Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lucas Epic Mercedes c klasse 1998 rok silnik 220D błąd 1228

moogio 18 Cze 2010 12:43 136360 157
  • #61 18 Cze 2010 12:43
    YAD31
    Poziom 11  

    moogio czy następujący problem można rozwiązać twoim sposobem? - auto po odpaleniu pracuje nierówno, i świeci EPC. Wtedy pojawiają się błędy P1227, P0180. Za drugim razem odpalam i wszystko jest ok, i tak non stop ale mi się wydaje że częściej tak się zdarza kiedy auto jest zimne. Jak się z tym można uporać?
    yerremi(malpa)wp.pl

    MB 2.2D 98r.

  • Sklep HeluKabel
  • #62 18 Cze 2010 22:50
    maniek8080
    Poziom 2  

    Witaj moogio, mam problem z mercedesem W210, 2.2 diesel, rok produkcji 1997, w automacie, 95 KM, pompa oczywiście Lukasa. Wygląda to całkiem podobnie jak u ciebie. Odpalam auto i jest wszystko ok. Do pewnego momentu. Gdy się nagrzeje i szybko zejdę z obrotów zapala się EPC, zaczyna rzucać silnikiem. Dziś byłem u mechanika i stwierdził kilka błędów. Wykasował je i gdy podjechałem około 50 metrów EPC znów się zapaliło. Wróciłem do warsztatu i znów wyskoczył błąd. Niestety nie jestem pewien jaki ale mechanik mówił coś o elektronice w pompie, że czyta ona niską temperaturę paliwa bo około -20 stopi C, i wysoką temperaturę czegoś tam jeszcze ale nie pamietam czego.. Stwierdził, że pompa jest do wymiany. Widzę, że pomagasz ludziom i jesteś w temacie dlatego bardzo proszę o pomoc. Mój mail: piasek9(malpa)op.pl Błagam pomocy!!!!1!!!!!1

  • #63 22 Cze 2010 19:04
    moogio
    Poziom 10  

    .....
    odczytaj błędy najlepiej testerem Gutmann Messetechnik
    pompa - długi czy krótki kabel?

  • Sklep HeluKabel
  • #65 25 Cze 2010 12:12
    moogio
    Poziom 10  

    moje rozwiązanie tak jak w tytule wątku - Lucas Epic Mercedes c klasse 1998 rok silnik 220D błąd 1228, pomaga na Błąd 1228 - regulator dawki . O kabel pytałem maniek8080 :)

  • #66 04 Lip 2010 21:43
    andre26pl
    Poziom 1  

    Witajcie !!! Panowie pomóżcie mi otóż mam taki problem : peugeot 806 , 2.1 disel pompa wtryskowa lukas epic; po odpaleniu nie raz chodzi oki, ale bardzo często zapala się kontolka żółta silnik przekreślony i auto nie mam mocy obroty max do 2000, po zgaszeniu nie raz odpali sie bez tej kontrolki i auto chodzi jak nowe;, nie raz zapala się ta kontolka w czasie jazdy.

    Bardzo proszę o pomoc i Dziękuję

  • #67 14 Lip 2010 11:38
    autkom

    Poziom 17  

    Dołączam do tematu. MB W202 220D rok 1995 i takie oto błędy:
    P1223
    P1224
    P1335
    Silnik gaśnie, przerywa i robi co chce. Dwa pierwsze mówią o usterce pompy. Trzeci o czujniku położenia wału. Możliwe, że komuś coś wpadnie do głowy przy takiej sekwencji i podpowie. Dzieki.

  • #68 18 Lip 2010 10:35
    maniek8080
    Poziom 2  

    moogio proszę o pomoc. Nie wiem jak nazywał się sprzęt, na którym podlączałem swoje auto ale błędy są następujące 1022 i 1025, kabel do pompy jest krótki. Proszę cię o pomoc bo już nie wiem co mam robić. Nie mam pewności, że jest to pompa a gdybym miał to bym ją po prostu wymienił. ale chciałbym być pewien.

