Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna

morswin89 18 May 2008 18:17 158574 170
  • #31
    M4ly
    Level 11  
    Bardzo fajna konstrukcja sam buduje własną
    Quote:
    radziłbym jednak całe drewno wymienić na stal a najlepiej na żeliwo. Pozdrawiam


    Wszystko ładnie pięknie tylko stal = nowe prowadnice + nowe silniki osadzenia prowadnic + nowe śruby (szpile by się nie nienadawały) co za tym idzie nakrętki osadzenia , sprzęgła no i wrzeciono
    i już mamy niezłą kwotę

    Sam zastanawiałem sie czy nie budować z drewna na początek
    Teraz widzę ze popełniłem błąd ale na szczęście jeszcze za niego nie zapłaciłem (dużo rzeczy mam za darmo)
    Powoli powoli brnę do przodu muszę przyznać ze sporo się nauczyłem budują c swoją maszynę
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #32
    creativ_pl
    Level 21  
    Ja sie wypowiem tak Autor z tego co pisał frezarka ta będzie mu służyła głównie do obrabiania PCB czy miękkiego materiału więc jaki sens jest robić coś jak napisał M4ly metalowego jeżeli domowymi sposobami Autor wykonał drewnianą Konstrukcje Która działa i jest o wiele tańsza. Jeżeli solidnie poskręcał tą konstrukcje to nie ma opcji że sie rozleci podczas pracy. Rozumie metal to metal drewna nie zastąpi no ale poco mi metalowa konstrukcja jeżeli np Autor wykona 5 razy na miesiąc PCB? Sam buduję frezarkę niestety muszę większość rzeczy kupić i co za tym idzie koszty dodatkowo nie posiadam spawarki więc moja konstrukcja też będzie oparta na drewnie a potem w przyszłości możliwe że na metalu (o ile będę chciał robić coś więcej niż tylko PCB bo głównie do tego buduje frezarkę) Co do Autora Pochwała za jedno Upchnąłeś bardzo dużo rzeczy w małej obudowie do tego wszystko ma swój porządek i za to wielki PODZIW dla ciebie
  • #33
    BlackHawk91
    Level 11  
    Super :D Ja swoją zacząłem robić z profili aluminiowych ale utknąłem w miejscu gdzie tzreba praktycznie profile zespawać (albo połączyć) Lutowie Do aluminium nic tu nie daje :D Macie może pomysł jak to połączyć? Może poxilina dała by rade? Jak nie to idę w ślady autora i przeżucam sie na drewno :D nie tzreba mieć niewiadomo jakiego zaplecza technicznego żeby obrabiać ;)
  • #34
    M4ly
    Level 11  
    Profile najlepiej jest poskręcać. wystarczy wiertarka aluminium jest bardzo łatwe w obróbce No i proponuje 784631278463120 razy się zastanowić zanim zaczniesz wiercić każdy otwór robić z wielką dokładnością (przyda ci sie porządny punktak jak nie masz wiertarki stołowej no i imadełko i pare ściskaczy ,kątownik ) najlepiej daj jakies zdjęcia tych profili :)
    Pozdrawiam
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #35
    morswin89
    Level 23  
    Dziękuje za miłe słowa :)

    Do sterowania maszyny używam programu Mach2 który steruje za pomocą tzw. G-kodów. Posiada on też konwerter którym można wczytać pliki z programów typu CAD. Są różne "pomocnicze" programy które konwertują różnego rodzaju obrazki na G-kode.

    Przełączników krańcowych jeszcze nie ma ale w niedługim czasie będą zamontowane.

    Systemu kasowaniu luzy na śrubie nie ma bo przy tej dokładności jest on zbędny, nie dałby żadnych efektów z powodu luzów na prowadnicach itp. Mocowanie śruby do silnika wygląda mniej więcej jak na zdjęciu.
    Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna
  • #36
    BlackHawk91
    Level 11  
    M4ly już daje fotki. Profile alu kwadratowe 15mm grubość 1mm. Wszystko sie trzyma tylko teraz nie mogę połączyć do tego wózka profilu pionowo bo nie mam jak przedostać śruby - przez środek przechodzi wałek :D spawanie nie idzie za bardzo :D a do tego alu to już w ogóle :D oto foty: całość ma 43:40cm. Przepraszam za bałagan na stole :D po środku są 3 sterowniki (1 złożony) silników unipolarnych i płyta główna już złożona. Wózki jeżdżą na tulejkach ślizgowych i są wbite w profil - całość nie ma luzów i chodzi bardzo lekko.


