Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakim napięciem ładować akumulator?

djanj 21 Sty 2011 00:02 93722 45
  • #31 21 Sty 2011 00:02
    gimak
    Poziom 38  

    ogur3k napisał:
    jack63:Trafo toroidalne 12V 250VA, odwijamy ile trzeba zwojów aby uzyskać 10V przemiennego (owszem, prąd też zmaleje, jak tak bardzo zależy nam na tych minimum 20A to sprawiamy sobie trafo 300VA), do tego mostek prostowniczy + radiator. Koszt na nowych częściach zamyka się w 100zł, używane albo "zdobyczne".... Dużo mniej :)

    Dodam do tego tylko tyle, że z trafo nie trzeba nic odwijać jak na jego wyjściu jest 12V~ i będzie hulać.

  • Sklep HeluKabel
  • #33 22 Sty 2011 23:54
    kkknc
    Poziom 42  

    Grzegorz_madera napisał:

    Jednak chyba żaden sznujący się (czyt. posiadajcy wiedzę z dziedziny elektrotechniki) fachowiec nie będzie uparcie twierdził, że jest to dla akumulatora całkowicie bezpieczne. Nie oszukujmy się, takie ładowanie skraca żywotność akumulatora i to znacznie. Ale tak jak już ktoś napisał, na temat ładowania akumulatorów jest dużo teorii i nie ma sensu dalej ciągnąć tematu.


    A masz na to dowody, że takie ładowanie skraca żywotność? Ja tak ładuje od jakiś 10 lat ( a nawet dłużej, ale o tym za chwilę ) i nie zauważyłem negatywnych skutków. Co do szanujących się fachowców to moją pierwszą pracą była konserwacja wózków akumulatorowych, w których są kwasowe akumulatory ołowiowe a prądy ładujące wynoszą od 80 do 120A a nawet więcej, mimo że pojemność akumulatorów nie wynosi 800 czy 1200Ah.Więc na przyszłość zastanów się zanim zaczniesz obrażać tych szanujących się fachowców oraz konstruktorów, którzy ten system opracowali.

  • Sklep HeluKabel
  • #34 24 Sty 2011 17:44
    Grzegorz_madera
    Poziom 31  

    Oto co znalazłem na szybko na stronie z linku kolegi @Piotr520:

    Cytat:
    Szybkie ładowanie nie jest zalecane z wyjątkiem dla sytuacji awaryjnych (np. awaria w drodze), ponieważ takie ładowanie znacznie skraca żywotność akumulatora, zwłaszcza gdy akumulator jest po raz kolejny ładowany w taki sposób.

    Chodzi tu o ładowanie dużym prądem. Tak więc nie są to tylko moje wymysły.

  • #35 24 Sty 2011 17:55
    ogur3k
    Poziom 33  

    Grzegorz_madera napisał:
    Oto co znalazłem na szybko na stronie z linku kolegi @Piotr520:
    Cytat:
    Szybkie ładowanie nie jest zalecane z wyjątkiem dla sytuacji awaryjnych (np. awaria w drodze), ponieważ takie ładowanie znacznie skraca żywotność akumulatora, zwłaszcza gdy akumulator jest po raz kolejny ładowany w taki sposób.

    Chodzi tu o ładowanie dużym prądem. Tak więc nie są to tylko moje wymysły.


    Teoria swoje, praktyka swoje. Daj Ty już temu spokój.

  • #36 25 Sty 2011 00:12
    kkknc
    Poziom 42  

    Co do słowa pisanego to kiedyś pisano w księgach oczywiście, bo internatu nie było, że ziemia jest płaska, i co? Że to lub tam coś jest tak napisane to niczego nie dowodzi. Najważniejsze jest przeczytanie tego wszystkiego i wyciągnięcie własnych wniosków, opierając się dodatkowo na własnym jakże ważnym doświadczeniu. Bo takie awaryjne ładowanie dużym prądem zachodzi codziennie w milionach pojazdów silnikowych na całym świecie.
    Od siebie dodam, że chyba czas zamknąć temat, bo zaczyna to mielić w miejscu wnioski i sugestie zostały przez wszystkich wypowiedziane. Jeżeli będzie duże zainteresowanie to przeładuje swój akumulator parę razy przedstawiając logi z ichargera.

  • #37 02 Sty 2012 16:33
    majzel29
    Poziom 9  

    A jeżeli mam akumulator 70Ah i prostownik 12A to ile czasu mam ładować? Proszę pomóżcie.

