Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak usprawnić chłodzenie komputera.

30 Kwi 2008 16:55 15560 59
  • Użytkownik usunął konto  
  • PCBway
  • Poziom 32  
    Tak, bezpieczne.

    Nie myślałeś o jakimś panelu może?

    Co do wentyli od cyrkulacji - to nie polecam czepiania tak z boku budy tylko lepiej go dać żeby spod zasilacza wydmuchiwał ciepłe powietrze na zewnątrz.
  • Poziom 11  
    Polecam artykuł *****
    Jest w nim opisane kilka sposobów regulacji, myślę że każdy znajdzie coś dla siebie.

    Moderowany przez Mery84:

    Nieaktywny link usunąłem.

  • Poziom 28  
    Hej tez wałkuje ten problem i na skutek wielu pomysłów i własnych doświadczeń polecam zrobić tak:

    -zostaw tą 120 z przodu
    -ten wentyl z boku wdumujacy możesz zostawic lub wywal go i daj pod zasilacz na tylną sciane aby ci wysysał ciepłe powietrze unoszące się w kompie do góry.

    Bo przy obecej konfiguracji zap****lasz całą budę powietrzem które dalej się kotłuje w niej a tylko jeden malutki wentyl w zasilaczu ( który i tak już wytwarza ciepło sam z siebie) który ma 80mm czyli licząc szybko
    ma wydajnośc ok 1/4 wyciagu w porownaniu do tego co wtłaczają te dwie 120.

    Zajrzyj na moje posty " Jak skutecznie przewietrzyć PC''

    tam masz moje rozwiazanie prawie na ukończeniu.
  • PCBway
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Nie polecam rozwiązania na samych potencjometrach z prostego powodu - spalą się najprawdopodobniej pod obciążeniem. Jeśli chcesz je regulować, to polecam np. Przełącznik 2 poz. (ON/OFF) + mały regulator na LM317. Schematy tego prostego regulatorka z przełącznikiem i diodą 2 kolorową (do sygnal. - wł/wył) znajdziesz w https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic331795-30.html . Wtedy na pewno będzie to bezpieczne za równo dla zasilacza jak i wentylatorów (a potencjometr przy zwarciu może cuda jakieś porobić ;) ). Daj sobie na tył - pod zasilacz, wentylator wydmuchujący 120mm.
    Pozdrawiam
    Holcer
  • Poziom 13  
    Jezeli zastosujesz dobrej jakosci potencjometr to wszystko bedzie gralo. Standardowe panele regulacyjne (te najprostsze) sa robione tylko na potencjometrach. Wiec tutaj sie nie zgodze co przelacznikow. Powiedzialbym ze albo jedno albo drugie. Zycie uczy ze najprostsze rozwiazania sa najlepsze :) Przykladowe panele sterowanie wentylami - mozna zbudowac cos na wzor takich jak sprzedaja po kosmicznych cenach.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Akurat ja przełączniki stosuję do tego, że czasami ustawię sobie odp. obroty, potem nie potrzebuję tylu wentylatorów, to wyłączam przełącznikiem :D. Przy okazji ładnie wygląda taki szereg - 4 potencjometry i 4 przełączniki, a nad nimi 4 diody ;). Ok - można zastosować same potencjometry, ale muszą być na "więcej amper", bo się zwyczajnie przepalą. Osobiście jednak stosuję wer. na LM317 - bezpieczniejsza jest, bo w razie czego idzie tylko LM za 70gr ;). W dodatku na tej kostce są też robione "takie co sprzedają po kosmicznych cenach" :).
    Pozdrawiam
    Holcer
  • Poziom 13  
    A no widzisz Holcer :) Ja preczytalem to co bylo wczesniej (patrz cytat) i odnioslem sie do tego o takim rozwiazniu z przelacznikiem pomiedzy 5/12v. Co do wylacznika to jak najbardziej!

    golass napisał:
    Podłączyć każdy osobno to przełącznika 2 pozycyjnego na 5 i 12 V a pomiędzy przełącznik a wentyl dać jeszcze potencjometr i wszystko podłączyć pod zasilacz z PC.
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Podałem Ci schemat. Czego nie rozumiesz?