    Proszę zamieścić zdjęcia zgodnie ze wskazówkami:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic796975.html
    [c_p]
  • #37
    M4ly
    Level 11  
    Chyba najlepszym rozwiązaniem będzie wywiercenie kilku otworów w profilu
    i nagwintowaniu ich. Lepiej zrób więcej otworów z mniejszym gwintem niż jeden z większym Otwory pod gwint o ile pamiętam wiercimy np gwint M6 to otwór 6x0,8=4,8 . Pozdrawiam
  • #38
    BlackHawk91
    Level 11  
    Myślałem jeszcze nad tym, żeby zrobić klamrę i do wózka doczepić tą włąśnie klamrą drugi kawałek alu który mógłbym wiercić sobei do woli :D nad gwintem sie zastanawiam ale nie bedzie go wiele bo grubość 1 mm odkręcało by sie chyba troche. Klamra to chyba najlepsze rozwiązanie. Poxilina mnie jeszcze korci ale przywykłem do nieufania reklamom i chciałem zaczerpnąć rady od was czy połączenie tym specyfikiem zda egzamin :)
  • #39
    herbert109
    Level 11  
    Pozwolę sobie wtrącić w dobrej wierze, otwór pod M6 to 4,9 ale dla pewności dobrze jest zajrzeć do np. poradnika mechanika jeśli nie posiadasz to w sieci na pewno znajdziesz odpowiednie tabele.
    Pozdrawiam
  • #40
    BlackHawk91
    Level 11  
    Na warsztatach kiedyś czytałem że 4,8 ale z jak zaliczaliśmy to pod 6 robiliśmy sobie otwory wieksze deczko niż 5 bo wychodziły 100% pionowe :p a co poniektórzy to takie powychylane patyczki tworzyli :D 4,8 będzie ok potem i większy to większe luzy bedą i sie odkręcać będzie po prostu co z gwintem dł 1mm nie sprawdzi sie po prostu. Pozdrawiam.
  • #41
    M4ly
    Level 11  
    jak by walnąć 8 takich otworów to by się trzymało dla pewności jeszcze można posmarować klejem do metalu 2 składnikowym chyba 12zł castorama
    sprzedają go razem z malutką tacka i mieszadełkiem firma to "dragon"
  • #43
    morswin89
    Level 23  
    Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna

    A ja bym zaproponował zastosować śruby M3 wraz z nakrętkami tak jak na rysunku, powtórzyć tak samo na dole i dać po kilka śrub w rzędzie i będzie sie lepiej trzymać od tych wszystkich klei. W profilu z tuleja powinno znaleźć się chyba na tyle miejsca aby wcisnąć tam mała nakrętkę.
  • #44
    herbert109
    Level 11  
    Modyfikując pomysł poprzednika zaproponował bym wykorzystanie krótkich wkrętów (2-3 mm) do połączenia. Sam coś takiego mam zastosowane w obejmach do kolumn podwieszanych i jak na razie nic na głowę mi nie spadło ;)
  • #45
    BlackHawk91
    Level 11  
    Albo może śruby ale z płaskim gwintem i tym płaskim do środka jednocześnie oszczędzając miejsce - ale sie roboty zrobiło przez to piekelne Alu :D Czemu za drewno sie nie wziąłem ehh :D
  • #46
    User removed account
    User removed account  
  • #47
    __Maciek__
    Level 20  
    Kolega 'Bardzo Dociekliwy' chyba nie pojął idei projektu, albo ( i ) nie doczytał poprzednich postów.
    Nie jest sztuką kupienie gotowego produktu, za dużą kasę. Nie chodzi również o budowanie urządzeń przemysłowych pracujących przy dużych obciążeniach.

    Swoją drogą muszę pogratulować autorowi projektu. Czekam tylko na raport z pracy urządzenia ( dane na temat dokładności ). Co do trwałości to oczekiwać wiele nie można, ale do celów amatorskich powinna wystarczyć ( zawsze można szpilki i prowadnice wymienić, a ich koszt nie jest wysoki ).
  • #48
    BlackHawk91
    Level 11  
    Otóż to :D "Bardzo Dociekliwy" może ma zaplecze finansowe i maszynowe i buduje maszyny dla profesjonalistów a tu widząc z daleka że konstrukcja jest drewniana wiemy o co chodzi - jest i działa i o to w tym chodzi - Morświnowi89 pewnie dokładność jaką osiągnął wystarczy a jak sie coś zepsuje to kupi za pare zł. Czemu wielu ludzi boli to w jaki sposób ktoś wykonał dane urządzenie? :D Niech sam zrobi lepsze - Produkt Morświna w zakładce cena/jakość - bardzo dobry.
  • #49
    User removed account
    User removed account  
  • #50
    BlackHawk91
    Level 11  
    Ale popatrz na to z innej strony mając 500 zł nie zrobisz frezarki z Drogich elementów bo same łożyska więcej wyniosą, więc stojac pzred dylematem nie robić albo zrobić ale z ekonomicznych materiałów Morświn zdecydował zrobić i chwała mu za to że skłąda maszyny cnc - teraz zrobił z drewna i wie jak takie ustrojstwo działa co da mu trochę doświadczenia byćmoże przed następnym projektem - metalowym z profili albo z płyt ALU. Co do stwierdzenia że to nic nie wytnie to sie nie zgodzę :D widziałam jak mniej trwałe na oko urządzenia radzą sobie z PCB (do czego też ma być ta owa frezxarka wykorzystana) NAWET moja pierwsza zbita z desek od łużka na oko na kółkach od klocków lego młodego brata wyciała i powierciła płytkę :D Konstrukcja metalowa niezaprzeczalnei króluje o co nie można sie nawet spierać, ale nie każdy ma pieniądze żeby zrobić a jeszcze piec żeby wyżarzyć - 500 zł pęknie w moment.

