EAndrzej wrote: Bez porządnego regulatora napięcia i prądu ładownia nie zbuduje się porządnej ładowarki.
Nie wiem co masz na myśli pisząc " i prądu ładownia" ale do akumulatora samochodowego wystarcza zastosować nawet tylko skokową regulacje napięcia. Oczywiście płynna regulacja jest wygodniejsza, czy bardziej praktyczna.
EAndrzej wrote: A wywody kol. adams987 są w dużej mierze chybione wręcz momentami zabawne – prymitywne wyliczanki co niby płynie w ułamku okresu są zupełnie blednę wraz z narysowanymi wykresami – brak w nich akumulatora, który również jest źródłem.
Jeśli są dla Ciebie zabawne to się śmiej.
Ale wniosek taki że nie rozumiesz.
Fakt że nie opisałem tych wykresów starannie ,więc można ich nie zrozumieć.
Dla Ciebie raz jeszcze może przestaniesz się śmiać jak nie to trudno:
Czerwona pozioma kreska która na pierwszym wykresie prawie pokrywa się ze szczytem napiecia 12,01V oznacza 12V na akumulatorze, na drugim szczyt to już 15,96V więc czerwona kreska 12V jest niżej i podobnie na trzecim.
Prąd płynie tylko wtedy gdy napięcie zasilające jest większe od napięcia akumulatora czyli powyżej czerwonej kreski. Czerwony obszar to obszar kiedy tak jest i oznaczony punktami A i B .
Na pierwszym wykresie są one bardzo blisko siebie, a pole czerwone (proporcjonalne do prądu ładowania) jest tak małe że go nie widać.
Masz inną wizje to przedstaw może się też pośmiejemy?
Przy aku 95Ah wskazana jest regulacja skokowa np najprościej przez zrobienie odczepu na wtórnym i wtedy mamy do dyspozycji dwa (można zrobić trzy) napiecia wtórne np 14V i 16V. Moc transformatora powinna wynosić minimum 150VA ale wówczas bedzie się grzał w początkowej fazie ładowania nawet może palić bezpiecznik , lepiej 200VA a więcej też może być.
Dodano po 25 [minuty]: Można akumulator porównać do odbiornika o zmiennej mocy i tak na początku ładowania pobierać chce np. 200VA a w miarę gdy jest coraz bardziej naładowany jego napięcie wzrasta (na wykresie czerwona kreska coraz wyżej czyli bliżej szczytu napięcia zasilającego) pobiera coraz mniej mocy (prąd ładowania spada)
Aby prąd utrzymać w określonych granicach to na początku ładowania włączamy na 14V i płynie nie ogromny prąd mimo że aku jest rozładowany , a gdy już prąd spada to przełączamy na 16V i ponownie wzrośnie by po pewnym czasie spaść .
Podobnie jak ciężki rozruch silnika , małej mocy silnik można załączyć bezpośrednio , dużej raczej już stosuje się najprymitywniej regulacje skokową.