Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna

morswin89 17 Maj 2008 19:15 154374 170




  • Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna

    Witam

    Chciałbym przedstawić swój projekt frezarki CNC o polu pracy wielkości kartki A4 i prześwicie w osi Z 100mm. Ma służyć głównie do obrabiania płytek PCB, plastiku i drewna. Prace nad nią trwały około pół roku. Jest to mój pierwszy projekt tego typu i wiele sie nauczyłem podczas jego budowy. W przyszłych konstrukcjach na pewno unikne niektórych błędów.

    Elektronika:

    Elektronika składa sie z 3 sterowników SSK-B01 opartych na układach L297 i L298, płyty głównej SSK-MB1 i zasilacza zbudowanego na dwóch transformatorach. Duży służy do zasilania silników (32V) i małego do zasilania logiki układu oraz 3 silników krokowych o momentach około 0,6Nm i 0,45Nm.

    Konstrukcja:

    Konstrukcja składa sie z płyty wiórowej o grubości 22mm, kulowych prowadnic szufladowych i prętów gwintowanych M10 służących z przeniesienie ruchu silników na posuw w poszczególnych osiach.


    Obecnie jestem w fazie testów i nauki obsługi programu sterującego. Niedługo zamieszczę jakiś filmik z pracy i zdjęcia wykonanych detali.

    Pozdrawiam

    Fotki:

    Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna Amatorska frezarka CNC do PCB, PCV i drewna

    Załączniki:

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #2 17 Maj 2008 21:07
    szymon_zawiercie
    Poziom 12  

    Podziwiam nowatorstwo konstrukcji :) . Mam pytanie odnoście dokładności - prowadnice nie wydają się zbyt solidnie - nie ma na nich luzów? Jeszcze jak się ma sprawa przesuwu, bez silników chodzi to gładko i płynnie czy trzeba użyć trochę siły aby przesunąć któryś z elementów?

    Gratuluje i pozdrawiam.

  • #4 17 Maj 2008 21:31
    cybergood
    Poziom 16  

    Witam
    Konstrukcja wydaje się dość ciekawa dlatego iż do budowy zostało zastosowane drewno(czyt. płyta wiórowa).Ale mam kilka pytań
    Jak tam z dokładnością? Czy te prowadnice nie maja luzów?
    Pręty chyba maja gwint trójkątny a chyba lepszy do tego celu byłby trapezowy.Jak jest z dokładnością,bo piszesz że bedziesz używał tej frezarki do płytek ?

  • #5 17 Maj 2008 21:46
    kiler86
    Poziom 12  

    witam, trapezowy jest stosowany w prawdziwych obrabiarkach, oczywiście tych starszych, a poza tym wątpię żeby dostał tak "cienką" śrubę z gwintem trapezowym, a co do prowadnic to jak się nie mylę od mebelków:) i z tego co miałem z nimi do czynienia to są one dość dokładne:)

  • #6 17 Maj 2008 22:16
    bialy20
    Poziom 20  

    A co z chłodzeniem, płyta i chłodziwo?

  • #7 17 Maj 2008 22:21
    gilong
    Poziom 18  

    posiadasz moze plany techniczne?

  • #9 17 Maj 2008 23:09
    ajni
    Poziom 20  

    Konstrukcja w porządku.

    A jeśli chodzi o śruby trapezowe to dostepne są z gwintem od Tr 12x2.

  • #10 17 Maj 2008 23:17
    morswin89
    Poziom 23  

    Prowadnice moze i nie wygladaja zbyt solidnie ale w tej konstrukcji sie sprawdzaja bardzo dobrze. Luzy napewno jakies sa ale w rekach sie ich nie wyczuwa. Sadze ze dokladnosc jaka uda mi sie osiagac to cos ok. 0,5mm. Pret ma zwykly gwint metryczny M10. Zastosowanie w tej konstrukcji sruby z gwitem trapezowym mijaloby sie z celem. Bez silnikow wszytsko eleganco chodzilo a same silniki radza sobie bez problemu poruszaniem poszczegolnych osi. Co do obrobki plytek to mam na mysli wycinanie jakis ksztaltow i otworow. Grawerowanie samych sciezek nie wiem jak bedzie wygladac ale napewno to sprawdze jak kupie odpowiedni frez. Planow nie posiadam cala konstrukcja powstala w glowie:)

  • #11 17 Maj 2008 23:26
    creativ_pl
    Poziom 21  

    jakiej mocy masz trafo ?
    kondensatory filtrujące ile sztuk oraz jakiej pojemności?
    czy użyłeś soft startu do trafa czy nie? (ja nie widzę więc sądzę że nie)

