Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ochronnik przepięciowy na linii telefonicznej

michcio 28 May 2008 12:48 17091 52
Ochrona Domu
  • #31
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    aha faktycznie przepraszam za chwilowy zwis mojej pamięci ale rzeczywiście TP działa w ramach współpracy z siecią komórkowa ORANGE i stąd u nich terminale GSM Bo tak np: ORANGE sprzedaje NEO od TP a z kolei TP modemy GSM ta współpraca trwa od dwóch lat... Przepraszam raz jeszcze że ze mnie taka gapa a przecież pracowałem w orange do grudnia 2007 i powinienem był o tym pamiętać :( zmyliło mnie to bo przecież TP nie ma koncesji na łącza GSM tylko telefonie naziemną i tak operatorem terminali jest ORANGE tzn udostępnia TP swoje łącza GSM... natomiast TP udostępnia łącza kablowe pod NEO dla ORANGE i obie firmy dzielą sie zyskami z tych łącz tak wygląda w zarysie ich współpraca z zyskiem także dla klienta bo np: Pan Kowalski jest klientem Orange i chce mieć szybkie NEO wiec idzie do Orange i podpisuje tam umowę Orange sprawdza jak długo Kowalski jest w sieci i oferuje mu NEO na korzystnych warunkach (rabaty na modem i tańszy abonament) i tak samo jest po stronie TP... jednak zachęcam do kupna modemów kablowych ze względu na ich zdecydowanie większą prędkość i brak przekłamań na łączu chociaż sam mam modem z łączem GSM HSDPA 3.6Mb/s z laptopem od ORANGE i jestem z niego w 70% zadowolony to i tak wolał bym wolniejsze łącze kablowe (mniej przekłamań) bo czasem mnie cholera trafia jak sie stronka zawiesza i trzeba wszystko od nowa klikać... Ale to są te uroki techniki :) Pozdrawiam
  • Ochrona Domu
  • #32
    User removed account
    User removed account  
  • #33
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    spoko nie wymieniłem innych z imienia bo i po co sa mało popularni i nie lubię ich zwłaszcza tele2 grrrr tych wprost nienawidzę za naciąganie mojej babci i innych starszych ludzi....
  • #34
    Radiowiec 2
    Level 31  
    Za Tele Dwa powinna się zabrać prokuratura jak i za Audio Tele . To jest czerpanie zysku z przestępstwa . Tak jak przysłowiowy Cygan nie sieje nie orze a gdzie nie spojrzy wszędzie jego zboże . Powiedział juz kiedyś jeden spec. od reklamy : Nie martwcie się co minutę rodzi się na Świećie idiota . :)) Pozdrawiam ! Aha ! Panie Tygrysek , Ja mam papiery mistrzowskie z kabli ( i nie tylko ) wiec wiem co to skrętki i inne takie , bo mam z tym do czynienia na co dzień . I nie tylko z tym . W Tepsie jeszcze nie jest tak źle . Mojego starego ojca ktoś namówił na Blue Conect . To dopiero jest porażka !!! Że tam telefon bez ochronnika... Panie ale przynajmniej ta " neonka" coś sobą reprezentuje . Załóż se Chłopie Blue Conecta - poczujesz różnicę ! ( cha cha ) :)) Pozdrawiam !
  • #35
    hakerek3
    Level 10  
    A ja jako ciekawostkę dodam tylko, że linia telefoniczna u mnie idzie pod ziemią (dodatkowo telefon mam na parterze) a podczas burzy fon mi sie spalił... zresztą u moich sąsiadów również ;) Więc montaż odgromników ma chyba jakiś sens...
  • #36
    Radiowiec 2
    Level 31  
    Tak ma sens ale tylko raz . Bo w razie spalenia następnych przeważnie brakuje w magazynie , stąd ten telefon o który chodzi podłączono " na skróty ' aby zadziałał. Po burzy idzie tego asortymentu kolo sto sztuk , zależnie gdzie " walnie ", ale skoro to tak pracuje jak pracuje... panowie nie chodzi o to że ochronnik tylko jaki ochronnik . :)) Właśnie ! bo gdyby u Hakerka były zamiast tych dławików bezpieczniki 40mA aparat by ocalał . Wiem co mówię . Pozdrawiam !
