Witam szanowne grono.
Proszę o kilka wskazówek, podpowiedzi i wyjaśnień odnoście spawania metodą autogeniczną. Jako zapalony majster-klepka zaopatrzyłem się kilka dni temu w zestaw do lutowania i spawania gazowego przy użyciu gazów: propan+tlen.
Palnik TWL-1, butle, reduktory, węże, bezpieczniki, druty stalowe i mosiężne, borax, rękawice i gogle. Jednym słowem chyba wszystko czego mi trzeba
Doświadczenie: dobrze spawam MMA; TIG i MIG/MAG sporadycznie używałem.
Jednakże autogeniczne, artystyczne spajanie metali, trochę mnie przerosło. No i teraz o co mi chodzi:
1. Nie za bardzo wiem jakim płonieniem mam spawać. Wewnętrzny stożek ma mieć jakąś określoną długość? 2, 10, 20mm?
2. Stopiona stal zaczyna wrzeć (widać bąbelki) i iskrzy. Dlaczego tak się dzieje? Czy tak powinno się dziać?
3. Spawałem płaskowniki 3mm oraz cienkie samochodowe blaszki i za każdym razem to samo: próbowałem jechać podobnie jak TIGiem powolutku nagrzewać materiał i przesuwać jeziorko dodając trochę drutu. Nadtapiałem krawędzie obu blach dość mocno. Spaw wychodził równy. Po ostygnięciu udawało mi się go za każdym razem urwać ręką. Bardzo słabo się trzymało. Spawane blachy miały po wytapiane kratery i dziury a spoina odpadła… Czemu?
4. Raz mi się zdarzyło że na powierzchni spoiny utworzyła się szlaka, pozostałość jak po otulinie MMA. Czemu?
Z góry dziękuję za pomoc i zainteresowanie.
Pozdrawiam
Proszę o kilka wskazówek, podpowiedzi i wyjaśnień odnoście spawania metodą autogeniczną. Jako zapalony majster-klepka zaopatrzyłem się kilka dni temu w zestaw do lutowania i spawania gazowego przy użyciu gazów: propan+tlen.
Palnik TWL-1, butle, reduktory, węże, bezpieczniki, druty stalowe i mosiężne, borax, rękawice i gogle. Jednym słowem chyba wszystko czego mi trzeba
Doświadczenie: dobrze spawam MMA; TIG i MIG/MAG sporadycznie używałem.
Jednakże autogeniczne, artystyczne spajanie metali, trochę mnie przerosło. No i teraz o co mi chodzi:
1. Nie za bardzo wiem jakim płonieniem mam spawać. Wewnętrzny stożek ma mieć jakąś określoną długość? 2, 10, 20mm?
2. Stopiona stal zaczyna wrzeć (widać bąbelki) i iskrzy. Dlaczego tak się dzieje? Czy tak powinno się dziać?
3. Spawałem płaskowniki 3mm oraz cienkie samochodowe blaszki i za każdym razem to samo: próbowałem jechać podobnie jak TIGiem powolutku nagrzewać materiał i przesuwać jeziorko dodając trochę drutu. Nadtapiałem krawędzie obu blach dość mocno. Spaw wychodził równy. Po ostygnięciu udawało mi się go za każdym razem urwać ręką. Bardzo słabo się trzymało. Spawane blachy miały po wytapiane kratery i dziury a spoina odpadła… Czemu?
4. Raz mi się zdarzyło że na powierzchni spoiny utworzyła się szlaka, pozostałość jak po otulinie MMA. Czemu?
Z góry dziękuję za pomoc i zainteresowanie.
Pozdrawiam
