Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Technik Elektryk - Faber CK
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pojazd - gokart na akumulator?

kizdi 24 Maj 2008 11:49 54569 115
  • #1 24 Maj 2008 11:49
    kizdi
    Poziom 14  

    Witam. Chcę zbudować takiego małego gokarta na silnik elektryczny i mam pytanie odnośnie silnika, i akumulatora. Jaki i jakiej mocy ma być ten silnik (czy dać może dwa silniki), i jaki akumulator? Czy może być taki z auta? Ile to może wyciągnąć? Za odpowiedzi z góry dzięki :)

    0 29
  • Technik Elektryk - Faber CK
  • #2 24 Maj 2008 12:06
    ZGG
    Poziom 27  

    Lepiej dwa silniki Po każdym na jedno koło. Będzie lepiej. Gokarty nie mają mostu, i mechanizmu rużnicowego.Silniki i akumulator musza byc dosyć spore . Bo efektu nie będzie.Pozatym regulator omcy.

    1
  • #3 24 Maj 2008 12:21
    lord_blaha
    Poziom 33  

    Jak już 2 silniki to przede wszystkim PWM, bo nie dostaniesz dwóch kompletnie identycznych silników.
    Po drugie- samo założenie projektowe jest kiepskie. Silniki elektryczne- np. takie z hulajnogi elektrycznej (200W)- są zwyczajnie za słabe. Jeżeli ważysz więcej niż 50kg, to maksymalna prędkośc będzie taka, że każde dziecko będzie bieło szybciej niż Ty będziesz jechał... Następnie, kwestia ramy. Na czym chcesz to osadzić? Stal? Wytrzymałe, ale cięzkie. Aluminium? A masz jak to pospawać?
    Jaki przewidujesz budżet?

    0
  • #4 24 Maj 2008 13:04
    kizdi
    Poziom 14  

    Odnośnie ramy itp. to jeszcze nie wiem, ale chciałbym się spytać o te silniki. Jakbym miał załóżmy 2 silniki np. 400W i akumulator taki z auta to ile by mi takie coś uciągnęło?

    0
  • #5 24 Maj 2008 13:09
    lord_blaha
    Poziom 33  

    Niz, bo akumulatory samochodowe są zwykle na 12v, a te silniki na 24... Masz jakieś doświadczenie w takich konstrukcjach?

    0
  • #6 24 Maj 2008 13:24
    kizdi
    Poziom 14  

    -Jeszcze nie robiłem takich konstrukcji. A można byłoby zrobić przetwornice z 12V na 24V?

    0
  • Technik Elektryk - Faber CK
  • #7 24 Maj 2008 13:28
    lord_blaha
    Poziom 33  

    można nawet na 230, ale wydajność będzie mizerna...

    0
  • #8 24 Maj 2008 13:48
    kizdi
    Poziom 14  

    aha, a jeszcze takie pytanie, ile wat mają silniki od wycieraczek?

    0
  • #9 24 Maj 2008 13:56
    lord_blaha
    Poziom 33  

    za mało. maksymalnie około 20. Możesz sprobować zastosować rozrusznik, ma trochę mocy, ale nie wiem jak z nim jest przy pracy ciągłej.

    0
  • #10 24 Maj 2008 15:41
    kizdi
    Poziom 14  

    Słyszałem że rozruszniki są złe bo przy ciągłej pracy bo się grzeją i mogą rozwalić ale dzięki za informacje.

    0
  • #11 24 Maj 2008 19:02
    niutat
    Poziom 37  

    Witam, a może poszukaj czegoś w starych wózkach widłowych, były takie z instalacją na 24V i elektroniczną regulacją obrotów(w pedale), co do napięcia to najlepiej zastosować 2 akumulatory 12V.

    0
  • #12 24 Maj 2008 23:57
    WITEK1952
    Poziom 28  

    Witam.Kiedyś tym się interesowałem bo chciałem zrobić takie cudo synkowi.W moim przyadku w grę wchodził rozrusznik przerobiony na łozyska toczne i dmuchawa, która go chłodziła(dmuchała do środka przez otwór w opasce od szczotek.Samochodowy akumulator pozwalał na kilkadziesiąt minut jazdy z prędkoscia ponad 70 km/h.Pozdrawiam.

    0
  • #13 26 Maj 2008 13:49
    djandriu
    Poziom 27  

    Kiedyś miałem taką starą książkę coś typu zrób to sam, był tam opisany gokart napędznay prądnicą (nie alternatorem) z malucha. Czy możliwe jest aby taka stara prądnica działała jako silnik ??

    0
  • #14 26 Maj 2008 14:17
    niutat
    Poziom 37  

    Prądnica może działać jako silnik, nie wiem tylko jaką by miała sprawność.

