Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

koparka volvo, dziwne zachowanie instalacji elektrycznej

potencjometr 07 Maj 2008 20:27 4358 4
  • #1 07 Maj 2008 20:27
    potencjometr
    Poziom 10  

    Witam.
    Problem polega na tym, że do naszego warsztatu trafiła koparka na remont kapitalny silnika. Po ponownym włożeniu silnika i podłączeniu wszystkiego mechanik stwierdził, że silnik nie chce odpalić więc poprosił mnie o pomoc abym sprawdził elektrykę. Okazało się, że problemem jest elektrozawór w pompie wtryskowej, a konkretnie + go zasilający. W położeniu stacyjki bezpośrednio przed startem występuje prawidłowo 12V i elektrozawór odblokowuje się ale po odpaleniu silnika i powrocie kluczyka + ten zanika(jest około 0,41V) co oczywiście powoduje zablokowanie elektrozaworu i gaśnięcie silnika. Nie znam instalacji Volvo,a oczywiście schematu nie ma, z chwili wolnego przez którą sprawdzałem tą koparkę stwierdziłem, że:
    1) przy podłączonym plusie do akumulatora, a odłączonym minusie na wszystkich trzech kablach przychodzących do stacyjki(odłączonych od stacyjki przy pomiarze) występuje napięcie: na zasilającym 17V, na pozostałych dwóch okło 10V i 12V,
    2) przy podłączonych obydwu biegunach do akumulatora, kable od stacyjki odłączone, na zasilającym stacyjki jest 12V na jednym z dwóch pozostałych jest zawsze 0V a na drugim czasami jest 0V czasami 10V, z czego po odłączeniu akumulatora i ponownym podłączeniu go na tym drugim jest zawsze zero przed odpaleniem silnika a po zgaśnięciu występuje zawsze te 10V aż do momentu ponownego odłączenia akumulatora i ponownego podłączenia,
    3) przy podłączonym akumulatorze i kablach do stacyjki, bezpośrednio przed zapłonem, na zasilającym stacyjki jest 12V, na pierwszym z dwóch jest 0V, na tym drugim albo 0V albo 10V w zaelżonści czy akumulator byłodłączany czy nie(jak w sytuacji w punkcie 2),
    4) przy podłączonym kumulatorze i stacyjce a po odpaleniu silnika(po wyjęciu elektrozaworu), na zasilającym stacyjkę jest 0,35V, na pierwszym z pozostałych jest podobne bądź trochę wyższe(nie pamiętam) ale napewno niższe niż 12V, a na tym drugim 10V,
    5) po podłączeniu jakiejś innej stacyjki i po załączeniu się wszystkich obwodów w kabinie (elektroniczny wyświetlacz) silnik sam startuje kiedy kluczyk jest w położeniu bezpośrednim przed zapłonem i oczywiście rozrusznik cały czas jest załączony, orginalna stacyjka przy bezpośrednim podłączeniu do + akumulatora pracuje jak każda inna w tym ta którą podłączyłem,
    6) instalacja jest 12V z - na masie, przekaźniki i bezpieczniki sprawdziłem, ładowanie mierzone na akumulatorze jest ok,lampka ładowania gaśnie choć zauważyłem, że jak ją odpałam na min. obrotach to gaśnie dopiero po dodaniu gazu i już się nie zapala( ale to może być wina słabego akumulatora bo często jest odpalana do sprawdzenia),
    7) mechanik mówił, że wkładał inny alternator i też nie chciała zapalić( myślał, że to alternator bo miał kiedyś taki przypadek).
    I teraz moje pytanie brzmi czy jest możliwe że alternator bądź rozrusznik są źle podłączone a mimo to jest ładowanie czy w instalacji jest gdzieś zwarcie bądź bocznikowanie. Alternatora i rozrusznika (podłączenia) nie miałem czasu sprawdzić bo są między silnikiem a kabiną i muszę wywalić kabinę najpierw.
    Oczywiście przed wyjęciem silnika wszystko chodziło choć instalacja wyglada na lekko grzebaną. Koparka nie jest najmłodszych lat więc nie jest to super rozbudowana i zelektronizowana instalacja jednak wszystkie wiązki są szczelnie przykryte i nie widać gdzie co idziei i gdzie się rozgałęzia.
    Prosiłbym w związku z tym o sugestie jak najlepiej dotrzeć do przyczyny. Z góry dziękuję.

    0 4
  • Relpol
  • #2 08 Maj 2008 20:05
    potencjometr
    Poziom 10  

    Dzisiaj znowu w chwili wolnego zajrzałem do tej koparki i stwierdziłem dodatkowo:
    1) przy wciśniętym gazie do oporu koparka odpala(pojawia się 12V na elektrozaworze) i po odpaleniu można gaz odpuścić i nie gaśnie, przy każdym innym położeniu gazu nie odpala(brak 12V na elektrozaworze), jednak nie można jej zgaśić, przekręcenie kluczyka i wyjęcie go nie powoduje rzadnej reakcji.
    2) monitorek wyświetlający, znajdujący się w środku, myślę, że steruje stacyjką i resztą urządzeń w tym sęsie, że podaje sygnał gdyż niemożliwe jest zastartowanie silnika bez załączenia monitorka(myślę, że w jego środku znajdują się jakieś przekaźniki i układy scalone, przychodzi do niego gruba wiązka kabli)
    3) przy wyjętych przekaźnikach nie można odpalić a po odpaleniu przy obecności przekaźnikach(w wyżej opisany sposób) a następnie ich wyjęciu silnik wciąż pracuje, pracuje nawet po odłaczeniu całkowitym stacyjki.
    Sądzę więc,że problem tkwi w alternatorze(nie wzbudza się przy niskich obrotach) oraz w monitorku wyśietlającym.
    Chodź koparka jest marki Volvo to silnik z osprzętem jest Perkinsa. Nie mogłem zabardzo dojść do alternatora ale z tego co widziałem to ma on regylator napięia na tylnej ściance z bezpośrednim podłączeniem do alternatora, do środka alternatora przychodzi kostka z chyba czterema kablami(wyprowadzeenie do obrotów plus coś jeszcze pewnie), do zacisku oznaczonego chyba jako dwie proste kreski(słabo widać) jest podłączony cienki kabelek, zacisk B+ jest wolny i pin w prostokątnej obudowie obok niego też jest wolny.
    Patrzyłem na inny tego typu silnik i podłączenie było podobne z tym, że do obudowy alternatora(do jednej z trzech szpilek skręcających) była podłączona dodatkowa masa.
    Czy ktoś ma jakiś pomysł na to?

    1
  • Relpol
  • #3 08 Maj 2008 20:37
    andrzej0769
    Poziom 19  

    Jeśli chodzi o alternator to wychodzi że jest dobry ,ponieważ musi osiągnąć około 1500 obrotów by nastąpiło jego wzbudzenie .Jaka to jest instalacja12V/24 to znaczy instalacja 12V rozruch 24V, czy tylko 12V.

    0
  • #4 08 Maj 2008 20:53
    rico37p
    Poziom 28  

    Proponowałbym posprawdzać dobrze MASY łączące silnik z nadwoziem. Bo niemożliwe jest aby przed remontem silnika było wszystko ok a póżniej żle. Powodzenia.

    0
  • #5 25 Kwi 2016 16:15
    potencjometr
    Poziom 10  

    Witam.

    Zamykając stary temat, chciałem poinformować, że problemem były przełamane przewody w głównej wiązce.

    Pozdrawiam

    1