Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zlecę wykonanie przełącznika zmierzchowego

klimax1 28 Maj 2008 09:13 1356 6
  • #1
    klimax1
    Poziom 9  
    Witam !!
    Poszukiwany jest ktoś, kto jest wstanie wykonać przełącznik zmierzchowy, który był by zasilany prądem rzędu 12-15 V najlepiej z opóźnieniem reakcji i uruchamiający przekaźnik dwu stykowy na jednym styku miałoby być napięcie obcięte o jakieś 50% a na drugim normalne rzędu 12-15V
    To może jeszcze powiem, do czego chciałbym to zastosować to będzie łatwiej zrozumieć, o co mi chodzi!! Przełącznik ma być zamontowany w aucie i ma spełniać dwa zadania w dzień obcinać prąd dopływający do żarówek w reflektorze a po zapadnięciu zmierzchu ma załączać pozycyjne światła z tyłu oświetlenia kabiny ( podświetlenie zegarów i deski) i puszczać normalnej wartości prąd na reflektory z przody!! Więc myślę sobie, że opóźnienie reakcji na światło było by wskazane ze względu na poruszanie się po mieście i mijanie się z autami jadącymi z naprzeciwka!? myślę że to opóźnienie może być dość spore żeby nie było tak że jak będę jeździł po mieście to będą mi światła migały czy w momencie mijania się z autem będą gasły !?
    Proszę o przemyślenie mojej propozycji i podanie ewentualnego kosztu wykonania takiego układu
    Pozdrawiam klimax1
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    Linoge
    Poziom 27  
    Moim zdanie nie przewidzisz kazdej sytuacji na drodze wiec taki sterownik napewno nie bedzie wolny od wad jesli tracisz widocznosc na kilka sekund to juz zagraza bezpieczenstwu Twoim i Twoich bliskich. Prostym i pewniejszym rozwiazaniem jest po prostu przealcznik do jazdy na swiatlach dziennych ittd ale czy zysk jest adekwatny do kosztow ?
  • Relpol przekaźniki
  • #3
    Mef_isto
    Poziom 13  
    A według mnie jest to logiczny układ. Podświetlenie tablicy i tak niewiele daje w dzień więc można je wyłączyć. Co do "obniżenie" napięcia o połowę na żarówkach reflektorów to moim zdaniem nie ma to sensu. A tym bardziej odłączenia w czasie dnia napięcia na żarówkach pozycyjnych lamp tylnych. Chyba są przepisy które mówią, że MUSISZ jeździć na światłach cały rok a więc na światłach z przodu i z tyłu. Obniżenie napięcia nie jest efektywne lepiej będzie sterować je z PWM-a przy regulowanym wypełnieniu. 100% PWM - cała moc żarówki; 50% PWM - 50% mocy żarówki. Ale na marginesie włączanie świateł w dzień w czasie jazdy ma zapewnić lepszą widoczność na drodze, a jazda na takich "świeczkach" raczej tego zadania nie spełnia. Ja wiem, że teraz może zacząć się debata na temat jazdy na światłach całą dobę i wiem, ze każda ze stron ma swoje racje. Ja osobiście jeżdżę zawsze na światłach - nawet wtedy kiedy to jeszcze nie było przepisowo uregulowane i jak na razie raz wymieniłem jedną żarówkę (przez chyba 5-7lat). Czyli reasumując - nie polecam "zmniejszania" napięcia na żarówkach reflektorów i na pewno nie radzę wyłączać tylnych lamp.
    Co do opóźnienia zadziałania to problem tak naprawdę polega na umiejscowieniu czujnika. Umieszczenie go przy przedniej szybie nie jest zbyt szczęśliwe. Wtedy nawet zastosowanie "sporego" opóźnienia nie da rezultatów - pomyśl co z jazdą po mieście przy włączonych lampach, albo na drodze z jadącym naprzeciwko "sznurem" aut. Chyba najlepiej byłoby umieścić go pod maską, koło silnika i skierować w stronę asfaltu. Ale wtedy trzeba byłoby ustawić tak jego czułość, żeby reakcja następowała przy odpowiednim "zaciemnieniu" - w komorze silnika zawsze będzie ciemniej niż na zewnątrz.

    Także układ ciekawy i jest do zrobienia tylko trzeba pomyśleć trochę nad czujnikiem.
  • #4
    elektronika1984
    Poziom 12  
    Jestem w stanie podjąć się wykonania tego urządzenia.
    Wysłałem też wiadomość na priv.
    Pozdrawiam.
  • #5
    klimax1
    Poziom 9  
    No i właśnie, dlatego zwracam się z prośbą o poradę i wykonanie takiego ustrojstwa!! No i fakt jak by zamontował czujkę pod maską to samo opóźnienie nie musiałoby być takie wielkie i to jest bardzo dobry pomysł (dzięki za podsunięcie) natomiast, co do świateł tylnich to nie jest tak do końca, bo sam kodeks drogowy mówi, że niemu simy jeździć w dzień na włączonych pozycjach (tak dla zainteresowanych art51 punkt 1 i punkt 2) i samo wygaszenie deski jest dużo prostsze, inaczej trzeba by było dosyć mocno pruć instalacje no i kwestia zmniejszania napięcia może i faktycznie przekombinowałem
  • #6
    wfe416n
    Poziom 14  
    klimax1 napisał:
    bo sam kodeks drogowy mówi, że niemu simy jeździć w dzień na włączonych pozycjach (tak dla zainteresowanych art51 punkt 1 i punkt 2)


    kolego, proponuję przeczytać jeszcze raz przepisy, światła mijania ( czy drogowe ) to para świateł - przód reflektory i zawsze tył postojowe plus oświetlenie tablicy rejestracyjnej ( w pojazdach ciężarowych również obrysówki ).

    Art. 51.

    1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

    2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej."


    artykuł 51 mówi jakiego rodzaju świeteł i kiedy mamy ich używać.

    Proponuję lekturę Dz.U.1999.44.432

    "Połączenia elektryczne powinny zapewniać, aby: a) światła drogowe, mijania, przeciwmgłowe przednie, pozycyjne przednie i boczne oraz obrysowe nie mogły być włączone, jeżeli nie są włączone równocześnie światła pozycyjne tylne, b) włączenie świateł drogowych, mijania lub przeciwmgłowych przednich powodowało równoczesne włączenie światła oświetlającego tylną tablicę rejestracyjną oraz świateł pozycyjnych przednich."
  • #7
    klimax1
    Poziom 9  
    Ok. mój błąd !!! źle to zinterpretowałem , tak jakby trochę na swoją korzyść !! jednak dobże że napisałem co sobie namyśliłem bo korzyść moja mogła by byś krótka ( tak do spotkania z pierwszym patrolem drogówki ) !! dzięki za oświecenie mnie