  • #12 18 Maj 2008 01:18
    Przemek1967m
    Poziom 9  

    witam
    Maszynka fajna.Sam chce za cos takiego sie zabrac ale jak narazie to nie mam czasu :( jesli chodzi o konstrukce to czy blat nie byl by lepszy z jakiejs blachy? bo jesli dojdzie do tego chłodziwo to ta plyta wiurowa moze sie rozsypac no i silniczki- przydaly by sie chyba troche mocniejsze, bo z PCB to se poradza ale jak bedziesz drewno obrabial i do tego jakies twarde to nie wiem czy one nie sa za slabe. Jak przetestujesz frezarke w roznych materialach to napisz jakie sa efekty, a jak bys dal rade to zrob tez filmiki na ktorych sa obrabiane rozne materialy


    pzdr

  • #13 18 Maj 2008 08:24
    raczek3
    Poziom 22  

    Witam frezarka spoko daj chłodzenie i jakie trafo dałeś? konstrukcja 5/5. Pozdrawiam

  • #14 18 Maj 2008 08:31
    morswin89
    Poziom 23  

    Trafo ma 100VA i 24VAC i wydaje mi sie zaslabe poniewaz nagrzewa sie:/. 2 kondensatory 4700uF, soft startu nie ma. Nie planuje obrabiac na tej maszynce jakis metali gdzie wymagane byloby chlodziwo poniewaz Dremel jest stanowaczo zaslaby na to a co do samych silnikow to wystarczy zmniejszyc predkosci posowow i powinny dac rade w metalu.

  • #15 18 Maj 2008 08:35
    creativ_pl
    Poziom 21  

    I jeszcze pytanie ktoś mi napisał że podczas załączania wpierw musi być włączane napięcie dla płyty głównej potem dopiero do sterowników a podczas wyłączania to wpierw sterowniki a potem płyta główna czy to prawda ?

  • #16 18 Maj 2008 08:39
    morswin89
    Poziom 23  

    Chodzi o to ze najpierw na sterownik musi zostac podane napiecie 5V do zasilania logiki a pozniej wysokie napiecie do zasilania silnikow. Ja u siebie wlacza oba napiecie jednoczesnie i tak samo je wylaczam. Raz podczas testow odpielo mi sie napiecie 5V od sterownika i uklad L298 uwalil sie:/

  • #17 18 Maj 2008 08:53
    wie8
    Poziom 16  

    Ładnie ładnie, czekam na jakieś filmiki z akcji bo tylko tak można będzie ocenić te urządzenie.

    Pozdrawiam i gratuluję ukończenia,
    wrzucaj filmiki :)

  • #19 18 Maj 2008 09:16
    maly_elektronik
    Poziom 23  

    Ja mam takie skromne pytanie do kolegi :arrow: Czy do urządzenia można przesyłać dane z komputera w formie obrazka w skali 1:1 czy tylko po przeróbce jakiegoś tam pliku *.bmp na zapis binarny :?:

  • #20 18 Maj 2008 10:17
    herbert109
    Poziom 10  

    Witam

    Pozwolę sobie poruszyć raz jeszcze temat gwint metryczny czy trapezowy. Gwint trapezowy był i jest stosowany nadal ze względu m. in. na dwa fakty:
    - gwint trapezowy symetryczny jest samohamowny,
    - gwint trapezowy nie ulega tak szybko ścinaniu jak gwint metryczny.
    Interesuje mnie jeszcze kwestia łączenia silników krokowych i prętów, oraz zapytam się czy można prosić o schematy bo konstrukcja wydaje się być bardzo ciekawa.

    Pozdrawiam

  • #21 18 Maj 2008 11:12
    pawlik19
    Poziom 16  

    herbert109 napisał:

    - gwint trapezowy nie ulega tak szybko ścinaniu jak gwint trapezowy.
    :lol:

    koledze chyba chodziło o to ze gwint trapezowy nie ulega tak szybko ścinaniu jak gwint metryczny.

  • #22 18 Maj 2008 11:16
    herbert109
    Poziom 10  

    A tak moja pomyłka, przepraszam:cry:

  • #23 18 Maj 2008 11:31
    morswin89
    Poziom 23  

    Wszystko sie zgadza gwint trapezowy jest nieporównywalnie lepszy tylko zastosowanie takiego gwintu w tym projekcie nie dałoby nic a tylko znacząco podniosło koszty!

    W prętach na tokarce zostały wywiercone otwory średnicy osi silników następnie nakręcony kawałek nakrętki w którym został wywiercony i nagwintowany otwór którym blokuje sie pręt.

    Schematy sterownika jak i płyty głównej można zobaczyć tutaj: http://www.akcesoria.cnc.info.pl/ W pierwszym poście dołączyłem załącznik z schematami płytek. Program potrzebny do ich odtworzenia to Rimu PCB.

    Post był raportowany.
    Popraw błędy i interpunkcję. Użyj przycisku PISOWNIA -->REGULAMIN pkt 15.
    Następnym razem będzie OSTRZEŻENIE. [hefid]

  • #24 18 Maj 2008 13:24
    Qri
    Poziom 12  

    Witam

    Ciekawy jestem jak wygląda sprawa oprogramowania sterującego, czy autor korzysta z jakiegoś czy stworzył własne.

