Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa Poland
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mój pierwszy samodzielnie wykonany kompresor.

gitararullez 25 Maj 2008 17:54 38572 38
  • #1 25 Maj 2008 17:54
    gitararullez
    Poziom 10  

    Mój pierwszy samodzielnie wykonany kompresor.

    Witam!!!

    Chciałem zaprezentować kompresor, który wykonałem sam w domowych warunkach przy użyciu niezbyt skomplikowanych narzędzi.
    Do jego budowy użyłem

    Spawarki, szlifierki kątowej(boszki potoczna nazwa), kątownika, wiertarki kompletu narzynek do gwintowania rur. Teoretycznie to by było wszystko, ale na pewno o czymś zapomniałem.

    Części, które zostały użyte do budowy.

    Butla 65 litrów Jest to butla samochodowa po gazie jej wytrzymałość to 3.0 mpa, czyli 30 atmosfer.

    Silnik elektryczny zasilany siłą o mocy 1.5 kw

    Sprężarka nie wiem, jaka ma wydajność prawdopodobnie pochodzi z jakiegoś dźwigu. Według historii, jaka opowiedział mi mój dziadek.

    Profili zamkniętych ze starych plastikowych okien PCV są zalane w plastiku.

    Filtr powietrza z malucha (fiat 126p)

    Gumowe poduszki od zawieszenia(bałwanki) tez fiat 126p. Tylne zawieszenie.

    Rury, które można dostać w zwykłym sklepie z artykułami do budowy centralnego ogrzewania

    Konopia indyjska w postaci sznurka do uszczelnienia gwintów.

    Manometr z zakresem do 1.0 MPa czyli 10 atmosfer.

    Wyłącznik ciśnieniowy.



    Całość pochłonęła niecałe 100 zł, ponieważ wszystkie podzespoły miałem już w domu te najważniejsze, czyli silnik sprężarka kable i wtyczka pod siłę oraz profile ze starych okien, które niedawno wymieniliśmy na nowe. Jedynymi kosztami, jakie poniosłem to butla, za która zapłaciłem 40 zł oraz 30 zł elektrody i 11, 50 bałwanki i filtr powietrza razem.

    Kompresor nadaje sie do malowania ciśnienie nie spada. Zastanawiam sie nad założeniem regulatora ciśnienia lub jego skonstruowaniem.

    Kompresor nie jest jeszcze dokończony brakuje osłony na włącznik silnika i wyłącznik ciśnieniowy oraz pożądne pomalowanie całości.

    Prosiłbym o ocenę mojej konstrukcji oraz uwagi, jakie wam sie nasuwają:)


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Texa Poland
  • #2 25 Maj 2008 19:18
    chudy788
    Poziom 15  

    "Maluch" niezłomny pomocnik narodu
    A tak na serio to gdyby nie rdza i brak koloru można by pomyśleć że jest to coś droższego :D
    Barwooo

  • #3 25 Maj 2008 20:09
    kasaidolar
    Poziom 19  

    Jak dla mnie super... rzeczywiscie troche ta rdza zle wyglada ale wyglada ze ma moc ;). Napisales ze pomalujesz i ze zrobisz cos z tym wylacznikiem. Wtedy bedzie !
    Gratuluje!

    EDIT// a co do zdjec to jak masz problem z internetem to nie dawaj zdjec 1024 x 768. 800x 600 powinno byc ok

  • Texa Poland
  • #4 25 Maj 2008 20:12
    szajbus91
    Poziom 14  

    No, no.. Spoko kompresor :P A Maluszek się do wszystkiego nada ;) Ja robiłem kompresor wyciągnięty z traktoru, tyle że cylinder, tłok i korbowód od malczana..

    P.S.
    Daj zdjęcia tutaj, i jedno przed tekstem.. Bo się przyczepią ;)

  • #5 25 Maj 2008 20:32
    ffff
    Poziom 16  

    Witam,zamontuj kranik pod spodem tzn. w najniższym miejscu butli do spuszczania wody ze zbiornika i jeszcze kontrolkę albo wskaźnik oleju w kompresorze,jest dość leciwy i na pewno nie taki szczelny olej będzie uciekał do zbiornika.A tak to super kompresorek podoba mi sie ,a i paski osłoń. Pozdrawiam

  • #6 25 Maj 2008 20:41
    OldSkull
    Poziom 27  

    Ciekawa sprężarka.