  • #69 19 Lip 2010 21:41
    moogio
    Poziom 10  

    maniek8080 napisał:
    moogio proszę o pomoc. Nie wiem jak nazywał się sprzęt, na którym podlączałem swoje auto ale błędy są następujące 1022 i 1025, kabel do pompy jest krótki. Proszę cię o pomoc bo już nie wiem co mam robić. Nie mam pewności, że jest to pompa a gdybym miał to bym ją po prostu wymienił. ale chciałbym być pewien.


    jak nie chcesz wydawac tysięcy - to odczytaj błędy najlepiej testerem Gutmann Messetechnik lub czyms konkretnym - ale napisz czym - zadzwoń do goscia i spytaj czym robił diagnoze

  • #70 21 Lip 2010 22:11
    maniek8080
    Poziom 2  

    Otóż moogio mój samochód podłączany był do kompa LANCH. Nie wiem czy jest ci to znane ale tak mi powiedział gość który podłączał. Mam jeszcze jedną uwagę. Zauważyłem, że w przewodzie paliwowym, który doprowadza paliwo od podgrzewacza do pompy czasami jest bardzo duża ilość powietrza idącego do pompy. W tym czasie zaczynają się właśnie herezje z moim samochodem. Pompa zaczyna jakby klekotać, i podczas zejścia z obrotów, powyżej 2000 obrotów zapala mi się to EPC. Czasami jest też tak, że po ponownym uruchomieniu i podczas przyspieszania samochód jakby nie reagował na gaz, Wciskasz gaz a on jakby z przerwami przyspiesza, tak jakby właśnie się zapowietrzał. Nie wiem co jest. Wymieniłem oringi na przewodach paliwowych i jakby przez chwilę to znaczy przez ponad 100 km nie zapaliło mi się EPC. Ale teraz znowu się zapala. Czytałem, że same przewody też mogą być przyczyną takiego stanu rzeczy. In interesuje mnie to skąd mogą brać się te pęcherzyki powietrza. Proszę Cię moogio o pomoc. Może ktoś jeszcze może mi pomóc

  • #71 22 Lip 2010 08:36
    moogio
    Poziom 10  

    maniek8080 napisał:
    Otóż moogio mój samochód podłączany był do kompa LANCH


    .......to odczytaj błędy najlepiej testerem Gutmann Messetechnik lub czyms konkretnym typu KTS

  • #72 24 Lip 2010 09:28
    jaca19665
    Poziom 2  

    E220 diesel 1996 witam wszystkich nie przywitałem się do tej pory więc to czynie ale w temacie pompy mam takie objawy jak kilku innych kolegów mianowicie po odpaleniu wyskakuje EPC i auto nie wchodzi na obroty po zgaszeniu i ponownym odpaleniu auto chodzi normalnie ale EPC dalej świeci jak ktoś wie od czego zacząc to prosze o podpowiedż mechanik skasował błędy i nie dał mi wydruku ale za kilkanaście kilometrów EPC znów zabłysło musze znów podpiąc auto aby spisac błędy pozdrawiam

  • #73 04 Sie 2010 22:07
    Daroo123
    Poziom 1  

    moogio, również proszę o pomoc !!!
    Moja sprawa podobna, Mercedes c220 w 202 rok 96 oczywiście pompa lukas.
    Moja historia zaczęła się rok temu od tego że przy odpalaniu po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych czasami wchodził w tryb awaryjny, ale wystarczyło zgasić i odpalał już normalnie. później coraz częściej i ostatnio aby go odpalić musiałem go podgrzewać, wyjąć kluczyk i odpalać zanim zgasła kontrolka od świec żarwych bo jak przytrzymałem to tryb awaryjny.
    Podczas jazdy również zaświecały się świece żarowe na chwile co jakiś 50 km i pożniej gasły może ma znaczenie że zostały wymienione tylko dwie świece i chyba są inne jak te stare.
    Teraz od jakieś czasu wprowadza go w tryb awaryjny również podczas jazdy zwłaszcza jak spuszczę z gazu i hamuje silnikiem.
    Jak byłem u macherów to na komputerze wyszedł błąd czujnika wałka pompy ale nie wiem jaki miał kod i powiedzieli że pompa do wymiany
    Jeśli chcę go normalnie odpalić muszę zdążyć przed zgaśnięciem kontrolek od świec żarowych bo inaczej wchodzi w awaryjny i świeci EPC.

    Bardzo proszę o pomoc !!!, mój email dariuszsurowiec(malpa)op.pl
    pozdrawiam

  • #74 15 Sie 2010 21:50
    eliza1
    Poziom 2  

    witam,mamy podobne problemy z mercedesem 220D,rok97,od dwóch miesięcy borykamy się z kontrolką EPC która zaświeca sie i powoduje głośną pracę silnika ,czasami tez wchodzi na wysokie obroty i gaśnie silnik.Cała historia zaczęła się po uszczelnieniu pompy,zrobił to dobry fachowiec ,montował inny mechanik ale takie rzeczy robił już nie raz,więc na pewno zrobił to dobrze,po ok.3 dniach samochód zaczął szaleć,(pompa oczywiście lukas ,krótki kabel),wymienione są oringi,przewody do wtrysków-po podłączeniu do kompa diagnoza błąd p 1224 i oczywiście usłyszeliśmy że koszt naprawy to ok.2800zł,wymiana czujnika który się koduje w tych pompach,czy jest możliwe że moze to być uszkodzenie czegoś innego ,na co jeszcze zwrócić uwage za nim wyłoży się tyle kasy.Dodam ,że po wymianie oringów ,przewodów, filtra i laniu miksolu do paliwa, przez tydzien autko chodziło bez szwanku ,myśleliśmy nawet że mu przeszło,ale niestety znowu to samo ,prosimy o pomoc bo brakuje nam pomysłów

  • #75 19 Sie 2010 08:19
    hollow
    Poziom 20  

    Witam, wszystkich mam identyczny problem jak kilku właścicieli w210 2.2D 1997r. pompa lukas krótki kabel. błąd na kompie to 1227, auto raz odpala z EDC i wtedy tryb awaryjny wystarczy zgasić i odpalić i działa OK, nawolnych obrotach może pracować cały dzień i nic, wystarczy energicznie dodać gazu po nagrzaniu do ok 90stopni i zapala się EDC i tryb awaryjny. Co zrobić?

  • #76 21 Sie 2010 22:12
    eliza1
    Poziom 2  

    witam,nawiązując do tematu problemu z kontrolką EPC i pompą lukas,moje doświadczenia są takie, że po wyeliminowaniu wszystkiego co mogło by spowodować zakłócenia pracy silnika i przechodzenie w tryb awaryjny,okazuje się jednak że trzeba zrobić pompę ,poszedł zawór regulacji ciśnienia paliwa i jest to dość drogi koszt ,bo pompę trzeba ponownie uszczelnić ,taki wydatek to od 1800 do 2800 w zależności co trzeba wymienić w pompie .Znaleźliśmy dobry warsztat w Rzeszowie ,bo szkoda czasu i pieniędzy na psełdo mechaników , przez nich wydaliśmy 1500zł i to pieniądze wywalone w błoto.Takie rzeczy musi zrobić naprawdę dobry warsztat ,auto szkoda sprzedać za psie pieniądze bo mesie to naprawdę wdzięczne auta,tylko byle jaki mechanik nie może pchać w niego ręce.

  • #77 01 Wrz 2010 23:03
    remind
    Poziom 11  

    A ja mam podobną pompę EPIC w Punto 1.9D i problem z błędem P1607, jak tylko wyskoczy to samochód traci bardzo dużo na mocy, nie chce dymić. Błąd można wykasować na zimnym silniku, i jeździć już na odpalonym aż zgasimy. Wtedy samochód słabnie i wyskakuje ten błąd i nie można go już skasować. Trzeba czekać aż samochód ostygnie.

    READING ERROR CODES:
    1: P1607 - OSM (sensor memory access)
    No help available
    The reason for this fault is that ECU has received very high signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was not activated for this fault.

    Powiem tak, samochód nie szarpie w ogóle, nie dymi, pali 4.5 na trasie tylko właśnie nie ma mocy. Maże ktoś pomoże w tej sprawie.