    Podziw nie jest może tyle co do samej konstrukcji ale do tego że Kol. Morświn 89 zbudował maszynke cnc (z powodzeniem) zamiast milionowego wzmacniacza albo kolumny.

    Widziałem maszynke 10X10cm z pcv spienionego i też dała rade więc jeśli nie bedzie eksploatowana 23h/dobę jak to sie w firmie robi zeby maszyna zarobiłą na siebie (tymbardziej płytek z laminatów) to ta konstrukcja wystarczy.

    Mi osobiście sie maży frezarka na śrubach kulowych i wózkach liniowych z profili stalowych i jeszcze na dodatek ze stołem T-owym :D ale nie ma kasy więc zaczyna się improwizacja (stół t-rowkowy też sie da zrobić - na cnc.info było też o tym ;). Pozdrawiam

    P.S. chciałbym zauważyc, że konstrukcja ta znalazła się tez na forum cnc.info.pl w dziale konstrukcje drewniane - patzryłęm wczoraj ale teraz mi sie przypomniało, więc zapewne autor konstrukcji wiedzaił o istnieniu tej strony. Również ją polecam :)
  • #51
    User removed account
    User removed account  
  • #52
    BlackHawk91
    Level 11  
    Wiec jako poważny fachowiec powinieneś być szczęśliwy że ktoś sie tym zajmuje i interesuje. Bill Gates nie odrazu zbudował microsoft.

    Oburzenie można tłumaczyć jedynie płytkością horyzontów - jak buduje inaczej niż wy to zbesztać go trzeba przecież nie? Albo boicie sie młodych konstruktorów albo nie wiem co. I gdzie ma szukać poparcia? Ty nie bedziesz korzystał z tej maszynki wiec jak ktoś chce to niech ją buduje do konca. Zaczęte niech skończy i pracuje nad nią dalej i sam dojdzie do wniosków, bo doświadczenia niktm mu nie zabierze i będzie lepszy od każdego kto powiedział za młodu ze nie chce mu sie maszynki zbudować i idzie na klatke palić fajki. Potem jest tysiące techników którzy wiedze mają teoretyczną a taką to sobie można wsadzić, że tak to ujmę - gdzieś.
    Pamiętaj że nie każdy zakłada hute żelaza albo firmę zajmujacą się obrubką. Każdy robi to na co go stać więc proszę się zastanowić przed takim sztywnym podejsciem do tematu - zabrać się czy nie zabrać - chyba że ty się urodziłeś będąc inżynierem budowniczym maszyn i automatykiem :D Pozdrawiam :p
  • #53
    creativ_pl
    Level 21  
    Bardzo Dociekliwy wrote:
    ale troszkę przesadziliście chyba - moim zdaniem taka maszynka na pewno nic nie będzie w stanie wyciąć. Ja udzielam się na świetnym forum CNC INFO gdzie są sami eksperci - zresztą też tam należę - i nikt tam nie robi maszyn z desek. Podstawa to metal, żeliwo i granit. Takie maszyny jak kolegi nie trzymają kątów, są mało stabilne i w ogóle nie ma mowy o jakiejkolwiek precyzji.

    Nie znacie się na tematyce cnc tyle co ja i rozumie Was troszkę że wypowiadacie swój zachwyt.

    Proszę abyście zapisali się do tamtego forum gdyż tam należą światowej sławy fachury. Wszyscy bardzo życzliwy, służący pomocą, radą.


