Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mitronik
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mała spawarka 130A do prac warsztatowych

olinek2 21 Lip 2011 23:53 223484 360
  • #301 21 Lip 2011 23:53
    rafal316
    Poziom 13  

    Witam
    Rezystor R20 -1,47k w sterowniku, rozumiem że chodzi o rezystor 1,5k ?

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Mitronik
  • #302 22 Lip 2011 01:01
    olinek2
    Poziom 23  

    No nie, ja spiąłem 1k + 470ohm :), ale powinno wystarczyć 1,5k :P

  • #303 22 Lip 2011 21:49
    rafal316
    Poziom 13  

    Który IGBT jest NAJlepszy IRG4PC50W, IRG4PC50U, IRG4PC50UD, IRG4PC50S ?

  • Mitronik
  • #304 23 Lip 2011 09:52
    lechoo
    Poziom 39  

    rafal316 napisał:
    Który IGBT jest NAJlepszy IRG4PC50W, IRG4PC50U, IRG4PC50UD, IRG4PC50S ?

    Z podanych przez Ciebie najlepszy będzie IRG4PC50W. Ja natomiast polecam HGTH30N60A4D.

  • #305 24 Lip 2011 20:33
    rafal316
    Poziom 13  

    Mam jeszcze kilka zapytań.
    Czy zastosowanie BYT261PIV1000 oprócz większej ilości ciepła do odprowadzenia wnosi jakieś negatywne skutki do układu ?
    Czy HFA25PB60 mogą być jako diody przy IGBT ?
    TL431 z jaką literką na końcu ?
    CNY17 z jaką cyferką na końcu ?
    Jeśli zastosuje potencjometr 5k to muszę zmieniać wartości sąsiadujących rezystorów ?
    Sorki za banalność pytań ale chce się upewnić.

  • #306 04 Sie 2011 15:43
    nojeks
    Poziom 12  

    Witam Wszystkich. W związku z tym, że właśnie ukończyłem budowę w/w spawarki wg projektu kolegi Olinek2 ( działa bezbłędnie jednak do estetyki wykonania w/w mi wiele brakuje ale pracuję nad tym) mam pytanie.
    Czy dość znaczna temperatura trafa głównego jest normalna czy coś jest źle w moim modelu. Dodam, że elementy pozostałe(tranzystory, diody i mostek na wtórnym) są minimalnie ciepłe, dławik też nie ogrzewa się zbytnio. Wysoka temperatura (nie wiem ile nie mam czy zmierzyć ale około 70-90 st. przy wyspawaniu 1-2 el.) jest tylko na trafie, inna kwestia, że nie mam zamontowanych jeszcze wentylatorów na obudowie są tylko na radiatorach IGBT i mostka.
    Proszę o ewentualne podpowiedzi, wyjaśnienia czy to normalne czy nie.
    Pozdrawiam.

  • #307 04 Sie 2011 19:03
    olinek2
    Poziom 23  

    Ma prawo się grzać :) na E71 by było lepsze... Wentylatory są potrzebne, tak samo jak termostat na trafie.

  • #308 05 Sie 2011 12:59
    nojeks
    Poziom 12  

    Sorrki nie napisałem wcześniej ale to jest E71 a dławik E65. Wczoraj zamontowałem jeden wentylator i już jest lepiej zabezpieczenie zadziałało po kilku minutach na pełnym prądzie i el. 4mm. Mam zamiar przerobić (zrobić nową) obudowę z kanałem powietrznym na trafo obecna (prowizorka) jest za szeroka i nie ma odp. cyrkulacji powietrza.

  • #309 05 Sie 2011 17:36
    olinek2
    Poziom 23  

    No jak dasz w tunelu to powinno być jeszcze lepiej. Elektroda 4mm to spore obciążenie, jakie prądy uzyskujesz :) ?

  • #310 06 Sie 2011 13:14
    nojeks
    Poziom 12  

    No właśnie mam zamiar zmierzyć bocznikiem tylko przyznam się, że wiem tylko teoretycznie jak to zrobić a przydała by się praktyczna porada ;-) jaki opornik i z czego zrobić (nie mam drutu oporowego czy czegoś w tym rodzaju). Nie jestem elektronikiem tylko to moje hobby. Napiszę może jak mam zamiar to zrobić i może ktoś mnie poprawi. Opornik dużej mocy o wartości np 0,01 ohma na zaciskach opornika przykładam multimetr na mV i mierzę spadek napięcia z czego wyliczam A płynące przez opornik tak??

    P.S.
    Co do spawania el. 4mm to spawa się świetnie i przy normalnym trybie spawania 3-5s cągłego spawu to nie ma też problemu z temperaturą trafa. Znaczny wzrost występuje przy spawie non stop elektroda po elektrodzie (przecinanie elementu) w takiej sytuacji pod koniec drugiej zapala zabezpieczenie na trafie więc chyba to normalne zachowanie.