    Co do zdjęć:
    zainstaluj sobie Irfan View i za jego pomocą zapisuj: save as progrssive JPG, jakość na około 80%. Z całą pewnością pomoże.

  • #7 25 Maj 2008 20:41
    Damianryba
    Poziom 12  

    Bardzo ładna konstrukcja tylko osłoń paski. W ile nabija ci cały zbiornik? Do jakiego ciśnienia? I jakie masz ciśnienie na wyłączniku wstawione?

  • #8 25 Maj 2008 20:51
    vorlog
    Poziom 33  

    Ta sprężarka (agregat) to od Stara 28, mam identyczną, zabytek a działa :)
    Moim zdaniem ujęcie sprężonego powietrza zrobiłeś w złym miejscu, zaraz za wylotem z agregatu- powinien być w jak najbardziej oddalonym od niego miejscu, dzięki temu olej z agregatu nie będzie przedostawał się do węża odbiorczego, woda też. Niestety, ale te agregaty lubią pluć olejem. Oczywiście pasuje zastosować odwadniacz/odolejacz na punkcie odbiorczym.
    V.

  • #9 25 Maj 2008 20:55
    andrzej34
    Poziom 16  

    Witam, ja wykorzystał bym wyłącznik ciśnieniowy do sterowania stycznikiem jest to mniej zawodne- nadpalony styk w wyłączniku jest dość częstą przyczyną uśmiercenia silnika przy braku zabezpieczenia silnikowego.
    Zapowiada się na solidną robotę - pamiętaj o osłonach!
    Pozdrawiam.

  • #10 25 Maj 2008 23:18
    gitararullez
    Poziom 10  

    chudy788 napisał:

    A tak na serio to gdyby nie rdza i brak koloru można by pomyśleć że jest to coś droższego :D
    Barwooo


    Tak jak pisałem wszystko zostanie rozebrane w drobny mak i pomalowane. Bez sensu jest zrobic i pomalowac odrazu a potem wiercić w tym dziury. A poreszta jak by sie okazało ze coś jest źle to co wtedy. To jak narazie mógłbym to tak nazwać skromnie prototyp:D:D:D

    Dodano po 13 [minuty]:

    ffff napisał:
    Witam,zamontuj kranik pod spodem tzn. w najniższym miejscu butli do spuszczania wody ze zbiornika i jeszcze kontrolkę albo wskaźnik oleju w kompresorze,jest dość leciwy i na pewno nie taki szczelny olej będzie uciekał do zbiornika.A tak to super kompresorek podoba mi sie ,a i paski osłoń. Pozdrawiam


    Co do kranika to nie mam jak narazie możliwości jego zamontowania, bo nie mam odpowiedniej spawarki, która mogłaby spawać taką cienką blachę, jaka jest użyta do produkcji takiej butli. Kontrolka do poziomu oleju w sprężarce??? To by była przesada. Poresztą używam ten kompresor już od 3 lat. Ostatni raz wlałem olej 3 lata temu. Teraz go wymieniłem i śmiało mogę powiedzieć ze nie ubyło go, wogóle. Co do oleju lecącego do zbiornika to narazie się nie martwię sprężarka jest w dobrym stanie, nie widać żeby olej leciał po rurze do środka sprawdziłem w starej rurce po rozmontowaniu starego 25 litrowego zbiornika. Jest miarka do sprawdzania poziomu oleju to nią się będę obsługiwał. Nad osłoną na pasek też myślałem. Postaram się sie wszystko zrobić w poniedziałek. Dzięki za wszelkie uwagi:)

  • #11 25 Maj 2008 23:21
    ---Ryba---
    Poziom 12  

    wyłącznik różnicowy, osłona na paski, zawór zwrotny, kranik na dole zgadza się, są ważne.

