Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz klasy D w EdW oraz inne projekty klasy D.

SaYruS1 10 Cze 2008 17:03 150850 429
  • #121
    gregor10
    Poziom 27  
    przewalilem pare razy diyaudio lacznie z archiwum, az w glowie sie kreci ,

    -odpadl projekt "luka" na elementach dyskretynych z racji tego ze sam autor przyznaje ze musi przerobic go na smd bo nie dziala jak nalezy

    -odpada ucd tak jak juz pisalem bo za mala moc , brak mozliwosci mostkowania ,

    Narazie widze jedynie tak jak Sayrus mowil projekt "Bender"-a calkiem niezle sie prezentujacy na irs20124 , smd niestety ... no ale dalo bo sie z niego wycisnac na jednej parze ok 400W/4R mysle. On przy zasilaniu +-45V wyciaga 200W z tego ukladu. A irs moze chodzic do +-100V , tylko tranzystory zamienic....

    w zalaczniku plytka , schemat

    Jest tylko jeden problem , elementy na plytce nie sa naniesione... a odczytywanie ze schematu i szukanie po sciezkach moze byc klopotliwe i bledne....

    Co sadzicie o tym ukladzie z zalacznika ?

    wie ktos jak przerobic widok plytki na czarno bialo zeby byl spod i gora do wydruku na termotransfer ? bo sprobowal bym czy da sie to wytrawic
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #122
    SaYruS1
    Poziom 23  
    Już nie narzekaj nie ma aż tylu elementów żeby były problemy z odpowiedzią na pytanie "czy dobrze to wlutowałem?". Zawsze przecież trzeba sprawdzić ze schematem, dla świętego spokoju

    Płytkę do termotransferu zaraz ci przerobię
  • #123
    irek2
    Poziom 40  
    uklady samooscylujace i inne ze zmnienna czestotliwoscia (np moj) nie moga pracowac w mostku analogowych czyli dwa kompletne wzmacniazce zmostkowane ale moga pracowac z ukladem wykonawczym w ukladzie mostka bo wtedy oscylator jest jeden.

    Uklady UCD sa mocno podejzane ze wzgledu na ten tranzystorowy driver ktory na pewno nie dziala tak jak nalezy. Zreszta widac na oscylogramie wielki ząb na zboczu narastajacym mierzonym na bramce mosfeta. Ale sama konfuguracja ukladowa jest bardzo ciekawa, ciekawe jak to sie zachowuje przy przesterowaniach.
    Ciekawy jeszcze na tej stronce jest zasilacz impulsowy na prostym i tanim IR2153. Nabylem te uklady i bede probowal wykonac taki zasilacz wiekszej mocy. Nie ma on kontroli wspolczynnika wypelnienia i miekkiego startu wiec moze byc troche klopotow. Moze IGBT cos tu pomoga bo sa odporne na chwilowe przeciazenia np podczas startu.
  • #124
    -RoMan-
    Poziom 42  
    Co do zasilacza na IR2153 - zastosuj termistor lub inny układ soft-start. No i oczywiście dławik po stronie wtórnej :P

    Ciekawszy jest układ IR2161 ale trzeba go najpierw sprawdzić - oryginalnie nie jest przeznaczony do niczego innego poza zasilaniem halogenów.
  • #125
    gregor10
    Poziom 27  
    Sayrus - wielkie dzieki za plytki , a tak wlasciwie to co ty zamierzasz ? walczysz z wzmakiem z edw czy zamierzasz zrobic cos innego ?

    Na plytce bendera jest lm319smd , w polsce troche drogo wychodzi bo sam uklad poniezej 1zl , ale przesylka i jakies glupie oplaty w piekarz.pl powoduja ze wychodzi to ponad 25zl za sam uklad lm319... wiec troche dziko.
    Zastanawiam sie czy robic ten wzmak , czy poczekac na wzmak irka2.....
  • #126
    SaYruS1
    Poziom 23  
    Trochę jeszcze popracuję nad wzmacniaczem z EDW, ale typowo w celach edukacyjnych niż w celach ulepszenia tego wzmacniacza.

