Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zakłócenia CB radia agregat chłodniczy dla doświadczonych!

xman24 15 Maj 2008 19:22 2083 11
  • #1 15 Maj 2008 19:22
    xman24
    Poziom 10  

    Witam!
    Mój problem wygląda w ten sposób- założyłem sobie radyjko firmy uniden pro510xl + antena Magnum Leem 71. Radyjko oczywiście zestroiłem SWR 1,3
    Radio założone mam w Mercedesie dostawczym z agregatem chłodniczym. Dowiedziałem się że agregat jest właśnie przyczyną moich problemów ponieważ przez niego mam bardzo duże szumy które dostają się przez antenkę. Chciałbym sie dowiedzieć w jaki sposób mógłbym zniwelować lub usunąć szumy?javascript:emoticon(':?:')
    Question



    Dodam że agregat jest 12volt a samochód posiada instalację 24volt, czyli działa na przetwornicy. Agregat nie musi pracować wystarczy że jest podpięty do zasilania. Proszę o porady!

  • #2 15 Maj 2008 20:15
    SP5ANJ
    VIP Zasłużony dla elektroda

    xman24 napisał:
    ...Radio założone mam w Mercedesie dostawczym z agregatem chłodniczym. Dowiedziałem się że agregat jest właśnie przyczyną moich problemów ponieważ przez niego mam bardzo duże szumy które dostają się przez antenkę.
    Dodam że agregat jest 12volt a samochód posiada instalację 24volt, czyli działa na przetwornicy. Agregat nie musi pracować wystarczy że jest podpięty do zasilania.Proszę o porady!

    Napisałeś o przetwornicy.

    I tu chyba w 90% jest przyczyna Twoich szumów.
    Przetwornica napięcia działa tak : jest to nic innego jak generator na częstotliwości ( z reguły ) ponad-akustycznej. Efektem pracy czyli generowania impulsów w przetwornicy jest właśnie szum, który powstaje na skutek przebiegów wytwarzanych w przetwornicy.

    Aby problem usunąć to możesz tylko ,
    wymienić przetwornicę na inny model
    redukować napięcie z 24V na 12V NIE przez przetwornicę tylko "reduktor" napięcia (analogowy bez generatorów lokalnych)
    albo (tak dla żartu) wyrzucić agregat (baba z wozu - koniom lżej) :D

    Pozdrawiam.

  • #3 15 Maj 2008 21:09
    xman24
    Poziom 10  

    Dzieki nie znam się tak na tym ale tak mi się cały czas wydawało. Troche juz z tym kombinowałem i do czego doszłem to że mogę odpinać zasilanie na akumulatorze. Wszystko wtedy chodzi jak trzeba, muszę założyć sobie chyba
    wyłącznik. A co do tego analogowego urządzenia to pewnie jest drogie i dużo przerabiania. Troche mnie zastanawia że moi koledzy też mają agregat ale im tak nie sieje. pozdrawiam i dziękuje za odpowiedz

  • #4 15 Maj 2008 21:29
    cyruss
    Poziom 30  

    Może koledzy mają agregaty na 24V...
    Pewnie agregat trochę mocy pobiera, analogowy reduktor napięcia musiałby zamienić na ciepło tyle samo mocy ile pobiera agregat. Raczej bezsensowne...
    A może przenieść przetwornicę jak najdalej od anteny, tak by po drodze było trochę żelastwa? Zapakować ją w szczelne blaszane pudło, przewody puścić przez filtry...

  • #5 16 Maj 2008 13:35
    xman24
    Poziom 10  

    Kolego jak mam puścić te przewody przez filtry?
    Nie bardzo rozumię!
    A czy tą przetwornicę mogę daż do kabiny?
    I czy tą obudowę mam zmasować?