    Ale najważniejsza rzecz to ZAWÓR BEZPIECZEŃSTWA. Wyłącznik ciśnieniowy może ulec awarii a wtedy masz niezłą petardę.

  • #12 26 Maj 2008 01:59
    gitararullez
    Poziom 10  

    Damianryba napisał:
    W ile nabija ci cały zbiornik? Do jakiego ciśnienia? I jakie masz ciśnienie na wyłączniku wstawione?


    W ile nabija cały zbiornik??? Oj nie jestem kaskaderem i nie będę nabijał 30 atmosfer to by było samobójstwo. Jak do tej pory nabiłem 10 atmosfer zajęło mu to z 5-7 minut nie wiem dokładnie bo nie mierzyłem. Ciśnienie na wyłączniku ustawiłem jak na razie
    - 4 atmosfery - silnik się wyłącza
    - 3 atmosfery - silnik się załącza
    Po ostatecznym dokończeniu budowy będzie ustawione pod malowanie samochodu wyłączenie przy 6 a załączenie przy 4 chce zastosować reduktor ciśnienia.

    Dodano po 7 [minuty]:

    ---Ryba--- napisał:
    wyłącznik różnicowy, osłona na paski, zawór zwrotny, kranik na dole zgadza się, są ważne.

    Ale najważniejsza rzecz to ZAWÓR BEZPIECZEŃSTWA. Wyłącznik ciśnieniowy może ulec awarii a wtedy masz niezłą petardę.


    Nie wiem jak wygląda taki zawór. Fajnie by było jak by mi ktoś jakiś materiał o tym podesłał był bym wdzięczny. I co to jest wyłącznik różnicowy? I zawór zwrotny? do czego to służy?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Mam pytanie jak zrobić taką miniature jak zrobił admin??? Chyba że nie musze. Wystarczy że dam zdjęcie w rozdzielczości 640x480???

    Moderowany przez CMS:

    Do tego służy opcja "dodaj obrazek", zaraz pod polem tekstowym.

  • #13 26 Maj 2008 10:26
    piotr32
    Poziom 13  

    Mój ojczulek zrobił kiedyś coś takiego i służy to w domku od czasu do czasu niezawodnie.
    Zastanawiam się tylko co ma wspólnego sprężarka z elektroniką ale wyłącznik ciśnieniowy można zaliczyć do elementów sterujących ;)
    P.S Całkiem porządnie poskręcane , jesli zastosujesz uwagi kolegów będziesz zadowolony.( odbiór powietrza)

  • #14 26 Maj 2008 10:54
    kruklife
    Poziom 13  

    jak na pierwszy może być.... jeszcze tylko osłona paska,zawór bezpieczeństwa i to połączenie z butlą opaski i wąż gumowy troche nie bardzo....
    ale panie kolego instalacja elektryczna tego kompresora......poniżej krytyki.... osłona wyłącznika ciśnieniowego,wyłącznik silnika....Daj wyłącznik hermetyczny z zabezpieczeniem przeciążeniowym, osłone na wył.ciśnienia i git będzie

  • #15 26 Maj 2008 14:34
    kazitor23
    Poziom 15  

    zawor bezpieczenstwa-zabezpiecza przed nadmiernym i nieprzewidzianym wzrostem cisnienia,jest atestowany i ustawiany na zadane cisnienie powyzej ktorego sie otwiera i wypuszcza do atmosfery powietrze ze zbiornika,pozwala uniknac nastepstwa np. sklejenia stykow na wylaczniku cisnieniowym.

    zawor zwrotny-przepuszcza medium(w Twoim przypadku powietrze) w jedna strone,powinien byc zamontowany pomiedzy kompresorem a zbiornikiem w celu I.odciazenia kompresora w momencie startu II.oraz podczas pracy

    wyl roznicowy-zabezpieczy silnik przed spaleniem :D <- tu zgaduje bo jak dla mnie powinno byc zabezpieczenie termiczne z nastawianym pradem zadzialania

    zawor bezpieczenstwa OBOWIAZKOWO!!!