  • #38 02 Sty 2012 16:45
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #39 02 Sty 2012 21:05
    gimak
    Poziom 38  

    Multimek napisał:
    Jest przyjęte, że akumulator powinien być ładowany prądem równym 1/10 swojej pojemności, a więc prąd początkowy ustal sobie na 70/T [A], gdzie T (w godzinach) czas ładowania > 10 godzin, czyli będzie mniejszy od 7A.

    Tak było przyjęte, ale wtedy akumulatory były "obsługowe", i można było poprawić to co się schrzaniło przekarmiając akumulator, uzupełniając ubytki wody w celach.
    Pytanie zasadnicze, w jaki sposób kolega rozpoznaje to, w jakim stopniu jest rozładowany akumulator i w związku z tym jaki ładunek [Axh] do akumulatora ma się zmieścić?

  • #40 03 Sty 2012 20:16
    grunz
    Poziom 18  

    Witajcie.
    Mam transformator toroidalny 230v/12v 250va.
    Czy jeżeli wyprostowałbym z niego napięcie odpowiednim mostkiem prostowniczym a na wyjściu podłączę regulator ładowania z alternatora od fiata 126p to cały układ będzie mógł spełnić rolę ładowarki akumulatorów???

  • #43 03 Sty 2012 21:12
    gimak
    Poziom 38  

    grunz napisał:
    Czy jeżeli wyprostowałbym z niego napięcie odpowiednim mostkiem prostowniczym a na wyjściu podłączę regulator ładowania z alternatora od fiata 126p to cały układ będzie mógł spełnić rolę ładowarki akumulatorów???


    Nie, nie będzie to działać. Praca regulatora napięcia w prądnicy/alternatorze na czym innym polega. Tam regulator reguluje prąd wzbudzenia tak, aby napięcie na zaciskach prądnicy/alternatora miało odpowiednią wielkość.
    grunz napisał:
    Mam transformator toroidalny 230v/12v 250va.

    Niech kolega zmierzy napięcie zmienne na wyjściu trafo, jeżeli jest równe 12V to po zastosowaniu odpowiedniego mostka (przy tym trafo wg mnie 25A) i dodatkowo amperomierza, może kolega spokojnie ładować akumulator praktycznie każdy akumulator.
    Na początku prąd ładowania będzie adekwatny do stopnia rozładowania i w miarę ładowania będzie spadał.
    Przy nowym sprawnym aku końcowy prąd ładowania spada praktycznie do zera, im starszy aku, tym prąd końcowy (spoczynkowy) jest większy - po tym można stwierdzić kondycję aku.
    Przy bardzo mocno rozładowanym aku, można w pierwszym etapie (na poczatku) włączyć w szereg żarówkę 50-100W/12V, dla ograniczenia prądu początkowego, a po jego spadku żarówki pominąć.
    Mnie nie zdarzyło się ani raz w ciągu 35 lat doprowadzić do przeładowania akumulatora takim prostownikiem
    Akumulator o większej pojemności będzie się dłużej ładował, o mniejszej krócej.
    Przy większym napięciu trafo (dla świętego spokoju) należałoby zastosować układ (automatykę), który przerywałby ładowanie gdy napięcie na zaciskach aku osiągnie wartość 14,3-14.4V i ponownie wznawiał, jeżeli napięcie spadnie poniżej powiedzmy 13.0-13.5V (wartość do ustawienia) i tak w kółko, aż kolega odłączy aku od prostownika.
    Zapomniałem o istotnej rzeczy - bezpieczniku zabezpieczający w obwodzie ładowania.
    To jest wg mnie cała filozofia ładowania akumulatorów.
    Można to tego dokładać różne inne bajery - do woli i uznania.

  • #44 03 Sty 2012 21:19
    grunz
    Poziom 18  

    Taki układ ładowania aktualnie używam. Myślałem, że regulator od auta ulepszy moją maszynę...
    Dzięki za wyczerpującą odpowiedź :-)

  • #45 22 Sty 2012 10:52
    1670777
    Użytkownik usunął konto  
  • #46 22 Sty 2012 15:33
    kybernetes
    Poziom 39  

    Stratos37, drążysz ten temat od dwóch miesięcy i jakoś Ci nie idzie a przecież na necie mnóstwo takich zabezpieczeń. Więc skoro gotowce Ci nie podchodzą to napisz co sprawdzałeś i z czym sobie konkretnie nie możesz poradzić.