Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zakładanie c.o

Razack 01 Maj 2008 23:48 4911 10
  • #1 01 Maj 2008 23:48
    Razack
    Poziom 2  

    Witam chciałbym założyć sobie centralne ogrzewanie w domku,jak sie do tego zabrać i co będzie potrzebne, proszę o pomoc ponieważ jestem w tym zielony. :P

    0 10
  • #2 01 Maj 2008 23:55
    area51
    Poziom 15  

    Będą potrzebne miedziane rurki kolanka cyna lutownica grzejniki i inne ktoś kto to robił i woda na sam koniec :D

    0
  • #3 01 Maj 2008 23:59
    Razack
    Poziom 2  

    Co wymieniłeś to mam, właśnie chodzi o to że chce sam to zrobić.

    0
  • #4 02 Maj 2008 05:35
    DonRomano
    Poziom 33  

    Razack napisał:
    Co wymieniłeś to mam, właśnie chodzi o to że chce sam to zrobić.

    Jak Ci pomóc skoro nawet nie wiemy czy chcesz zrobić ogrzewanie w kurniku czy w fabryce czekolady.
    Przydały by się jakieś konkrety.
    Możliwości jest tysiące, poczytaj forum, nawet w tym dziale jest sporo nie wspomnę o googlach.

    Jak poczytasz to pytaj co nie wiesz.

    0
  • #5 02 Maj 2008 23:05
    mirrzo

    Moderator na urlopie...

    Jakim kotłem zamierzasz ogrzewać dom? Od tego zależy układ, jaki można zaproponować. Domyślam się, że masz jako takie pojęcie manualne. Mimo to pewne elementy wykonania będziesz musiał zlecić fachowcom.

    0
  • #6 04 Maj 2008 22:36
    Razack
    Poziom 2  

    Kotłem węglowym , pomieszczenie ma 120m².

    0
  • #7 05 Maj 2008 17:03
    mirrzo

    Moderator na urlopie...

    Jeżeli kocioł węglowy, to: powinien on mieć moc ok.10-12 kW - co i c.w.u. i musi być zamontowany w pomieszczeniu technicznym - kotłowni (polskie prawo zabrania montowania w mieszkaniu).
    Rury, najlepiej stalowe spawane i tu masz pierwszy kłopot ( zakładam, że nie potrafisz spawać), albo miedziane, ale średnice powinny być dużo większe niż zakładasz, ponieważ kocioł węglowy powinien pracować w grawitacji - rury muszą zdążyć z przekazaniem ciepła do grzejników, a więc tylko rury o większych przekrojach zapewniają bezpieczną pracę kotła- tu drugi problem - kasa.
    Możesz wspomagać pompą, ale powinieneś zastosować też zawór różnicowy. Do tego filtry i inny osprzęt. No i najważniejsze - UKŁAD OTWARTY, a więc z naczyniem powyżej najwyższego grzejnika. Gdzieś po drodze, blisko kotła - wymiennik do c.w.u.
    Poza tym musisz mieć odpowiednio dobrany przewód spalinowy - nie można go w najmniejszym stopniu zrobić mniejszy, niż wyjście spalin z kotła, dopływ powietrza z zewnątrz oraz wentylację wywiewną kotłowni. Musisz mieć miejsce na skład opału w pobliży kotła.
    Możesz nieco zejść z kosztów cen miedzi wykonując układ grzania jak dla kotłów gazowych, stosując rozdzielenie instalacji kotła i grzejnikowego poprzez wymiennik płytowy. Jeżeli jest do ogrzania jedno pomieszczenie - tak napisałeś, możesz zastosować nagrzewnicę, zamiast grzejników.
    To tak w skrócie. Pytaj dalej, gdybyś miał problem.
    Więcej wytycznych prawnych i technicznych tutaj: http://www.szkolenia-junkers.pl/files/D20020690_1ygRzEcQkA.pdf
    Dla Ciebie od paragrafu 132

    0
  • #8 05 Maj 2008 22:31
    1950
    Poziom 13  

    mirrzo napisał:
    Jeżeli kocioł węglowy, to: powinien on mieć moc ok.10-12 kW - co i c.w.u. i musi być zamontowany w pomieszczeniu technicznym - kotłowni (polskie prawo zabrania montowania w mieszkaniu).

    to może od początku, skontaktuj się z administracją czy wyrażają zgodę na tego typu rozwiązanie, jeżeli to Twój dom to, to Ci odpadnie,
    później z kominiarzem i niech Ci powie, gdzie możesz zainstalować kocioł,

    pomieszczeniem technicznym może być wydzielony fragment innego pomieszczenia, ale musi spełniać warunki odnośnie kubatury, wysokości, wentylacji tj. nawiewu i wywiewu oraz oczywiście odprowadzenia spalin, ale to powinien Ci powiedzieć kominiarz, jakim warunkom powinno odpowiadać pomieszczenie kotłowni


