Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zamek szyfrowy, podłączenie elektromagnesu do atmegi?

24 Maj 2008 17:25 7658 35
  • Poziom 14  
    Witam. Mam problem, robię z kolegą zamek szyfrowy (rys. poniżej) i nie wiemy jak mamy do tego schematu podłączyć elektromagnes (to co jest w zamkach elektrycznych). Czy trzeba póścić od pinu atmegi jakiś tranzystor, rezystor i póżniej do tego elektromagnesu? Czy mógłby ktoś dorysować do tego schematu jak to podłączyć? Za odpowiedzi z góry dzięki :)

    Zamek szyfrowy, podłączenie elektromagnesu do atmegi?

    Jeszcze jedno pytanie, czy mogłoby to tak być?
    Zamek szyfrowy, podłączenie elektromagnesu do atmegi?
  • Relpol przekaźniki
  • Specjalista - Mikrokontrolery
    nie mogloby tak byc, bo zasilanie to sie filtruje przedewszystkim przy odbiorniku, a nie 'gdzies tam'. kondensator 100n ma być PRZY nóżce uC. bez tego pewnie przy pierwszym strzale tego elektromagnesu pewnie wasz uklad sie zresetuje albo powiesi.

    na AREF to sie chyba nie wstawia kondensatora tylko zwiera do zasilania. moge sie mylic.

    pozatym plytka niepotrzebnie tak duza.

    0x41 0x56 0x45!!
  • Poziom 14  
    A mógłbyś narysować jak to ma być?
  • Poziom 43  
    W zasadzie tak, ale ja dałbym jagiegoś mosfeta. Trzeba też zabezpieczyć cewkę diodą.
    Coś w tym stylu:

    Zamek szyfrowy, podłączenie elektromagnesu do atmegi?

    ale zamiast diody świecącej i rezystora cewka rygla.
    SOrry, ale nie chce mi się przerysowywać. Oczywiście tylko jeden z tych ukłaów. :)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 35  
    AREF powinno się puścić przez kondensator do masy gdy chce sie uzywac ADC z wewnętrznym źródłem napięcia odniesienia. Jesli sie wogóle nie uzywa ADC (tak jak w tym przypadku) mozna zostawić ten pin niepodłączony. Ale bezpiecznie jest podłączyć go jednak pod kondensator...
  • Poziom 43  
    nsvinc :arrow: Przecież AREF jest podłączone przez 100nF do masy.!

    kizdi :arrow: Podając tranzystor założyłem użycie coraz częściej stosowanego rygla na prąd stały. Jeśli jednak rygiel będzie na prąd zmienny, to w to miejsce wepnij cewkę przekaźnika.
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Cytat:
    SOrry, ale nie chce mi się przerysowywać.

    Lepiej przerysuj schemat bo jest kompletnie błedny.

    Do kizdi
    Mozesz użyć następującego układu:

    Zamek szyfrowy, podłączenie elektromagnesu do atmegi?

    Zamiast 12V możesz podłączyć 24V. Jeżeli elektromagnes jest na prąd zmienny, to L oznacza cewkę przekaźnika. Tranzystor BUZ11A nie jest idealny do tego celu ale jest tani i łatwo dostępny. Pozwoli, przy Vcc=5V na sterowanie prądem elektromagnesu do ok 8A (powyżej 4A radiator). Dioda gasząca D może być dowolną diodą chociaż najlepiej sprawują się diody o małym czasie retencji (np 1n4148) Umieść ją nie na płytce a bezpośrednio na stykach elektromagnesu. Nie zwiekszaj wartości opornika 200ohm (możesz zmniejszyć).
  • Poziom 43  
    ktrot napisał:
    Cytat:
    SOrry, ale nie chce mi się przerysowywać.

    Lepiej przerysuj schemat bo jest kompletnie błedny.


    Ciekawe co tu widzisz błędnego, bo działa od ponad roku i jest fragmentem fabrycznego urządzenia :)
  • Poziom 14  
    Czyli tam gdzie jest L to ma być złącze do rygla?
    Czy koniecznie trzeba dać 24V czy może być 12V?
  • Spec od GSM
    Wyjście przekaźnikowe jest tu bardziej wskazane.
  • Poziom 14  
    A jeszcze jedno pytanie. Tam gdzie jest dioda na schemacie zamka, na początku układu przed kondensatorem 100u, to jaka ona powinna być?

