Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak rozebrać turbinę od silnika spalinowego?

Doktor5 19 Cze 2008 17:44 28859 59
  • #31
    rynio_di
    Poziom 24  
    Doktor 5 . Ja popatrzyłem na dwa wirniki turbin Mitubishi i wynika z oględzin ,że łopaty z kolektora i oś to całość. Jest tam nakrętka u mnie 12-kątna ale służy do przytrzymania jak odkręcasz wirnik sprężarki tak też widziałem na jednej ze stron.
  • #32
    zielony66
    Poziom 10  
    Doktor5

    Witam wydaje mi sie ze powinienes poszukac czesci zamiennych.
    Niejest łatwo znalezc je a koszt moze byc wiekszy niz regeneracja ale nie rezygnuj bo warto sie samemu przekonac czy to jest tak skompikowane jak krzyczą ze nie wolno ja tez mam zamiar to rozebrac ale szukam wlasnie kompletów naprawczych
    jak cos znajde dam znac gdzie i za ile
  • #33
    benchmarek
    Poziom 22  
    Doktor5 napisał:
    A jak mam sprawdzić czy nie cieknie z niej olej
    musiałbym ja podpiąć pod jakomś pompę olejową.


    pytasz a nie czytasz wcześniejszych postów, to po co pytasz skoro nie czytasz? 4 posty nad swoim w góre masz odpowiedz.
  • #34
    Doktor5
    Poziom 19  
    Czytam nie bój się.
    Sprężonym powietrzem to takie sprawdzanie dopiero jak podpiąłem pod pompę ojejową to zaczęło kapać jednak jest troszkę nieszczelna.