  • #16 26 Maj 2008 16:44
    gitararullez
    Poziom 10  

    Dobra dobra ale nie piszcie cały czas tego samego. To co powinienem założyć przewija sie już tutaj kilkakrotnie i nie krytykujcie w stylu elektryka poniżej krytyki skoro napisałem że wszystko zosatnie zrobione w swoim czasie. Moim zdaniem takie komentarze są zbędne.

  • #17 26 Maj 2008 22:01
    rzadza_zalubice
    Poziom 9  

    sprężarka to od vladimirka (ruskiego ciągnika mam taka sama)i przy niej chodzi silnik 2.2 kW na 230 v oraz 20 litrowy zbiornik na powietrze

  • #18 27 Maj 2008 00:42
    113673
    Użytkownik usunął konto  
  • #19 27 Maj 2008 23:45
    hajs444
    Poziom 11  

    hehehe napisałeś że użyłeś konopi indyjskiej do uszczelniania gwintów, heh chodziło ci chyba raczej o pokos lniany:) bo konopia to jest używana raczej do innych celów;) poza tym bardzo solidna konstrukcja, solidne połączenia, aczkolwiek nie ufałbym zbiornikom od instalacji LPG a szczególnie jeżeli chcesz tam wspawać zawór do spuszczania, teraz takie tamdety robią że..... ale co do samej sprężarki to długie lata ci popracuje :)

  • #20 31 Maj 2008 12:37
    crook1
    Poziom 15  

    Witam.
    Mam taki kompresor i jest on od jakiegoś stara możliwe że od stara 28

    Konstrukcja bardzo dobra tylko jak dla mnie to ten gumowy przewód na opaskach to troszkę w oczy bije niedoskonałością.
    No i to co wcześniej pisano zawór bezpieczeństwa i
    zawór zwrotny który naprawdę odciąża silnik przy starcie
    A silnik mógł by być troszkę większy bo u mnie też 1,5kW i przekładnia mniejsza i niestety już dwa razy przewijany.

  • #21 31 Maj 2008 19:27
    satanistik
    Poziom 27  

    Na złomowisku koło mnie przywieźli ogromną sprężarkę, 3 stopnie sprężania.
    Ogromny silnik elektryczny, na panelu kontrolnym 3 manometry , ciśnienie i temperatura oleju. Ogromna chłodnica oleju lub powietrza z wiatrakiem z przodu. Cylindry w układzie gwiazdy. Ciśnienie robocze chyba 0,7 Mpa ale nie jestem pewien. Wszystko wygląda na stan idealny, nawet śladu kurzu korozji. Z tego co się dowiadywałem to sprzęt z likwidacji fabryki. szkoda żeby coś takiego zostało zniszczone. Może ktoś by był zainteresowany to dam namiary na pw.

  • #22 01 Cze 2008 13:55
    wartborgini
    Poziom 10  

    moim zdaniem kiepsą toto ma wydajność skoro tak długo napija zabirnik i to do stosunkowo niskiego ciśnienia.
    Jak chcesz tym malować to jeszcze jeszcze, ale z drugiej strony taki kompresor przedpotopowy co puszcza olej to chyba jedynie do malowania strego płotu. Do narzędzi pneumatycznych był by super bo by było automatycznie smarowanie i nie trzabyło by naolejacza dawać ;-) ale ciśnienie musi być na poziomie 7-8 atm żeby takie narzędzia działały sensownie. Ale pewnie ten kompresorek musiał by "dymać" z pół godziny żeby tyle nabić...
    Może gdyby dać silnik 3000 rpm (2800 ;-)
    to by lepiej dmuchało tylko pytanie czy mu mocy starczy.

