisz go wyjąc.

    1
  • #8 26 Kwi 2008 12:16
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Wskaźnik działa dobrze :)
    Chodzi mi jedynie o to jak go zmusić żeby zszedł grzecznie do zera po wyłączeniu zapłonu. Myśle że najprościej będzie dać przekaźnik - podający napięcie przez rezystor albo z potencjometru w zbiorniku paliwa...

    1
  • #9 26 Kwi 2008 12:30
    zdzicho44
    Poziom 22  

    Ale po co przecież chodzi o to żebyś wiedział ile masz paliwa nawet gdy nie ma zapłonu.
    Tak się uda tylko musisz podłączyć do odpowiedniej cewki wskaźnika.Żeby prąd nie płynął cały czas trzeba dorobić wyłącznik jednostabilny i przytrzymać go po wyłączeniu zapłonu ,aż wskaźnik zejdzie na zero to trwa trochę- kilkanaście sekund.

    0
  • #10 26 Kwi 2008 15:29
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    zdzicho44 napisał:
    Ale po co...

    Żeby złodziej myślał że jest pusty

    1
  • #11 26 Kwi 2008 19:56
    zdzicho44
    Poziom 22  

    Niekoniecznie. W większości aut wskaźniki spadają na zero, gdy zapłon jest wyłączony.Musiałby wiedzieć, że w Daewoo jest inaczej.Skoro to kogoś uszczęśliwi to -czemu nie :)

    0
  • #12 26 Kwi 2008 20:07
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Cytat:

    Niekoniecznie. W większości aut wskaźniki spadają na zero, gdy zapłon jest wyłączony.Musiałby wiedzieć, że w Daewoo jest inaczej.Skoro to kogoś uszczęśliwi to -czemu nie Smile

    Jeśli ktoś poluje na paliwo dokłądnie wie w jaki samochód i jak warto się wgryźć. W przypadku Daewoo - wie nawet czy warto wogóle dziurawić zbiornik.

    Jeśli będzie tak jak pisze kolega goldwinger - i złodziej pomyśli że jest pusty - poszuka innego.

    Postaw się na miejscu osoby szukającej paliwa - marnujesz czas na samochód w którym napewno nie ma paliwa (wskaźnik nie opada i pokazuje zero albo blisko zera) czy bierzesz się za taki w którym paliwo może być (wskaźnik opada, a jest łatwo dostać się do zbiornika).

    To tak jak z tablicami rejestracyjnymi - bierze się z tych samochodów z których łatwo można ściągnąć.
    Na początku po kupieniu auta zastanawiałem się dlaczego wcześniejszy właściciel poprzykręcał tablice na wkręty czy śruby...
    Ale już sam fakt ich istnienia odstrasza...

    To żeby wskaźnik zlazł "sam" po wyłączeniu zapłonu możnaby spróbować załatwić porządnym kondziorem :)

    0
  • #13 26 Kwi 2008 20:37
    zdzicho44
    Poziom 22  

    Paskudne czasy nastały.To już nie złodzieje ,to zwykłe dziady i szkodniki.

    0
  • #14 26 Kwi 2008 22:52
    rekordgsm
    Poziom 31  

    eltron napisał:
    w żadnym daewoo nie opada....a zbudowany jest tak jak większość wskaźników poziomu paliwa - czyli jest to potencjometr.

    Bzdury. Mam matiza 99r, i po wyłączeniu stacyjki poziom paliwa normalnie opada do 0.Jeśli mój pojazd to wyjątek to przepraszam Panów Specjalistów, może udam się z tym do jakiegoś serwisu.

    0
  • #15 26 Kwi 2008 23:08
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Mój też jest 99r. i nie opada - conajmniej od dwóch miesięcy nie opadł :P

    Albo kolega powinien rzeczywiście udać się do serwisu ( :P ) albo wcześniejszy właściciel miał podobny problem jak mój i już go rozwiązał :)

    0
  • #16 27 Kwi 2008 17:11
    ranger7
    Poziom 11  

    rekordgsm napisał:
    eltron napisał:
    w żadnym daewoo nie opada....a zbudowany jest tak jak większość wskaźników poziomu paliwa - czyli jest to potencjometr.

    Bzdury. Mam matiza 99r, i po wyłączeniu stacyjki poziom paliwa normalnie opada do 0.Jeśli mój pojazd to wyjątek to przepraszam Panów Specjalistów, może udam się z tym do jakiegoś serwisu.