  • #311 06 Sie 2011 13:42
    olinek2
    Poziom 23  

    Zachowanie normalne :)

    1mohm to masz na każdy 1A 1mV spadku :) czyli 20,2mV to 20,2A :)
    Bocznik od biedy możesz zrobić z blachy mosiężnej, dobierasz tak by spadek np. przy 10A był 10mV :) Opór uzyskasz przez wiercenie, nacinanie etc. :)

  • #312 07 Sie 2011 12:29
    nojeks
    Poziom 12  

    OK. 100 krotne dzięki teraz już coś wiem ;-)) Wyniki podam niebawem (z blachą z mosiądzu też będzie nie łatwo ;-)) Dzięki raz jeszcze !!

  • #313 07 Sie 2011 12:30
    olinek2
    Poziom 23  

    Od baaardzo dużej "bidy" może być stalowa :) tylko że wyniki będą się rozjeżdżać dużo bardziej niż na mosiężnej.

  • #314 11 Sie 2011 22:36
    nojeks
    Poziom 12  

    Zamówiłem w firmie LUMEL bocznik ze spadkiem 60mV na 250A (raczej profesjonalny) za jedyne 35 z przesyłką jak go dostanę, może w poniedziałek, to zrobię pomiary na tą chwilę nic nie kombinuję :) Podam wyniki niebawem, sam jestem ciekaw.

  • #316 14 Sie 2011 23:10
    lucas070707
    Poziom 11  

    Witam! Co zrobić, żeby poprawić czas opadania impulsu na wyjściu sterownika? Trafo sterujące to 4x20 zwojów nawijane jednocześnie na rdzeniu TN25-3E25 (Al=5620). Przebieg po obciążeniu kondensatorami 4.7nF (5V/dz, 5µs/dz):
    Mała spawarka 130A do prac warsztatowych

  • #317 14 Sie 2011 23:37
    olinek2
    Poziom 23  

    Ciężko będzie coś poprawić, można próbować zrobić drivery na mosfetach IRFD, gdzieś są wrzucone na forum już. W wątku minispawarka są na pewno :)

  • #318 17 Sie 2011 10:58
    lucas070707
    Poziom 11  

    Wkurzyłem się i nawinąłem transformator sterujący na no-name rdzeniu z odzysku (podobny do EE-16) opisanym w TYM poście. Nawinąłem wg opisu w artykule, tylko po 40 zwojów zamiast 35, żeby zapełnić karkas.
    Oto efekt pod obciążeniem (5V/dz, 5µs/dz):
    Mała spawarka 130A do prac warsztatowych

    UC i IRF grzeje się trochę, najbardziej ciepłe są tranzystory w driverze, oprócz tego sterownik działa stabilnie (w końcu:D).

  • #319 17 Sie 2011 11:01
    olinek2
    Poziom 23  

    No i takie będziesz miał przebiegi :) wsio jest ok :)

    Szpilka zależy od rdzenia, im lepiej połówki są wypolerowane tym jest ona mniejsza :)

  • #320 19 Sie 2011 16:18
    nojeks
    Poziom 12  

    Witam. Nawiązując do trafa str. to moje (nawijałem chyba ze trzy na rdzeniach E) wyniki były kiepskie a po nawinięciu na toroidalnym rdzeniu z materiału MnZn (nie mam pewności ale oporność bardzo duża więc manganowy) z dołączonego do obudowy CoolerMaster (średnica coś koło 3cm więc nie ma problemu ze zwykłymi przewodami od skrętki - kabel fi 0,5 lub 0,4, różnymi kolorami by łatwiej poznać co jest co), przebieg jest wręcz idealny jak z generatora wzorcowego. Tak więc polecam naprawdę warto się pomęczyć przy nawijaniu.

    P.S.
    Mam jednak jedno małe pytanie. Regulacja prądu niby jest ale podczas spawania na małym prądzie el. 2,5 rutylowa gdy np. elektrodę zalewa płynny metal (spaw w pionie) ze spawarki słychać dziwny dźwięk trudno mi jest go opisać nie jest głośny a taki jakby bulgotanie czy coś w tym stylu czy to przekładnik?? I co ciekawe zdarza się, że pomimo skręcenie prądu na minimum elektroda pryska jak przy większym prądzie. Może Ktoś ma jakieś sugestie.?

  • #321 19 Sie 2011 17:03
    olinek2
    Poziom 23  

    Jaki masz kondek przy przekładniku, ten który obcina szpilki ?

  • #322 26 Sie 2011 17:34
    nojeks
    Poziom 12  

    Sorrki, że tak długo, brak czasu :(.
    Nie za bardzo wiem o którym kondzie mówisz, raczej nie mam nic poza tym co było na schemacie. Bo nie mówisz chyba o C5 za rezystorem przekładnika?
    Czyli raczej nie mam żadnego, który by szpilki obcinał przy przekładniku.