    Jak usprawnić chłodzenie komputera.

    R1 = 260/240 Ω,
    R2 = 1 kΩ,
    R3 = zależy od zastosowanej diody - tu prawdopodobnie 300 Ω,
    P1= 1 kΩ.

    Możesz też zastosować wer. uproszczoną - bez diody i przełącznika:

    Jak usprawnić chłodzenie komputera.

    Jeśli masz wentylator 3 kabelkowy, to bierzesz tylko czerwony i czarny kabelek. Czerwony to "+", czarny to "masa" ("-"). Żółty służy do pomiaru prędkości, ale w tym schemacie nie da się tego użyć. Gdybyś przeczytał temat, który Ci podałem, doszedłbyś do linku, w którym wyraźnie napisane jest:

    Cytat:
    LM317 wytrzyma max 1,5A czyli na jeden wentylator przypada 0,375A co daje 4,5W mocy na wentylator. Będzie potrzebny radiator na LM317, nie zapomnij o nim.


    Ja osobiście steruje tym 4-ema wentylatorami. Do LM'a mam przyczepiony niewielki kawałek aluminiowego płaskownika, który właściwie zawsze jest zimny :).
    Pozdrawiam
    Holcer
  • Poziom 27  
    Co sie uparliście na na LM317 ,przecież LM350 jest lepszy 3A.
  • Poziom 16  
    Witam
    Jako że chłodzeniem i jednoczesnym nie podnoszeniem poziomu hałasu pasjonuję się od jakiegoś czasu, pozwolę sobie wrzucić parę rad. Pierwsze zasada - jak to powiada nasz Leo - krok po kroku, czyli nie ma rewelacyjnej metody wyciszenia i chłodzenia - chyba, ze ktoś chce na to wydać więcej niż na resztę kompa i kupić sobie obudowę Zalmana z całkowicie biernym chłodzeniem (ostatnio ponad 2000 zł.) Moje rady są może nie tak skuteczne, ale na pewno duuuużo tańsze. I każdy wybiera te, które jest w stanie sam wykonać.
    - czystość i smarowanie - nawet tani wiatrak będzie chodził w miarę cicho, jeśli o niego ktoś dba - czyli okresowo czyści (również łożyska) i smaruje - ja używam od jakiegoś czasy smaru grafitowego. Strasznie brudzi wszystko, ale ma zasadniczą zaletę - nawet jak składniki "tłuste" wyschną - pozostaje jeszcze grafit który całkiem nieźle sobie radzi. No i od razu mamy dodatkową radę - umieszczając wiatraki, pomyślmy tak, aby dostęp do nich (a nawet wyjęcie do czyszczenia) był rozsądny :) Warto wiedzieć, że zatarty wiatrak potrafi zanim sie spali, całkiem nieźle namieszać. Przedwczoraj wyjąłem takiego gada z komputera znajomej - powodował zwarcie na 5 V i zasilacz (Tracer) grzał sie i potem wyłącznik termiczny wyłączał go zupełnie. I tak w kółko, nic nie dało sie zrobić.
    - mocowanie - zastosowanie do montażu wiatraków specjalnych elastomerowych "kołeczków" jest dość odczuwalne. Ponieważ są dość drogie, wariant tańszy to tzw "o-ringi" czyli uszczelki hydrauliczne w kształcie małych "oponek" jako podkładki do standardowych śrubek i wkrętów.
    - szybkość obrotów - oczywiście najlepszy wariant, to regulacja automatyczna, ale można też metoda testów wyznaczyć optymalną wysokość obrotów poszczególnych wiatraków. W 90 % przypadków wystarczy odpowiednie podłączenie do zwykłej wtyczki molex z zasilacza komputera - mamy tam w końcu 3 różne napięcia (5, 8 i 12 V)
    - chłodzenie dysków - nie od dziś wiadomo, że dysk żyje dłużej, jeśli dostaje trochę powietrza - u mnie jest to zwykły wiatrak 80 mm ustawiony na 5 V - gościa nie słychać, a dysk ma temperaturę ok 35 stopni. Co do separowania dysku od obudowy - jeśli będzie miał własne chłodzenie, można spróbować różnych magicznych podkładek - w szczegóły nie wchodzę, chodzi o jakiś miękki materiał pomiędzy dysk a obudowę. Można znowu odpowiednie "o-ringi" :)
    - podzespoły - jeśli jest taka możliwość - stosujmy dobre i duże radiatory - wtedy siłą rzeczy wiatrak nie mysi zamieniać sie w helikopter i lekki przepływ powietrza załatwia sprawę. Nie polecam tez chłodzenia biernego, stosowałem nawet firmowe i niestety nie mam o nim dobrego zdania. Zdecydowanie lepiej działał w takiej samej sytuacji normalny radiator owiewany przez wiatraczek działający nawet na 5 V.
    - ułożenie kabli - warto poświęcić i przemyśleć to tak, aby nie utrudnić ani dostępu do elementów ani cyrkulacji powietrza. Przy odrobinie logiki, można nawet poradzić sobie z taśmami ATA. Albo zamienić je na okrągłe. Standard SATA to już coś trudnego do udoskonalenia - warto jednak i z nimi zrobić porządek.
    Poniżej dwa przykłady - jeden wygląda na nieprawdopodobny - ale jak widać wcale nie musi byc tak, że podzespołów szukamy w dżungli kabli i kabelków :)
    - obudowa - powinna być przestronna i wygodna - ja korzystam z mini-serwerowej. Zamiast wodotrysków i światełek ma parę cech ułatwiających życie. Polecam. I wcale nie musi być specjalnie droga. Moją kupiłem na allegro za 70 zł.
    - zasilacz - nie wolno tu oszczędzać - bo jak on nawali i np w wyniku przegrzania czy zwykłego starzenia podzespołów nagle "dostanie pary" i zapoda nam jakiś "bonus" w postaci dwukrotnego napięcia, to na radosną imprezę z fajerwerkami zabierze nam pewnie większość podzespołów komputera.:cry:
    - wyciszenie "poza komputerem" - nie zasłaniajmy wlotów i wylotów powietrza - nasz komputer też chce żyć. Już pomijam, że jak nie będzie powietrze przepływało przez obudowę, to na skutek tego wzrośnie nam temperatura i wszystkie automaty natychmiast podniosą obroty wiatraków.
    Obejrzyjmy obudowę z zewnątrz - jeśli dotyka ona np do drewnianego biurka czy szafki - mamy od razu piękne "pudło rezonansowe" potrafiące subiektywnie zwiększyć "buczenie" dwukrotnie. Zastosujmy miękkie "nóżki" - u mnie to zwykły filc - ma przewagę nad gumą, bo nie zostawia śladów na półce pod komputerem. I łatwo skrzynkę przesuwać.

