Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
MetalWorkMetalWork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

koparka volvo, dziwne zachowanie instalacji elektrycznej

07 May 2008 20:27 5876 4
  • Level 16  
    Witam.
    Problem polega na tym, że do naszego warsztatu trafiła koparka na remont kapitalny silnika. Po ponownym włożeniu silnika i podłączeniu wszystkiego mechanik stwierdził, że silnik nie chce odpalić więc poprosił mnie o pomoc abym sprawdził elektrykę. Okazało się, że problemem jest elektrozawór w pompie wtryskowej, a konkretnie + go zasilający. W położeniu stacyjki bezpośrednio przed startem występuje prawidłowo 12V i elektrozawór odblokowuje się ale po odpaleniu silnika i powrocie kluczyka + ten zanika(jest około 0,41V) co oczywiście powoduje zablokowanie elektrozaworu i gaśnięcie silnika. Nie znam instalacji Volvo,a oczywiście schematu nie ma, z chwili wolnego przez którą sprawdzałem tą koparkę stwierdziłem, że:
    1) przy podłączonym plusie do akumulatora, a odłączonym minusie na wszystkich trzech kablach przychodzących do stacyjki(odłączonych od stacyjki przy pomiarze) występuje napięcie: na zasilającym 17V, na pozostałych dwóch okło 10V i 12V,
    2) przy podłączonych obydwu biegunach do akumulatora, kable od stacyjki odłączone, na zasilającym stacyjki jest 12V na jednym z dwóch pozostałych jest zawsze 0V a na drugim czasami jest 0V czasami 10V, z czego po odłączeniu akumulatora i ponownym podłączeniu go na tym drugim jest zawsze zero przed odpaleniem silnika a po zgaśnięciu występuje zawsze te 10V aż do momentu ponownego odłączenia akumulatora i ponownego podłączenia,
    3) przy podłączonym akumulatorze i kablach do stacyjki, bezpośrednio przed zapłonem, na zasilającym stacyjki jest 12V, na pierwszym z dwóch jest 0V, na tym drugim albo 0V albo 10V w zaelżonści czy akumulator byłodłączany czy nie(jak w sytuacji w punkcie 2),
    4) przy podłączonym kumulatorze i stacyjce a po odpaleniu silnika(po wyjęciu elektrozaworu), na zasilającym stacyjkę jest 0,35V, na pierwszym z pozostałych jest podobne bądź trochę wyższe(nie pamiętam) ale napewno niższe niż 12V, a na tym drugim 10V,
    5) po podłączeniu jakiejś innej stacyjki i po załączeniu się wszystkich obwodów w kabinie (elektroniczny wyświetlacz) silnik sam startuje kiedy kluczyk jest w położeniu bezpośrednim przed zapłonem i oczywiście rozrusznik cały czas jest załączony, orginalna stacyjka przy bezpośrednim podłączeniu do + akumulatora pracuje jak każda inna w tym ta którą podłączyłem,
    6) instalacja jest 12V z - na masie, przekaźniki i bezpieczniki sprawdziłem, ładowanie mierzone na akumulatorze jest ok,lampka ładowania gaśnie choć zauważyłem, że jak ją odpałam na min. obrotach to gaśnie dopiero po dodaniu gazu i już się nie zapala( ale to może być wina słabego akumulatora bo często jest odpalana do sprawdzenia),
    7) mechanik mówił, że wkładał inny alternator i też nie chciała zapalić( myślał, że to alternator bo miał kiedyś taki przypadek).
    I teraz moje pytanie brzmi czy jest możliwe że alternator bądź rozrusznik są źle podłączone a mimo to jest ładowanie czy w instalacji jest gdzieś zwarcie bądź bocznikowanie. Alternatora i rozrusznika (podłączenia) nie miałem czasu sprawdzić bo są między silnikiem a kabiną i muszę wywalić kabinę najpierw.
    Oczywiście przed wyjęciem silnika wszystko chodziło choć instalacja wyglada na lekko grzebaną. Koparka nie jest najmłodszych lat więc nie jest to super rozbudowana i zelektronizowana instalacja jednak wszystkie wiązki są szczelnie przykryte i nie widać gdzie co idziei i gdzie się rozgałęzia.
    Prosiłbym w związku z tym o sugestie jak najlepiej dotrzeć do przyczyny. Z góry dziękuję.
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • MetalWorkMetalWork
  • Level 16  
    Dzisiaj znowu w chwili wolnego zajrzałem do tej koparki i stwierdziłem dodatkowo:
    1) przy wciśniętym gazie do oporu koparka odpala(pojawia się 12V na elektrozaworze) i po odpaleniu można gaz odpuścić i nie gaśnie, przy każdym innym położeniu gazu nie odpala(brak 12V na elektrozaworze), jednak nie można jej zgaśić, przekręcenie kluczyka i wyjęcie go nie powoduje rzadnej reakcji.
    2) monitorek wyświetlający, znajdujący się w środku, myślę, że steruje stacyjką i resztą urządzeń w tym sęsie, że podaje sygnał gdyż niemożliwe jest zastartowanie silnika bez załączenia monitorka(myślę, że w jego środku znajdują się jakieś przekaźniki i układy scalone, przychodzi do niego gruba wiązka kabli)
    3) przy wyjętych przekaźnikach nie można odpalić a po odpaleniu przy obecności przekaźnikach(w wyżej opisany sposób) a następnie ich wyjęciu silnik wciąż pracuje, pracuje nawet po odłaczeniu całkowitym stacyjki.
    Sądzę więc,że problem tkwi w alternatorze(nie wzbudza się przy niskich obrotach) oraz w monitorku wyśietlającym.
    Chodź koparka jest marki Volvo to silnik z osprzętem jest Perkinsa. Nie mogłem zabardzo dojść do alternatora ale z tego co widziałem to ma on regylator napięia na tylnej ściance z bezpośrednim podłączeniem do alternatora, do środka alternatora przychodzi kostka z chyba czterema kablami(wyprowadzeenie do obrotów plus coś jeszcze pewnie), do zacisku oznaczonego chyba jako dwie proste kreski(słabo widać) jest podłączony cienki kabelek, zacisk B+ jest wolny i pin w prostokątnej obudowie obok niego też jest wolny.
    Patrzyłem na inny tego typu silnik i podłączenie było podobne z tym, że do obudowy alternatora(do jednej z trzech szpilek skręcających) była podłączona dodatkowa masa.
    Czy ktoś ma jakiś pomysł na to?
  • MetalWorkMetalWork
  • Level 19  
    Jeśli chodzi o alternator to wychodzi że jest dobry ,ponieważ musi osiągnąć około 1500 obrotów by nastąpiło jego wzbudzenie .Jaka to jest instalacja12V/24 to znaczy instalacja 12V rozruch 24V, czy tylko 12V.
  • Level 28  
    Proponowałbym posprawdzać dobrze MASY łączące silnik z nadwoziem. Bo niemożliwe jest aby przed remontem silnika było wszystko ok a póżniej żle. Powodzenia.
  • Level 16  
    Witam.

    Zamykając stary temat, chciałem poinformować, że problemem były przełamane przewody w głównej wiązce.

    Pozdrawiam