    Z tym LM319 to można wstawić tam zwykły nie smd bo jest trochę miejsca i ścieżki zabardzo nie przeszkadzają, spróbuję to przerobić

    Szukaj innych elementów czy wszystkie są dostępne, bo to może nie jedyna zmiana
    ---------------------------------
    Płytka będzie rzeczywiście bardzo mała coś ok 7x11cm
    mam nadzieję że dobrze zmieniłem...
    zachęcam do budowy :)

    ---------------------------------------
    Wie może ktoś jak zmiejszyć czas martwy w projekcie EdW. Chodzi o rezystory i kondensatory przy wejściach IR. Aktualnie są 2,2k i 270pF, żeby zmiejszyć czas martwy to muszę wstawić większy rezystor i mniejszy kondensator np 1k i 100pF. Czy dobrze myślę ????
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #127
    irek2
    Poziom 40  
    jak zwiekszysz rezystor i zmniejszysz proporcjonalnie kondensator to wyjdzie dokladnie na to samo. Ja u siebie stosuje pr-ek i mam plynnie regulowany czas martwy.

    Moj uklad ni epredko ujzy swiatlo dzienne wiec robcie co tylko mozna zrobic bo w klasie D trzeba gromadzic doswiadczenie.

    Na razie to jeszzce nikt nie poruszal tematu jak wogule sie mierzy wzmacniacze klasy D. Ze wzgledu na czestotliwosc nosna ktora jest tlumiona do ok 500mV to malych sygnalow o tej wartosci nie da sie wogule zmierzyc. Dlatego do zawodowych pomiarow klasy D wymyslono specjalny filtr (AES17) ktory ma pasmo przepustowe do 20hz-20khz (-+0,1dB) a tlumienie >60dB w pasmie juz od 24khz do 200khz. Filtr mozna przelaczyc na 40khz.
    Oczywiscie takiego filtru nikt nie zdobedzie wiec trzeba sobie radzic inaczej, ja stosuje kilkukrotny filtr RC ktory ma ta zalete nad filrem aktywnym ze moze mierzyc duze napiecia jakie pojawiaja sie na wyjsciu wzmacniacza.
    Moze ktos by umial zaprojektowac jakis bierny filtr rezonansowy ktory bylby nie za skomplikowany a mial dobre parametry.
    Zauwazcie ze przy mierzeniu znieksztalcen z filtrem AES17 wyzsze harmoniczne tlumi sam filtr wiec przy pomiarach z takim filtrem wzmacniacz wypada duzo lepiej niz bez niego. Kiedys jak sie mierzylo standardowo klase D to znieksztalcenia rosly lawinowo na wyzszych czestotliwosciach a teraz prosze filtr AES17 i mamy super wzmacniacz.

    IR2161 wyglada ciekawie tylko gdzie i za ile go mozna kupic. Patrzac na jego strukture wewnetrzna to bedzie 10razy drozszy od IR2153. To jzu wole sciagnac wagonik UCC3808-1 ktory tez trudno kupic i nie jes ttani ale sprawdzony w boju.
  • #128
    -RoMan-
    Poziom 42  
    IR2161 jest w Farnellu - 1.51 euro w wersji DIP i 1.38 euro SO8. Cena dla 1+ sztuk, czyli detaliczna. IR2153 jest... droższy.

