Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

prosty tani fajny i przydatny TERMOMETR elektroniczny

michal_rybka 06 May 2008 17:33 35274 13
  • witam

    tutaj opisze prosty ale efektowny i przydatny termometr.
    do jego budowy potrzeba:
    -uklad scalony LM35 w dowolnej wersji
    -wskaznik wychylowy lub woltomierz cyfrowy
    -rezystor nastawny (perek) np 4.7k
    -troche kabli/przewodow
    -cyna lutownica kalifornia checi....

    u mnie koszt budowy tego wychylowego termometru wyniosl 0zl
    dla czego?

    uklady LM35 najczesciej mozemy znalesc w drukarkach atramentowych hp deskjet np 600, jest tego do groma na smietnikach itp, sa bezurzyteczne, nawet zasilacze maja 30V wiec tez malo do czego sie moze nadac zwykle do niczego.. ale maja wlasnie te LMy. znajduja sie one na plytce z tylu widocznej po otworzeniu do gory tej klapki za mechanika. sa na plyteczce na ktorej jest jeszcze jaki mikrowylacznik i costam jeszcze, w karzmadz razie mozna siegnac reka i plytke wylamac z naszym elementem bez koniecznosci przynoszenia ze smietnika calej drukarki

    mozna tez kupic w sklepie, ale to nie w moim stylu ;P, niewiem ile kosztuje

    wskaznik wychylowy: wszedzie ich pelno, nadaje sie kazdy, im wiekszy tym do tego celu fajniejszy :) ze starych urzadzen np szaf sterujacych ktore moznemy znalesc na zlomie. wskaznik wyniesie wiec z 5zl w najgorszym wypadku, biorac wiecej gratow mozna dostac go gratis. ;)

    kabli perkow i innej drobnicy kazdy elektronik ma na worki, a jak ktos nie ma polecam wybrac sie na osiedle i poszukac wyrzuconych telewizorow/monitorow. tam jest pod dostatkiem drobnych elementow i kabli

    cyne kalifornie lutole trzeba NIESTETY kupic (ale jak sie umiejetnie urzywa to starcza na dlugo).... jeszcze nigdy zadnego z tych nie znalazlem ;P ale najtansza lutole oporowa kupilem ostatnio w sklepie za 2.50. moze to nie jest nic porzadnego, ale na poczatek wystarczy. ja kupilem z racji ze "jak tak tanio to a noz sie kiedys przyda" zreszta sie przydala.

    laczymy ukladzik tak jak to pokazalem na schemaciku



    prosty tani fajny i przydatny TERMOMETR elektroniczny

    trzeba miec jakis inny termometr pod reka na chwile nawet aby sobie tym perkiem dostroic wlasciwe wskazanie termometru i w zasadzie tyle. do zasilania dobra jest zurzyta bateria 9V ktora nawet w mierniku juz sie nie nadaje, dziala w termometrze jeszcze dlugi czas :)

    pozniej skonstruowalem wersje cyfrowa, na nastepnych zdjeciach. rozni sie jedynie tym ze zamiast ustroju pomiarowego jest tablicowy woltomierz (orginalnie zasilanie 220V ale wyprowadzilem tez wejscie na 12V, stabilizowane, jest tez stabilizator 5V na czujniki), jest to juz dostosowane do montarzu w najlepszym samochodzie na swiecie czyli Fiacie 125p, bedzie tam 3 czujniki 1 do temp na zewnatrz 2 do temp w srodku i 3 do temp silnika. do wyboru bedzie (jeszcze nie zrobiony) przelacznik 3 przyciskowy typu isostat (bedzie przelaczac wyjscie pomiarowe i zasilanie zeby na darmo nie byl zasilany) mysle ze niemusze tego opisywac bo jest to schemat analogiczny i prosty

    prosty tani fajny i przydatny TERMOMETR elektroniczny

    prosty tani fajny i przydatny TERMOMETR elektroniczny

    prosty tani fajny i przydatny TERMOMETR elektroniczny

    jesli ktos ma inny LM niz ten o ktorym mowie tu sa opisy LM35 w innej obudowie

    prosty tani fajny i przydatny TERMOMETR elektroniczny

    cala serwisowke do LM35 w pdf mozna sciagnac sobie z internetu i tam jest opisane wszystko
    http://www.national.com/ds/LM/LM35.pdf

