Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiar Spalania, prędkości/drogi, obrotów

kazik70 23 Maj 2008 15:14 5249 18
  • Poziom 28  
    Na forum było już wiele projektów konstrukcji i tematów z wiązanych z komuterem spalania. Mi chodzi ogólnie o sposoby/metody pomiarów.

    Ogólnie podsumowując

    droge i prędkość można uzyskać z czujnika prędkości umieszczonego przy skrzyni biegów jeśli takiego czujnika nie ma można założyć Hallotron na linke prędkościomierza.

    Obroty można z czytać z czujnika położenia wału korbowego lub w przypadku jego braku ze swiecy robiąc "antene" na kablu wysokiego napięcia. (ktoś mógł by opisa to zjawisko?)

    ilość spalanego paliwa, najłatwiej podpinając się pod wtryski lub stosując przepływomierz. Jest jeszcze jakaś metoda z sondą lambda, ale już nie pamiętam czy ktoś mógł by rozwinąć tą metodę?

    Jeśli coś przekręciłem, proszę o poprawe. Jakie jeszcze są sposoby/metody na pomiar?
  • Poziom 21  
    Te wszystkie dane w większości samochodów można uzyskać ze sterownika (ze względu na to ,że niektóre modele posiadają komputer pokładowy).
  • Poziom 19  
    Jeżeli chcesz mieć w miarę dokładny pomiar bazując na pomiarze czasu wtrysku to trzeba jeszcze wymierzyć statyczny wydatek wtryskiwacza i teoretyczny czas otwarcia ww. wtryskiwacza.
  • Poziom 28  
    Chodzi mi tylko o to z kąd brać dane do pomiarów.

    ja już taki komputer zbudowałem, chce jednak koniecznie poznać wszystkie inne metody na pomiar. Rozważyć plusy i minusy każdego rozwiązania.

    Bardzo interesuje mnie sposób z tą sondą lambda na uzyskanie spalania, ktoś coś kiedyś pisał na ten temat.
  • Poziom 38  
    krzemowy napisał:
    Jeżeli chcesz mieć w miarę dokładny pomiar bazując na pomiarze czasu wtrysku to trzeba jeszcze wymierzyć statyczny wydatek wtryskiwacza i teoretyczny czas otwarcia ww. wtryskiwacza.


    Problem jest jak ma sie regulator cisnienia na listwie paliwa sterowany podcisnieniem. Wtety nie ma sie stalego cisnienia w calej skali obrotow i koncepcja w lep :)

    Za pomoca lambdy zwlaszcza waskopasmowej tez trudno ustalic. Nie bedzie to dokladne bo jej charakterystyka jest bardzo stroma, do tego lambda podaje ci wspolczynnik stechiometryczny. Wiec potrzebowal bys lambdy szerokopasmowej ktorej obsluga nie jest prosta oraz ilosc powietrza jaka zoastala dostarczona do cylindrow.

    Predkosc mozna tez z czujnikow ABS (o ile sa).

    Obroty w starych samochodach roznie z przerywacza, halotronu itp.
  • Poziom 19  
    tplewa napisał:
    krzemowy napisał:
    Jeżeli chcesz mieć w miarę dokładny pomiar bazując na pomiarze czasu wtrysku to trzeba jeszcze wymierzyć statyczny wydatek wtryskiwacza i teoretyczny czas otwarcia ww. wtryskiwacza.


    Problem jest jak ma sie regulator cisnienia na listwie paliwa sterowany podcisnieniem. Wtety nie ma sie stalego cisnienia w calej skali obrotow i koncepcja w lep :)

    Za pomoca lambdy zwlaszcza waskopasmowej tez trudno ustalic. Nie bedzie to dokladne bo jej charakterystyka jest bardzo stroma, do tego lambda podaje ci wspolczynnik stechiometryczny. Wiec potrzebowal bys lambdy szerokopasmowej ktorej obsluga nie jest prosta oraz ilosc powietrza jaka zoastala dostarczona do cylindrow.

    Predkosc mozna tez z czujnikow ABS (o ile sa).

    Obroty w starych samochodach roznie z przerywacza, halotronu itp.


    A właśnie że nie, po to jest regulator ciśnienia paliwa sterowany podciśnieniem z kolektora aby wtryskiwacze miały stały wydatek niezależnie od podciśnienia w kolektorze. Gorzej jest z nowszymi autami gdzie ciśnienie paliwa ma stałą wartość regulowaną w odniesieniu do ciśnienia otoczenia(czy tam ciśnienia w zbiorniku paliwa, patrz np. Punto II) i w których jest odpowiednio tresowany sterownik umiejący przeliczyć sobie wydatek w zależności od podciśnienia w kolektorze.
  • Poziom 38  
    no nie wiem, u mnie w turbo (nissan 200sx) troche to dziala inaczej :) im wieksze obciazenie tym wieksze cisnienie na listwie, im wieksze cisnienie na listwie tym wiecej paliwa leci w jednostce czasu :)