    Sprawa dziwna, bo we wszystkich Matizach jakie widziałem - ale widziałem ich naprawdę wiele, wskazówka poziomu poliwa po wyjąciu kluczyka z e stacyjki NIE OPADA. Masz albo coś zmienione w konstrukcji albo mylisz z innym wskaźnikiem...

    0
  • #17 27 Kwi 2008 17:19
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie tylko w matizie. Po prostu wskazówka wskaźnika jest mechanicznie shamowana, by nie skakać jak paliwo się przelewa w baku. Prąd płynący w cewkach, spokojnie przestawi wskazówkę, ale ziemska grawitacja już jej rady nie daje. To samo rozwiązanie jest w wielu autach.

    0
  • #18 27 Kwi 2008 19:52
    rekordgsm
    Poziom 31  

    ranger7 napisał:
    rekordgsm napisał:
    eltron napisał:
    w żadnym daewoo nie opada....a zbudowany jest tak jak większość wskaźników poziomu paliwa - czyli jest to potencjometr.

    Bzdury. Mam matiza 99r, i po wyłączeniu stacyjki poziom paliwa normalnie opada do 0.Jeśli mój pojazd to wyjątek to przepraszam Panów Specjalistów, może udam się z tym do jakiegoś serwisu.


    Sprawa dziwna, bo we wszystkich Matizach jakie widziałem - ale widziałem ich naprawdę wiele, wskazówka poziomu poliwa po wyjąciu kluczyka z e stacyjki NIE OPADA. Masz albo coś zmienione w konstrukcji albo mylisz z innym wskaźnikiem...

    Więc powiem tak nie jestem zawodowym mechanikiem :D ale już parę furek zrobiłem, natomiast pomylić wskaźnik paliwa z innym... chłopie masz mnie za blondynkę? Jestem brunetem... wieczorową porą. Jeżdżę tym matizikiem ok pół roku i od początku jak został zrobiony wskaźnik paliwa wracał do zera.Dodam tylko że była kompletnie spalona deska rozdzielcza, więc może zrobiliśmy jakieś zwarcie? :D

    0
  • #19 27 Kwi 2008 20:43
    sq8ju
    Poziom 24  

    eltron napisał:
    w żadnym daewoo nie opada....a zbudowany jest tak jak większość wskaźników poziomu paliwa - czyli jest to potencjometr.


    Bzdury. U mnie w tikaczu opada :]

    0
  • #20 27 Kwi 2008 22:09
    rekordgsm
    Poziom 31  

    sq8ju napisał:
    eltron napisał:
    w żadnym daewoo nie opada....a zbudowany jest tak jak większość wskaźników poziomu paliwa - czyli jest to potencjometr.


    Bzdury. U mnie w tikaczu opada :]

    Czyli wynikałoby z tego, że jeśli potencjometr jest sprawny to wskaźnik nie opada a jak jest jakaś usterka to wskaźnik opada, ale czemu tu się dziwić, przecież to Daewoo.

    1
  • #21 28 Kwi 2008 07:14
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Cytat:

    Czyli wynikałoby z tego, że jeśli potencjometr jest sprawny to wskaźnik nie opada a jak jest jakaś usterka to wskaźnik opada, ale czemu tu się dziwić, przecież to Daewoo.


    No ale to też nie logiczne. Przecież większa część samochodów nie wyjechała uszkodzonych z fabryki.

    To o czym piszą koledzy - że jest to miernik ilorazowy? (prąd płynie przez dwie cewki pod kątem prostym, a wskazanie na nim to różnica prądów) ma sens.

    Pozostaje zbudować układ który sprowadzi wskazówke do zera po wyjęciu kluczyka. Czy to będzie trwało jedną czy kilkanaście sekund nie ma już aż tak dużego znaczenia.

    0
  • #22 14 Cze 2008 22:15
    gbinkowski
    Poziom 11  

    Witam Wszystkich

    Mam pytanie, choć temat już co nieco został wyczerpany, odnośnie wskaźnika poziomu paliwa w Matizie. A mianowicie dzieciaki jeżdżące skuterami (tak powiedziano mi na policji) spuścili mi większą część paliwa ze zbiornika wywiercając w nim otwór. Wracając do wskaźnika, to czy nie można na przewodzie dochodzącym do niego założyć najprostszego przełącznika? Z tego co przeczytałem w poprzednich postach to działa on z wykorzystaniem pola magnetycznego i samowolnie nie opadnie. W takim razie jak można poradzić sobie z tym problemem, ma Ktoś jakiś pomysł?