    pozdrawiam :)
    ps. aha, moj termometr mierzy tylko dodatnie celcjusze, ale w pdfie jest tez schemat takiego co by i ujemne mierzyl, mi tam dodatnie starczy :)

    aha jeszcze jedno. caly LM35 po podlutowaniu do 3 zylowego przewodu najlepiej jako jeden przewod (np od myszki albo zwykly sieciowy z uziemieniem) nalezy po zaizolowaniu nozek LMa "zatopic" w termokurczce zalozona na sporej dlugosci obejmujaca calego LMa tak zeby troche wystawalo i zeby sporo bylo juz na glownej izolacji kabla (nie moze sie dostac woda) zgrzewajac nalezy wystajacy poza LMa koniec na chwile scisnac palcami wtedy zgrzeje sie ze soba i nie ma mozliwosci dostania sie tamtedy wody takze w miejscu kabla nalezy pozgniatac go zeby sie lepiej do kabla termokurczka skleila, dla pewnosci mozna tez pozniej jeszcze zalac super glutem ale to jak juz kto chce :)

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    michal_rybka
    Level 32  
    Offline 
    Graciarz MacGyver :) specjalizacja - robienie czegoś z niczego :)
    Has specialization in: Graciarz :)
    michal_rybka wrote 1694 posts with rating 419, helped 184 times. Live in city Lublin. Been with us since 2004 year.
  • #2
    enemyhilator
    Level 16  
    Fajne to sie dopiero nazywa odzysk :D. Fajne te śmietniki u ciebie są :D
  • #3
    michal_rybka
    Level 32  
    teraz to juz mniej fajne.. zreszta niema kiedy nawet na poszukiwania chodzic, kiedys jak sie nie pracowalo tylko za szkolnych czasow to bylo mozna polazic :) oczywiscie - odzysk ponad wszystko! u mnie prawie wszystko jest zrobione z wyciagnietych z innych urzadzen czesci, baaaardzo zadko odwiedzam sklep elektroniczny
  • #4
    enemyhilator
    Level 16  
    W sumie zazdroszczę takim co mają dostęp do części z odzysku, np. nagrywarki dvd, ja nie wiem skąd niektórzy mają całe kartony z tym szrotem. Jak bym miał takie coś to bym popróbował zrobić taki laser dobrze znany na tym forum.
  • #5
    satanistik
    Level 27  
    Też muszę przyznać że odpadami z przy domowego śmietnika albo pozostałościami po giełdzie elektronicznej nigdy nie wzgardziłem.
    Ludzie przeciętni nie zdają sobie sprawy jaki potencjał drzemie w sprzęcie który wyrzucają. No i recykling to przecier ekologia a to w dzisiejszych czasach warto docenić. Po co sprawny LM ma trafić na wysypisko jeśli jeszcze długie lata może mierzyć temperaturę w samochodzie. Niektórych zraża sam fakt że ktoś wyrzuci coś na śmietnik? Tym lepiej dla tych co to doceniają. :D
    Ja bym dodał jeszcze przetwornice ze starej karty sieciowej ( takiej jeszcze ze złączem BNC) ona zamienia 5V na -9v a to dało by możliwość pomiaru ujemnej temperatury przy możliwości zasilania z 5V dc czyli dalej ze starej bateryjki.
  • #6
    michal_rybka
    Level 32  
    nom, silniczek pradu stalego faktycznie jest i to calkiem fajny, krokowych nie zbieram wogole bo dla mnie sa bezurzyteczne, no moza je wykorzystac jako maly alternatorek czyli pradnice kilkufazowa do tego sa naprawde dobre ale i tak poza pradniczka do recznej latareczki nie wiem co z tego mozna by zrobic.. no elektrownie wiatrowa jak bym mieszkal w gorach albo nad morzem :) ale to tez wolal bym poprostu zwykly alternator od Fiata 55A...


