Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zrobić miernik zużycia paliwa do samochodu gaźnikowego?

s_ice 25 Sty 2004 10:20 4547 23
  • #1 25 Sty 2004 10:20
    s_ice
    Poziom 14  

    Witam!
    Znalazłem na elektrodzie miernik zużycia paliwa, ale jest przystosowany do silników zasilanych wtryskowo. Do działania potrzebuje dwa sygnały ,jeden to prędkość ,a drugi to czas wtryskiwania.
    Ja u siebie mam załorzone LPG. Sygnał prędkości mogę zrobić tak jak jest opisane w tym artykule z elektrody. Ale ten drugi sygnał dotyczący czasu wtryskiwania, w tym mam problem, skąd go wziąść.

    Czy może reduktor ma stały czas wypuszczania gazu do gaźnika? Czy zalerzy od prędkości obrotowej?

    Nie wiem jak rozwiązać ten problem. Najlepiej zrobiłbym układ jak w tym arcie ,ale nie wiem skąd wziąść ten sygnał do czasu puszczenia gazu.

    Jeśli ktoś ma jakieś inne pomysły na rozwiązanie tego problemu to proszę o odpowiedź.

    dzięki ,pozdrawiam :)

    PS. załączam ten artykół o którym mowa w poście.

    0 23
  • #3 27 Sty 2004 09:48
    mateo027
    Poziom 26  

    do gaźnikowca nie pojdzie- napisane bylo sygn wtrysku z wtryskiwacza zeby obliczyc ilosc paliwa, a w twoim silniku tego nie ma wiec sie nie obliczy.

    0
  • #4 27 Sty 2004 11:08
    diag
    Spec od samochodów

    Da się to zrobić, ale musisz posiadać przepływomierz powietrza lub paliwa i z niego wychodzisz sygnałem do przetwornika PWM.
    Nie wiem czy sie to opłaci?

    0
  • #5 27 Sty 2004 13:05
    mateo027
    Poziom 26  

    dlatego naapisalem, ze raczej nie zrobi, bo kupic przeplywomierz, przerabiac kompa pod konkretny model to wiecej zachodu niz porzytku

    0
  • #6 27 Sty 2004 13:17
    olekewaagata
    Poziom 25  

    Kolego, znajdz najpierw bardzo precyzyjny przepływomierz, który
    odmierzłby przepływ na poziomie 5l/h a potem znajdz jego odmianę
    która byłaby odporna na wysokie ciśnienie po pierwotnej stronie
    instalacji gazowej (i posiadałaby takowy atest, potrzebne do
    przeglądu instalacji gazowej) a potem to już tylko z górki.

    0
  • #7 29 Sty 2004 11:49
    P.Artek
    Poziom 21  

    No właśnie przepływomierz,kiedyś przeglądałem oferty firm oferujących takie urządzenia i jest jeden problem:cena!Jeśli chodzi o reduktor to podaje ilość gazu odpowiednią do zasysanego powietrza.

    0
  • #8 29 Sty 2004 12:07
    grzeskk
    Poziom 30  

    a czy nie można dyłoby uzależnić tego od obrotów silnika i wychylenia przepustnicy?

    0
  • #9 29 Sty 2004 15:20
    s_ice
    Poziom 14  

    właśnie, przepływomierze są troche za drogie. U mnie w samochodzie nie mam żadnego komputera pokładowego, a z elektronicznych rzeczy to mam reduktor, a on też nie jest sterowany komputerem.
    Czy ta zalerzność , ilości gazu z reduktora do ilości zasysanego powietrza jest w każdym samochodzie (jak on to mierzy), nawet bez komputera pokładowego?

    Ten pomysł z wykorzystaniem prędkości obrotowej i wychylenia przepustnicy jest interesujący. Tylko jaka jest tu zależność do ilości chwilowego zużycia gazu.

    Co się dzieje gdy np. jadę pod stromą górkę ,gaz w podłoge (przepustnica całkiem otwarta) a obroty mniejwięcej 2500. I podobna sytuacja tylko że na prostej drodze, gaz wciśnięty umiarkowanie i też 2500obr. Reduktor moim zdaniem "nie wie" jak bardzo jest obciąrzony silnik, więc nie wie także ile gazu więcej ma wypuścić. ( ale to tylko moje zdanie :))

    Ja na dodatek mam gaźnik dwugardzielowy z dwoma przepustnicami (druga otwiera się gdy silnikowi brakuje mocy na pierwszej przepustnicy), więc trzebaby pewnie odczytywać głębokość wciskania pedału gazu.