    Pozdrawiam,
    Grzegorz

    0
  • #23 15 Cze 2008 14:21
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Ma, ale musi w końcu dobrać się do instalacji :)
    Mój pomysł jest prosty. Mikrokontroler, który po wyłączeniu zapłonu zasili wskaźnik i zasymuluje że w zbiorniku nie ma paliwa. Wskaźnik będzie zasilany przez czas potrzebny na opadnięcie z maxa na zero.
    Dwa przekaźniki i mikrokontroler (albo jakiś 555 czy kilka bramek) powinny rozwiązać problem. Jak opanuje temat wrzuce rozwiązanie...

    0
  • #24 16 Cze 2008 06:24
    gbinkowski
    Poziom 11  

    Miło by było gdyby udało Ci się coś takiego zrobić. Jestem laikiem w sprawach elektronicznych ale po opisie coś bym tam sklecił. Gdybyś potrzebował instrukcji serwisowej do Matiza (około tys. stron) to daj znać na maila, prześlę.

    0
  • #25 16 Cze 2008 20:54
    sebek1111
    Poziom 15  

    Matiz - wskaźnik poziomu paliwa



    Mozesz zrobic tak, w sumie to jedyne wyjscie.

    Ale trzeba wymontowac licznik, na foli doprowadzajacej zasilanie do wskaznika, przeciac scieszke odlaczajac 15 IGN i podlaczyc jak na schemacie.


    R1 to plywak poziomu paliwa,
    R2 opornik rowny wartosci 0 poziomu paliwa

    Kondensator podtrzymujacy przekaznik dobrac doswiadczalnie, aby podtrzymal jego dzialanie do czasu opadniecia wskaznika, uwzglednic zmiany temperatury otoczenia.



    Dioda musi byc uzyta aby kond. nie rozladowal sie zasilajac inne urzadzenia podlaczone do 15 IGN.

    Z tego samego powodu trzeba przeciac sciezke, aby zasilany byl tylko wskaznik, a nie przy okazji polowa kontrolek.


    PS: Sprawdzcie czy gdzies nie walnolem byka w schemacie:)

    1
  • #26 17 Cze 2008 09:21
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Napewno żeby pomysł kolegi podziałał troche dłużej niż tydzień równolegle do cewki przekaźnika i kondensatora musi być dioda zwrotna.
    Myślałem też nad takim rozwiązaniem, ale troche problematyczne może być takie dobranie pojemności kondensatora żeby wskaźnik zdążył opaść. On niestety potrzebuje chwile...

    R2 powinno mieć około 500ohm - nie wiem jakiej mocy (ale pewnie 1/4W da rade).

    0
  • #27 17 Cze 2008 20:24
    sebek1111
    Poziom 15  

    Nie musi byc zadnej diody. Ale jak chcesz ja dac to nie zaszkodzi. Dobranie kondziola to tez chyba zaden problem, starczy pare kondziolow i 10 min testow.



    Stosuje takie podtrzymanie przekaznika w jednym urzadzeniu od 2 lat i dziala idealnie.

    0
  • #28 17 Cze 2008 21:32
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Cytat:

    Nie musi byc zadnej diody.


    Musi. Chyba że nie masz kondensatora elektrolitycznego. Cewka przekaźnika stanowi pewną indukcyjność. Przerwanie obwodu w którym płynął prąd powoduje, że na cewce zaindukuje się napięcie o polaryzacji przeciwnej niż w czasie normalnej pracy. Kondensatory elektrolityczne bardzo nie lubią napięcia o odwróconej polaryzacji (dlatego mają na obudowie wyraźnie zaznaczony + i -).
    To ile wytrzyma układ bez diody zależy od liczby łączeń. Kondensator po prostu traci swoje właściwości.

    0
  • #29 02 Lis 2011 09:54
    pritchard
    Poziom 11  

    Hej, nie wiem czy jeszcze ktoś tutaj zagląda. Czy ktokolwiek ma zainstalowane ww. rozwiązanie w swoim matizie? Pytam się, bo chcę u siebie zrobić opadający wskaźnik paliwa.

    0