    A ja cały czas pytam czy jest jakiś specjalny klucz do odkręcenia wirnika?
  • #35
    Moulder
    Poziom 23  
    Klucz jest napewno tylko że raczej niedostępny w sklepach.
  • #36
    Doktor5
    Poziom 19  
    Terz mi się tak wydaje nawet nie jest możliwe dorobienie go jak się patrzę na wirnik od strony gorącej to jest tam trójkąt z zaokrąglonymi kątami tak na 0,5mm zagłębiony.
  • #37
    krzych1-b
    Poziom 21  
    No i co dalej z tym rozbieraniem turbo? Bo nie mogę się nigdzie doczytać ,czy komuś udało się to zrobić domowym sposobem
  • #38
    rynio_di
    Poziom 24  
    Dokładnie tak. udało mi się zregenerować we własnym zakresie za cenę około 25 zł ,tyle kosztował mnie materiał na panewki. Jesteś z Lublina więc jak potrzebna ci rada .pomogę mimo że sprzedałem tokarkę zegarmistrzowską ,na większej panewki też wytoczę. Zestawy naprawcze są po około 200 zł ,
  • #39
    stan2300
    Poziom 17  
    Nie bójcie się turbiny, jest bardzo prosta w budowie, nakrętka od strony tłoczącej ma lewy gwint. Po zdjęciu muszli po str. wydechu dorobić sobie klucz do przytrzymania wirnika, odkręcić nakrętkę z wirnika tłoczącego zsunąć wirnik tłoczący i przez nacisk na os wypchnąć wirnik napędu, wtedy wyjąć zabezpieczenia, lub w zależności od wykonania odkręcić śrubki trzymające uszczelniacze i łożyskowanie. Wyjac uszczelnienia, wycisnąć tulejki dorobić nowe z brązu łożyskowego, może być b101, przed ponownym montażem wyczyścić oś wirnika od strony wydechu z nagaru. Wyczyścić również uszczelniacz do montażu, przesmarować olejem i po robocie. Pamiętać jednak należy o jednym ze turbina pod pełnym obciążeniem nagrzewa się do temp. 680 stopni dlatego nie wolno wyłączać silnika natychmiast po forsownej jeździe, silnik musi popracować co najmniej 1 min na wolnych obrotach gdzie temperatura spalin wynosi 160 stopni i jest dla niej czynnikiem chłodzącym, a olej koksuje się po przekroczeni temp. 230 stopni i nagar z oleju jest twardszy od brązu i wyciera tulejki. Prawidłowo eksploatowana turbina powinna wytrzymać ok pól miliona km pozdrawiam.
  • #40
    trans-serwis
    Poziom 39  
    stan2300 jak dłudo jeździsz na tej turbinie zrobionej przez siebie bez wyważania? Przejechałeś lub widziałeś turbinę która przejechała pół miliona km. czy tak sobie tylko piszesz.
  • #41
    krzych1-b
    Poziom 21  
    Witam. Mam volvo 460 1,9 TDi z 95 r. no i właśnie pokazał się olej w przewodzie od chłodnicy powietrza - chyba czas na uszczelnienie -chociaż turbo jeszcze delikatnie gwiżdże a auto ma kopa . Mam pytanie , gdzie kupić zestaw naprawczy w lublinie i za ile?
  • #42
    rynio_di
    Poziom 24  
    Popytaj w zakładzie na ul .Kunickiego lub to już jest Abramowicka. Tuż za pętlą trolejbusową niechętnie oni sprzedają ale może uda ci się nabyć. All.... też sprzedaje 200 zł w zestawie jest cztery panewek pod różne wymiary . Popatrz też w google na stronę Mellet tam są rysunki turbin ,co ułatwia pracę,
  • #43
    stan2300
    Poziom 17  
    pracowalem na hamowni przy testowaniu uszczelek do silnikow diesla ,w tak extermalnych warunkach jak na hamowni nie pracuje zaden silnik w ciagu 2,5 min silnik osagal temper. 115 stopni od temp. 40 stopni i 3,5 min.byl schladzany spowrotem do 40 stopni ,turbina normalnie swieci ,po przepracowaniu 200godz. rozbieralismy silnik w celu dokonania ogledzin i pomiarow no niestety naczalstwo doszlo do wniosku ze prywaciaz produkuje i nie testuje wiec oni tez moga i hamownie zlikwidowali a ja zostalem bez pracy,a pracowalem na hamowni 5 lat tstowalismy diesle i benzyne, 200 godz pracy odpowiadalo 40 000 tys kilometrow wg.danych z danych czasopism technicznych hamowni z japoni,co do klucza na ten tojkacik sprobuj znalezc klucz w kluczach 12katnychnasadkach bo mysmy mieli dorobiony przez wydzial obrobki .rozbieralismy turbine dla wymiany wirnika tloczenia ,gdyz jeden z kolesi pozostawil podkladke 8 w filtrze powietrza i zmielio troche lopatki a turbina pomimo tak skrajnych warunkow w jakich pracowala nie ulegla awari, a pracowala przez caly okres tj,5-6 testow rocznie
  • #44
    stan2300
    Poziom 17  
    co do klucza trojkatnego ,idealnie klucz nasadowy 13 przynajmniej w tej turbinie ktora obecnie rozbieralem
  • #45
    krzych1-b
    Poziom 21  
    rynio_di wielkie dzięki .Co prawda byłem u nich i padła propozycja od gościa 850 zł za diagnozę i ew.naprawę .Uff!!!
  • #46
    rynio_di
    Poziom 24  
    Do Mitsubishi cena była wyższa ,i dlatego zdecydowałem się na regenerację we własnym zakresie. Zregenerowana prze mnie zrobiła już kilkanaście tyś. km. i wszystko jest OK. Pytanie jest jeszcze jedno ,czy wszystkie turbiny i ich stan zużycia da się naprawić we własnym zakresie , jestem pewien że nie.
  • #47
    stan2300
    Poziom 17  
    z mojego doswiadczenia to raczej tak ,os wirnika przewaznie nie nosi znamion zuzycia ,uszczelniacze pierscieniowe tez nie wymagaja wymiany ,tylko i wylacznie dwie tulejki z brazu ,jesli macie dostep do tokarza ,to 5 cm walka fi 20 braz ba 101 i macie czesci zapasowe ,zostanie wam tylko wywiercenie paru otworow op obwodzie do wyplywu oleju ,ale mysle ze jak bedziecie mieli juz tulejke stara w reku to stwierdzicie ze to zadna filozofia ,ponadto drobna informacja -jesli turbina pracuje to nie ma mozliwosci predostawania sie oleju przez strone tloczaca do kolektora ssacego gdyz cisnienie wytwarzane przez turbine to jest 1at a olej doprowadzony do turbiny natychmiast wytraca cisnienie i powraca grubym przewodem do miski ,jesli pokazuje sie olej w kolektorze ,proponuje sprawdzic i wyczyscic uklad przewietrzenia skrzyni korbowej silnika(odma) pozdrawiam
  • #48
    emilzestarego
    Poziom 10  
    Panowie skoro mowa o rozbieraniu turbiny. Czy ktoś mógł by mnie oświecić który symbol jest od części gorącej(wydechu)? TD04-14T. Czy to jest TD04? Czy może 14T?

