Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sterowanie dwoma silnikami

05 Maj 2008 21:47 1879 13
  • Poziom 10  
    Witam,
    Posiadam sterownik firmy Advanced Motion Controls model 25A8 do którego podłączony jest silnik szczotkowy DC z przekładnią zębatą 150:1.
    Problem polega na tym, że przekładnia posiada pewien luz który chciałbym wyeliminować poprzez dodanie drugiego identycznego silnika pracującego z minimalnie "przesuniętym" napięciem. Pytanie jest w jaki sposób podłączyć oba silniki do wyjścia jednego sterownika żeby uzyskać taki efekt?
    pozdrawiam
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    albertb napisał:
    Luz na wyjściu przekładni???

    Albert

    Tak, chodzi o luz na wyjściu z przekładni.
    Chodzi o to żeby luz między dwoma silnikami był cały czas wybrany.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    albertb napisał:
    Chyba tak prosto tego nie osiągniesz. I obawiam się, że nikt Ci nie pomoże, jeśli nie opiszesz dokładniej problemu od strony mechanicznej.

    Albert

    Sytuacja wygląda następująco.
    Jest sobie duże koło zębate sztywno połączone z osią ramienia.
    Kołem tym porusza silnik w przekładnią. Jako, że silnik z przekładnią ma pewien luz który ma wpływ na dokładność pracy ramienia przy zmianach kierunku lub pozycji spoczynkowej wymyśliłem, że dołożę drugi identyczny silnik z przekładnią.
    Chodzi o to, żeby silniki wybierały luz między sobą. Może to być zrealizowane tylko wtedy kiedy silniki będą miały podane napięcia o różnych wartościach, pierwszy +15v, a drugi np +17v. Po zmianie kierunku powinno być na pierwszym -17v a na drugim -15v, a w pozycji spoczynkowej na pierwszym -1v, a na drugim +1v.
    Chodzi po prostu o takie jakby lekkie "przeciąganie liny" miedzy silnikami.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    albertb napisał:
    A nie prościej i taniej kawał sprężyny?
    A efekt nawet lepszy (mniejszy pobór mocy) ?

    Albert

    Myślałem o jakimś mechanicznym rozwiązaniu ale nie za bardzo widzę możliwość.
  • Poziom 11  
    Nie znam tego sterownika, ale proponuję taki układ (nie przemyślałem go na wskroś, ale może naprowadzi Cię na dobrą drogę)
    sterowanie dwoma silnikami
  • Poziom 10  
    sterowniczy napisał:
    Nie znam tego sterownika, ale proponuję taki układ (nie przemyślałem go na wskroś, ale może naprowadzi Cię na dobrą drogę)
    sterowanie dwoma silnikami

    Mam pytanko odnośnie pomysłu. Skąd ten 3V spadek napięcia na diodzie?
  • Poziom 11  
    Zastosowane diody są diodami Zenera, czyli w kierunku przewodzenia zachowują się jak zwykłe diody, natomiast w kierunku zaporowym odkłada się na nich napięcie Zenera (w tym przykładzie 3V)

    Można zastosować inne napięcie Zenera, aby zwiększyć lub zmniejszyć różnicę między napięciami wyjściowymi
  • Poziom 10  
    sterowniczy napisał:
    Zastosowane diody są diodami Zenera, czyli w kierunku przewodzenia zachowują się jak zwykłe diody, natomiast w kierunku zaporowym odkłada się na nich napięcie Zenera (w tym przykładzie 3V)

    Można zastosować inne napięcie Zenera, aby zwiększyć lub zmniejszyć różnicę między napięciami wyjściowymi

    A nie jest tak przypadkiem, że powyżej napięcia zenera dioda poprostu zaczyna przewodzić nie ograniczając napięcia o napięcie zenera?
  • Poziom 11  
    nie, dioda zenera to nie tyrystor
  • Poziom 19  
    Mam pytanie czy chodzi Ci o wybieranie luzu przy zmianie kierunku.
  • Poziom 10  
    gregor50+ napisał:
    Mam pytanie czy chodzi Ci o wybieranie luzu przy zmianie kierunku.

    No też.
    Chodzi o wybieranie luzu w całym zakresie pracy od maxa w jedną stronę przez zmianę kierunku i maxa w drugą.