    a co do odzysku - najlepiej stac przy tych durnych kontenerach elektroeko i ZANIM ktos tam im odda bo to prawie juz przepadniete to sepic od tych co przynosza, im to wszystko jedno i czesto oddaja :) wiec odrazu do samochodu i czekanie na kolejnego delikwenta :)
    ps. nie sepcie od taksiarzy, to sa kanalie i z nimi wogole ciezko sie idzie dogadac.. (w moim przypadku spisal moj nr rej. i powiedzial ze zadzwoni na straz miejska na co ja go tylko wysmialem bo niby co im powie? ze wykrada smiecie?? ;P)

    pozdrawiam wszystkich maniakow robienia czegos z niczego

    a co do kondorka - akurat dzis udalo mi sie podskoczyc na zlom i akurat trafilem kondora, wzialem bez namyslu, zaplacilem za niego 10zl i jako ze mam tego co na zdjeciu niekompletnego to z 2 napewno powstanie jeden sprawny :D
  • #7
    bugster44
    Level 14  
    pytanie mam. jaki zakres napiec masz na tym ukladzie? bo nie wiem jaki wskaznik kupic.
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    konel83
    Level 15  
    Ja mam trochę inne pytanie, czy jak zastosuje miernik +\- 13v to się nada? oraz czy będzie się wtedy dało zmierzyć temperaturę ujemną? No i ile °C odpowiada V. Po prostu napisz że jak jest 9v to na dworze jest np.18°C.

    Pozdrowienia konel83
  • #10
    bugster44
    Level 14  
    dokladnie! pomysl masz fajny (do autora) ale nie podales praktycznie zadnych parametrow... zaleznosci... nic. tylko schemat. podpinam sie wiec do pytania - jaka skala, jaki wskaznik (napiecie, opor)

    pozdrawiam

    Dodano po 45 [minuty]:

    znalazlem ;] dobry motyw. trzeba tylko pamietac iz uklad LM35 ma wiele wersji... w zaleznosci od przeznaczenia nalezy dobrac odpowiadni... michal mogles napisac wprost jedno zdanie... "napiecie wyjsciowe jest wprost proporcjonalne do temperatury wyrazonej w *C"
    pozdrawiam

    Dodano po 12 [sekundy]:

    http://www.elportal.pl/pdf/k07/05_01d.pdf
  • #11
    konel83
    Level 15  
    Dzięki za odpowiedź na moje pytanie! Jutro biorę się za montaż! Tylko rozwalę tego hp690c!

    PS Jaki tranzystor mógłbym zastosować żeby to wykorzystać jako termostat (sterowanie przekaźnikiem!)

    Jeszcze nota katalogowa KILCK
  • #12
    bugster44
    Level 14  
    z tym przekaznikiem dobry motyw. chce zrobic chlodzenie procesora maxymalnie pasywne :D ale proponowalbym moze jakiegos mosfeta jako przekaznik. jak narazie wentylator wlaczam jak radiator cieply sie robi (procek to celeron a radiator dalem duzo wiekszy) narazie dam zwykly termometr (lm 35 bez rezystorow, bezposrednio podpiety do linii 12 v i do miernika ustawionego na zakres do 2000 mV) jak ktos pomoze zrobic uklad termostatu to sie to przyda napewno na forum

    pozdrawiam

    Dodano po 2 [minuty]:

    ps. mysle ze nie ma sensu rozwalac drukarki:P LM35 kosztuje w granicach do 5 zl :) i mozesz wybrac jaka chcesz obudowe. polecalbym to-220 gdyz latwo przymocowac taki tranzystor jedna srubka. latwiej odbiera cieplo... bo jest metalowy. ewentualnie miedzy grzejacy sie sprzet a LM35 dac odrobine pasty termoprzewodzacej dla lepszego przeplywu ciepla.
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    konel83
    Level 15  
    Ujemne stopnie - sprawdź w nocie katalogowej jest tam jakiś obwód!

    Ja mam pytanie apropo wyciągania tego z drukarki! Mam HP DeskJet 690C i nie mogłem znaleźć tego LM35! Mógłby ktoś wrzucić skan tego z zaznaczeniem gdzie on jest? Sprawdzałem na największej płytce z uC oraz na dwóch mniejszych i nie znalazłem! Dodam że "płyta główna" jest w smd.

    Już wiem :!: Znalazłem :!: Element był oznaczony jako "TMP35G"! Ma bardzo podobne właściwości do lm35

    Nota katalogowa TMP35