    Co do UCC3808-1 - może lepiej UCC38083/4/5/6 - mają wbudowaną slope compensation. Ale potrzebują drivera :(
  • #129
    SaYruS1
    Poziom 23  
    Irek, a ja cię bardzo proszę w takim razie o jakiś schemat i płytkę jakiegoś sprawdzonego schematu przez Ciebie, może to być na "starej" modulacji o niezmiennej częstotliwości, nie musi mieć wystrzałowych parametrów, i żeby trochę mocy miał, najlepiej montaż metodą przewlekaną ale smd nie pogardzimy. Zbudowałeś pewnie już dziesiątki takich wzmacniaczy więc jeden mógłbyś udostępnić :) . Oczywiście wszystko aby nabrać doświadczenia. W te wzmacniacze wkłada się dużo więcej pracy i uwagi i najlepiej gdyby autor projektu również mógł pomóc w razie ewentualnych problemów. Jeszcze raz PROSZĘ ...
  • #130
    -RoMan-
    Poziom 42  
    Przy okazji - w Farnellu są IR2011S - można zrobić IRAUDAMP1 :)
  • #131
    gregor10
    Poziom 27  
    a ja chyba wezme sie w takim razie za wzmak bendera, martwi mnie tylko smd ale zobaczymy
  • #132
    irek2
    Poziom 40  
    Kiedys tez mnie martwilo SMD a teraz wiem ze w kalsie D to koniecznosci i martia mnie drivery ktore kupilem w DIP-ie :)

    Duzo wzmacnaiczy klasy D nei wykonalem, na pewno sporo roznych prototypow ale to zdobywanie doswiadczenia bo jeszcze nie mam nic ciekawego co moznaby pokazac. Na pewno najpierw wezme sie za slabszy model czyli +-50V 500khz i komplementarne mosfety, tylko plytka czeka na wykonanie. A potem wieksze moce na n-mosfetach ale pewnei i nizsza czestotliwosc pracy no i tu mam cale pudelko driverow do testowania. A potem mostek i tu juz bedzie wiecej roboty.

    Dostalem kiedys katalog Farnella i ceny wydawaly mi sie dosc wysokie a potem sie dowiedzialem ze sa jeszcze w euro :) No ale jak kiedys IR4428 i jakiegos nationala sprowadzilem z Elfy to czemu nie z Farnella :)
    National robi ciekawe drivery ktore nawet w elfie nie sa drogie a szkoda tylko ze nie ma ich w popularniejszych sklepach. Nie lubie projektowac ukladow na specjalizowanych scalakach dlatego moja D klasa jest na czesciach za max 1zl ktore byly juz dostepne z 15lat temu i w kazdym sklepie mozna je kupic.
  • #133
    SaYruS1
    Poziom 23  
    Tu trochę przydatnych informacji co do lutowania smd lutownicą transformatorową http://www.sp2swj.sp-qrp.pl/DDS_DL4JAL/porady/SMD_lutowanie.htm

    Tak patrze i chyba na dzień dzisiejszy to projekt bendera będzie najlepszy, IRAUDAMP1 jest dużo bardziej skomplikowany dobudowanymi zabezpieczeniami i regulacją czasu martwego którą właśnie kostka IR2011 nie posiada bo to tylko driver.

    Jak zbiorę odpowiednie fundusze również go zbuduję(można by budować hurtowo bo ceny częśli, i ilości które trzeba kupić pozwalają na to :) ), ale nie będę wyprzedzał gregora :). Gregor informuj o wynikach :)
  • #134
    gregor10
    Poziom 27  
    czytajac twoj post Sayrus , juz mialem nadzieje ;]
    ale jest problem , bo wydrukowalem plytki , ale cos kiepskiej jakosci sa i nie wiem czy nie trzeba bedzie zlecic zrobienie plytki , pytalem i goscie zycza sobie slono za nia - 35zl , i 25zl za kolejna... chyba zeby gdzie indziej i wziac pare sztuk, tylko kto sie podejmie...