    Trochę ekstrawagancji - kolega (za moja radą) zastosował pomysł z "rurą na zewnątrz". Otóż wymyśliłem kanał odprowadzający/wprowadzający powietrze z dworu z/do komputera. Tzn on (kolega) miał możliwość (w starych budynkach są czasami takie kratki pod parapetem, dla mikrowentylacji) zrobienia sobie systemu wyprowadzania (lato) i pobierania (zima) powietrza "z dworu". Ma w obudowie rodzaj króćca (właściwie dwa) na który nakłada specjalną rurę (peszel instalacyjny o średnicy ok 80 mm).
    Gdy na dworze jest ciepło, wtedy rura jest założona do głównego wiatraka który wyciąga gorące powietrze z obudowy. Efekt? W lato komputer nie działa jako grzejnik, bo wywala cały skwar na dwór. A z kolei w zimę jest pobierane powietrze w pobliżu zera stopni czy coś w pobliżu - i w efekcie w skrzynce czasem jest chłodniej niż w domu. Proste, tanie i genialne - tylko nie każdy ma możliwość zrobienia takiego dziurska w murze :/
    I nie każdy komp stoi przy oknie :/
    Zresztą - to nie mój pomysł, tylko raczej adaptacja - tak radzą sobie z gorącym powietrzem klimatyzatory typu monoblock - mają takie rursko które trzeba wyprowadzić na zewnątrz. Inaczej klima z przodu chłodzi a z tyłu dwa razy tyle grzeje :/
    Poza tym - niby proste i oczywiste uogólnienie - unikajmy absurdów - jak np odwrotne zakładanie wiatraków (górny ma WYCIĄGAĆ powietrze a dolny wtłaczać - nie odwrotnie, fizyki nie oszukamy. No chyba, ze ktoś kompa stawia "do góry nogami"). Nie bawmy się w jakieś "filtry" - środek kompa i tak trzeba co jakiś czas oczyścić, a jakieś tkaniny w połączeniu z wbitymi w nie "kotami" z kurzu bardzo szybko działają jako zapora zamiast filtra... Najgorzej, ze widziałem takie udoskonalenia założone fabrycznie w niektórych skrzynkach... Ja je wywalam od razu. Wcale nie jest tak źle czasem spojrzeć do środka komputera. W zeszłym roku w moim zamieszkał chrabąszcz - wprawdzie znalazłem go już zdechłego, ale jak by tak wlazł gdzieś w wiatrak...