    Rury, najlepiej stalowe spawane i tu masz pierwszy kłopot ( zakładam, że nie potrafisz spawać), albo miedziane, ale średnice powinny być dużo większe niż zakładasz, ponieważ kocioł węglowy powinien pracować w grawitacji - rury muszą zdążyć z przekazaniem ciepła do grzejników, a więc tylko rury o większych przekrojach zapewniają bezpieczną pracę kotła- tu drugi problem - kasa.

    instalacja miedziana i wcale nie tak duże średnice, jedynia duża średnica, to średnica rury bezpieczeństwa, tam musisz obowiązkowo dać fi 28 mm i na dodatek na tej rurze nie może być żadnej armatury odcinającej,
    piony, o ile nie będziesz odprowadzał poziomów od rury bezpieczeństwa to fi 22 mm, później stopniować przez fi 18 mm, podejścia pod grzejniki fi 15 mm,
    oczywiście układ pompowy z zaworem różnicowym na obejściu


    Możesz wspomagać pompą, ale powinieneś zastosować też zawór różnicowy. Do tego filtry i inny osprzęt. No i najważniejsze - UKŁAD OTWARTY, a więc z naczyniem powyżej najwyższego grzejnika. Gdzieś po drodze, blisko kotła - wymiennik do c.w.u.
    Poza tym musisz mieć odpowiednio dobrany przewód spalinowy - nie można go w najmniejszym stopniu zrobić mniejszy, niż wyjście spalin z kotła, dopływ powietrza z zewnątrz oraz wentylację wywiewną kotłowni. Musisz mieć miejsce na skład opału w pobliży kotła.
    Możesz nieco zejść z kosztów cen miedzi wykonując układ grzania jak dla kotłów gazowych, stosując rozdzielenie instalacji kotła i grzejnikowego poprzez wymiennik płytowy.

    układ z wymiennikiem jest układem droższym i komplikującym instalację początkującemu

    Jeżeli jest do ogrzania jedno pomieszczenie - tak napisałeś, możesz zastosować nagrzewnicę, zamiast grzejników.
    To tak w skrócie. Pytaj dalej, gdybyś miał problem.
    Więcej wytycznych prawnych i technicznych tutaj: http://www.szkolenia-junkers.pl/files/D20020690_1ygRzEcQkA.pdf
    Dla Ciebie od paragrafu 132

    0
  • #9 05 Maj 2008 22:48
    mirrzo

    Moderator na urlopie...

    Z tymi średnicami to trochę nie tak, jak to przedstawił "1950"
    Celowo nie podawałem średnic, bo są one wynikiem wyliczeń projektowych i na tym etapie mogą być sporym przekłamaniem, a poza tym kocioł o mocy ok. 12 kW ma wyjścia 1,5 lub 2 calowe, więc redukowanie tego do wymiaru fi 28 to trochę ignorancja tematu.
    Dlatego za wcześnie na te spekulacje.
    Najlepszym rozwiązaniem jest uzyskanie projektu systemu. Przy takich kosztach inwestycji jest to znikomy koszt, a i z kompetencji wykonawcy bałbym się o wynik, żeby nie wiem, jak byśmy tu na forum się pocili z podpowiedziami.

    0
  • #10 05 Maj 2008 23:02
    1950
    Poziom 13  

    nie zgodzę się,
    zgodnie z normą, kotły na paliwa stałe do mocy 25 kW nie mogą mieć rury bezpieczeństwa o średnicy mniejszej niż 1" czyli fi 28 mm w miedzi i to jest pewnik,

    z bardzo dużym zapasem podałem fi 22 mm które moze przenieść nawet do 20 kW i tutaj nie ma co kombinować,
    jadąc od grzejników, znając ich moc w temperaturach pracy 70/55/20 śmiało można założyć że fi 15 mm można obciążyć grzejnikami o łącznej mocy 3,5 kW, fi 18 mm do 7 kW, a powyżej tych 7 kW na gałązce dać fi 22 mm i ot cała filozofia,
    te moce przenoszone przez poszczególne średnica, tak na prawdę, to jeszcze mają pewien zapas,

    do takiej prostej instalacji nie warto brać projektanta,

    jeszcze jak by była podlogówka, komnek z płaszczem wodnym czy też kolektory, to dla takiego wykonawcy jak Razack jeżeli bardzo by nalegał że będzie to robił sam, to projektant byłby wskazany,

    chociaż nie każdemu bym zawierzył,

    0
  • #11 05 Maj 2008 23:24
    mirrzo

    Moderator na urlopie...

    Zasada przeliczania mocy dla konkretnych średnic jest mi znana, a że też nie każdemu wierzę, dlatego tak napisałem, a z tym fi 28 to też pod warunkiem , że ... to też pewnik. A założenia ... ? pod warunkiem, że będą te parametry.
    Co do sedna sprawy obaj wiemy, że to nie prosty temat dla laika i jeżeli miałbym autorytatywnie podawać jakiekolwiek wartości tu na forum i brać za to pełną odpowiedzialność, to mnie tu nie ma, bo nie.
    Zdrowia życzę
    PS
    A kolega Razack pytał jak ma się do tego zabrać, a nie pytał o szczegóły techniczne

    0