    Oraz do jakiej nóżki tranzystora mam podłączyć to co zaznaczyłem?
    https://obrazki.elektroda.pl/30_1211808607.jpg
  • Poziom 14  
    Aha to dzięki :)
    Chodzi oto?
    Zamek szyfrowy, podłączenie elektromagnesu do atmegi?
  • Poziom 19  
    Cytat:
    Ciekawe co tu widzisz błędnego, bo działa od ponad roku i jest fragmentem fabrycznego urządzenia

    Nie napisałem, że nie bedzie działać tylko, ze układ zawiera błędy:
    1. Polaryzujesz bramkę mosfeta za pomocą R4,R1, po co? Oczywiście przy R4>5R1 układ będzie działał bo prawie nie spotyka się mosfetów, które otwierają się wcześniej niż przy 1V. Niemniej wyrzuć R4,R5,R6 a układ będzie działał co najmniej tak samo dobrze.
    2. Bramka nie uziemiona - nie wiem jaka jest impedancja wyjściowa uC bez zasilania ale wyobrażam sobie, że jest spora. Oznacza to, że przy braku zasilania dotknięcie ręką moze zniszczyć mosfety. Nie dotyczy to raczej dużych mosfetów w obudowie TO220 ale wtedy pkt 3.
    3. Sterujesz diodami - co najwyzej 20mA na każdą, trochę przesada używać do tego mosfetów, z których chyba najmniejsze mają Id>0,5A nie mówiąc już o tych co mają ponad 30A. Podłączasz diodę bezpośrednio do portu przez opornik, drugi koniec do Vcc lub GND (w AVR to obojętne) lub co najwyżej przez malutki NPN (np BC547) jak masz tych podłączonych diód dużo.
    4. Polecasz ten ukłąd do sterowania ryglem - nie bedę wymieniał wszystkich problemów, które ten układ by wtedy stwarzał - tylko jeden: zasilania rygla i układu muszą być rozdzielone bo rygiel bedzie np na 12V. Taki układ spowoduje na przykład, ze przy niewłączonym układzie zasilania uC (Vcc=0) i włączonym zasilaniu rygla układ będzie się włączał i wyłączał samoczynnie np w tak przejeżdżających obok samochodów.

    Niemniej ten układ podsunał mi pewną myśl: wstępna polaryzacja bramki mosfeta spowoduje jego szybsze włączanie. Oczywiście to nieistotne tutaj bo to czy led zapali się po 10uS czy po 5uS nie jest ważne ale może być istotne np. przy sterowaniu PWM. Wstepna polaryzacja bramki spowoduje, że pojemność GS powinna się szybciej ładować co oznacza, że bedzie można uzyć większych czestotliwości PWM...Nie pomyslałem o tym wcześniej , dzięki! :-)
  • Poziom 43  
    Cytat:
    1. Polaryzujesz bramkę mosfeta za pomocą R4,R1, po co? Oczywiście przy R4>5R1 układ będzie działał bo prawie nie spotyka się mosfetów, które otwierają się wcześniej niż przy 1V. Niemniej wyrzuć R4,R5,R6 a układ będzie działał co najmniej tak samo dobrze.

    A Ty co robisz na swoim schemacie, to samo. R1 jest zwykłym szeregowym, tak jak i u Ciebie
    Cytat:
    2. Bramka nie uziemiona - nie wiem jaka jest impedancja wyjściowa uC bez zasilania ale wyobrażam sobie, że jest spora. Oznacza to, że przy braku zasilania dotknięcie ręką moze zniszczyć mosfety. Nie dotyczy to raczej dużych mosfetów w obudowie TO220 ale wtedy pkt 3.
    Przy MOSFETach powyżej 1A nie działa.
    Cytat:
    3. Sterujesz diodami - co najwyzej 20mA na każdą, trochę przesada używać do tego mosfetów, z których chyba najmniejsze mają Id>0,5A nie mówiąc już o tych co mają ponad 30A. Podłączasz diodę bezpośrednio do portu przez opornik, drugi koniec do Vcc lub GND (w AVR to obojętne) lub co najwyżej przez malutki NPN (np BC547) jak masz tych podłączonych diód dużo.
    Jedna dioda jest narysowana symbolicznie, a jest ich tam setka !