    Albo moze Wy macie zaprzyjazionego znajomego ktory by byl w stanie wytrawic ta plytke ?
  • #137
    SaYruS1
    Poziom 23  
    Przyłuż się trochę i uważnie popoprawiaj ścieżki. Im lepiej to zrobisz tym łatwiej będzie ci potem lutować... na "zdrowej" miedzi :)
  • #138
    poke22
    Poziom 14  
    Witam.
    Zastanawiam się nad pewną rzeczą, skoro zbudowanie wzmacniacza klasy D na całe pasmo akustyczne sprawia tyle trudności to może lepiej będzie zbudować układ łączący w sobie wzmacniacz klasy D i AB. Klasa D byłaby przeznaczona do niskich i średnich tonów a wzmacniacz liniowy do wysokich. Chodzi o to, że głośniki nisko- i średniotonowe stanowią ponad 80% mocy całego zestawu głośnikowego, więc straty mocy wiążące się z użyciem wzmacniacza liniowego byłyby niewielkie.
    Co myślicie o takim układzie?
  • #139
    irek2
    Poziom 40  
    Dlatego ja juz sam nei tarwie plytek bo nie mam na to zcasu, zbieram tylko kilka projektow a potem wysylam do wytworcy. Za ok 100zl mam zazwyczaj nieco ponad 10dm2 plytek pocynowanych i powierconych na laminacie z miedzia 70um. No i tym sposobem moja klasa D czeka juz kilka miesiecy na realizacje. Ja sie ne ispiesze bo w pospiechu to nic dobrego nie wychodzi.
  • #140
    SaYruS1
    Poziom 23  
    To wzór dla wzmacniaczy klasy D Elmuz:
    http://www.elmuz.com.pl/sklep/index.php?d=katalog&k_id=13&p_id=2

    malutki i mocny :
    http://www.elmuz.com.pl/sklep/index.php?p783,pd-1000sw

    Gorące pudełko o pojemności pudełka ATX
    http://www.elmuz.com.pl/sklep/index.php?p349,mpa-2

    oraz wiele innych... na tej stronie
    ----------------------
    Zmiejszyłem czas martwy tzn kondensatory przed wejściami IR wymieniłem z 270pf na 120pf.Dużej poprawy to nie dało może trochę, ale wzmacniacz cały czas nie lubi impulsowej muzyki z szybkim basem wtedy wydostają się zniekształcenia, o niebo lepiej jest z muzyką z ciągłym, przeciągającym się basem,
  • #141
    irek2
    Poziom 40  
    MPA-2 Elmuza to ja mam juz od kilku lat. Zasilacz jest miniaturowy i wlasnie na UCC3808 i dwoch poteznych igbt-ach. Koncowka pracuje na poteznych mosfetach i na tylko 222khz, filtr wyjsciowy jest 3 lub 4zedu (dwie cewki)!
    Z wad to zasilacz ma bardzo mala pojemnosc filtrujaca co odbija sie ogromnymi tetnieniami w zasilaniu. Przy pomiarach to widac ale wzmacniacz gra normalnie i jak na 800W mocy to kawalek obudowy aluminiowej chlodzi go dostatecznie i nie osiaga nawet 50stopni.

    Ale dzielem sztuki to sa moduly Bang Olufsen! Podwujne sprzezenie zwrotne i wiekszosc powaznych firm audio wlasnie je stosuje.
  • #142
    SaYruS1
    Poziom 23  
    A ja tak sobie szukam o tym bang olufsen i co znalazłem
    Icepower z modułami Elmuza !!!???
    http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/solutions/icepower500asp.pdf
    VS
    http://www.elmuz.com.pl/sklep/index.php?p783,pd-1000sw

    http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/solutions/icepower1000a.pdf
    VS
    http://www.elmuz.com.pl/sklep/index.php?p784,pd-1000


    I kilka innych kombinacji mocy ale na identycznych płytkach z nieco innymi elementami

    --------------------------------
    A ja mam smaka na to
    dzięki uprzejmości kolegi Luka z diyaudio
    Płytki są tu : http://84.255.231.51:81/index.php?page=ClassD_1 jest malutka ok 8cmx10cm (praktycznie może być wykonana na laminacie jednostronnym) czyli połowę mniejsza od projektu w EdW która jest wielkości płytki zasilacza ATX ok15x11cm

    prosty na dostępnych i tanich częściach, zastosowanie raczej wyłącznie do subwoofera

    Mógłby ktoś skomentować ten schemat ?
  • #144
    gregor10
    Poziom 27  
    sayrus ten wzmak "luka" jest ciekawy ale poczytaj dobrze, pisze ze sa z nim problemy, i zeby dobrze chodzil musi byc smd sam to gdzies napisal....
  • #145
    SaYruS1
    Poziom 23  
    Przetłumaczyłem miej więcej to co zapisał Luka na tamtej stronie z płytkami:
    __________________________________________________