    Jesli by to zmniejszalo cisnienie to by sie zrobil problem ECU zwieksza czas otwarcia wtrysku, a regulator mu to zabiera :) i tak w kolo :)
  • Poziom 19  
    Większe ciśnienie w szynie względem ciśnienia atmosferycznego czy ciśnienia w kolektorze? :)
  • Poziom 28  
    Troche czytałem między czasie jeśli chodzi o pomiar obrotów na podstawie świecy.
    I okazuję się to być całkowicie błędna metoda z powodu zakłóceń i przebić jakie mogą pojawiać się na kablach wysokiego napięcia.
    Czy ktoś ma inne zdanie?
  • Poziom 28  
    Komputer spalania ma być uniwersalny - temat pracy inżynierskiej.
    Narazie testuje na Toyotce Picnic benzyna. Docelowo ma trafić do starej astry 93r 1.6i LPG
  • Poziom 19  
    Moje układziki zbierały zawsze sygnał z cewki zapłonowej i nie zdarzyło mi się aby były z tym jakieś problemy. Zasadniczo możliwości są dwie:
    a) wykrywać i filtrować samo kluczowanie napięcia na cewce (0/12V)
    b) wykrywać szpilkę przepięcia powstającą przy wyłączeniu prądu w cewce(stosowane np. w obrotomierzach Lumela)

    Swego czasu wykorzystałem 555 jako komparator z histerezą(dużą :) ) i też się to ładnie sprawdzało. Skrobnę Ci schemat jak będzie trzeba.
  • Poziom 43  
    Wszystkie samochody z wtryskiem mają podane do ECU obroty.
    Cytat:
    ilość spalanego paliwa, najłatwiej podpinając się pod wtryski lub stosując przepływomierz. Jest jeszcze jakaś metoda z sondą lambda, ale już nie pamiętam czy ktoś mógł by rozwinąć tą metodę?

    A co zrobisz jak jest wtrysk jednopuktowy ?
    Cytat:
    Komputer spalania ma być uniwersalny - temat pracy inżynierskiej.

    Skoro to praca inżynierska, wykaż się, a my możemy spróbować poprawić Twoje błędy. Nie licz na gotowca.
  • Poziom 21  
    Jeżeli chodzi o Opel Astra to mamy gotowy signal wydatku na sterowniku.
    Są to impulsy o długości czasu wtrysku.
    Ja zbudowałem taki komputer i działał ponad 10 lat bardzo dokładnie.

    Wyprowadzenia zależnie od silnika:
    C14NZ = Pin A2
    X14XE = B12
    14SE, C14SE, C16SE = Pin B4
    X16XEL = Pin B12
    C16NZ = Pin A2
    16LZ2 = Pin B4
    X16SZ = Pin B4
    X16SZR = Pin B12
    C18NZ = Pin B4
    18SE = Pin 32
    C18XEL = Pin 14
    X18XE, X20XEV = Pin 21
    C20XE = Pin 15
    C20NE = Pin 32
  • Poziom 28  
    krzemowy jak da rade to chętnie bym popatrzył na taki schemat :D

    Freddy nie bardzo rozumiem, jakiś problem jest z wtryskiem jednopunktowym?

    a z tym gotowcem to przemilcze :roll:
  • Poziom 38  
    kazik70 napisał:
    Troche czytałem między czasie jeśli chodzi o pomiar obrotów na podstawie świecy.
    I okazuję się to być całkowicie błędna metoda z powodu zakłóceń i przebić jakie mogą pojawiać się na kablach wysokiego napięcia.
    Czy ktoś ma inne zdanie?


    Z tym jest roznie :) Jesli cos jest w aucie felerne to wiele ukladow bedzie zle dzialalo. Znam urzadzenia diagnostyczne ktore robia pomiary w oparciu o taka metode. Sam mialem lampe stroboskopowa pokazujaca dodatkowo kat i obroty. Na przewod z cewki zaplonowej zakladalo sie klamre (posiadajaca w srodku cewke).

    krzemowy napisał:
    Większe ciśnienie w szynie względem ciśnienia atmosferycznego czy ciśnienia w kolektorze? :)


    wzgledem cisnienia doladowania :) - cisnienie atmosferyczne w autach z turbina ma niewielki wplyw i nie bierze sie go za zwyczaj pod uwage.
  • Poziom 27  
    Ilosc spalanego paliwa podawana jest nieraz takze jako wartosc analogowa, napiecie z zakresu 0-1,5V prosto ze sterownika silnika. Np Audi B4, 80, 90, 100 C4 itp na wtrysku a takze VW, Seat z tymi silnikami

    Pomiar czasu wtrysku wydaje sie najbardziej uniwersalnym rozwiazaniem jesli chodzi o silniki z wtryskiem paliwa.