  • Ochrona Domu
  • #37
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Radiowiec 2 znów o bezpiecznikach i cewkach nawija a pisałem już coś na ten temat a konkretnie o wyścigu pomiędzy drutem bezpiecznika a krzemem... Panie radiowiec to że masz pan papier mistrzowski nie dowodzi że masz pan wiedzę praktyczna tylko teoretyczna choć i ona czasem zawodzi a my tu na tym forum dzielimy sie doświadczeniem praktycznym a nie teoretycznym bo pomiędzy teoriom a praktyka jest sporo różnicy a i przepaść... chcesz pan to wstawiaj se bezpieczniki na lini a pisałem że jest do tego specjalny bezpiecznik w szklanej bańce i pewnie nie wie pan jak to wygląda mimo że pisałem już o tym ale reasumując ja bym zastosował odgromnik OX-1 i bezpiecznik polimerowy ( jeśli wie pan co to takiego ) jest szybszy od bezpiecznika topikowego już tłumacze czemu --- otóż żeby przepalić bezpiecznik topikowy np: 500mA (szybki ) potrzebny jest prąd o natężeniu około 20 do 30 % większym od znamionowego i żeby taki bezpiecznik jak Pan pisze w poście te 40mA mógł skutecznie zadziałać musiał by pracować przy prądzie równym znamionowemu albo lepiej nieco go przekraczającym... Niestety jest to z reguły niemożliwe ponieważ prąd dzwonienia w większości telefonów jest większy od tych zakładanych 40mA oczywiście za wyjątkiem telefonów bezprzewodowych i faxów oraz central abonenckich, natomiast bezpiecznik polimerowy utrzymuje rezystancje bliską zeru do momentu przekroczenia prądu znamionowego o 1% do 3% w zależności od klasy wykonania (piszę tu o bezpieczniku typu szybkiego ale są też zwłoczne tzn prąd zadziałania może być większy o 40 do 80%) wtedy jego rezystancja w ułamku sekundy rośnie do kilkudziesięciu Mom dużo szybciej jak w bezpieczniku topikowym... ale nie będę sie znów rozpisywał, po za tym nie czyta Pan postów dokładnie a kolega pisał że zdemontowali mu odgromnik (nie po burzy) więc czyżby jego kosztem łatali w TP braki magazynowe o których pan pisze??? cóż dziwie się bo na rynku można kupić odgromniki gazowe na różne napięcia działania do tego dwa rezystory (nie cewki!!!!) i trzy warystory na napięcie o 40% niższe od napięcia działania odgromnika (zazwyczaj jest 90 do 100 V ) i po prostu powymieniać zniszczone u klienta (wystarczy lutownica i troszkę cyny ) :) Zastosowanie bezpiecznika miało by sens gdyby w telefonach montowano neonówkę o napięciu przebicia powiedzmy 90V wtedy po zwarciu neonówki padł by bezpiecznik o jakim Pan pisze i które Pan tak lubi nie zdając sobie sprawy z jego powolnego w czasie działania i braku znajomości jak zbudowana jest elektronika w współczesnym telefonie a tam tranzystor kluczujący przejmuje na siebie role bezpiecznika przepięciowego, nie wielkie przepięcie czasem z matrycy komutacyjnej z centrali i on właśnie pada robiąc tradycyjne ZWARCIE !!!! Po drugie jak Pan pisał ma Pan papiery mistrzowskie z KABLI a nie z elektroniki więc niech pan żle mnie nie rozumie ale te Pańskie bezpieczniki świetnie nadają sie do ochrony kabli przed zwarciem niż do ochrony telefonu.. Po trzecie przy braku wiedzy związanej z budową współczesnego telefonu i realizacji obwodów lini oraz układu tzw żyratora i jego parametrów nie potrafi Pan racjonalnie określić poziomu zabezpieczenia... Po czwarte cewki które pan tak lubi a które pan za pewnie widział w telefonie na wejściu obw lini służy głównie do dopasowania impedencji żyratora do norm pętli prądowej ustalonych