    Ta strona opisuje rozwiązane problemy oraz co było źle.
    Kiedy wzmacniacz był podłączony do przetwornicy smps +-30V, nie było problemów, zabezpieczenie prądowe działało. Lecz po podłączeniu do wyższego napięcia +-47V wzmacniacz zachowywał się dziwnie. Kiedy napięcie wyjściowe dochodziło do ok. 32V z 4-omowym obciążeniem, podskoczyło do 47V (Nie mam zabezpieczenia DC więc musiałem wyłączyć zasilanie). Kiedy ponownie podłączyłem zasilanie wszystko było ok. Później dowiedziałem się że wystarczyło odłączyć obciążenie.

    Więc zaczełem szukać rozwiązania i znalazłem kawałek 10cm 4mm2 kabla który prowadził z masy zasilania do masy wzmacniacza i miał około 2Vpp@250kHz amplitudy(pewnie chodzi o wahania napięcia pomiędzy wzmacniaczem a przetwornicą). Potem z pomocą diyaudio.com znalazłem [out that output with high di/dt and dv/dt?] który zakłócał obwód wejścia, co powodowało że wzmacniacz był niestabilny. Zaproponowali abym odpiął zasilanie i sygnał i[take them from same points (main capacitors)?nie wiem jak to tłumaczyć]

    Więc wykonałem próby. Wzmacniacz ciągle stawał się niestabilny ale tylko gdzieś powyżej 40V na wyjściu. Teraz mój problem jest taki, nie mam żadnego planu masy na drugiej stronie płytki. Użycie elementów SMD było bardzo pomocne, skróciłem ścieżki.

    Moje rozwiązanie problemu polegało na użyciu elementów SMD i zrobieniu planu masy na drugiej stronie płytki. To pozwoliło na zrobienie mniejszej płytki. Teraz nie wiem co się stanie czy gdy rozdzielę masę sygnałową i zasilacza która powinna być połączona na płytce albo rozdzielając ścieżki masy zasilającą od sygnałowej.

    ______________________________________________
    Wynika z tego że głównego problemu się pozbył. Muszę szczegółowo przelecieć te strony na diyaudio z tym projektem. Szukam właśnie jakiegoś taniego wzmacniacz na tych driverach IR2113/0 do subwoofera.

    Co do projektu EdW to autor projektu w odpowiedzi na moje pytanie dotyczące dużych zniekształceń przy małych mocach odpisał

    "Opublikowany przeze mnie wzmacniacz, w zasadzie nie jest konstrukcją przeznaczoną do użytku domowego. Projekt jest raczej kierowany do osób zajmujących się nagłośnieniem różnego rodzaju imprez i dyskotek, dlatego nawet stosunkowo duże zniekształcenia nie mają większego znaczenia. Poza tym chciałem żeby całość była wykonana z łatwodostępnych i niedrogich elementów, oraz żeby nie sprawiała problemów podczas uruchamiania i eksploatacji.
    W celu poprawienia parametrów należałoby:
    1) Zamienić tranzystory wyjściowe na zdecydowanie szybsze.
    2) zastosować ujemne sprzężenie zwrotne, ale z tym bywają problemy (duża wrażliwość na ułożenie elementów, ścieżek itp.)
    3) Dopracować filtry wyjściowe (można spróbować użyć nowoczesnych rdzeni typu MSS)
    4) Wykonać szybszy generator przebiegu trójkątnego (400-600kHz)
    5) Dodatkowo warto przenieść całość na montaż powierzchniowy."
  • #146
    sheeeep
    Poziom 25  
    Cytat:
    [take them from same points (main capacitors)?nie wiem jak to tłumaczyć]


    Chyba chodzi o podłączenie kondensatorów(głównych) w jednym miejscu.