    Powiem ci tak sam tam należę na moje pytanie dopiero był w stanie udzielić odpowiedzi człowiek ze sklepu cnc co sie zajmuje elektroniką a tak po zatym to nikt nie potrafił nic zrobić!!! z tego co wiem na stronie cnc jest tez dział o maszynach wyłącznie z drewna Frezarka - konstrukcja drewniana i tez powstają tam prace. No ale twierdzisz że nikt nie buduje z desek tak więc widzę nawet nie wiesz co sie dzieje i jakie sa działy na twym forum więc mam proźbę taką malutką ZAMILCZ
    PS jeżeli sam nie złożyłeś frezarki CNC to Zamilcz i nie komentuj
  • #54
    ghost52
    Level 10  
    Mam taką uwagę do kolegi Bardzo Dociekliwy. Też jestem użytkownikiem forum cnc.info i jestem przerażony tym co tu wypisujesz. Nie uważam się, za fachowca w cnc, ale to co piszesz to bzdury. Może podaj swój nick na cnc.info bo coś nie wierze w twoją "fachowość".

    No i chyba najważniejsze, możesz powiedzieć co ma oznaczać "wykonanie czegoś takiego urąga nam prawdziwym fachowcom z CNC INFO. Jesteśmy oburzeni faktem że takie rzeczy maja miejsce."

    Może podaj konkretne osoby ?? Bo jakoś na forum nie widze jakiegoś zrywu oburzenia tym projektem :)

    PS. Może ty od razu budujesz centra cnc za pare mln złotych, ale są amatorzy którzy chcą się nauczyć jak taka maszynka działa i sprawdzić się nawet pisząc na maszynce pisakiem. Jak najbardziej podziwiam takie projekty.
  • #56
    kmr
    Level 17  
    Witam autora.
    Projekt ogólnie śmiały i jako zawodowy mechanik ja bym tego z drewna nie zrobił, ale jeśli działa i spełnia założenia autora to świetnie!!!!!!
    Ludzie myślą często schematami i dlatego taka krytyka czasami się zdarza. Czasami też to co dla jednych jest wyzwaniem dla innych jest chlebem powszednim!!! Elektronicy często kaleczą konstrukcje mechaniczne, a mechanicy robią elektronikę na niskim poziomie, ale całe projekty czasami są świetne.
    Pozdrawiam
  • #57
    User removed account
    User removed account  
  • #58
    M4ly
    Level 11  
    Bardzo Dociekliwy chyba rozmawiamy o innych forach
    To co napisałeś to stek bzdur
    Wystarczy popatrzyć na tytuł forum "CNC FORUM
    Amatorskie maszyny CNC"
    Forum zostało stworzone dla amatorów. Twoja wizja frezarki morswina jest typowo przemysłowa. Proponujesz osobie która nie zna sie na programowaniu robić frezarkę za 10 000zł. Twoja frezarka składała by sie gotowych elementów. Więc jaka jest przyjemność robienia czegos takiego? żadna...
    Może lepiej podaj swój nick z cnc.info.pl Bo albo robisz sobie jaja jak typowy troll albo jesteś jednym z super konstruktorów którzy konstruują swoje maszyny w sklepie....
    A i podaj link do tej "dyskusji na temat Działu "drewnianego" :)


    Ps Dziwie sie ze nie zaproponowałeś mu serwomechanizmów
  • #59
    herbert109
    Level 11  
    Bardzo Dociekliwy wrote:
    no cóż, postaram się osobiście aby autor tematu zmienił podejście do tego projektu. Nie powinno się takich rzeczy robić w takim wydaniu. Trzeba robić profesjonalnie lub wcalę. CNC INFO FORUM RULEZ. Jestem szczęśliwy że należę do śmietanki wśród fachowców z tematyki CNC.

    temat CNC jest zbyt poważny aby zanieczyszczać go takimi rzeczami.
    Już podniósł się szum na forum CNC INFO że należy chyba zamknąć dział o drewniakach bo przez niego spada wartość merytoryczna forum.


    Czyli rozumiem że robisz chłopie zwykły sworzeń na 5-cio osiowym centrum obróbczym bo jak robić to "profesjonalnie". Chyba się nie słyszysz, mam nadzieje że nie pracujesz zawodowo bo zakład który cię zatrudni a ty wymienisz mu park maszynowy na "profesjonalny" to szybko zbankrutuje lub co lepsze dla niego cie wywali. Stosujesz chłopie technologie przemysłową do domowego zapotrzebowania gdzie dokładność jaką autor założył uważa za osiągniętą. Uważasz się za fachowca - przejdź się zatem fachuro do pierwszego lepszego zakładu przemysłowego i sprawdź czy ktoś stosuje maszyny o większych możliwościach niż mu są potrzebne.
  • #60
    User removed account
    User removed account