przez TP ( na całym świecie nie ma tak wyświrowanych norm telefoni naziemnej i łączności radiowej oraz światłowodowej jak u nas w polsce) Po piąte w systemach sterowania i kontroli parametrów na większe odległości w automatyce przemysłowej spotykam sie z tym samym problemem przepięć na liniach sygnałowych i też zwalcza sie je na pewne sposoby i głównym sposobem walki z nimi jest zastosowanie transformatora sumującego sygnały w przewodach wieloparowych i stosowanie TRANSILI (półprzewodnikowy element przeciwprzepięciowy) działa podobnie jak warystor jednak nie ulega zniszczeniu łączy sie każdy przewód sygnałowy po przez transil do masy ....Koniec wykładu Pozdrawiam
  • #38
    User removed account
    User removed account  
  • #39
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Zależy na jaka centralę patrzymy, może wyraziłem sie nie jasno bo nie wszyscy wiedzą jak są zbudowane cyfrowe centrale miejskie ale nie wszędzie są one w pełni cyfrowe a jeszcze spotyka a sie stare centrale analogowe lub pół cyfrowe. Podczas przełączania translacji lini miejskich przez matryce komutacyjne w przewodach indukuje sie impuls (przepięcie) wysokiego napięcia powstaje on kiedy abonament odbiera telefon podczas dzwonienia ....(to jak przy wyłączaniu cewki przekażnika) cóż w końcu przewody tworzą obwód LC. W współczesnych centralach cyfrowych problem ten (prawie) nie istnieje bo matryce komutacyjne są półprzewodnikowe ponadto sygnał dzwonienia jest przełączany poprzez przekażniki półprzewodnikowe w których napięcie zanika stopniowo i ałtomatycznie tłumi impuls WN indukujacy sie na przewodach. Oczywiście wszystko zależy od typu centrali i jej konstrukcji, odległości Centrala-Abonament i rodzaju telefonu jaki posiada... Zainteresowanych i mających możliwości i kontakt z centralami miejskimi namawiam do obejrzenia przebiegu takiego impulsu na oscyloskopie za pomocą sondy wysokonapięciowej bo osiąga on napięcie czasem ponad 1000V ma on charakterystykę pojedynczej szpilki impulsowej o czasie trwania kilku nanosekund...
  • #40
    Radiowiec 2
    Level 31  
    No właśnie porównanie teorii z praktyką . W praktyce Panie Tygrysku drogi firmy tną koszty utrzymania sieciuńi i Pańska wysoka wiedza ( chylę czoła ) do praktyki ma się tak ... Ostatnio przywaliło w słup kablowy ( jeśli wie Pan co to jest :)) ) Spaliło AWD oraz wszystko co znajdowało się w promieniu ok. 0,5 km . Skrzynki kable uziomy przyłącza . Poza tym firmy polikwidowały warsztaty naprawcze aparatów . Koszt naprawy jest wyższy od zakupu nowego urządzenia , więc ci elektronicy poszli by z torbami . Teraz niech Pan sobie zada pytanie co jest tańsze dla operatora - byle jaki ochronnik lub gdy go wcale nie ma , czy bezpiecznik polimerowy ?? I sam sobie na nie odpowie . Pomimo Pańskiej wysokiej wiedzy śmiem się nie zgodzić z Pana zdaniem bo to ma się nijak do wiedzy praktycznej . Ekonomia Chłopie ! ekonomia . Nic na to nie poradzimy , trzeba wyłączać od linii urządzenia na czas burzy . Pomimo wiedzy specjalistów co to jest b. polimerowy , pieniądze na nowy aparat idą zawsze z kieszeni abonenta . Pozdrawiam !:))
  • #41