  • #6 16 Maj 2008 19:27
    cyruss
    Poziom 30  

    Przetwornicę - jak już pisałem - jak najdalej od anteny. Ponieważ siać zakłócenia mogą raczej przewody od strony zasilania - warto by były jak najkrótsze. I warto by poprowadzić masę do przetwornicy od punktu umasienia akumulatora a nie gdzieś tam od blach. O ile agregat ma oddzielną masę (nie gdzieś tam przez blachy a prowadzoną przewodem) to też doprowadzić ją do przetwornicy. Masę i plusa prowadzić blisko siebie, razem, najlepiej skręcone.
    Jeśli to nie pomoże - zamknąć przetwornicę w blaszanej umasionej puszce (jeśli ma blaszaną obudowę - to ją umasić).
    O filtrach - trudno podawać jakieś typy, najlepiej niech ktoś od car audio poleci jakieś filtry przepustowe, tylko dobrze by było znać natężenie prądu jaki przez nie ma płynąć.

  • #7 17 Maj 2008 21:11
    xman24
    Poziom 10  

    Nie wiem czy uda się coś z tym zrobić? dlatego że przetwornica jest nad kabina tam gdzie silniki, wentylatory. Jeżeli ją przeniosę do kabiny to kable zasilające przetwornicę się skrócą , ale kable zasilające do agregatu od przetwornicy będą tak samo długie, chyba że nie ma to już takiego znaczenia? Jeżeli chodzi tu o skrócenie zasilania do przetwornicy i to ma dać efekt. Pozdrawiam

    Dodano po 8 [minuty]:

    Witam!
    Antena jest na dachu i napewno ma dobrą masę, agregat jest na 12volt a w samochodzie są dwa akumulatory czyli 24volt ,agregat działa zasilany jest przez przetwornice 24/12volt.
    Radio też działa na przetwornicy ale osobnej.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Witam!
    Antena jest na dachu i napewno ma dobrą masę, agregat jest na 12volt a w samochodzie są dwa akumulatory czyli 24volt ,agregat działa zasilany jest przez przetwornice 24/12volt.
    Radio też działa na przetwornicy ale osobnej.

  • #8 19 Maj 2008 21:21
    cyruss
    Poziom 30  

    Trudno coś radzić na 100%, po prostu jest większe prawdopodobieństwo że bardziej zakłócają przewody zasilające przetwornicę niż przewody zasilające agregat. A im dłuższe tym lepszą stają się anteną siejącą śmieci.
    Jakość masy anteny od radia ma duże znaczenie przy nadawaniu, dużo mniejsze przy odbiorze.
    A może na początek spróbować kondensator przepustowy 3µF, taki jakie były stosowane w okolicy prądnicy / alternatora. Zamontować go tuż przy zaciskach zasilania przetwornicy. Ma on trzy końcówki: blachę do zamocowania i podłączenia masy, końcówkę ze śrubą do której podłączasz przewód zasilający przetwornicę i końcówkę z linki z oczkiem którą podłączasz tam gdzie wcześniej był podłączony tenże przewód.

  • #9 19 Maj 2008 21:59
    xman24
    Poziom 10  

    Spróbuje jutro z tym kondensatorem i zobaczę jakie będą efekty mam kondensator ale nie wiem czy dobry bo jest z fiata 126p. pozdrawiam!!

  • Pomocny post
    #10 19 Maj 2008 22:43
    djsway
    Poziom 17  

    Jeśli instalacja jest na 24v to znaczy że są 2 akumulatory po 12V. Wiec można spróbować podłączyć agregat bezpośrednio do 1 akumulatora. Co prawda spowoduje to pewną nie symetryczność obciążenia akumulatorów,ale na zapalonym silniku chyba nie powinno to stanowić dużego problemu. Jakby co zawsze można raz na tydzień podładowac 1 akumulator.

  • #11 19 Maj 2008 23:05
    Tomcio ze zBrus
    Poziom 15  

    Na akumulatorach napięcie się wyrówna, ale ten mocniej eksploatowany szybciej zakończy swój żywot.

  • #12 25 Maj 2008 18:35
    xman24
    Poziom 10  

    Popróbowałem już prawie wszystkiego co opisaliście i nic nie pomogło. Jedynie odpięcie przetwornicy i podłączenie pod pod 12volt czyli dwa akumulatory na polowe. Teraz jest dużo lepiej czyli mniej szumi.
    Dziękuje wszystkim za udzielenie pomocy i pozdrawiam!

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME