Witam.
To w takim razie prawdopodobnie uszkodzona centralka. Transformator jest to integralna część centralki, i sam transformator nie występuje jako część zamienna. Jeśli chodzi o naprawę centralki, to po za wymianą bezpiecznika, warystora gdy jest wypalony, oraz poprawieniem lutowania jeśli są pęknięte, to nic więcej się nie robi ze względu na bezpieczeństwo (centralka steruje zapłonem, otwieraniem zaworu gazowego i kontroluje płomień). Z tego też powodu jeżeli centralka zostanie uszkodzona, należy ją wymienić.
Usterka może też leżeć po stronie płyty głównej kotła, ale to występuje rzadko w przypadku kodu 14.
Cena centralki (nie pamiętam dokładnie) około 300-400 zł.
I jeszcze jedno. Uszkodzenie transformatora zapłonowego, jak również brak gazu, zamiana L i N, uszkodzenie przewodów zapłonowych, elektrod zapłonowych czy jonizacji, to wszystko prowadzi do braku odczytu prądu jonizacji i powoduje wyświetlenie kodu 1 (zapłon bez powodzenia).
Komunikacja płyty głównej z centralką zapłonową jest taka:
Jeżeli jest zapotrzebowanie na ciepło, płyta główna wysyła sygnał do centralki zapłonowej po przez zwarcie styków na obwodzie sterującym centralką, i czeka na odpowiedź z centralki. Centralka rozpoczyna procedurę zapłonu, i jeżeli palnik odpali, to po odczytaniu prądu jonizacji wysyła sygnał (faza) do płyty głównej. Płyta główna włącza wtedy diodę z symbolem płomienia obok wyświetlacza że palnik pracuje.
Jeżeli procedura zapłonu nie powiedzie się i jonizacja nie odczyta płomienia, centralka wysyła do płyty głównej sygnał o niepowodzeniu zapłonu (faza na innym przewodzie komunikacyjnym). Płyta główna wyświetla wtedy kod 1.
Jeżeli płyta główna wyśle sygnał do centralki zapłonowej o zapotrzebowaniu na ciepło i nie dostanie w określonym czasie sygnału zwrotnego o pracy palnika, ani o niepowodzeniu zapłonu, to wtedy wyświetla kod 14.
Jeśli chodzi o wymianę centralki na nową, to polecam wezwać serwisanta z autoryzacją, ponieważ IMMERGAS daje rok gwarancji na wymienione części nawet jeżeli kocioł jest już po gwarancji. Warunek - wymiany musi dokonać autoryzowany serwisant, i musi być na tą wymianę wystawiony rachunek.
Pozdrawiam.
0