Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

przełącznik krzyżowy z wykorzystaniem tyrystorów

Pio_monter 12 Maj 2008 23:05 1799 6
  • #1 12 Maj 2008 23:05
    Pio_monter
    Poziom 12  

    Witam.

    Mam problem z wykonaniem prostego schematy urządzenia, które zastąpi mi przekaźniki do wyciągarki w samochodzie terenowym. Przekaźniki te mają dopuszczalny prąd 300A. Już komplet spaliłem, bo się grzeją.

    fecet w szkole powiedział, że da radę to zrobić za pomocą dwóch diod i dwóch tyrystorów, ale więcej nic nie powiedział, bo nie pamięta jak to było.

    Szukam pomocy w banalnym projekcie.

    Dzięki za pomoc i pozdrawiam.

    0 6
  • Pomocny post
    #2 13 Maj 2008 08:44
    Mariusz Ch.
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.

    Ten, kto tobie doradzał, zapomniał o wielu rzeczach. Najważniejszą sprawą jest wyłączenie tyrystora w obwodzie prądu stałego. Poczytaj sobie o układach komutacji wymuszonej i dojdziesz do wniosku, że ten projekt nie jest taki banalny. Najprościej można to zrobić wykorzystując mostek H i tranzystory IGBT. Tu jest coś odpowiedniego: http://www.amtek.pl/ele/fuji/fuji.html

    Pzdr.

    0
  • #3 13 Maj 2008 16:03
    Pio_monter
    Poziom 12  

    jesli bym wykorzystał tyrystory GTO? one maja impuls na bramke i robią zapore

    0
  • #4 13 Maj 2008 17:17
    Mariusz Ch.
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.

    O ile dobrze pamiętam, GTO wyłączane są impulsem ujemnym i dodatkowo należy spełnić warunek prądowy. Prąd wyłączający ma wartość minimum 20% prądu przewodzenia przed wyłączeniem. Nie jest to zbyt zachęcające. ;)

    Pzdr.

    0
  • #6 15 Maj 2008 11:38
    andk1eltd
    Poziom 35  

    Jeżeli to ma być proste to właśnie ze stycznikiem. Chyba że znajdziesz przełącznik na 300A...:D. Tyrystorem go nie zastąpisz bo w układzie jest prąd stały - załączyć się da ale wyłączyć już nie.

    0
  • #7 16 Maj 2008 00:57
    bipower
    Poziom 15  

    Jest jeszcze inna możliwość zmiany kierunku obrotów. Jesli to silnik z magnesami to się nie da . Ale jeśli w silnku występuje uzwojenie wzbudzenia. to przełączając kierunek prądu w uzwojeniu, zmieniamy kierunek wiriwania. Prąd płynący w uzwojeniu wzbudzenia jest wielokrotnie mniejszy od prądu w uzwojeniu wirnika.

    0
  Szukaj w 5mln produktów