    0
  • #15 26 Maj 2008 19:33
    WITEK1952
    Poziom 28  

    Witam.Prądnica z malucha działa jako silnik ale ma za mało mocy jak na gokarta.O ile pamiętam to dwieście parę watów.

    0
  • #16 07 Cze 2008 21:42
    robertcch
    Poziom 2  

    Znalazłem schemat budowy gokarta na gg 5860641

    0
  • #17 19 Lip 2008 21:39
    Kondek279
    Poziom 9  

    Ja bym ci radził zajrzeć do książki "Młody konstruktor"
    jak jej nie masz to ci wyśle skany.

    JA zrobię takiego gokarta:
    Pojazd - gokart na akumulator?

    Ma wymiary:

    Szerokość 99cm
    Długość 134cm
    Wysokość 132cm

    Clarkson się w nim zmieścił więc napewno nie będzie problemu z wymiarami :D

    Tu jest więcej zdjęć z takimi samochodzikami

    0
  • #18 14 Wrz 2008 19:48
    warez13
    Poziom 11  

    ja też o tym mysle ale pomocy!!!bo nic nie wiem z tego tematu mam tylko ksiazke mlody konstruktor zbior II,gdzie jest wlasnie takie autko tylko chodzi mi o silniczek...jak by co gg 1418018

    Dodano po 47 [sekundy]:

    prosze pomozcie!!!!

    0
  • #19 21 Lis 2008 11:05
    lord_blaha
    Poziom 33  

    rafx2055 napisał:
    jesli by uzyc takich dwoch silnikow od hulajnog elektrycznych ktore osiagaja 25 km/h przy 1 silniku 250w

    Przy w miarę malej masie- w "gokardzie" to nie przejdzie.


    Cytat:
    350 w na 24v do tego 2 akumulatory na 24v polaczone szeregowo i druga para silnika i akumulatorow co wy o tym sadzicie??

    dwa akumulatory 24V w szergu dadzą 48V... Kłaniajaa się podstawowe wzory.
    Idąc dalej, jeden silnik będzie teoretycznie brał ~14A, to dość duży prąd, nieprawdaż? Żby pojeździć dłużej, trzeba by kilka akumulatorów, co dramatycznie zwiększa wagę, co z kolei zmusza nas do zastosowania mocniejszych silników, co czyni przedsięwzięcie nieopłacalnym.
    Poza tym jak chcesz sterować tymi dwoma silnikami? Jakieś enkodery? PWM?

    0
  • #20 21 Lis 2008 12:13
    rafx2055
    Poziom 11  

    Nie wiem jak nimi sterować.A te akumulatory bedą połączone równolegle (pomyliłem się) wiec da to 24 v i 2 razy więcej pojemności mAh. A po 2 w gokardzie będą 2 silniki nie 200W jak przy hulajnodze tylko 2 silniki 350 W i do tego 4 akumulatory??

    0
  • #21 21 Lis 2008 12:25
    lord_blaha
    Poziom 33  

    rafx2055 napisał:
    Nie wiem jak nimi sterować.

    To odpuść sobie budowanie.
    Cytat:
    2 razy więcej pojemności mAh

    O, to fajne akumulatory masz... Jak chcesz oddawać 14A z akumulatora, którego pojemność mierzysz w mAh?


    Cytat:
    A po 2 w gokardzie będą 2 silniki nie 200W jak przy hulajnodze tylko 2 silniki 350 W i do tego 4 akumulatory??


    Pytanie?

    Pomijając wątpliwą ortografię, chciałbym zauważyć, że chcesz stworzyć pojazd, którego same akumulatory będą ważyć ok 60-70kg.... Dolicz wagę kierowcy, mechaniki, elektroniki....
    Pomijam tutaj takie coś jak koszt, który uwzględniając tylko 4 akumulatory wynosi ca.800zl... A gdzie rama,sterowniki i drobnica?

    0
  • #22 21 Lis 2008 13:24
    rafx2055
    Poziom 11  

    no nie wiem nie znam się na tym ale jeśli mówisz że same akumulatory koszyują 800 zł to sobie odpuszcze no ale jeszcze jedno chciałem zastosowac akumulatory takie jak w hulajnogach w których pojemnośc jest w mAh.

    0
  • #23 21 Lis 2008 13:30
    lord_blaha
    Poziom 33  

    mA, czyli miliampery to tysięczne części Ampera.
    1A=1000mA.
    1Ah, znaczy tyle, że akumulator może oddawać prąd o natężeniu jednego ampera przez jedna godzinę....
    Silnik 350W na napięcie 24V potrzebuje szczytowo 14A, bo
    P=U × I
    I=P/U
    I=350W/24V
    I=14A
    I teraz chcąc jeździć przez godzinę, potrzebujesz minimum akumulatora 14Ah, co jest równe 14 000mAh...

