Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem prądu stałego

pawelgr 06 Maj 2008 17:17 2169 6
  • #1 06 Maj 2008 17:17
    pawelgr
    Poziom 10  

    Witam
    Kupiłem czujnik parkowania do samochodu i jak to zwykle bywa dopiero jak szukałem miejsca gdzie by tu dobrze było zamontować wyświetlacz okazało się że nie ma za bardzo gdzie go wsadzić żeby było w miarę dobrze. No i jak tak przymierzałem go to wpadłem na pomysł żeby zamontować go w schowku koło biegów ale tak, żeby w czasie normalnej jazdy był schowany a dopiero po włączeniu biegu wstecznego żeby się automatycznie wysuwał.
    Wyświetlacz ma wymiary 9cm x 3cm x 1,5cm (szerokość/wysokość/głębokość) i mocowanie chciałbym zrobić na górnym poziomym przednim brzegu tak żeby się cały chował w obudowę schowka (po wycięciu tam otworu). I jeśli wbije się wsteczny to ma się obrócić w dół o około 90 stopni i zatrzymać a jak się wbije na luz lub inny bieg to żeby się automatycznie chował.
    No i o ile konstrukcje to bym jakoś zrobił to nie bardzo wiem jak i czym mam sterować silnik który ma go wysuwać i chować. Chciałbym użyć silniczek albo ze starego radia samochodowego na kasety albo z cd romu.
    Jeśli by ktoś wiedział jak zrobić układ sterujący tym silniczkiem (o ile się da) to prosiłbym o pomoc.
    Chodzi głównie o to żeby on się obracał tylko o te 90 stopni w jedną i drugą stronę i się zatrzymywał.
    Nie wiem jak to inaczej i dokładniej opisać więc jeśli ktoś ma jakieś inne pytania to proszę pisać.
    A i samochód to golf III

    0 6
  • #2 06 Maj 2008 19:14
    sterowniczy
    Poziom 11  

    Żeby było prosto, to pewnie najlepiej krańcóweczki zapodać:
    Sterowanie silnikiem prądu stałego

    0
  • #3 06 Maj 2008 20:36
    akexander_m
    Poziom 15  

    Bez zastosowania przekładni to chyba nic z tego nie wyjdzie. 90° obrotu to on się jeszcze nie rozpędzi a już musi się zatrzymać.

    0
  • #4 06 Maj 2008 21:35
    sterowniczy
    Poziom 11  

    przecież może się zaprzeć o krańcówki, nic mu się nie stanie jak go ostro przyhamują

    0
  • #5 07 Maj 2008 00:16
    pawelgr
    Poziom 10  

    A mógłbyś podać jakiś numer tego przekaźnika? Lub gdzie można taki znaleźć bo żaden mi nie pasuje (patrząc według schematu).
    +12V zasilanie to pasowało by chyba pociągnąć prosto z akumulatora lub innego miejsca gdzie cały czas jest napięcie, przez jakiś bezpiecznik żeby po wyłączeniu kluczyka (ginie napięcie na wstecznym) wyświetlacz schował się, tylko że zostawiając samochód na wstecznym i przekręcając kluczyk na zapłon wysunął by się z powrotem od razu. Trzeba przemyśleć co będzie lepsze:D
    A co do tego że silnik nie zdąży się jeszcze rozpędzić a już musiałby się zatrzymać to myślę nad zrobieniem jakiejś małej przekładni ale nawet bez niej nic by mu się chyba nie stało. Albo dać trochę niższe napięcie na zasilanie to się będzie wolniej kręcił.

    0
  • #7 07 Maj 2008 16:36
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Przekaźnik może być dowolny - byleby miał dwa styki o odpowiedniej obciążalności i cewkę na odpowiednie napięcie.
    Zapytaj w dowolnym sklepie elektronicznym...

    Cytat:
    Bez zastosowania przekładni to chyba nic z tego nie wyjdzie. 90° obrotu to on się jeszcze nie rozpędzi a już musi się zatrzymać.

    Raz że silnik będzie miał ciężko i jak krańcówka odłączy napięcie - całość może się schować, dwa że od takich "udarów" albo konstrukcja, albo wyświetlacz szybko może się skończyć.

    Ja bym pomyślał o wykorzystaniu mechanizmu wysuwania tacki z CDROM-u. Z silniczkiem, przekładnią i "mięchem" to łączącym.

    Pamiętaj tylko że ten silnik jest na napięcie niższe niż 12V. Przy 12 też nie pożyje za długo...

    0