  • #323 28 Sie 2011 17:30
    buru83
    Poziom 12  

    Witam kolegów po dłuższej przerwie. Zbudowałem druga spawarkę dla ojca jednak mam problem z uruchomieniem. Przy próbie spawania dziwnie słychać łuk. jest piszczący. Dodam że wcześniej dioda as-off świeciła się cały czas ale jakoś sama zgasła później. I po 10s spawania ugotował się jeden igbt. Czy coś może być nie tak w sterowniku? Przekładnik raczej jest dobrze podłączony. Dodam że niestety nie posiadam oscyloskopu:cry:

  • #324 29 Sie 2011 10:19
    michalekk1
    Poziom 24  

    Dobry!
    W Ferysterze nie mają karkasa na EEL16, na jakim podobnym rdzeniu mógłbym nawinąć trafko sterownicze? Zaproponowali mi EF16 albo EF20 a ja nie wiem co odpowiedzieć, bo nie wiem jak się dobiera trafa sterownicze ;)

    Pozdrawiam,
    Michał

  • #325 29 Sie 2011 11:06
    nojeks
    Poziom 12  

    nojeks napisał:
    Witam. Nawiązując do trafa str. to moje (nawijałem chyba ze trzy na rdzeniach E) wyniki były kiepskie a po nawinięciu na toroidalnym rdzeniu z materiału MnZn (nie mam pewności ale oporność bardzo duża więc manganowy) z dołączonego do obudowy CoolerMaster (średnica coś koło 3cm więc nie ma problemu ze zwykłymi przewodami od skrętki - kabel fi 0,5 lub 0,4, różnymi kolorami by łatwiej poznać co jest co), przebieg jest wręcz idealny jak z generatora wzorcowego. Tak więc polecam naprawdę warto się pomęczyć przy nawijaniu.


    Toroidalne mają jedną wielką zaletę - nie mają szczeliny :) Feryster - RP-25x15x12-AN100H zakres pracy 50kHz-1MHz powinien być dobry ale mogę się mylić. Co sądzi kolega olinek?? i nie tylko rzecz jasna:)

    olinek2 napisał:
    Jaki masz kondek przy przekładniku, ten który obcina szpilki ?


    Więc już wiem co zrobiłem nie tak:) C5 miałem 1n a miało być 1,5n po zmianie pomyliłem mnożnik i zamiast 1,5n dałem 15n co spowodowało całkowity brak regulacji prądu ale już wiem gdzie leży przyczyna :)

    P.S.
    Jeszcze jedna rzecz mnie nurtuje a mianowicie AS. Dioda po załączeniu AS powinna świecić ciągle czy tylko w momencie zadziałania czyli sklejenia elektrody?? Jeśli tak to jak łatwo przerobić by świeciła ciągle sygnalizując załączenie AS.

    O jeszcze jedno pytanie jakie macie kondy na wyjściu tzn. czy ogólnie jest potrzebny kondensator za dławikiem a jak tak to jaki??

  • #326 29 Sie 2011 12:00
    olinek2
    Poziom 23  

    No AS ma się tylko włączać podczas spawania i tyle, nie może świecić ciągle...

    Michałek, możesz nawinąć na EE19 bo E16 to malutka pchełka, lub możesz nawinąć na jakimś toroidzie o wysokim AL (te RTF-zielone, lub białe).

  • #327 29 Sie 2011 12:34
    nojeks
    Poziom 12  

    No tak ale chodzi mi o coś takiego, żeby po załączeniu zapaliła się dioda sygnalizująca załączenie. Bo w trakcie to i tak jej nie widać, pomyślałem sobie żeby diodę sygnalizacyjną (oryginalną pominąć - zworka lub mały rezystor) połączyć poprzez jakiś tranzystorek i wówczas załączenie AS dawało by wyraźną sygnalizację :) Ale nie wiem czy nie zmieni to reakcji układu.:(

    P.S.
    Dotarł do mnie w końcu bocznik(250A/60mV - 0,5) i pomierzyłem troszkę ale wyniki sam nie wiem czy dobre czy złe. Mały prąd (potencjometr na min) spadek między 15-25mV, duży prąd - spadek 30-43mV czyli jak dobrze myślę prąd pomiędzy 40-140A Czy to realne czy coś mam skopane :) No miernik mam nędzny więc tym pomiarom nie wierzą za bardzo :)

  • #328 29 Sie 2011 12:57
    olinek2
    Poziom 23  

    No to wszystko jest ok :)
    Zrób malutką modyfikację i dodaj jeszcze kondensatory dwa MKP 1uF/400V, albo ze 4 sztuki prosto pod spodem falownika :)

  • #329 29 Sie 2011 13:37
    nojeks
    Poziom 12  

    Znaczy mówisz o dołożeniu równoległych MKP do elektrolitów falownika?? A, że zapytam, co takie kondy dają poza zbieraniem śmieci?? :)

    A jak z kondem za dławikiem?? Przyzna się, że wrzuciłem tam chyba 200u/160V bo bez konda miernik mi zgłupiał i skali mi brakło, a teraz dla odmiany troszkę kopie, dałbym na mniejsze napięcie ale bałem się eksplozji (znaczy dałem elektrolit) :)

  • #330 29 Sie 2011 17:49
    olinek2
    Poziom 23  

    No na wyjściu nie polecam bo szczytowo masz tam 100V DC, a poza tym elektrolit w takich warunkach długo nie pożyje...

    Co do MKP to sam sobie odpowiedziałeś, takie śmieci mogą czasem ubić IGBT, a to już boli...