    0
  • #24 21 Lis 2008 13:41
    rafx2055
    Poziom 11  

    No to sorry pomylka w hulajnogach sa 2 akumulatory łączone szeregowo 2x12v czyli 24v 12Ah czyli mniej wiecej na 1 godzine jazdy wystarczy mozna by dac dla jednego silnika np 3 akumulatory takie i połączyc je równolegle.
    Sterowanie to poprostu trzeba kupic na allegro 2 moduły sterujące takie jak do hulajnogi każdy moduł do 1 silnika.

    Dodano po 1 [minuty]:

    A co do wagi to ja waze nie więcej niż 40 kg a rame mógłby mi ktoś zespawac tylko z czego aluminium??

    Dodano po 1 [minuty]:

    i te hulajnogi maja zasięg przy naładowanych akumulatorach 20-30 km to nieźle

    Dodano po 4 [minuty]:

    Jeden akumulator waży 4,25kg a cztery ważą 17kg to nie tak dużo

    0
  • #25 21 Lis 2008 13:42
    lord_blaha
    Poziom 33  

    Nie pospawasz spawarka aluminium. Najprościej byłoby spawać zwykłą ramę stalową z profili...
    Jak ułożyskujesz koła? Z czego zrobisz półosie? Jakie zastosujesz i skąd weźmiesz przekładnie? Jak rozwiążesz układ kierowniczy?
    Moduły sterujące? Dobre do jednego silnika, jeżeli koniecznie chcesz po silniku na koło, to musisz wymyślić coś lepszego, bo tak np. przy skręcaniu trzeba oprócz skręcenia przednich kół zwolnić obroty koła na wew. stronie łuku.
    Mozna tez pomyśleć nad jednym silnikiem centralnym z jakimś dyfrem...

    0
  • #26 21 Lis 2008 13:49
    rafx2055
    Poziom 11  

    O rame mi na razie nie chodzi ale to sie może udac prawda jeśli by zastosowac mniej więcej to co pisalem post wyżej.
    "Mozna tez pomyśleć nad jednym silnikiem centralnym z jakimś dyfrem..." (tylko się nie śmiej) co to znaczy silnik centralny z dyferem??

    Dodano po 1 [minuty]:

    Linku nie podam ale wejdź w allegro i wpisz w wyszukiwarce "silnik elektryczny 350w" i np ten 3 od góry o to ci chodzi??

    0
  • #27 21 Lis 2008 13:54
    lord_blaha
    Poziom 33  

    rafx2055 napisał:
    Linku nie podam ale wejdź w allegro i wpisz w wyszukiwarce "silnik elektryczny 350w" i np ten 3 od góry o to ci chodzi??

    Przekładnia pewnie by sie nadała. Dalej nie masz sterowania i sensownego pomysłu na nie, a bez tego to nie ma szan na realizacje.
    Mówiąc o silniku centralnym z dyfrem, chodziło mi o uzycie, zamiast dwóch silników- jednego, położonego jakoś centralnie, z dyferencjałem. Wpisz sobie w google "dyferencjał" i poczytaj....

    0
  • #28 21 Lis 2008 16:31
    rafx2055
    Poziom 11  

    Dobra jak silnik się nada i akumulatory też to teraz została tylko rama. Bo jeżeli użyje jednego silnika z przekładnią to problem sterowania mam rozwiązany kupuje jeden moduł sterujący z allegro.

    Dodano po 1 [godziny] 48 [minuty]:

    Mam jeszcze jedno pytanie jak kupię ten silnik z przekładnią to on nie musi byc na środku może byc np z boku umieszczony??

    Dodano po 34 [minuty]:

    I jeszczę jedno pytanie czy jeśli kupie silnik 36 v i aż 500w to czy to wystarczy bez przekładni czy lepiej użyc silnik 350w na 24v z przekładnią??

    0
  • #29 21 Lis 2008 20:02
    lord_blaha
    Poziom 33  

    Bez przekładni i choćby prostego mechanizmu różnicowego nic nie zrobisz...

    0
  • #30 22 Lis 2008 08:48
    rafx2055
    Poziom 11  

    1.Ale mam pytanie który silnik jest lepszy 500w 36v czy 350w 24v z przekładnią??

    2.Ja chcę zastosować 4 akumulatory 14Ah 12v 2 połącze szeregowo co da 24v i 14Ah i drugie 2 akumulatory też tak połącze i będzie 24v i 14Ah i jeśli to wszystko połączę równlolegle 24v 14Ah i 24v 14Ah to otrzymam z tych 4 akumulatorów 24v i 28Ah czy dobrzę myślę??

    3. "Bez przekładni i choćby prostego mechanizmu różnicowego nic nie zrobisz... " Przekładnię mam przy silniku 350w (jeśli o to chodzi)?? A po co prosty mechanizm różnicowy jeśli użyje tylko 1 silnika??

    0