Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Całkiem początkujący szuka pomocy przy prostym wzmacniaczu

15 Maj 2008 01:08 4407 7
  • Poziom 9  
    Witam,
    Na wstępie zaznaczam, że jestem całkowicie początkujący - o elektronice czytam od wczoraj, poza tym udało mi się ściągnąć i w miarę opanować PSpice'a. Próbowałem zbudować sobie w PSpice prosty wzmacniacz na tranzystorze 2N2222, żeby lepiej zrozumieć działanie tranzystorów. Zrobiłem najpierw prosty układ, żeby wykreślić charakterystykę tranzystora, następnie przyjęłem punkt pracy U(CE)=9V i I(C)=4mA i wyliczyłem wartości R(C)=750Ohm i R(B)=380kOhm. Już byłem z siebie dumny, bo PSpice pokazał, że moje wyliczenia były poprawne (co widać na załączonym obrazku, dodam że U(BE) wyszło mi z charakterystyki 680mV a beta=182). Oczekiwałem, że po dołączeniu sinusoidalnego sygnału wejściowego o amplitudzie 100mV na złącze BE uzyskam na rezystorze RL wzmocnioną sinusoidę. Sygnał rzeczywiście jest wzmocniony, ale mocno zniekształcony. Proszę osoby z doświadczeniem o informację, gdzie popełniam błąd i z czego on wynika. Dodam, że zupełnie nie mam pojęcią jak wpływają na pracę układu parametry RL, C1 i C2, poza tym, że zakładam że C1 i C2 odcinają składową stałą.
    PS. Nie wiem jeszcze jak się tutaj dodaje schematy, ale podaję URL do obrazka z PSpice: jk167275.w8w.pl/wzm-2n2222.bmp
    Pozdrawiam i liczę na jakieś informacje,
    JK[/img]

https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic595877.html

[Mariusz Ch.]
    Dodano po 2 [godziny] 47 [minuty]:

Nikt nie pomorze?!
  • Computer Controls
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    No spoko, ale dla Uzas=12V Uce powiano wynosić 6V.
    I teraz tak:
    Wzmocnienie napięciowe twojego wzmacniacza będzie wynosić ok
    Ku≈40*Ic*(Rc||RL)=40*4mA*(750||100K)=0.16*744≈119[V/V]
    Co dla Uwe=100mV dało by napięcie na wyjściu Uwy=11.9V