    Jak usprawnić chłodzenie komputera.Jak usprawnić chłodzenie komputera.

    [ Zdjęcia zamieściłem jako miniaturki - przyspiesza to ładowanie forum i proszę o wklejanie właśnie w ten sposób. Szczegóły: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic595877.html
    Pozdrawiam.
    Holcer ]
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Ciekawy wykład ;). Dodam jeszcze: Układanie kabli SATA . Ogólnie jednak radzę dopłacić te 5 zł na alledrogo i kupić trochę lepszy wentylator. Nie chodzi mi tu o kształt łopatek, podświetlenie, etc, ale o jakość wykonania - nierówne odlewy w tańszych wentylatorach potrafią o parę dB podnieść głośność, tak samo jak stosowane są tańsze - gorszej jakości smary, które szybciej jełczeją i się starzeją. Może to wszystko "pirdoły", ale 'ziarnko do ziarnka...' - tak jak z chłodzeniem - na paście możesz zyskać parę stopni, na przeczyszczeniu pow. jeszcze troszkę, na naoliwieniu odpowiednim wentylatora i odkurzeniu... i uzbiera się z 7 stopni w dół :D, co dla osób podkręcających swój sprzęt na przykład jest już czymś, o co "warto zawalczyć", szczególnie, że nie wymaga to dużych nakładów finansowych, jedynie trochę chęci.
    Pozdrawiam
    Holcer
  • Poziom 27  
    Kup sobie kilka LM350 ,oporniki 240 Ohm i potencjometry Liniowe 2k Ohm.
    Podłącz tak jak na rysunku wyżej i będzie po kłopocie.
    Do LM350 jeśli podłączysz jeden lub 2 wiatraki będzie chodził bez radiatora.
    Z reszta ma on zabezpieczenie termiczne , jak będzie się wyłączał to dopiero przykręcisz kawałek blaszki.
    masz tu krótki schemat podłączenia:
    Jak usprawnić chłodzenie komputera.
  • Poziom 11  
    Może mi pomożecie - czy mogę ten układzik z LM317 zasilać z 13V zasilacza sieciowego? Czy LM nie spali się, jeśli podam na niego 13V? Dodam, że wszystko chodziło na 12V z Molex'a - regulowałem 4 wentylatory.
  • Poziom 28  
    a poco ci 13V z zasilacza sieciowego?
    przecież masz w kompie 12V to poco kombinować??

    Zresztą jakie parametry ma ten 13V zasilacz , może się okazać że ma 13V bez obciążenia a jak podepniesz do niego 4 wentyle spadnie do 12V albo niżej.
    Zależy jaki prąd maksymalnie pociągnie ten zasilacz.
  • Poziom 11  
    trance84 napisał:
    a poco ci 13V z zasilacza sieciowego?
    przecież masz w kompie 12V to poco kombinować??