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Heh słup kablowy ??? :) wydaje sie to interesujące :) :) Z założenia 90% tej nazwy to słupy kablowe hihihi... Zgadzam sie z teoriom ekonomi tzw cięcie kosztów spowodowane a raczej wymuszone konkurencją na rynku usług w każdej branży tak jest... Niestety :( Co do kosztów naprawy to też sie zgadzam bo sam zlikwidowałem kiedyś serwis telefonów i central abonenckich w tychach (jedyny) bo jak Pan sam zauważył nie opłaca sie naprawiać bo koszta przewyższają zakup nowego aparatu... Owszem ale to nie o to chodzi po prostu klient w większości przypadku jest skłonny wydać pieniądze na naprawę tel bezprzewodowego niż zwykłego ale niestety telefony są już tak proste ( jedno układowe tzn jeden prosecor realizuje wszystko w telefonie ) że jest problem ze zdobyciem części. Więc zazwyczaj coraz więcej serwisów rozkłada bezradnie ręce i odsyła klienta mówiąc - nie opłaca sie tego naprawiać- ja miałem po kontaktach dostęp do części większości części panasonica i siemensa łącznie z procesorami a dodam że zostało mi ich sporo do wszystkich gigasetów bezprzewodowych i niektórych nowszych panasoniców. Ale serwisy upadają nie dla tego że sie nie da czegoś naprawić lecz dlatego że obecnie telefony są tak tanie że klientowi sie nie opłaca naprawiać najczęściej starego już (2letniego) telefonu więc kupują najczęściej bezprzewodowe. Mimo że zamknąłem serwis ze względów ekonomicznych to i tak do mnie dzwonią ludzie z prośbą o naprawę tego czy owego a firmy w których zamontowałem centrale abonenckie to dopiero mnie oblegają bo nie ma w pobliżu żadnego serwisu który by sie tego podjął bo miałem serwis który wyparł z miasta rzetelnością i niskimi cenami naprawy ale przede wszystkim dewizą (dobro klienta jest najważniejsze) wszystkie 4 serwisy... Nie raz dzwoni do mnie klient i biadoli że w tym kraju gdzie rządzi ekonomia a nie rzetelność i uczciwość nic sie już nie da naprawić bo nie ma gdzie... Więc jak ten kraj ma sie rozwinąć ??? Spójrzmy na Niemcy to kraj który tak naprawdę napędza gospodarkę europy, jest praktycznie potęgą przemysłową świata nastawiony na export bo naprawdę technika i jakość oraz precyzja niemickich maszyn i urządzeń jest godna pochwały, doszli do tego za pomocą uczciwości i rzetelności właśnie oraz wysoka jakością usług... A u nas?? no cóż tną koszta utrzymania graniczące na lini bankructwa ale jak by tak postawili na jakość i rzetelność oraz uczciwość na pewno zyskali by więcej zadowolonych klientów a tym samym na własnej reputacji a tym czasem każdy polak mówi -- Co za kraj , co za ludzie, nie mam pytań .... I nie dziwmy sie że coraz więcej młodych i zdolnych ludzi ucieka z tego kraju zamiast go rozwijać, rozwijają inny kraj... Smutna rzeczywistość :( NIE MAM PYTAŃ
  • #42
    Radiowiec 2
    Level 31  
    No to jesteśmy w domu . Tak ogólnie ma Pan rację tylko że nasza śiećuina wraz z osprzętem jest juz ładnym kawałkiem muzeum techniki. Niestety - firmy robiące nowoczesną telekomunikację wprowadzają do bloku światłowód , w piwnicy rozdzielacz i pchają do mieszkań wszystkie media po jednym drucie . Telefon , internet , TV i radio a jak by poszukał to inne cuda . Jest w Polsce bogata firma która ma kilanaśćie fabryk i tyle samo hoteli a stać ją na bezpośrednie centrexowe darmowe połączenia w całej Europie . Kiedy na wśi i w innych miejscowośćiach ludzie biją sie o internet bo ktoś źle zaprojektował sieć . Napchał krotnic a'3kHz na pasmo zamiast inwestować w kable . Tak to niestety już jest . Istnieje takie określenie " źle pojęta oszczędność " Lepiej inwestować w jedenastu nieudaczników piłkarskich niż w węzły AWD . Jak to mówią sląscy Niemcy " szkoden goden na ten tematen " :)) Pozdrawiam !