    Google jakoś milczy o tym, co najwyżej napisane jest to razem ale nikt jakoś nie wyjaśnił która części turbo sprężarki to jaki symbol.

    Prosił bym o pomoc znawców.:cry:
  • #50
    emilzestarego
    Poziom 10  
    No właśnie ni pomogło za bardzo, bo nadal nie wiem.
    Przykład:
    Turbina TD04-12T i TD04-14T to są 2 praktycznie takie same turbiny z tym że jedna z nich ma wirnik większy od drugiej. I teraz właśnie pytanie. Który? Cały czas byłem święcie przekonany że TD04 to oznaczenie części ciepłej, a 12T lub 14T to część zimna (kompresora). Nie jestem mocny w te klocki z turbinami a w sieci jakoś ciężko to znaleźć.

    Twoja lista to tylko spis turbin w jakich markach były montowane ale sam milczy też na temat która to część z symbolu.:cry:
  • #51
    zbychu80
    Poziom 16  
    Na 7 stronie w tabelce masz wyjaśnienie. W turbosprężarce TD04 inny wirnik turbiny (spalinowy) niż standardowy jest oznaczany dodatkowym symbolem: TD04H TD04HL i TD04L
  • #52
    emilzestarego
    Poziom 10  
    Teraz widzę dzięki bardzo :D
  • #53
    Balugass
    Poziom 2  
    koledzy powiedzcie mam turbine k03-003 z silnika AAZ a dostałem k03-006 z silnika 1Z róznia sie strona gorąca strona a dokladnie mocowanie do kolektora jak rozdzielic strone goraca od obudowy lozysk??
  • #54
    zbychu80
    Poziom 16  
    Odkręcić śruby mocujące, następnie ostukać małym młotkiem. Przy zdejmowaniu uważać, żeby nie "skantować"bo można uszkodzić łopatki wirnika.
  • #55
    Balugass
    Poziom 2  
    ok sruby odkrecilem ale dalej sie mocno trzyma chyba troszke palnikiem podgrzeje to sie zeliwo rozszerzy.mysle ze jak złoze to powinno chulac wszystko czy sie myle bo jak patrzyłem to niby po nr rdzenie są takie same
  • #56
    MOBY14
    Poziom 11  
    zbychu80 zregenerowałeś (uszczelniłeś) turbinę? sam się do tego przymierzam, bo nie lubię przepłacać za coś co być może da się zrobić samemu.
  • #57
    stan2300
    Poziom 17  
    witam panowie rozbieralem kilka turbin i je regenerowalismy ,opisalem temat we wczesniejszych postach ,w turbinie nie zuzywa sie uszczelnienie ,bo dlawice sa uszczelnione pierscieniami stalowymi,ponadto jesli turbina pracuje prawidlowo nie ma mozliwosci przenikania oleju,gdyz olej wplywajacy do turbiny natychmiast sie rozpreza i splywa grubym przewodem do miski olejowej ,istnieje mozliwosc przedostawania sie oleju do kolektora ssacego tylko w przypadku stojacej turbiny ,gdyz zamiast nadcisnienia w kolektorze ssacym (ktore wynosi 1at )przy pracujacej turbinie ,wytwarza sie podcisnienie ,ktore wysysa olej, a w turbinie wymienic mozecie tylko tulejki z brazu B 101, czesto turbiny z japonczykow maja jeszcze chlodzenie ciecza powodzenia
  • #58
    konik9
    Poziom 12  
    Kolego stan2300
    Mam pytanie. Sugerujesz, że wystarczy rozebrać wirnik i wymienić tulejki zwane łożyskami ślizgowymi? Nie potrzeba żadnego wyważania?
  • #59
    orionbenny
    Poziom 13  
    Jeśli kogoś nadal interesuje domowa regeneracja turbiny to tutaj są wskazówki.
    Jednak po złożeniu wyważa się jeszcze cały układ przez szlifowanie nakrętek.
    Jak ktoś ma szczęście, to będzie się toto kręciło przez jakiś czas bez wyważenia :lol:
  • #60
    nitromen
    Poziom 9  
    wirnik z turbinki odkręca się odwrotnie czyli w prawo.Jeśli chodzi o sprawdzenie szczelności to tylko w samochodzie bo oprócz ciśnienia olej po zagrzaniu zmienia lepkość i wycieka od strony wydechu za uszczelnienie odpowiada pierścień na wirniku.