    Po prostu nie będę używał tego regulatora do wentylatorów w komputerze, tylko terrarium :D. Dawniej było ok, bo komputer stał obok, ale teraz go przenoszę i szukam z czego zasilać :).

    trance84 napisał:
    Zresztą jakie parametry ma ten 13V zasilacz , może się okazać że ma 13V bez obciążenia a jak podepniesz do niego 4 wentyle spadnie do 12V albo niżej.
    Zależy jaki prąd maksymalnie pociągnie ten zasilacz.


    Ten zasilacz był chyba od drukarki przenośnej - znajomy mi go podrzucił, bo drukarkę zalał i kupił nową ;). Nazywa się Canon K30088. Znalezione w sieci:

    Code:
    AD-360U
    
    P/N: K30088
    Includes power cord.
    Input:     110-240V 50/60Hz
    Output:  13V DC, 1.8A


    Da się po tym stwierdzić, czy np. nie spalę LM'a i wentylatorów?
    Pozdrawiam
  • Poziom 28  
    może być różnica 1V dla Lm nie będzie odczuwalna.

    Przykręć te LM do jakiegoś kawałka radiatora i będzie git...
  • Poziom 11  
    Dzięki! A mam jeszcze pytanie. Mam regulator na tym schemacie zrobiony:
    holcer napisał:
    Jak usprawnić chłodzenie komputera.
    R1 = 260/240 Ω,
    R2 = 1 kΩ,
    R3 = zależy od zastosowanej diody - tu prawdopodobnie 300 Ω,
    P1= 1 kΩ.

    Teraz widzę, że tam jeszcze z Molex'a ciągnąłem 5V. Może mógłbyś może napisać mi co mam pozmieniać, aby działało to z moim 13V zasilaczem - aby się diody nie spaliły, bo z tego co widzę, to te 5V właśnie je zasila.
    Dzięki z góry!
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 16  
    Co pokazuje czujnik opisany jako "core"? Bo co by to nie było - jest za gorące. Nie masz tak opisanego np procka grafiki? I np nie jest chłodzony jakimś cudownym biernym radiatorem? Bo jeśli tak, to pewnie masz też zwiechy na grach albo artefakty na ekranie. Ja tak miałem kiedyś na Radeonie 9000 - na fabrycznym biernym chłodzeniu grzał się jak dziki. Dostał 3 x większego biernego Zalmana - trochę lepiej ale niewiele. W końcu założyłem na radiator mały wiatraczek, zasilany z linii 5 V i problemy sie skończyły. A Radek był co najwyżej lekko ciepły. Po kilku takich przejściach jestem bardzo niechętny do biernych chłodzeń. Te, które są dostępne na rynku w rozsądnych cenach wymagają niezłego przeciągu w obudowie. Czyli zamiast ciszej jest głośniej - bo nie ma wiatraka na grafie, a za to muszą być dwa dobre w skrzynce. Czyli trochę tak jak w McDonalds zamówić dwa hamburgery i do tego dietetyczną colę :D
  • Poziom 28  
    Golass zrób porządek w kompie tak jak na fotkach wyżej.

    Załóż dodatkowy wentyl wyciągający gorące powietrze z budy.
    I przedewszystkim wyczyść radiatory z procka karty grafiki i zasialcza i poodkurzaj we wnętrzu tego komputera.
    To powinno zbić trochę temperatury panujące u ciebie w zestawie.
    Jeszcze troche i komputer odmówi ci poszłuszeństwa raz a porządnie.

    Najlepiej wklej fotki twojego wnętrza komputera.

    I przedewszystkim na dzień dobry wymień pastę pod radiatorami.
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Poupinaj taśmy IDE i walające się kable zasilacza. To co nie potrzebne wepchnij za koszyki. Możesz zrobić fanswap zasilacza, i cooler'a CPU. Wymień pasty, jeśli nie masz tam Arctic Ceramique co najmniej... znając życie jakiś silikonowy syf jest tam podklejony przez producenta... Na tył możesz dać wolnoobrotową 80'kę i wtedy napisz jakie masz temperatury. Czy ten wentylator na froncie działa? Ma skąd zasysać powietrze? Dziwi mnie temp. dysku (54°) z tak dużym wentylatorem - ja na A/C jeszcze u siebie nie miałem żadnego chłodzenia dysku i 35 w stress było normą. Przytknij palec do dysku i zobacz, czy na prawdę się tak grzeje. Sprawdź też temperatury w biosie i innym programie (Everest...), bo może coś źle odczytuje? Core to chyba temperatura diody procesora. Nie wygląda to najlepiej. Napisz dokładnie jaki to sprzęt i ile już ma. Dokonywałeś jakichś modernizacji chłodzenia w międzyczasie? Jesteś pewny, że chłodzenie CPU dobrze przylega? Podkręcałeś ten sprzęt?
    Pozdrawiam
    Holcer