  • #43
    michcio
    Electrician specialist
    Mam jeszcze pytanie, czy warto instalować dwa odgromniki, tzn. jeden na wejściu do domu a drugi 2 metry dalej w miejscu rozgałęzienia się linii na poszczególne gniazda, czy jednak wystarczy tylko jeden i nie ma sensu montować dwóch? Jeśli tylko jeden, to w którym miejscu?
  • #44
    Tracer2
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Jak Cię stac to mozesz dublować zabezpieczenia.W pojedyńczym przypadku nie jest to duzy koszt.
  • #45
    michcio
    Electrician specialist
    Chodzi mi o techniczny aspekt, czy poprawi to w jakikolwiek sposób zabezpieczenie (wykluczając to, że jeden zastępuje drugi w przypadku jego awarii).
  • #46
    Tracer2
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Możemy sobie gdybać. Jak trafienie będzie bezpośrednie to nic nie pomorze :( wszystko zależy od odległości.
  • #47
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    nie ma sensu zakładać dwóch odgromników bo i po co (przy burzy oba szlag trafi równolegle :) )
  • #48
    Radiowiec 2
    Level 31  
    Poza tym przy pracy internetowej , są ochronńiki które negatywnie wpływają na pracę XDSL ( modem ). Odwidzi się takiemu i zacznie wprowadzać tłumienie . Sam kilka takich zdejmowałem . Paranoja , ale prawdziwe . Pozdrawiam !
  • #49
    michcio
    Electrician specialist
    OK, założę może ten OX-1, na wejściu do domu, podpięty bezpośrednio do uziomu otokowego bednarką.

    Pozdrawiam

    PS: Lepiej rydz niż nic :) Może sprzętu nie uchroni (i tak zawsze wyłączam :D ), ale zaszkodzić nie zaszkodzi.
    Aha, ostatnio w mojej okolicy widziałem jeszcze inne odgromniki, jakie teraz zakłada TPSA, na liniach naziemnych jak i napowietrznych, są duże, płaska puszka wielkości... nie wiem, jak sagem od neostrady, tylko dłuższe i węższe...
  • #50
    vinci
    Level 25  
    Radiowiec 2 wrote:
    Poza tym przy pracy internetowej , są ochronńiki które negatywnie wpływają na pracę XDSL ( modem ). Odwidzi się takiemu i zacznie wprowadzać tłumienie . Sam kilka takich zdejmowałem . Paranoja , ale prawdziwe . Pozdrawiam !

    bo do linii xDSL sa inne ochronniki
  • #51
    Radiowiec 2
    Level 31  
    Zawracanie gitary . Powiedz to abonentowi który dokonuje " samo instalacji " ( w dobrej wierze ) i dokona tym samym blokady sygnału . :)) a znałem takiego " magika " który mając rysunek i instrukcję podłączał z uporem maniaka neostradę poprzez filter. Po czym wzywał ekipę i skarżył się że nie działa . :))
  • #52
    skywalker
    Level 22  
    Witam pozwolę sobie dołączyć się do tematu, zdjęto mi dziś odgromnik OA-1 i nic nie pozostawiono (podobno nie sprawdzają się) więc pewnie nie dostanę innego. Czy mam sam instalować we własnym zakresie taki odgromnik i ew jaki mam zastosować (wcześniejszy był założony z uziemieniem na linii tel.)
  • #53
    Radiowiec 2
    Level 31  
    Możesz spróbować. załóż odgromnik od urządzenia PCM. Powinien dać radę i z Neostradą. Pozdrawiam !:))