    Tak się rozpisałem ,a nawet nie wiem czy jest możliwe zrealizowanie tego pomysłu.

    pozdrawim

    0
  • #10 30 Sty 2004 14:03
    grzeskk
    Poziom 30  

    nie wiem jak to jest z tymi reduktorami do końca ale może puszcza on tyle gazu aby mieć stale ciśnienie na wyjściu - więcej spalasz więcej puszcza. a jak jest w kuchenkach na butle tam też jest reduktor i na bank nie wie ile palników jest czynnych i przy zapalaniu kolejnego nie przygasa poprzedni - więc może on pilnuje tylko ciśnienia???

    0
  • #11 30 Sty 2004 14:25
    P.Artek
    Poziom 21  

    Z tym elektronicznym reduktorem to jest tak że jest to całkowicie mechaniczna konstrukcja a elektronika sprowadza się tylko do elektrozaworu zamontowanego przy nim(elektroniki tyle co kot napłakał:) ) Działa to tak:silnik zasysa gaz poprzez mikser z reduktora w którym jest membrana sterująca zaworkiem gazu,im większe podciśnienie wytworzone przez silnik(większe otwarcie przepustnicy,większe obciążenie tym podciśnienie większe)tym bardziej "wciągnięta"jest membrana która steruje zaworem(zawór bardziej otwiera się) i więcej gazu jest dostarczane do silnika.Jest jeszcze jedna membrana która ustala stałe ciśnienie przed w/w zaworem względem ciśnienia atmosferycznego.Takie instalacje(1 gen.)dają bardzo niedokładną mieszankę(raz bogatszą,raz uboższą)i "branie" sygnału z przepustnicy byłoby nie celowe.Mógłbyś kierować się wychyleniem membrany która steruje zaworkiem.

    0
  • #12 30 Sty 2004 14:32
    grzeskk
    Poziom 30  

    a czy jest dostępny jakiś sygnał o wychyleniu membrany ewentualnie możliwość założenia czujnika. i ile wychyla się taka membrana

    0
  • #13 30 Sty 2004 17:13
    P.Artek
    Poziom 21  

    Membrana wychyla się ok 5-10mm(dokładnie nie wiem).Sygnału wyprowadzonego nie ma ale mógłbyś zastosować jakiś czujnik położenia.Nie wiem jaką miałbyś dokładność wskazań miernika przy takim pomiarze,podejrzewam że nie wielką.

    0
  • #14 30 Sty 2004 17:31
    s_ice
    Poziom 14  

    więc jeśli ilość dostarczonego gazu zależy od podciśnienia, to może by tak podłączyć jakiś przetwornik ciśnienia na napięcie (lub coś podobnego) np. do wężyka który łączy gaźnik z regulatorem podciśnieniowym aparatu zapłonowego. Dać jakiś rozgałęźnik i podpiąć to do czujnika. W razie potrzeby zamienić napięcie na częstotliwość.

    Tylko czy istnieją odpowiednie przetworniki ciśnienia w niedużej cenie ? :?:

    pozdrawiam

    0
  • #15 30 Sty 2004 19:01
    mateo027
    Poziom 26  

    czujniki podciśnienia są, w autach z wtryskiem nazwane są map sensorami. w sumie teoria slusza nie tyle do spalania chwilowego gazu co do ekonomicznej jazdy, byly kiedys tzw. wakuometry i mierzyly wartosc podcisnienia w kolektorze ssacym i pokazywaly to na wskaźniku co pozwalało na ocene ekonomiki jazdy. co do kosztow map'a to zalezy nowe troche kosztuja, a uzywki pewnie na szrocie jakis w maire ok. dostaniesz za przyslowiowe pare groszy

    0
  • #16 01 Lut 2004 12:43
    P.Artek
    Poziom 21  

    Jak już pisałem wcześniej inst.1gen. dają niejednorodną mieszankę i mierzenie podciśnienia niewiele ci da.Musisz mierzyć ilość gazu zasysanego przez silnik.Wskaźniki podciśnienia były stosowane w ładach samarach(chyba).Jaką chcesz uzyskać dokładność wskazań?(+-2L,0.1L?)

