Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem jednym przyciskiem.

milypl 10 Maj 2008 14:36 17185 54
  • #31
    elkard
    Poziom 36  
    To że ten układ pracuje w sposób jak rozumiem satysfakcjonujący Ciebie, to raczej szczęśliwy przypadek. nie było to zamiarem konstruktora. A też nie chciałem na początku, tego problemu poruszać nie wiedząc w jakim kierunku będziemy podążać.
    Oczywiście, można teraz to tak poprawić aby uzyskać gwarancję początkowego startu w jedną ze stron, bądź pozostawić tak jak jest, i zobaczyć jak to wyjdzie w zmontowanym przez Ciebie układzie.
    Ale tak prawidłowo, to należało by to uwzględnić w tym schemacie. Co zresztą zaraz uczynię.
    I oto poprawione. Sterowanie silnikiem jednym przyciskiem.
    Wartości R4, R5, C1, na razie orientacyjne.
  • Relpol przekaźniki
  • #32
    bogdan_p
    Poziom 39  
    nie do końca tak jak napisałem :
    Cytat:
    do GND wejścia mostka i Enable

    właściwie wystarczy Enable do GND tak aby mostek był wyłączony
  • #33
    elkard
    Poziom 36  
    Cytat:
    nie do końca tak jak napisałem

    Oczywiście, trochę się rozkojarzyłem,. Ale już poprawiłem, tak jak napisałeś. Ale wejście 3A i 4A mogą chyba też mogą być do GND ? ...
  • #34
    bogdan_p
    Poziom 39  
    oczywiście że mogą , samo podanie na Enable L praktycznie wyłącza sterowanie mostkiem dla pewności można również wejścia 3A , 4A , masz wówczas pewność że ta część mostka jest zupełnie wyłączona
  • #35
    milypl
    Poziom 13  
    Wstępny projekt PCB, ciekawe ile błędów :)
    Sterowanie silnikiem jednym przyciskiem.
  • #36
    bogdan_p
    Poziom 39  
    odnośnie L293D końcówka (8) to zasilanie stopnia mocy mostka H , w projekcie pcb masz ją wolną , jeżeli silnik masz taki jaki pisałeś wcześniej to możesz wszystko zasilić z źródła 5V , dołóż jeszcze elektrolity do filtracji zasilnia , wskazane były by ceramiczne jak najbliżej układów CD4023
    samo zasilanie masz też źle , przeanalizuj od punków + / -
  • Relpol przekaźniki
  • #37
    elkard
    Poziom 36  
    Tak na początek to jest kilka błędów, ale ogólnie to całkiem, całkiem.
    Sterowanie silnikiem jednym przyciskiem.
    Tak jak kolega napisał to VCC2, ma być podłączone pod napięcie, stosowne do napięcia znamionowego silnika.
    I z tego co tam jest napisane po niemiecku, to chyba nie będzie 5V.
  • #38
    milypl
    Poziom 13  
    ok, dzięki już poprawiam. Vcc2 też ma być podpięte pod +5V ??
  • #40
    bogdan_p
    Poziom 39  
    na mostku H masz spadek napięcia powyżej 2 V tak więc śmiało możesz podłączyć zasilanie mostka również do 5V końcówka 8 jeżeli uznasz że napięcie jest nadal zbyt duże wystarczy wpiąć szeregowo diody prostownicze np 1N4001 na każdej uzyskasz spadek ok 0,7V
  • #41
    milypl
    Poziom 13  
    Jeżeli mostek da spadek 2V to super , Niemiaszki w swojej ofercie maja podobny silniczek co proponowałem wcześniej na zasilanie od 3V :D PCB poprawione :)
    Sterowanie silnikiem jednym przyciskiem.

    elkard napisał:
    Wartości R4, R5, C1, na razie orientacyjne.

    a podane wartości to napewno będą takie?
  • #42
    bogdan_p
    Poziom 39  
    nadal masz brak zasilania układów CD > GND (7) , zobacz poprawki naniesione przez elkard , przy 5V musisz pozostać bo min. wartość napięcia zasilania tego układu to 4,5 V
  • #43
    milypl
    Poziom 13  
    Rzeczywiście, w nanoszonych poprawkach zworkę nie do tej ścieżki poprowadziłem.

    Poprawione
    Sterowanie silnikiem jednym przyciskiem.
  • #44
    milypl
    Poziom 13  
    Dzięki wszystkim za pomoc, jutro jak dobrze pójdzie to wykonam płytkę i spróbuje uruchomić, jak będzie działało to nagram na Youtube.
  • #45
    elkard
    Poziom 36  
    Jeszcze tylko umknęła Ci uwaga kol. bogdan_p, aby dać dodatkowe kondensatory równolegle z zasilaniem układów 4023, możliwie najbliżej nóżek 7 i 14 (100nF).
    I jeden elektrolit 100 µF, gdzieś na początku zasilania. To w celu zabezpieczenia przed zakłóceniami.
  • #47
    milypl
    Poziom 13  
    Układ uruchomiany, odpalił bez żadnych problemów :)
    Dzięki wszystkim za pomoc. Jak tylko zostanie zamontowany w panelu, filmik oczywiście zamieszczę.

  • #48
    milypl
    Poziom 13  
    Witam ponownie, chciałbym upgradować układ o kolejne zabezpieczenie czyli np: przy sytuacji gdy nastąpił by nagły opór (przeszkoda) przy posuwie panelu napięcie do układu zostało by odcięte do "0" i po chwili przywrócone. Przypomnę że jak odetnie się napięcie układowi przy "zamykaniu" panelu to po ponownym podaniu napięcia panel "otwiera się"
    za wszelkie podpowiedzi będę bardzo wdzięczny :)
  • #49
    bogdan_p
    Poziom 39  
    układ można zbudować wykorzystując komparator analogowy sterując wejście Enable , pomiar prądu dokonać od strony masy (GND) nie jestem pewien czy masy są wspólne dla obu mostków , ale w Twoim przypadku nie ma to większego znaczenia ponieważ i tak obciążasz tylko jeden mostek tak więc połączenia GND L293D połącz przez rezystor do masy układu , na rezystorze będzie następował spadek napięcia proporcjonalny do płynącego prądu w mostku to napięcie wykorzystaj do wysterowania komparatora w którym możesz ustawić odpowiedni próg przełączenia , wyjście komparatora do Enable przy normalniej pracy stan H na wyjściu w momencie wzrostu prądu nastąpi przełączenie komparatora i stan L na wyjściu co oznacza wyłączenie mostka w przypadku spadku prądu obciążenia nastąpi zmiana stanu i kontynuacja ustalonego kierunku , oczywiście sam sygnał możesz wykorzystać w inny sposób do zatrzymania sterowania silnikiem
    jest jeszcze inny prosty sposób na kontraktonie najlepiej z stykami przełączalnymi nawinąć cewkę dobierając doświadczalnie ilość zwoji tak aby zadziałanie nastąpiło przy określonym prądzie , styki możesz już sobie dowolnie wykorzystać do dalszego sterowania w tym przypadku nie ma już znaczenia gdzie będzie dokonywany pomiar prądu może być nawet na przewodzie zasilającym silnik
    w obu przypadkach bardzo ważny jest dobór właściwych parametrów zadziałania przy odpowiednim prądzie , układ z kontraktonem poza prostotą ma ten plus , że dzięki pewnej bezwładności mechanicznej układ nie powinien reagować na prąd rozruchu silnika , w wersji z komparatorem trzeba dobrać elementy RC tworząc stała czasową aby nie następowało zadziałanie komparatora w czasie startu silnika
  • #50
    KrzysiekAtl
    Poziom 17  
    Przepraszam że odgrzewam gotowe danie, ale nie jestem specem w tej dziedzinie a bardzo chciałem sam coś takiego zrobić.

    Bardzo proszę o pomoc:
    1. Czy krańcówki mogą zwierać jak "suwak" do nich dojedzie czy muszą rozwierać obwód ?
    2. Czy jest możliwa przebudowa układu bo mam zamontowane właśnie krańcówki które w normalnie są rozwarte .
    3. Jakie wartości mają byc pozostałych elementów ( rezystory kondensatory ) ?
    4. Zasilanie bedzie 12V a sam silnik pracuje na 9,5 V jak je ograniczyc do tej wartości.
    Dziękuję za pomoc
    Krzysiek
  • #51
    elkard
    Poziom 36  
    1. W tym prezentowanym układzie styki krańcówek po dojechania do końca mają się zwierać.
    2. To ten punkt chyba już jest bezprzedmiotowy.
    3. A chyba są podane wartości wszystkich elementów.
    4. Jeżeli chcesz ograniczyć napięcie dla silnika (z 12V na (9,5V) to możesz podać to napięcie na pin Vcc2 poprzez wstawione szeregowo diody. Uzyskasz spadek napięcia na każdej dodanej diodzie ok. 0,7V. Trzeba też uwzględnić spadek napięcia występujący na układzie L293D.
  • #52
    KrzysiekAtl
    Poziom 17  
    Dziękuję za odpowiedź i pomoc
    Mam tylko jeszcze jedno pytanie :
    C1 - 100uF ?
    C2 -C4 -100 ?
  • #53
    elkard
    Poziom 36  
    Między schematem ideowym a schematem montażowym (płytka drukowana) jest drobna zmiana, na płytce został dodany jeden kondensator i tym samym zmieniła się numeracja kondensatorów.
    Patrząc na płytkę to jest tak:
    R1 - R5 = 10kΩ , (przy czym R4 od razu bym zmienił na 47k).
    C1, C3, C4 = 100nF
    C2 = 100µF
  • #55
    milaczq
    Poziom 2  
    Witam,
    czy muszę dokonywać jakichś zmian, aby dostosować schemat do zasilania 12V?