  • #25 18 Maj 2008 13:44
    Teres5
    Poziom 18  

    Po przeczytaniu wszystkich postów teraz moja uwaga (mechanika) elektronika to tylko moje hobby.
    Sprawa chłodzenia czego? narzędzia? nie ma sensu chłodzenie stosuje się tylko podczas frezowania metali. Frezowanie płytek , nie ma potrzeby chłodzenia Prowadnice są trochę delikatne ale do frezowania drobnych elementów powinne wystarczyć. Siły skrawania zależą m.innymi od szybkości skrawania, geometrii ostrza narzędzia, twardości materiału obrabianego itd.itd ta twoja konstrukcja powinna to wytrzymać. Są silniki krokowe z zabudowaną śrubą i nakrętką. Tam luzy są praktycznie wyeliminowane. Uwaga "herberta109", że gwint trapezowy jest samohamowny jest ciekawa, bo jak mi wiadomo, to wszystkie gwinty z "natury" są samohamowne. Samohamowność zależy od kąta pochylenia linii śrubowej i to określenie dotyczy przekładni ślimakowych. A teraz moja zasadnicza uwaga: ze zdjęć wynika, że całość konstrukcji posiada jedną wadę, oś śruby pociągowej wrzeciona głowicy powinna przebiegać jak najbliżej osi śruby pociągowej, w ten sposób unikamy powstawania momentów skręcających od sił skrawania. Konkretnie mówiąc wrzeciono głowicy (w twoim przypadku) powinno być bardziej schowane w obudowę lub śruba przybliżona do wrzeciona.Jak masz wątpliwości to możesz pisać "na prywat" Wyjaśnię to rysunkami.
    Również luzy złożenia nakrętka śruba można w prosty sposób zgubić na zasadzie przeciwnakrętki.
    Całość konstrukcji pomysłowa i godna uwagi. Pozdrawiam

  • #26 18 Maj 2008 13:45
    silvvester
    Poziom 24  

    Jeśli dokładność 0,5mm i czas pracy kilka godzin wystarcza to ok.
    jeśli konstrukcja maszyny ma mieć konkretne zastosowanie to śruby i prowadnice do wymiany , tak samo wymiana mocowania śrub i nakrętek
    do drewnianej obudowy

    podziwiam zapał do budowy ale sporo będzie do wymiany
    nie czarujmy się , przyjdzie ochota na zrobienie czegoś w drewnie lub plastiku i luzy dadzą znać o sobie

    swoją maszynke robiłem 1,5 roku pole pracy miało być 200x300mm a wyszło 70% tego :)

  • #27 18 Maj 2008 14:49
    herbert109
    Poziom 10  

    Mhm poczułem się wywołany do odpowiedzi przez kolegę teteres5. A więc wszystko się zgadza tyle że nie samohamowność, jeśli ten priw odnosił się do mnie to nie ma sprawy :D jestem pewien tego co pamiętam z PKM. Gwint jest samohamowny wtedy i tylko wtedy gdy pozorny kąt tarcia między śrubą a nakrętką ρ' jest większy od kąta wzniosu linii śrubowej γ. I gwarantuje Ci że każdy gwint trapezowy symetryczny jest samohamowny - możesz liczyć ile chcesz i zawsze ta zależność będzie spełniona, z gwintem metrycznym już tak nie jest. Nie wiem czy jesteś po/na studiach czy po/w technikum ale nie musisz mi wierzyć, wystarczy pierwsza lepsza pozycja z PKM. Z resztą proponuje przerobić podnośnik śrubowy lub inne takie urządzenie. Tak więc jeśli jesteś zainteresowany również mogę Ci to wytłumaczyć na rysunkach ale to już na priwa.
    Pozdrawiam

  • #28 18 Maj 2008 15:17
    cybergood
    Poziom 16  

    Witam
    Jeszcze nie widzę tu przełączników krańcowych.Czy masz to zrobione programowo czy może w jakiś inny sposób?

  • #29 18 Maj 2008 15:47
    wadeo
    Poziom 14  

    witam jak bys mogl zrob zdjecie systemu jakiego uzyles do kasowania luzu, oraz polaczenia silnika z gwintem

  • #30 18 Maj 2008 17:39
    hajs444
    Poziom 11  

    Musze przyznać ze świetnie ci to wyszło. Popracowałem trochę na CNC i przyznam ze nie brałbym sie za jej budowę ;) co do dokładności to niema co wymagać, i niema co porównywać do klasycznych obrabiarek CNC ;) Bardzo fajnie wygląda ta twoja konstrukcja, jak za te pieniądze :) radziłbym jednak całe drewno wymienić na stal a najlepiej na żeliwo. Co do konstrukcji elektroniki, tez bardzo fajnie. Pogratulować :) Pozdrawiam