    0
  • #17 13 Lut 2004 11:46
    Zoll
    Poziom 13  

    A jak ma sie sprawa z instalacjami LPG II generacji? Tam jest silnik krokowy w aucie jest przeplywomierz bo auto jest na wtrysku. I czy majac te dane mozemy okreslic zużycie gazu na 100km. No i czy jest jakis sposób by miezyc w miare dokladnie ilość gazu w butli??

    0
  • #18 13 Lut 2004 13:03
    diag
    Spec od samochodów

    Już pisałem,że pomiar ilości powietrza pomorze określić spalanie, ale by to wykorzystać trzeba znać czy mieszanka jest bogata czy uboga najlepiej na podstawie lambdy. Tu też jest sprawa ,że lambda inaczej wskazuje na gazie.

    0
  • #19 13 Lut 2004 13:33
    Zoll
    Poziom 13  

    Po podlaczeniu mojej instalacji LPG do PC w programie jest odczyt z sondy lambda. I jest tam pokazane czy mieszanka jest bogata czy uboga. Czy te dane moga nam cos pomuc i jak je wyciagnac z kompa do LPG??

    0
  • #20 13 Lut 2004 19:48
    carinus
    Poziom 16  

    Juz od dluzszego czasu myslalem nad zrobieniem dokladnego systemu pomiaru zuzycia gazu.Mam zalozony w samochodzie komputer pokladowy(silnik na wtrysku wielop.) i jego wzkazania sa zalezne od precyzji sterowania gazem.Odchylki sa nieraz dosyc duze.Jedynym najskuteczniejszym sposobem pomiaru zuzycia jest zalozenie czulej turbinki na wyjsciu z reduktora poniewaz tam nie ma wysokiego cisnienia i wystepuje bardziej odczuwalny przeplyw gazu niz w przewodzie doprowadzajacym gaz do reduktora.Turbinka z zalozonym magnesem pierscieniowym moze wysterowac kontaktron a sygnal z niego jest w stanie sterowac komputerkiem(nawet tym rowerowym ktory moze nam rownie dobrze obliczac srednie chwilowe spalanie gazu).
    Nie widze innej rownie dokladnej metody rozwiazania tego problemu.

    0
  • #21 13 Lut 2004 22:55
    Zoll
    Poziom 13  

    Ale takie rozwiazanie nie pokaze ci jaki jest stosunek gazu do powietrza chyba ze mial bys 2 takie turbinki jedna na dolocie powietrza a druga na dolocie gazu. Ale takie rozwiazanie strasznie komplikuje sprawe ja bym chcial wykorzystac do dego celu elementy ktore juz sa w aucie.

    0
  • #22 14 Lut 2004 19:05
    carinus
    Poziom 16  

    Za bardzo komplikujesz sobie sprawe.Jezeli chcesz miec komputerek do gazu to po co Ci sklad mieszanki?Jezeli chcesz znac sklad mieszanki to musisz miec sonde lambda i maly miliwoltomierz i wtedy bedziesz mial precyzyjnie okreslony stosunek paliwa do powietrza.Jezeli masz sonde to ja wykorzystaj ,jezeli nie masz to sobie zaloz-zaden problem.

    0
  • #23 16 Lut 2004 07:19
    Zoll
    Poziom 13  

    Chcial bym miec 2 rzeczy:

    1) Miernik zuzycia LPG/100km

    2) Przełącznik trybu jazdy eco/normal/sport (bo taka opcja jest w oprogramowaniu do mojej instalacji LPG LOVATO z silnikiem krokowym i emulatorem sondy lambda i wtryskow)

    Reszte bajerow wydaje mi sie ze potrafie zrobic sam.

    0
  • #24 17 Lut 2004 15:45
    Zoll
    Poziom 13  

    Analizujac mozliwosci centralki al-700 stwierdzam ze mozna z niej odczytac nastepujace parametry:

    1) polożenie silnika krokowego
    2) polozenie przepustnicy
    3) obroty silnika
    4) sonde lambta

    Wydaje mi sie ze majac dane polożenie silnika krokowego, polożenie przepustnicy i obroty jestesmy w stanie okreslic zuzycie LPG w czasie a co za tym idzie na 100km.

    Problemy:
    1) trzeba jakos powiązac te parametry 1) 2) 3) by miec przyblizone zuzycie LPG

    2) trzeba jakoś odczytac te parametry z centralki bynajmniej soft do pc robi to bez problemu


    Moze ktos tysponuje protokolem jakim komunikuje sie centralka z PC??

    0