Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zrobić przepływomierz?

mat17a 16 May 2008 14:41 2737 6
    mat17a
    Level 10  
    Witam.

Potrzebuję zrobić coś takiego, żeby zliczało obroty wirnika, i np. po 20 dawało sygnał (pisk, światło). Domyślam się, że potrzebny będzie ne555 więc taki zakupiłem. Nie znam się na elektronice, urządzenie ma służyć do pomiaru przepływu w rzece.

Z góry dziękuję
    artbi
    Level 19  
    Witam.

Ma zliczać w określonym czasie czy tylko liczyć? W takim przypadku proponuję jakąś formę impulsatora do liczniki serii 7490, 7493, ewentualnie inne w technologii TTL lub MOS, jeśli ma być w określonym czasie to podanie impulsu zegarowego na wejście zerujące, sygnał roboczy alarmowy pobrać z wyjścia licznika według potrzeb... Według mnie nie ma sensu budowanie w oparciu o mikrokontroler... Pozdrawiam.
    Doominus
    Level 34  
    mat17a wrote:
    Nie znam się na elektronice, użądzenie ma słuzyc do pomiaru przepływu w rzece.
    z góry dziekuję

Rurka pitota :D

Quote:
    Rurka Pitota - najprostsze urządzenie do pomiaru prędkości płynu, oparte na zastosowaniu równania Bernoulliego. Była ona używana pierwotnie do pomiaru prędkości rzek.

Została po raz pierwszy skonstruowana w 1732 roku przez Henriego Pitota.

W zastosowaniu do pomiaru prędkości nurtu rzeki jest to rurka szklana zgięta pod kątem 90° i zwrócona wlotem pod prąd. Drugie ramię rurki jest pionowe; ustala się w nim słup wody o wysokości H względem nieodkształconego zwierciadła wody.

Rurki Pitota są stosowane w lotnictwie do pomiaru prędkości statków powietrznych.

Zobacz też: rurka Prandtla
    Źródło: "http://pl.wikipedia.org/wiki/Rurka_Pitota"
    mat17a
    Level 10