  • #78 17 Wrz 2010 11:29
    wolfi01
    Poziom 1  

    Na początek się witam ;-)).
    Mój w210 2,2 d przyjechał z niemcowni juz z palącą się kontrolką EPC. Trasa ok. 900 km, przejechana bez żadnych problemów. Czasami zapalała się jeszcze kontrolka świec żarowych i gasła. Podłaczenie do kompa, nie znam nazwy, wykazało błędy, które zostały wykasowane. Pozosał tylko jeden o nr 1231 - nie znam opisu błedu do tego kodu. Obecnie EPC pali się cały czas od uruchomienia silnika po jego wyłączenie. Auto jeździ "normalnie" nie kopci, nie odczułem braku mocy, nie ma wycieków i pwietrza w przewodach. Dodatkowo czasami zapala się kontrolka świec, ale po chwili gaśnie wiem, że mam 2 spalone do wymiany. Nie wiem czy mam się już na zapas czymś martiwć, czy zacząć szukać mechanika.

  • #79 27 Wrz 2010 16:32
    artek88
    Poziom 9  

    Witam
    Mam problem z cofaniem sie paliwa i powietrzem w przewodach, samochód C220 Diesel 96r. VIN WDB2021211A377095

    Wymieniłem filtr paliwa i oring pod śrubę, nowe oryginalne przewody od pompa-filtr przewód i filtr-dogrzewacz przewód oraz przewód czarny od podgrzewacza do rurki która idzie do zbiornika,

    Dodam że silnik pracuje płynnie, lecz z rana schodzi paliwo i przerywa przez chwile, bo zaciąga powietrze z przewodu:/

    dodam że pompa jest pod spodem lekko mokra :/

  • #80 08 Paź 2010 09:52
    hollow
    Poziom 20  

    Wolfi - lepiej szukaj dobrego elektronika, bo mechanik nic nie zdziała, zapraszam do mnie, masz niedaleko szukaj mercserwis.

    artek - Problem z cofającym się paliwem tkwi w pompie, i sekcji ssącej.


    Udało mi się rozwiązać wszystkie problemy z tym samochodem, nawet problem z ciężkim odpalaniem spowodowanym rozszczelnieniem sekcji ssącej, wszystko można zrobić bez wymiany pompy. Jednak każdy przypadek jest inny i wymaga innych rozwiązań. Zapraszam na mercserwis PL.

  • #81 10 Lis 2010 10:24
    rafalmercedesc200
    Poziom 1  

    witam mam problem z pompa lucas mercedes w210 98 r 2.2 d cieknie ropa co robic?

    Dodano po 3 [minuty]:

    czy ktos ma rade i pomoze?

    Dodano po 1 [minuty]:

    ? czy ktos pomoze?

    Dodano po 1 [minuty]:

    moj nr tel to 667246144

    Dodano po 27 [sekundy]:

    ? czy ktos pomoze?

  • #82 10 Lis 2010 11:00
    sin69
    Poziom 2  

    Dzień Dobry . Czytałem wątek , pompa Lucasa to zagadka ale niektórzy sobie z nią poradzili. Może mi pomożecie . Mam wyciek z otworka widocznego na zdjęciu przy pompie. Dodam ,że nie zapala sie EPC , silnik pracuję bez problemów, nie kopci , bez spadków mocy . Cieknie ropa .

    [img]Lucas Epic Mercedes c klasse 1998 rok silnik 220D błąd 1228[/img]

    Dziękuję za pomoc może za miesiąc wrócę na święta samochodem ;)

    Dodano po 1 [minuty]:

    Zapomniałem Mercedes 2.2 D 97r.

  • #83 23 Lis 2010 18:54
    bolrom
    Poziom 1  

    Cześć, mam podobny problem, Mercedes C 220 D 1997r. Silnik nie daje się uruchomić za pierwszym razem. Wyświetla się kontrolka EPC, silnik bardzo nierówno pracuje, kopci, po czym gaśnie. Czasami sytuacja się powtarza. Następne przekręcenie klucza uruchamia silnik normalnie. Jedyny kod błędu to P1226 - czujnik położenia pierścienia krzywki - status aktualny. Kiedy silnik jest uruchomiony błąd można normalnie wykasować, samochód normalnie przyspiesza nie kopci wszystko jest OK. Po takiej jeździe, zgaszeniu silnika i ponownym uruchomieniu nie ma żadnych błędów. Kiedy silnik ostygnie pojawia się znowu aktualny błąd 1226, dodam że nawet nie trzeba uruchamiać silnika. Pompa uszczelniona, nowy zestaw uszczelek, dwa uszczelniacze oraz zaworek stop, wszystko DELPHI, Przed uszczelnieniem błąd 1226 również występował ale pompa do tego ciekła. Proszę o porady, może Użytkownik moogio mógłby pomóc? z góry dziękuję.