  • #24 06 Cze 2008 02:10
    kotweiler
    Poziom 16  

    Widać, że dość mocna konstrukcja.
    Sądząc po filtrze z malucha to niezły garnuch ma ten kompresor, wygląda na HS11, ze Stara. Silnik powinien mieć 3Kw, z tą mocą jaką masz i z takim przełożeniem, nie wystartuje przy 8 atm, tyle powinien nabijać bez problemu. Brakuje "radiatora" chłodnicy powietrza, przy nabiciu do 8 atm będzie nagły spadek ciśnienia, spowodowany stygnięciem powietrza w zbiorniku. Chłodnica dodatkowo wytrąca wodę z powietrza. Wlot powietrza ze sprężarki do zbiornika, powinien być z jednej strony, a wylot z przeciwnej.
    Silnik to niezły masz, jakiś starej daty, waży chyba ze 40 kg, albo więcej :lol: .

  • #25 13 Cze 2008 11:54
    gitararullez
    Poziom 10  

    kotweiler napisał:
    Widać, że dość mocna konstrukcja.
    Silnik powinien mieć 3Kw, z tą mocą jaką masz i z takim przełożeniem, nie wystartuje przy 8 atm, tyle powinien nabijać bez problemu.

    Silnik to niezły masz, jakiś starej daty, waży chyba ze 40 kg, albo więcej :lol: .


    Silnik nie musi mieć az 3 kilowatów. Startuje z 8 atmosfer bez problemu przełożenie jest bardzo dobre. I silnik nie waży 40 kg tylko jakieś 15 góra 20

  • #26 18 Lut 2009 18:52
    LUKASZDRAKE
    Poziom 9  

    Witam , co do sprężarki to posiadam taką , szukałem na jej temat informacji ale nieznalazłem dokładnych. Wydaje mi się jednak że niejest to sprężarka od stara gdyż star (przynajmniej 266 miał smarowaną olejem pod ciśnieniem z skrzyni korbowej) , przypomina to bardziej sprężarkę z ciągnika ursus c-330 ,jest to jakaś starsza wersja sprężarki HS-24 . niestety niedowiedziałem się jaką wydajność mają te sprężarki i tu moja prośba , czy ktoś mogłby podać dane tej sprężarki ? albo chociaż jak to policzyć , np jeżeli sprężarka nabija butle 60 l do 8 atm w 2 min- czy to znaczy że wydajność wynosi 30 l/min? niewydaje mi się. Konstrukcja chociaż nieskończona bardzo mi sie podoba,widać ze coś z tego będzie, sam jestem na ukończeniu kompresora (wrzuce link jak skończe) , oby niezabrakło Ci checi na skończenie projektu , bo już kumpel mi sie chwalił że ma spawarkę samoróbkę 300A a jak zaszedłem i zobaczyłem ten bidny transformator stojący na desace bez jakiej kolwiek obudowy to go wyśmiałem. Najlepszy jest efekt końcowy , i warto dopieszczać konstrukcje. pozdro

  • #27 15 Mar 2009 09:02
    damian1215
    Poziom 10  

    witam ja tez robie kompresor ale go troche inaczej zrobie stelaz od butli do tego przykrecone kola i na gorze na butli przyspawana kawalek winkloiwki na ktorej znejduje sie silnik i sprezarka dwutlokowa

    Dodano po 1 [minuty]:

    wiatam mam butle lpg 55l czy nabije do niej 80atm ?? czy szczeli ??

    Dodano po 2 [minuty]:

    A oto kilka fotek z budowy https://obrazki.elektroda.pl/44_1237104058.jpg


    https://obrazki.elektroda.pl/89_1237104100.jpg

    https://obrazki.elektroda.pl/64_1237104137.jpg

  • #28 18 Mar 2009 21:29
    prywatny123
    Poziom 10  

    i jak ci sie sprawdza to urządzonko ?

  • #29 19 Mar 2009 20:28
    yogi33
    Poziom 12  

    Ja mam pytanie co do wielkości kół zamachowych na których jest pasek klinowy (szajb). Czy na silniku powinna być wieksza czy mniejsza ? jak to ma się do wydajności sprężarki ?

  • #30 20 Mar 2009 09:49
    prywatny123
    Poziom 10  

    to zależy od tego jakie przełożenia chcesz uzyskać jeśli chcesz zeby zwiekszyć predkość spreżarki to duze koło na silnik a mniejsze na sprężarce