Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dłubanina w elektryce-pytania

27 Sty 2004 00:28 2471 3
  • Poziom 1  
    Witam

    Poniewaz w moim aucie (mercedes beczka w123) mam troche pomontowane dodatkow elektrycznych(el. szyby, podgrzewany fotel)
    a oprocz tego tez mam w planach kilka instalacji(centralny na pilota
    itp) mam kilka pytan ogolnie zwiazanych z dodatkowa elektryka w
    samochodzie.

    1.Jak to jest z podlaczaniem sie pod instalacje- czy wystarczy sobie
    znalesc jakis malo obciazony obwod i sie pod niego podlaczyc(np oswietlenie schowka)
    czy np trzeba sie podlaczyc bezposrednio pod odpowiedni bezpiecznik
    (jesli chce prad po stacyjce) albo pod akumulator?

    2.Jak z obciazeniem wtedy instalacji? czy kazdy dodatkowy ulad
    powinien miec swoj bezpiecznik ? czy powninienem zwiekszyc bezpiecznik w skrzynce?

    3.czy jest ryzyko czegos takiego jak prad zwrotny?(straszył mnie tym mechanik)

    4.Mam doinstalowane 4 uniwersalne el. szyby, prad jest bezposrednio
    z akumulatora, wszystko prawie normalnie tylko przednie szyby i tylne
    sa z soba dziwnie powiazane tzn uzywajac np przedniej ta sprawdza czy
    tylna nie jest uzywana, jesli jest to tez dziala ale wtedy obie ida wolniej. Jest to chyba jakas instalacje przeciw przeciazeniowa? czy mozna to jakos uproscic ?

    5.Czy ktos instalowal sobie uklad zatrzymujacy szybe(szyba dochodzi do
    konca, silnik sie meczy wiec uklad go odlacza)?

    6. Jakie moga byc efekty ujemne 'dłubania' w elektryce auta?

    pozdrawiam
    michal
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 21  
    Najlepiej zobacz jak są fabrycznie podłączone dodatkowe urządzenia.Jeśli żle się podepniesz do instalacji to skutki mogą być nieprzyjemne np.podłączysz odbiornik który będzie pobierał duży prąd pod przewód niskoprądowy to najpierw spalisz bezpiecznik,dasz większy spalisz instalacje i wiele innych "cudów" może zdarzyć się.Nie mówiąc o spatkach napięcia jakie powstałyby na takim przewodzie.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 21  
    Witam
    PO kolei po pierwsze wszystko mozna zrobic tylko z głową
    wszystkie obwody które dołozysz musza byc zabezpieczone
    przekrój przewodów odpowiedni do poboru prądu i czy alternator
    i bateria wydoli a co do sterownika szyb i szyberdachu to są do zakupienia
    produkuje je np proxima
    Pozdrawiam
  • Poziom 19  
    Witam.
    Najlepiej - moim zdaniem zakupić gniazdo n na.10 bezpieczników płytkowych. Jeżeli jak piszesz chcesz podłączyć się za stacyjką dobrze by było wpiąć się za przekażnik (sterowany przez stacyjkę) jeżeli taki jest. Jeżeli nie ma, ależy kupić uniwersalny przekaźnik samochodowy z gniazdem i podłączyć w taki sposób.
    1. Wyjście klemy + z akumulatora na jedno gniazdo bezpiecznikowe
    z zabezpieczeniem np. 20 lub 30 A
    2. Z wyjścia tego bezpiecznika na przekaźnik załączany stacyjką (+12 V)
    3. Z wyjścia przekaźnika na pozostałe 9 gniaz bezpiecznikowych, gdzie możemy podłączać dodane urządzenia wkładając stosowny do pobieranego prądu bezpiecznik.

    Takie rozwiązanie ma taką dobrą cechę, że w wypadku, gdy jedno z urządzeń zacznie nam palić bezpieczniki, pozostałe urządzenia będą funkcjonować normalnie. Nie polecam również podłączać nowych urządzeń pod zabezpieczenia istniejących. Może to powodować palenie się bezpieczników przy niekorzystnym jednoczesnym normalnym działaniu kilku urządzeń. Na pewno nie polecam też wymiany jakichkolwiek zabezpieczeń, na bezpieczniki o prądzie nominalnym większym.
    Proponowane przezemnie rozwiązanie jest stosowane przez profesjonalistów montujących sprzęt w samochodach, nie zmienia istniejącej już instalacji, co przyśpiesza wykrywanie usterek.
    Lepiej nie poprawiać producenta, siedziało nad tym w końcu kilku inżynierów :D .