  • #84 23 Lis 2010 20:25
    msikkor
    Poziom 1  

    Witam wszystkich. Mam mesia w210 1997r pompa lucas krótki kabel. Jeździłem czekałem, czekałem i się doczekałem. Pompa siadła. Na rozgrzanym silniku po puszczeniu pedału gazu silnik zaczyna chodzić jak traktor i gaśnie. Wizyta w warsztacie (Gutmann Messetechnik) i wyrok- błąd 1228. Takie same objawy jak u moogio. Chcę to naprawić we własnym zakresie z powodu braku funduszy. Proszę o pomoc

    moogio Ty to naprawiłeś więc jeśli możesz poślij mi na PW twój sposób może uratujesz mnie bo nie mam czym jeździć

    z góry dziękuję

  • #85 24 Lis 2010 14:46
    mirko R1
    Poziom 2  

    Kolejna prosba do moogio w 210 97r. to samo co u kolegow ,tryb awaryjny spadek mocy,EPC zapala sie kiedy zdejmuje noge z gazu,pompa bez wyciekow,przewody paliwowe szczelne,badanie na kompie MB wykazalo,ze komp nie widzi dawek paliwa.Jaki blad,nie wiem gdyz nie dostalem wydruku.Jesli kolega moze pomoc to bardzo prosze.moj meil mirfot{malpa}poczta.fm.Z gory dziekuje.pozdrawiam,

  • #86 25 Lis 2010 11:51
    wnorek8
    Poziom 1  

    Witam.Kolejna prośba do moogio dotycząca sposobu na usunięcie usterki pompy lucas epic krótki kabel w mercedesie w202 97r. 2.2D.Objawy podobne jak u kolegi plus odpalanie zimnego silnika na dwa razy.Diagnostyka na urządzeniu kts -550 wykazała dwa błędy:
    P1227-czujnik położenia w pompie wtryskowej
    P1228-mech.dawkowania/pompa wtryskowa
    Dodam, że pompa była naprawiana przez poprzedniego właściciela auta w autoryzowanym serwisie w Gdańsku jakieś pięć lat temu.Jak zadzwoniłem do tego serwisu z zapytaniem o koszt naprawy to walnęli mi taki przedział cenowy ,że trzeba by bank obrabować żeby lucasa tam naprawić.
    Proszę o konstruktywną odpowiedz na adres: WNOREK8(malpa)WP.PL.

  • #87 27 Lis 2010 15:07
    bynio1991
    Poziom 12  

    Witam,
    Dawno temu miałem awarię pompy Lucasa w moim W202 C220 Diesel 93r., nie było czasu, musiałem kupować nową pompę. Samochód sprzedałem i teraz zabrałem się za tą starą. Pompa była u pompiarza i stwierdził, że mechanicznie sprawna.
    Znalazłem dane o opornościach czujników (mierzone w wiązce przewodów przy komputerze) w tej pompie w autodacie. Zdjąłem ten plastik z pompy i odkręciłem osłonkę tej płytki, gdzie są lutowane wszystkie przewody. Tak jak pisałem nie mam już samochodu więc oporności mierzę, na płytce przy przykręconej do pompy. Oporności zaworków zawierają się w normie.
    Ale nie wiem, co z oporami czujników położenia wirnika i czujnikiem położenia krzywki. Z czujnika tego z tyłu pompy wychodzą trzy kable do pinów 14,15,16 i opór mam pomiędzy 14-15 235 ohm, a z pin 15 nieskończoność. Autodata podaje 47-57Ohm (ale przy komputerze, więc nie wiem czy te przewody idą bezpośrednie do kompa).
    Ten z tyłu to jest od położenia wirnika ? A ten z boku od położenia pierścienia krzywki ?
    Jakie powinny być opory tych czujników na płytce przy pompie, pomiędzy poszczególnymi pinami. Dla pinów 11-12 opór wynosi 47Ohm, dla 11-13 to samo (12 jest zwarty z 13).
    Tutaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8791480#8791480 opisałem jakie były objawy.
    Aha i dodam, że ten czujnik z tyłu pompy ciekł.
    Co do programowania tego czujnika, to jak napisze mi ktoś jakie powinny być opory i okaże się, że faktyczne nie zgadzają się z nimi, to oczywiście, że rozpruję ten czujnik i zobaczę co w nim siedzi (oczywiście chciałbym się też dowiedzieć gdzie można by kupić nowy). Oby było prawdą że dla fazy 1 nie trzeba programować (wydaje mi się, że mam fazę 1 bo przecież 93 rok produkcji W202 to pierwsze egzemplarze)... Tutaj zdjęcie tego czujnika http://zapodaj.net/8c49d31cbb3e.jpg.html
    Bardzo proszę o pomoc.