    Cytat:
    4. Polecasz ten ukłąd do sterowania ryglem - nie bedę wymieniał wszystkich problemów, które ten układ by wtedy stwarzał - tylko jeden: zasilania rygla i układu muszą być rozdzielone bo rygiel bedzie np na 12V. Taki układ spowoduje na przykład, ze przy niewłączonym układzie zasilania uC (Vcc=0) i włączonym zasilaniu rygla układ będzie się włączał i wyłączał samoczynnie np w tak przejeżdżających obok samochodów.

    Widziałeś zamek ryglowy, który ma osobno włączane zasilanie procesora, a osobno rygla, bo ja nie. Jak znajomi to przeczytali (z firmy produkującej całe profesjonalne zamki) to się uśmiali.
    ----
    Układ który ja przedstawiłem jest fragmentem układu do sterowania girland LEDowych, około 100 na gałąź.
    Identyczny układ pracuje u mnie od ponad roku w fabrycznym ryglu. Rygiel i sterowanie zachodniej znanej firmy, nie będę wymieniał jakiej. Z tegoż układu wziąłem właśnie schemacik i wykorzystałęm do sterowania girland z LEDów.
  • Poziom 19  
    Bardzo krótko bo nie zamierzam ciągnąć tej dyskusji. Chciałem tylko zasygnalizować błedy w Twoim schemacie ku przestrodze potencjalnym naśladowcom. Kto orientuje się w działaniu mosfetów sam sobie oceni wartość argumentów.

    1. Nie, nie tak samo. U mnie 0V na porcie oznacza 0V na bramce. Jeden opornik służy do ograniczenia prądu potrzebnego na ładowanie pojemności GS a drugi do rozładowania tej pojemności. U Ciebie bramka jest zawsze polaryzowana dzielnikiem R4,R1.
    2 i 3 nie wiedziałem, że dioda na schemacie oznacza 100 diód , jezeli jeszcze napiszesz, że mosfet na schemacie ma charakter symboliczny i w rzeczywistości jest to układ wzmacniacza op., tranzystorów pnp,npn i mosfeta to się poddaje.
    4. To sa różne obwody: 12V i 5V (Vcc). To, że z tych 12V można zrobić zasilacz 5V do zasilania uC tego nie zmienia.
  • Poziom 43  
    Nie mam zamiaru również się kłócić, tak jak pisałem układ jest skopiowany z fabrycznego rozwiązania sterującego girlandami po 100 LED. Kończymy kłótnie, mój działa, Twój również będzie działał.
  • Poziom 14  
    Mam takie pytanie. Nie było w sklepie diody 1n4148, jaką doradzilibyście mi podobną do tej?
  • Poziom 14  
    Mam taki problem, bo ten zamek szyfrowy będzie podłączony do elektromagnesu który mam już w drzwiach,
    on z kolei jest podłączony do domofonów i mam pytanie czy jak dam dą diode prostowniczą do tego elektromagnesu to czy nić się stanie z tymi domofonami, centralką?
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 14  
    Trochę głupie pytanie ale jak sprawdzić czy jest na prąd zmienny czy stały, miernikiem?
  • Poziom 14  
    A odnośnie schematu całego zamka. Czy potencjometr do regulowania kontrastu w wyświetlaczu lcd może być większy niż 10k, np. 47k, lub jakiś mniejszy niż 10k?
  • Poziom 14  
    A to już skończony schemat, mam nadzieje że będzie dobry :)

    Zamek szyfrowy, podłączenie elektromagnesu do atmegi?
  • Poziom 32  
    kizdi napisał:
    Trochę głupie pytanie ale jak sprawdzić czy jest na prąd zmienny czy stały, miernikiem?

    Zamki na prąd zmienny najczęściej wydają charakteryztyczny dźwięk przy otwieraniu (dość głośne bzzzzzt :)). Przy zasilaniu prądem stałym słychać tylko kliknięcie i ewentualnie ciche buczenie.
  • Poziom 14  
    Aha to już rozumiem, to ja mam raczej na prąd zmienny bo słychać właśnie to "bzzzzzzt" :)

    Rocket_93 napisał:
    Jeśli wlutujesz ją w dobrym kierunku to nic się nie powinno uszkodzić. Upewnij się tylko, że rygiel jest na prąd stały - jeśli jest na prąd zmienny, to wlutowanie diody może spowodować spalenie diody, spalenie transformatora zasilającego lub układu sterującego.

    to w czy takim razie dobrze będzie mi chodziło czy nie?