    P.S. Zdjęcia ładuj przez "załaduj zdjęcie", a nie jako załącznik, bo Cię moderatorzy obdarują ;).
  • Poziom 28  
    Cześć holcer.
    Zobacz jaki tam jest bajzel .
    Rany boskie aż się dziwie że to jeszcze chodzi.
    Mamy racje niech poodpina to całe dziadostwo co wisi na procku zmieni pastę pod każdym radiatorem bo coś mi się zdaje że ma "poduszki powietrzne" na styku rdzenia procesora z radiatorem i one działają jak izolator i trzymają to ciepło na rdzeniach a tylko w niewielkim stopniu przekazują go na radiator.
    Zobacz też ten mały śmieszny wentylatorek na grafice on ma schładzać ten radiator?Wydaje mi sie że tam jest fabryczny jakiś wentyl ale w jakim stanie?
    Pozatym ten wentyl na dole obudowy jest dokładany bo nie wydaje mi się że był fabrycznie.Ciekawe jak jest założony czy wciąga powietrze i czy ma skąd.
    Dziwią mnie te temp na CPU bo przy TAKIEJ chłodnicy powinno być spokojnie 35'C .
    Jeżeli autor tego postu czuje się na siłach to jabym rozebrał to wszytko z tej budy na zewnątrz poczyścił pooglądał i posprzątał w tym.
    Kable poupinać i schować za płytę tak jak mówisz.

    Niech kolega da jeszcze fotkę przodu tego kompa czy wentyl ma skąd czerpać zimne powietrze bo coś czuje że nie ma:(:(:(

    Acha i fotke tej grafiki od strony radiatora.

    Specyfikacja też się przyda co tam siedzi za sprzęt.
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Wytnij okrąg 12cm z przodu i wstaw grill, bo przez to nic nie leci... Na grafikę daj radiatorki na pamięci, a na gpu cokolwiek, bo rozstaw otworów z tego co mi się zdaje jest uniwersalny. No to sądzę, że doszliśmy dlaczego GPU się gotuje. Martwią mnie te dyski. Sprawdzałeś organoleptycznie ;) jak się mają podczas pracy? Wywal z tyłu pod grafiką niepotrzebne zaślepki na śledzi - to pomoże utrzymać wentylatorowi ciąg powietrza na dysk - będzie wychodziło pod grafiką i przy okazji ją też schładzało. Na ile V jest ten 120 na froncie ustawiony? Przede wszystkim zrób dziurę z przodu, aby mógł ten wentylator cokolwiek zasysać (bo te dziurki są po prostu komiczne ;) ) i poukładaj kable.
    Pozdrawiam
    Holcer
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Ja tam widzę tylko 2 diody i 2 przyciski :D. Po prostu wyjmij razem z oprawkami, otwornicą wytnij dziurę, a przyciski/diody zamontuj w wolnym miejscu... czy to po lewej i prawej stronie czytnika, czy w zaślepce wolnej napędu - Twój wybór ;). Przy okazji możesz się w "mini-modding" pobawić - zmienić diody na inny kolorek (tylko najpierw dobierz rezystor) i przyciski sobie inne kupić. Jednak jeśli nie chcesz - montuj te ;). I tak tą budę nieźle już pokiereszowałeś :lol:.
    Pozdrawiam
    Holcer

    P.S. Co do kabli - to ich nie chowaj, tylko zepnij przynajmniej... owiń czymś - oploty, wężyki, opaski zaciskowe w ostateczności to co niektórzy już robili chociaż ze względów estetycznych nie popieram - taśma izolacyjna ;).
  • Użytkownik usunął konto