  • #88 29 Gru 2010 21:11
    lisior2000
    Poziom 2  

    Witam mam dość poważne ostatnio kłopoty ze swoim MB C220D 1997 WDB2021211A545067 206 tys km
    ponieważ siadła mi pompa a mianowicie po odpalaniu silnik nie pracuje równomiernie i pali się kontrolka EPC, po zgaszeniu i uruchomieniu ponownie kontrolka gaśnie a silnik nadal pracuje nie równomiernie mianowicie do gazowuje sam do 4 tys obrotów a potem spada na 5 i waha się miedzy 5 a 10. po przejechaniu około 100 metrów zapala sie kontrolka EPC, po dobrym rozgrzaniu silnika objawy zanikają


    Blad jaki pojawia sie na komputerze to blad polozenia czujnika iglicy czy cos tam takiego

    Prosze o pomoc

  • #89 29 Gru 2010 21:23
    bynio1991
    Poziom 12  

    Witam,
    Czy, aby nie błąd czujnika położenia wirnika ? Jest on z tyłu pompy, pomiędzy wyjściami na wtryskiwacze. Często one po prostu zaczynają cieknąć (te czujniki)
    Tak było też u mnie - sprzedaję pompę na części http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=13834

    Ewentualnie jest jeszcze w pompie czujnik położenia pierścienia krzywki i temperatury paliwa.

    Podaje oporności do sprawdzenie elektroniki tej pompy (numery pinów przy wtyku do komputera pokładowego) przy 20°C:

    PIN 6-19 Czujnik temp paliwa 2800 Ohm
    PIN 6-9 Czujnik położenia wirnika 47-57 Ohm
    PIN 6-18 Czujnik położenia pierścienia krzywki 45-55 Ohm
    PIN 42-47/41-47 Zaworki dawki paliwa 25-35 Ohm
    PIN 43-47 Zawór elektromagnetyczny początku wtrysku 25-35 Ohm
    PIN 38-47 Zawór STOPU 1-2 Ohm

    I jeszcze jeden pomiar, ale ten przy wtyczce wychodzącej z pompy wtryskowej (PIN 3-2) opór 190-250 Ohm.

  • #90 04 Sty 2011 21:53
    pablo1902
    Poziom 1  

    Witam wszystkich
    mam Mercedesa C klasy, 94 rok, 2,2 D na pompie Lucas z długim kablem. Od pewnego czasu zapala się kontrolka EDC i silnik przechodzi w tryb awaryjny. Oczywiście pompa nie cieknie (uszczelniana rok temu), układ paliwowy szczelny (brak pęcherzy powietrza). Zauważyłem że kontrolka najczęściej zapala się przy niskim poziomie paliwa i przy wyższej temperaturze (w największych mrozach problemu nie było). Oczywiście wyrok fachowców: wymiana pompy, koszt 3-4 tys. zł. Czytając forum zauważyłem że kolega MOOGIO poradził sobie z tematem sam, stąd moje pytanie i prośba o podpowiedź, jak można to rozwiązać mniejszym kosztem. Dodam że podpinając do urządzenia KTS (jeśli dobrze pamiętam) wyświetliły się błędy: P1227 (czujnik położenia w pompie wtryskowej) i P1228 (mechanizm dawkowania pompa wtryskowa). Jeśli mógłbyś coś doradzić to proszę o odpowiedź na maila: betonsiatka(malpa)wp.pl.