    Cytat:

    W celu poprawienia parametrów należałoby:
    1) Zamienić tranzystory wyjściowe na zdecydowanie szybsze.
    2) zastosować ujemne sprzężenie zwrotne, ale z tym bywają problemy (duża wrażliwość na ułożenie elementów, ścieżek itp.)
    3) Dopracować filtry wyjściowe (można spróbować użyć nowoczesnych rdzeni typu MSS)
    4) Wykonać szybszy generator przebiegu trójkątnego (400-600kHz)
    5) Dodatkowo warto przenieść całość na montaż powierzchniowy."


    To co niby ma z tego starego wzmacniacza zostać?

    Cytat:
    Projekt jest raczej kierowany do osób zajmujących się nagłośnieniem różnego rodzaju imprez i dyskotek, dlatego nawet stosunkowo duże zniekształcenia nie mają większego znaczenia. Poza tym chciałem żeby całość była wykonana z łatwodostępnych i niedrogich elementów, oraz żeby nie sprawiała problemów podczas uruchamiania i eksploatacji.


    A to ciekawe :) Nagłaśnianie imprez wiąże się z zastosowaniami estradowymi, więc wymagania do kwadratu.
  • #147
    gregor10
    Poziom 27  
    ja narazie z benderem stanalem w miejscu , plytka jest , tragicznie strasznie nie wyszla, ale idealna to ona tez nie jest , zastanawiam sie gdzie by tu czesci kupic, chyba w tme , ale jakos narazie stracilem wene.
  • #148
    SaYruS1
    Poziom 23  
    nigdzie indziej tego IRS'a nie kupisz niż w tme. chyba że jest gdzieś indziej.
    Niektórzy mają obrzydzenie do tych wzmacniaczy gdy coś wybuchnie albo pierwszy raz układ nie odpalił, a tu widzę na samym starcie...

    Co do projektu EDW planuję wymienić mosfety na IRF640 można powiedzieć superszybkie w porównaniu do proponowanych.

    W tym wątku można niestety tylko popatrzeć na kilowatowe wzmacniacze jednego z użytkowników diyaudio zbudowane min na IR2110 :) http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=69349&perpage=10&pagenumber=1 a jednak można

    --------------------------------------------------
    Wzmacniacz z edw coraz lepiej się sprawuje, po zmniejszeniu czasu martwego na niższych częstotliwościach jest tak samo jak było jednak na częstotliwościach ok 300kHz jest już znaczna poprawa, wyciąga już ok 150W-200W/8ohm czystego dzwięku prawie bez zniekształceń, dławiki jakby chłodniejsze i mosfety się bardziej grzeją. Można radiator podłączyć do masy wtedy usuwa się praktycznie brum sieciowy ale lekko zwiększają szumy bez sygnału. Nie obserwowałem co się dzieje na oscyloskopie a szkoda... bo teraz podłączyłem pod głośnik 4ohm i chciałem mocniej podgłosić, tak przy 300W a tu ogień i bum cisza w głośniku (ale z nim się nic nie stało), wzmacniacz uszkodzony. Mosfet T5 zionął żywym ogniem, a T4 dostał wszędzie zwarć, pozostałe ok. Może to było przesterowanie, może mosfet nie zdążył się zamknąć bo przecież zmniejszyłem czas martwy i zwiększyłem szybkość przeładowania bramki, irek sugerował że te mosfety powinny to przeżyć no ale się tak nie stało, Wniosek z tego że gdy mamy wolne mosfety musi być dłuższy czas martwy, a tym samym większe zniekształcenia i tego nie da się przeskoczyć. No nie wiem tak myślę sobie, może ktoś napisze czy dobrze. A miałem już podłanczać do oscyloskopu i zobaczyć jak to wygląda bo naprawdę grało już prawie bez zniekształceń i odrobinę lepiej, następnym razem założę irf640 ale to za jakiś czas.
  • #149
    poke22
    Poziom 14  
    IRS'a możesz jeszcze kupić na Farnellu, ale to Ci chyba w żaden sposób nie ułatwia sprawy.
  • #150
    -RoMan-
    Poziom 42  
    Czy naprawdę tak ciężko się skrzyknąć w kilku, zebrać kasę na wspólną przesyłkę i zamówić parę części w Farnellu? Irek coś potrzebuje, SaYruS1 też, zapewne ja też bym się załapał...